Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:00
Beste allen, omdat ik nog geen review kan schrijven over de Lenovo Legion 5i Pro 16IAH7H versie dacht ik
Een (alvast kleine) review is ondertussen geschreven! alsnog dacht ik, laat ik eens een topic openen voor wanneer deze laptops langzaam bij mensen binnendruppelen of wanneer mensen er vragen over hebben.

Voordat ik deze laptop op het oog had en aanschafte moest ik door de krochten van het internet kruipen om er informatie over te bemachtigen en zodoende, nu ik echt en eindelijk de laptop binnen heb, kan ik hopelijk veel vragen beantwoorden en mijn ervaringen delen mochten mensen interesse in het product hebben.

Mijn specs:
- i7-12700H
- RTX3070Ti
- 32GB DDR5
- 1TB SSD

(Storm grey, géén-RGB toetsenbord, standaard Intel wi-fi chip)

---

3D Mark Time-Spy eerste testresultaat: https://www.3dmark.com/spy/27322895
Instellingen: iGPU off, dGPU only ("MUX switch"). Thermische modus: Prestatiemodus. (Is volgens mij alleen een agressievere fan-curve)

---

[ Voor 4% gewijzigd door LongTimeAgo op 12-04-2022 11:20 ]

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
@MrBowser en @Nelis13 hebben jullie ondertussen al wat ervaringen om te delen? Wellicht zelfs tips, tricks of zelfs wat negatieve puntjes?
Ik ben reuze benieuwd!

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advanced03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-06 22:16
Te prijzig momenteel helaas, ik wacht toch even de AMD variant af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Advanced03 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:45:
Te prijzig momenteel helaas, ik wacht toch even de AMD variant af
Wat is prijzig in je ogen en welke specs zie je dan voor je? Dat verschilt nogal.

De i5 met RTX3050 begint namelijk tamelijk laag maar zit qua prestaties ver boven AMD laptops in zelfde prijsklasse.
In vergelijking met de gen 6 is deze laptop inderdaad ietwat duurder. Maar de sprong van Intel 11 gen naar 12 gen was ook een véél grotere dan die van 10 naar 11 gen.

Ik ben ook benieuwd met wat de AMD laptops gaan doen qua prijs/performance die vorige deze maand zouden uitkomen maar weer verder teruggeduwd zijn met release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advanced03
Deze laptop begint vanaf maar liefst 2000 euro en je krijgt maar een 3060 voor terug. Voor dat geld koop je makkelijk een 3080.

AMD is ook veel efficiënter dan Intel dus dat vertaalt naar een betere batterij en minder hitte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 09:07
Hoi, het is met games wel een stofzuiger inderdaad. In rust (browsen etc) wel muisstil.
In de reviews wordt ook af en toe de trackpad genoemd dat die teveel naar links is geplaatst. Die raak je met gamen soms wel aan.
Verder super snel.
Wel een zwaar apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Advanced03 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:47:
Deze laptop begint vanaf maar liefst 2000 euro en je krijgt maar een 3060 voor terug. Voor dat geld koop je makkelijk een 3080.

AMD is ook veel efficiënter dan Intel dus dat vertaalt naar een betere batterij en minder hitte :)
Als je nou gewoon een link plaatst met welke laptop je bedoelt dan is het een stuk makkelijker oordelen en vergelijken. Nu is het stangen om.. welke reden?

Daarbij hadden we het over processoren. Ja een laptop met AMD of intel processor van 1 tot 3 jaar terug met toevallig een RTX3080 zal waarschijnlijk nu een stuk goedkoper zijn.
Tevens voert Lenovo de dGPU in al hun modellen met maximale wattage. Een 150W RTX3070(Ti) outperformed makkelijk een 90W RTX3080.
Een maximaal gevoerde RTX3060 zal dat ook doen bij een goedkope minimaal gevoerde RTX3080.

En je laatste argument slaat al helemaal nergens meer op sinds Intel de 12e generatie heeft uitgebracht met het BigLittle concept. Deze zijn een stuk zuiniger en worden niet zo maar heet.

