Sony STR-DB1070 "Protector" mode - Hoe op te lossen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-05 06:07
Afbeeldingslocatie: http://www.everythingtech.nl/online/Sony.jpg

Ik heb deze receiver/versterker al een paar jaartjes in bezit. Sinds een aantal maanden krijg ik de melding "protector", na het aanzetten van de receiver als deze een nachtje uit is geweest. Ik kan er vervolgens niets mee. Enkel uitzetten, even wachten, weer aanzetten, opnieuw springt hij in "protector" mode en dan na de 3e keer aanzetten blijft de protector mode uit.

Online lees ik over dit onderwerp het volgende:
The Sony receiver protector error is designed to protect against a short circuit or power surge. With the Sony receiver in protect mode, external speakers will not function properly and a thorough assessment of the issue is required to remove the protection while preventing damage to the speakers
Het volgende is op de receiver aangesloten:
- Een optische audio kabel van de pc naar de receiver
- Audio kabels aangesloten op enkel de front speaker uitgang naar de luidsprekers, Mivoc SB-210.

Wat heb ik reeds gedaan:
- Audio kabel ontkoppelen van de receiver
- Luidspreker kabels checken of deze nog goed aangesloten waren op zowel receiver als de speakers
- Luidspreker kabels ontkoppelen van de receiver
- Kabels opnieuw aangesloten
Niets van bovenstaand verhindert de "protector" melding. Het vreemde is ook dat na 3x aan/uit zetten de receiver verder goed werkt en ook zonder problemen de luidsprekers goed kan aansturen. Ik hoor geen vervormingen, ook niet op hogere volumes. Ik vermoed zelf dat de luidsprekers niet de oorzaak zijn.

Maar ik ben geen audiofiel, misschien dat iemand hier weet wat allicht het probleem kan zijn. Zelf denk ik een probleem in de receiver zelf. Als dat het geval is, waar zou je nog een 20 jaar oude receiver kunnen laten repareren en is het de moeite nog wel waard? Persoonlijk vind ik het een fijne receiver, vooral omdat deze fors vermogen kan leveren aan de luidsprekers en ts houdt wel van een goed stukje hardcore muziek. :)

Mijn YouTube Channel

Beste antwoord (via Snowwie op 12-04-2022 18:54)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De opvolger STR-DB1080 wordt voor 100 euro aangeboden op Marktplaats.
Je kapotte huidige receiver kan je op Marktplaats nog prima kwijt, er zijn genoeg mensen de kapotte elektronica kopen en repareren.

[ Voor 63% gewijzigd door TBTL op 11-04-2022 19:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Werken alle luidsprekerkanalen nog?
Krijg je de melding ook als er geen luidsprekerkabels zijn aangesloten op de receiver? Het kan zijn dat er een klein draadje van de ader kortsluiting maakt.
Heb je hem al gereset?

Heb je verstand van elektronica? Repareren kan alleen uit als je iemand kan vinden die geen arbeidsloon rekent, tenzij je van tevoren al hebt gevonden wat de fout is.

Gissen: de beschermingsfunctie houdt vaak ook de aanwezigheid van netspanning en/of voedingsspanningen in de gaten. Het kan ook zijn dat daar iets mis is, zoals een verouderde condensator of een gescheurde soldeerverbinding.

[ Voor 41% gewijzigd door TBTL op 11-04-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:06
Waarschijnlijk heeft de receiver een service beurt nodig waarbij de soldeer contacten worden gecontroleerd/ opnieuw gesoldeerd. Daarnaast is het uiteraard mogelijk dat er componenten defect zijn.

Bij de Sony DB940 zijn er vaak slechte contacten bij de eindtrap en de verschillende relais.

Of de receiver het nog de moeite waard is om te repareren ? Als je dit niet zelf kunt kunnen de kosten oplopen.