Dus komop, even serieus reageren en dan heb ik ook leesvoer en vergelijkingsmateriaal.

[ Voor 8% gewijzigd door LongTimeAgo op 20-05-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Nelis13 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:49:
Hoi, het is met games wel een stofzuiger inderdaad. In rust (browsen etc) wel muisstil.
In de reviews wordt ook af en toe de trackpad genoemd dat die teveel naar links is geplaatst. Die raak je met gamen soms wel aan.
Verder super snel.
Wel een zwaar apparaat
Ha helemaal eens, die trackpad is wel óf te groot óf inderdaad te ver naar links toe verplaatst. Gelukkig kan je hem met FN + F10 uitzetten wanneer je een gewone muis hebt verbonden, maar het is inderdaad een beetje jammer.

Het gewicht voelt inderdaad wel wat zwaar, maar als ik dit dan vergelijk met m'n oudere laptops van 10 jaar terug met, voor die tijd, mindere specs, vind ik het nog meevallen, tot je die 300W powerbrick meeneemt in eht gewicht :') . De robuustheid zorgt er wel voor dat het keyboard gedeelte geen flex heeft en dan de behuizing erg solide in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advanced03
1. De Lenovo Legion 7 is toevallig precies de zelfde prijs, met de specs die je verwacht van een legion + een volledige wattage 3080 met 16GB(!) Video Geheugen.

2. De Ryzen 5000/Intel 11e Generatie chips zijn maar 1 jaar uit dus geen idee waar je het over hebt + zie punt 1.

3. Mijn argument slaat zeker wel ergens op. Ondanks het nieuwe Big Little concept blijven deze intel chips meer dan 100 watt trekken van de stekker als je ook maar een beetje zit te gamen.

Ook is het bewezen dat AMD veel betere prestaties per watt hebben en dat dat veel beter schaalt dan Intel waar de presentaties niet veel beter op worden hoeveel stroom je er ook maar op gooit.

Door deze redenen kiezen er veel mensen (terecht) ervoor om voor AMD te gaan, want zonder een vapor chamber of dergelijke is 100+ watt (en dat is nog ZONDER de GPU) bijna niet te koelen in een chassis van 17-15 inch. De hoge kloksnelheden haal je in de praktijk dus nooit.

Kijk het is prima dat je blij met je laptop bent maar je houdt er alleen maar jezelf mee voor de gek. 2000 euro voor de laagste configuratie is alles behalve een normale prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door Advanced03 op 19-05-2022 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Advanced03 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:19:
1. De Lenovo Legion 7 is toevallig precies de zelfde prijs, met de specs die je verwacht van een legion + een volledige wattage 3080 met 16GB(!) Video Geheugen.
16GB tik je in veel games (nog) lang niet aan. Tevens zijn dat specifieke use-case scenario's waarin de laptop moet kiezen tussen performance van GFX kaart om al het geheugen te gebruiken én te koelen óf de processor óf een combinatie van beide. Ik snap de keuze van Nvidia niet om 16GB aan videogeheugen in laptop RTX3080 chips te stoppen, maar het zij zo.

Tevens, de RTX3070Ti zit vrijwel op zelfde game performance niveau als de RTX3080. Dus waarom zou je dan nog voor een dure RTX3080 laptop kiezen?
https://www.coolblue.nl/p...7-16achg8-82n600mtmh.html
3200 euro voor een Lenovo Legion 7 met Ryzen 9 5900HX.

Terwijl de configuratie die ik heb, gespecificeerd hierboven, ik kon aanschaffen voor 2400 euro. Als ik voor 16GB aan geheugen (DDR5 he, vergeet dat niet) was gegaan ging daar nog eens 100 euro vanaf.
2. De Ryzen 5000/Intel 11e Generatie chips zijn maar 1 jaar uit dus geen idee waar je het over hebt + zie punt 1.
Omdat je, nogmaals, de 12e generatie Intel chips extreem onderschat en meteen de prijs van de laptop met inferieure oudere processoren vergelijkt. Dat is prima, maar je weigert zelf op te zoeken wat een enorme stap de Intel chips hebben gemaakt van 11e naar 12e gen in vergelijking met de 10e naar 11e gen.
Sterker nog, momenteel is de best top-of-the-line AMD processor de Ryzen 9 5900HX.
De i7-12700H verslaat deze met soms wel meer dan 60%.
https://www.hardwaredb.net/ryzen-9-5900hx-vs-core-i7-12700
https://www.notebookcheck...14013_13007.247596.0.html
https://nanoreview.net/en...00h-vs-amd-ryzen-9-5900hx
https://cpu.userbenchmark...5900HX/m1750314vsm1449683

Benchmarks tot in de oneindigheid die dit bevestigen.
3. Mijn argument slaat zeker wel ergens op. Ondanks het nieuwe Big Little concept blijven deze intel chips meer dan 100 watt trekken van de stekker als je ook maar een beetje zit te gamen.
Nogmaals, je hebt wéér niet de 12e generatie opgezocht. Uiteraard zal de intel chip af en toe richting de 115W TDP schieten áls de koeling (en de vendor) dat toelaat. Maar als deze op 45W locked tdp zitten, verslaan deze nog steeds de 45W AMD en voorgaande generatie Intel processoren.

En als de koeling het toch toelaat, waarom is naar 115W schieten om nóg meer performance er uit te krijgen iets slechts?
https://www.tomshardware....crazy-performance-115-tdp

Ik zal niet ontkennen dat AMD mooie grote stappen heeft gezet toen Intel z'n geld zat te tellen over de voorgaande jaren aan amper competitie op de laptop markt, maar de huidige i5-12500H, i7-12700H en i-12900H halen momenteel méér performance op mínder wattage. (Zie bovenstaande benchmarks nogmaals). En zometeen komen de bizarre HX processoren met 55W ook nog uit.
Ook is het bewezen dat AMD veel betere prestaties per watt hebben en dat dat veel beter schaalt dan Intel waar de presentaties niet veel beter op worden hoeveel stroom je er ook maar op gooit.
"Citation needed".
Want voor zo ver ik weet, is dit sinds de 12e generatie van Intel niet meer het geval. Uiteraard blijft het indrukwekkend wat AMD neer zet met 45W tdp.
Door deze redenen kiezen er veel mensen (terecht) ervoor om voor AMD te gaan, want zonder een vapor chamber of dergelijke is 100+ watt (en dat is nog ZONDER de GPU) bijna niet te koelen in een chassis van 17-15 inch. De hoge kloksnelheden haal je in de praktijk dus nooit.
Ik kan een scala een game performance, statistieken, of gewoon mijn toegevoegde 3Dmark score laten zien waar de i7 zonder enig protest de hoge kloksnelheden haalt zonder z'n thermische limiet te bereiken. De bijgevoegde benchmarks laten dit ook goed zien.
Dus hij valt zeker wel te koelen en als Lenovo Legion 7, gen 7 uit komt met vapor chamber koeling, zal dit nog zelfs een stukkie beter worden gok ik zo.
Kijk het is prima dat je blij met je laptop bent maar je houdt er alleen maar jezelf mee voor de gek. 2000 euro voor de laagste configuratie is alles behalve een normale prijs.
De "laagste" configuratie met RTX3060 en i5-12500H is momenteel 1800 euro. Niet 2000.
Een paar weken terug was deze zelfs nog te krijgen met een RTX3050Ti voor nog minder geld.
Zelfs dan kan je ook nog voor de "Niet-Pro" reeks gaan, met i5-12500H, RTX3060 en zal je zo'n 1500 euro kwijt zijn.

Dus ik snap je reactie totaal niet en ik snap dus echt niet hoe ik mezelf voor de gek kan houden. Je argumenten raken kant noch wal. Het enige argument, wat ik ook in mijn review heb gezet, is dat de Gen 7 lijn van Lenovo duurdere lanceer prijzen hanteert dan wat de Gen 6 lijn vorig jaar deed.