[ Voor 29% gewijzigd door Roderiktweaker op 11-04-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
TBTL schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:31:
Werken alle luidsprekerkanalen nog?
Ja, ze werken allemaal nog.
Krijg je de melding ook als er geen luidsprekerkabels zijn aangesloten op de receiver? Het kan zijn dat er een klein draadje van de ader kortsluiting maakt.
De melding komt ook als de speakers ontkoppelt zijn, vandaar ook het vermoeden dat het niet aan de speakers ligt.
Heb je hem al gereset?
De receiver 'resetten'? Nee, dat niet. Ik zou dan eerst moeten opzoeken hoe dat moet.
Heb je verstand van elektronica? Repareren kan alleen uit als je iemand kan vinden die geen arbeidsloon rekent, tenzij je van tevoren al hebt gevonden wat de fout is.
Nee, ik hou mij totaal niet bezig met printplaten, elco's e.d. en weliswaar ken ik wel iemand die audiofiel is en dit zou kunnen repareren, maar voor hem is dit soort spul goedkope rommel waaraan hij zijn tijd niet wil voldoen. Die gozer houdt zich enkel bezig met Klasse A audio apparatuur.
Gissen: de beschermingsfunctie houdt vaak ook de aanwezigheid van netspanning en/of voedingsspanningen in de gaten. Het kan ook zijn dat daar iets mis is, zoals een verouderde condensator of een gescheurde soldeerverbinding.
Het blijft inderdaad gissen, want na een paar keer aan/uit werkt de receiver verder de rest van de tijd goed. Ook tijdens langdurig gebruik valt ie niet uit en/of geeft een raar vervormd geluid.
Roderiktweaker schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:05:
Waarschijnlijk heeft de receiver een service beurt nodig waarbij de soldeer contacten worden gecontroleerd/ opnieuw gesoldeerd. Daarnaast is het uiteraard mogelijk dat er componenten defect zijn.

Bij de Sony DB940 zijn er vaak slechte contacten bij de eindtrap en de verschillende relais.

Of de receiver het nog de moeite waard is om te repareren ? Als je dit niet zelf kunt kunnen de kosten oplopen.
Bij een dergelijk oude receiver is het verhaal eigenlijk hetzelfde als bij een oude auto, als deze tevens ineens heel veel kosten op z'n kop krijgt is het afwegen, repareren of een andere kopen? Ik zal Marktplaats eens afstruinen naar vergelijkbare versterkers. Normaal worden voor dit model nog zo rond de 150 euro gevraagd.

[ Voor 21% gewijzigd door Snowwie op 11-04-2022 15:47 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Je kapotte huidige receiver kan je op Marktplaats nog prima kwijt, er zijn genoeg mensen de kapotte elektronica kopen en repareren.

[ Voor 63% gewijzigd door TBTL op 11-04-2022 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:06
De Sony STR-DB940 is ook nog een optie deze komt uit dezelfde tijd als de 1070 en is zeer vergelijkbaar en allicht zelfs wat beter, je zou kunnen kijken of de 940 dezelfde functies heeft. De 940 is vaak voor 75 euro te vinden.

https://www.hifiengine.co...rary/sony/str-db940.shtml

https://www.hifiengine.co...ary/sony/str-db1070.shtml

Een risico van een nieuwe tweedehands receiver is dat deze ook ouderdomskwalen kunnen hebben. Allicht is er een bedrijf welke je huidige receiver kan repareren met een van te voren goede prijsopgave en lage onderzoekskosten.

[ Voor 13% gewijzigd door Roderiktweaker op 11-04-2022 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
TBTL schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:32:
Dank je, dat is wel een goede suggestie. Inderdaad er zijn altijd wel elektronica freaks die graag met dit soort versterkers willen prutsen en voor hun is het vaak een handomdraai om ze weer klaar te krijgen.

Ik ga er mee bezig. Bedankt voor het meedenken. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:50
ok hier komt een long shot...
Ik heb iets soortgelijks gehad bij mijn 'oude' Sony reciever, daar bleek iets vaags aan de hand te zijn met de headphone/rca jack.
Wat het bij mij (tijdelijk) oploste was even een tik geven met je knokkels exact op de headphone aansluiting.

geen oplossing natuurlijk, maar geeft je misschien een richting in waar het probleem kan zitten

[ Voor 15% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 12-04-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Gh0stw4lk3r schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:00:
ok hier komt een long shot...
Ik heb iets soortgelijks gehad bij mijn 'oude' Sony reciever, daar bleek iets vaags aan de hand te zijn met de headphone/rca jack.
Wat het bij mij (tijdelijk) oploste was even een tik geven met je knokkels exact op de headphone aansluiting.

geen oplossing natuurlijk, maar geeft je misschien een richting in waar het probleem kan zitten
Nooit geschoten is altijd mis, hoe 'hard' tikte je met je knokkels tegen de headphone jack? Met de kracht van een simple klop op de deur of echt even fors tikken?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:50
Snowwie schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:04:
[...]

Nooit geschoten is altijd mis, hoe 'hard' tikte je met je knokkels tegen de headphone jack? Met de kracht van een simple klop op de deur of echt even fors tikken?
even aankloppen om te kijken of er iemand thuis is ;) geen POLITIE OPEN DOEN!!
Pagina: 1