Je krijgt een Lenovo Legion Gen 7 laptop die de duurste AMD laptop processor met op sommige vlakken meer dan de helft verslaat én goedkoper is dan de duurste AMD laptop, die je zelf volledig kan configureren naar wens, een Nvidia kaart heeft die volledige Wattage benut én hij is maar iets prijziger dan de Gen 6 varianten met zowel Intel als AMD toen deze vorig jaar lanceerde (en nu overal in de uitverkoop komen).

Nu jij weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advanced03
1 Leuk geprobeerd, maar we wete beiden dat je gewoon van hoog naar laag hebt gesorteerd met de prijzen.

https://www.bol.com/nl/nl...paign=CPS&utm_content=pdl

Maar liefst 400 euro goedkoper en presteert even goed, of misschien zelfs beter dan jouw laptop.

2. Dat kan zeker kloppen, alleen maak je wel een oneerlijke vergelijking door nieuw met oud te vergelijken. En omdat er nog niet echt tests zijn met AMD 6000 kunnnen we er nog niet veel over zeggen of intel / amd de beste is. Dit was eigenlijk ook mijn punt niet.

3.
De "laagste" configuratie met RTX3060 en i5-12500H is momenteel 1800 euro. Niet 2000."
Toen ik voor het laatst keek niet, maar oké. Dat is nog steeds 1800 euro voor een 3060 en een i5, wat een goede deal zeg! Kuch kuch kuch.
Een paar weken terug was deze zelfs nog te krijgen met een RTX3050Ti voor nog minder geld.
Alles boven de 1000 euro is te veel voor die kaart en dat is het waarschijnlijk ook.

Je maakt ook erg vreemde reacties, werk je voor intel of wat? God verhoede dat iemand ook maar voor amd kiest? :+ :+ :+

Ik een leven buiten tweakers dus ik heb geen zin om constant je betoogjes zitten lezen. Veel plezier met je nieuwe laptop en ga er op spelen ipv op tweakers te discussiëren :)

[ Voor 25% gewijzigd door Advanced03 op 20-05-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Advanced03 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:39:
1 Leuk geprobeerd, maar we wete beiden dat je gewoon van hoog naar laag hebt gesorteerd met de prijzen.

https://www.bol.com/nl/nl...paign=CPS&utm_content=pdl

Maar liefst 400 euro goedkoper en presteert even goed, of misschien zelfs beter dan jouw laptop.
Ik nam specifiek een laptop in de prijs mee die de béste processor had van AMD, omdat je daar constant hoog van de toren over bleef schreeuwen. Ik weerlegde je "AMD is zuiniger en sterker" claims tegenover de Intel 12e generatie.

En de laptop die je linkte is zéker een goede deal. 2K voor een laptop met RTX3080.
Echter, zoals ik 2 keer aan gaf, de RTX3070Ti (150W) heeft identieke en in sommige games zelfs betere performance dan de RTX3080 (165W). Alleen in productie neemt de RTX3080 de leiding. Koppel dat met een processor die 25%-30% sneller is in vrijwel álle takken (productie en gaming) en dan kan je alleen nog maar discussiëren of die 30% sneller de 400 euro extra waard is.

Snap je het nu?
2. Dat kan zeker kloppen, alleen maak je wel een oneerlijke vergelijking door nieuw met oud te vergelijken. En omdat er nog niet echt tests zijn met AMD 6000 kunnnen we er nog niet veel over zeggen of intel / amd de beste is. Dit was eigenlijk ook mijn punt niet.
JIJ MAAKT CONSTANT DIE VERGELIJKING DIE NIET KLOPT EN CLAIMT CONSTANT DAT AMD DE BESTE IS. En nu beticht je mij er van? Kerel, komop.
Je vergelijkt CONSTANT een inferieure processor met de nieuwe superieure Intel 12e generatie processoren en vervolgens accepteer je (om een 1 of andere reden) niet dat deze én nieuwer én beter én (momenteel) duurder is dan laptops van 11 maanden oud die nu in de uitverkoop staan op meerdere websites. Je argument lekt.

En waarom haal je nu de AMD 6000 serie er bij? Uiteraard weten we nog NIETS over de AMD 6000 serie. Er zijn nog geen laptops, benchmarks én prijzen bekend van laptops die deze hebben. Wat als de de laptops met AMD 6000 zometeen slechter presteren dan de 12e gen intel? Wat als ze zometeen een stuk duurder zijn? Ga je deze dan ook vergelijken met laptops van vorig jaar? Want dat is wat je nu doet.
3.
[...]
Toen ik voor het laatst keek niet, maar oké. Dat is nog steeds 1800 euro voor een 3060 en een i5, wat een goede deal zeg! Kuch kuch kuch.
[...]
Het is een prijs voor een 12e generatie Intel, DDR5, nieuwe componenten, nieuw chassis, nieuwe koeling, nieuwe monitor. Met een processor die nog steeds beter presteert dan de AMD Ryzen 7 5800H in de meeste games. Of dat deze zijn prijs waard is? Dat is momenteel moeilijk te zeggen.
Ik vind inderdaad van niet, daarom koos ik voor een stapje hoger en vind ik de prijs voor een i7-12700H met RTX3070Ti een stuk meer te rechtvaardigen.
Je maakt ook erg vreemde reacties, werk je voor intel of wat? God verhoede dat iemand ook maar voor amd kiest? :+ :+ :+

Ik een leven buiten tweakers dus ik heb geen zin om constant je betoogjes zitten lezen. Veel plezier met je nieuwe laptop en ga er op spelen ipv op tweakers te discussiëren :)
Laten we even wat dingen voorop stellen:
- Jij komt een forum topic binnen die specifiek gaat over de nieuwe Lenovo Legion 5i Pro Gen7. Dit is uitsluitend een Intel product. Immers, het betreft geen Lenovo Legion 5 Pro Gen7. Die is ook nog niet uit en weten we de prijzen prestaties ook nog niet van.
- Je komt met een tirade over hoe duur de laptop is. Dat klopt en dat mag je vinden, maar maakt vervolgens de vergelijking met inferieure, oude, AMD processoren. Waarom je dat specifiek in dit topic doet? Joost mag het weten.
- Je moét laten weten dat de RTX3080 beter is dan de RTX3060, door de prijzen te vergelijken met laptops die ondertussen bijna een jaar oud zijn. Terwijl je met een RTX3070Ti met minder wattage in game performance dezelfde prestaties kan behalen als de RTX3080, ondersteund met een betere processor dan de laptops van bijna een jaar oud.
- Ik ga de discussie aan en wellicht uit frustratie om je wat dingen bij te leren. Je had immers geen kaas gegeten van de prestaties van de nieuwe 12e gen processoren van Intel en de RTX3070Ti. 2 producten die pas bestaan in NL sinds maart.
- Je maakt immense claims zonder bronnen. "AMD is zuiniger", "AMD is beter in prestatie per Watt". Ik wil dat best geloven maar... Bronnen?
- Jij startte en bleef doorgaan over AMD... Op een product dat over Intel gaat. NIEMAND hier ontkent de prestaties die AMD neerzette vorig jaar in de laptop markt. Ik ook niet. Feit blijft dat de 12e gen Intel deze compleet domineert en ja, daar betaal je momenteel (helaas) een premium voor tot dat wellicht de AMD 6000 serie lanceert in laptops.

Mis ik wat?

Nee, ik werk niet voor Intel. Maar ik mag het product niet verdedigen? Ben wel enorm onder de indruk van de prestaties. Had ik een goedkopere laptop kunnen aanschaffen? Uiteraard, maar dan leverde ik wel een aanzienlijk stuk performance in, terwijl ik juist voor die extra performance wilde gaan. Of die paar honderd euro de performance 'gain' waard is moet nog blijken. Technologie staat niet stil en deze laptop laat dat goed zien.

[ Voor 28% gewijzigd door LongTimeAgo op 20-05-2022 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBlueXD
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-06 10:21
LongTimeAgo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:53:
[...]

Als je nou gewoon een link plaatst met welke laptop je bedoelt dan is het een stuk makkelijker oordelen en vergelijken. Nu is het stangen om.. welke reden?

Daarbij hadden we het over processoren. Ja een laptop met AMD of intel processor van 2 a 3 jaar terug met toevallig een RTX3080 zal waarschijnlijk nu een stuk goedkoper zijn.
Tevens voert Lenovo de dGPU in al hun modellen met maximale wattage. Een 150W RTX3070(Ti) outperformed makkelijk een 90W RTX3080.
Een maximaal gevoerde RTX3060 zal dat ook doen bij een goedkope minimaal gevoerde RTX3080.

En je laatste argument slaat al helemaal nergens meer op sinds Intel de 12e generatie heeft uitgebracht met het BigLittle concept. Deze zijn een stuk zuiniger en worden niet zo maar heet.

Dus komop, even serieus reageren en dan heb ik ook leesvoer en vergelijkingsmateriaal.
12th gen met ddr5 in een laptop is op het moment van nu erg duur en dan alsnog is amd veel zuiniger. Heb zelf een 5800h die onder gaming max 35-40 watt trekt en onder full load 85 watt deze getallen zijn zeker nog zuiniger als een gelijke 12th gen chip in een laptop lenovo met amd is gewoon echt on fire en bang for buck *12000+ cinebench multicore met mijn legion 5 82JU0126MH

Eyo, Sven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBlueXD
Die laptop die ik noem heb ik voor 1149 € gehaald en kost nu 1349 € volgens mij op bol.com

Eyo, Sven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBlueXD
En neem ook in gedachte dat 5000 series ouder is als 12th gen en dus een goede bang for buck optie is

Eyo, Sven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
DrBlueXD schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:01:
[...]

12th gen met ddr5 in een laptop is op het moment van nu erg duur en dan alsnog is amd veel zuiniger. Heb zelf een 5800h die onder gaming max 35-40 watt trekt en onder full load 85 watt deze getallen zijn zeker nog zuiniger als een gelijke 12th gen chip in een laptop lenovo met amd is gewoon echt on fire en bang for buck *12000+ cinebench multicore met mijn legion 5 82JU0126MH
Dat is prima, maar... Wat heeft dat te maken met een laptop, waar dit topic over gaat, met 12e gen Intel processor die onder zelfde load aanzienlijk beter presteert? En wanneer deze helemaal wordt losgelaten mbt wattages helemaal de competitie omver loopt?
https://www.notebookcheck...in-the-dust.579828.0.html

Niemand ontkent dat de prijs-performance die AMD vorig jaar neerzette fantastisch is. Maar als we dit in absolute getallen gaan uitwerken in vergelijking met de sinds-maart beschikbare Intel 12e generatie, met DDR5 geheugen, Thunderbolt 4, etc. is de prijs die nu gevraagd wordt zo gek dan?
Intel liep vorig jaar met hun 10e en 11e generatie inderdaad achter op AMD, zeker in termen van verbruik en hitte. Eindelijk heeft Intel met hun 12e gen weer iets om trots op te zijn me dunkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBlueXD
LongTimeAgo schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:46:
[...]

Dat is prima, maar... Wat heeft dat te maken met een laptop, waar dit topic over gaat, met 12e gen Intel processor die onder zelfde load aanzienlijk beter presteert? En wanneer deze helemaal wordt losgelaten mbt wattages helemaal de competitie omver loopt?
https://www.notebookcheck...in-the-dust.579828.0.html

Niemand ontkent dat de prijs-performance die AMD vorig jaar neerzette fantastisch is. Maar als we dit in absolute getallen gaan uitwerken in vergelijking met de sinds-maart beschikbare Intel 12e generatie, met DDR5 geheugen, Thunderbolt 4, etc. is de prijs die nu gevraagd wordt zo gek dan?
Intel liep vorig jaar met hun 10e en 11e generatie inderdaad achter op AMD, zeker in termen van verbruik en hitte. Eindelijk heeft Intel met hun 12e gen weer iets om trots op te zijn me dunkt.
ik vind bijna 700 euro meer voor gelijkwaardige specs (12700h met een 3060) veel te veel, ja je hebt 20-26 % meer cpu preformance maar ddr5 en die 3060 bijven nog steeds gewoon dat. Je ziet met ddr5 atm alleen verschil in 7zip dus ik weet niet waar jij het vandaan haalt dat dat een redelijke prijs is? En dan mag je soms wel echt dingen wat netter formuleren want je staat daar echt gewoon een persoon in de grond te duwen mag tbh wel wat respectvoller (normen en waarden) dan is het maar nog een keer uitleggen meer dan heb je wel wat. anyway thunderbolt 4.. leuk.. maar heb je het nou echt nodig? heb zelf gewoon een usb-c 3.1 gen 2 met display support en 60 watt leveren dus ik zie het nut er nou niet echt van in leuk die extra snelheid.. ik noem het maar gewoon een onnuttig ding dus dan blijven we bij de cpu.. 20-26% meer preformance voor een kleine 65% prijsverhoging? comon zeg dat deed amd nog niet eens met hun 5000 series.......

Eyo, Sven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBlueXD
en sowiso preformance per watt (wat erg belangrijk is voor batterij leven enzo dus hoelang de laptop meegaat op de accu is daar erg afhankelijk van dusja...) amd wint hier ookal lopen ze 1 gen achter

[ Voor 11% gewijzigd door DrBlueXD op 20-05-2022 13:12 ]

Eyo, Sven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
DrBlueXD schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:06:
[...]

ik vind bijna 700 euro meer voor gelijkwaardige specs (12700h met een 3060) veel te veel, ja je hebt 20-26 % meer cpu preformance maar ddr5 en die 3060 bijven nog steeds gewoon dat. Je ziet met ddr5 atm alleen verschil in 7zip dus ik weet niet waar jij het vandaan haalt dat dat een redelijke prijs is? En dan mag je soms wel echt dingen wat netter formuleren want je staat daar echt gewoon een persoon in de grond te duwen mag tbh wel wat respectvoller (normen en waarden) dan is het maar nog een keer uitleggen meer dan heb je wel wat. anyway thunderbolt 4.. leuk.. maar heb je het nou echt nodig? heb zelf gewoon een usb-c 3.1 gen 2 met display support en 60 watt leveren dus ik zie het nut er nou niet echt van in leuk die extra snelheid.. ik noem het maar gewoon een onnuttig ding dus dan blijven we bij de cpu.. 20-26% meer preformance voor een kleine 65% prijsverhoging? comon zeg dat deed amd nog niet eens met hun 5000 series.......
Laten we even wat dingen samenvatten:

- Normen en waarden van mijn kant of die van @Advanced03 ? Er wordt immers een topic over een specifieke laptop compleet gekaapt om er een Intel vs AMD flamewar van te maken die nergens op slaat. Hier ben ík niet mee gestart hé.
Want hoe zit ik dit persoon "in de grond te boren"? Ik vraag meermaals om bronnen en verduidelijking van argumentatie. Deze krijg ik niet of wordt om de brei heen gedraaid. Mogen er dan geen frustraties ontstaan omdat een topic compleet 'derailed' vanwege incomplete argumentatie?

- i5-12500H met RTX3060 prijs/performance.
Vandaar mijn keuze voor de i7-12700H met RTX3070Ti en niet de i5-12500H met RTX3060. De stap in performance is meteen een stuk groter en de prijs is/was(?) een minder grote stap dan wat er destijds beschikbaar was met andere modellen (Kijk bijv. wat Razer en Asus vragen voor hun laptops), in ieder geval op 1 maart. Als ik zo door de pricewatch heen scroll dan kan ik inderdaad goed zien dat de i5-12500H en RTX3060 combi erg prijzig is. Of dat die percentage performance met eventueel de Thunderbolt 4 en DDR5 geheugen bijkomsten rechtvaardigt kan ik helaas niet beantwoorden. Als je die laatste 2 persé nodig denkt te hebben, dan is prijs wél goed. Anders waarschijnlijk niet. Kan ik mij best in vinden.

Toevallig kwam Thunderbolt 4 mij erg goed uit ivm VR headset aansluiting. Ik hoor daar namelijk positievere ervaringen over dan wat AMD aanbied aan USB-C naar DP conversie, tenzij je een directe Displayport op je laptop hebt, dat blijft het beste.
en sowiso preformance per watt (wat erg belangrijk is voor batterij leven enzo dus hoelang de laptop meegaat op de accu is daar erg afhankelijk van dusja...)
En ja, hier stak AMD vorig jaar met kop en schouders boven uit. Maar sinds de 12e generatie Intel processoren dus niet meer. Dat heeft Intel met het BigLittle concept ten volle benut. Dus tenzij hier voor bronnen aangeleverd kunnen worden dat AMD dit nog steeds beter doet, klopt dit argument niet (meer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:15

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Laten we het vanaf hier weer zuiver over het beoogde onderwerp van het topic hebben en dan op inhoud in plaats van op de man anders kan er net zo goed een slotje op.

Wanneer je een topic maakt kan het altijd gebeuren dat er andere meningen langs komen of zelfs off-topic posts. Als je van mening bent dat een post niet op zijn plaats is maak dan een TR en negeer het verder. Op deze wijze elkaar in de haren vliegen zorgt er alleen maar meer voor dat het topic ontspoort met off-topic posts. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Gonadan schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:24:
[mbr]Laten we het vanaf hier weer zuiver over het beoogde onderwerp van het topic hebben en dan op inhoud in plaats van op de man anders kan er net zo goed een slotje op.

Wanneer je een topic maakt kan het altijd gebeuren dat er andere meningen langs komen of zelfs off-topic posts. Als je van mening bent dat een post niet op zijn plaats is maak dan een TR en negeer het verder. Op deze wijze elkaar in de haren vliegen zorgt er alleen maar meer voor dat het topic ontspoort met off-topic posts. :) [/]
Bedankt voor de waarschuwing.
Is er een mogelijkheid om de reacties tussen mij en @Advanced03 te verwijderen zodat het voor binnenkomers in het topic een stuk beter zichtbaar is als ze vragen hebben?

De reactie van @DrBlueXD en mij kunnen blijven staan. Ik vind het ook een goed punt dat de 'laagst geplaatste' Lenovo spec in prijs/performance best benoemd mag worden als zijnde "er zijn betere alternatieven, vooral aan AMD kant".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBowser
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-11-2024
LongTimeAgo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:09:
@MrBowser en @Nelis13 hebben jullie ondertussen al wat ervaringen om te delen? Wellicht zelfs tips, tricks of zelfs wat negatieve puntjes?
Ik ben reuze benieuwd!
Geen tips of tricks, vind het wel een enorm fijne laptop! Hopelijk komen er wat goede games op de Gamepass de komende tijd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBowser
Nelis13 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:49:
Verder super snel.
Wel een zwaar apparaat
Deze kun je uitzetten in Lenovo Advantage. Scheelt een hoop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBowser
Goede tip haha!
LongTimeAgo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:33:
[...]

Ha helemaal eens, die trackpad is wel óf te groot óf inderdaad te ver naar links toe verplaatst. Gelukkig kan je hem met FN + F10 uitzetten wanneer je een gewone muis hebt verbonden, maar het is inderdaad een beetje jammer.

Het gewicht voelt inderdaad wel wat zwaar, maar als ik dit dan vergelijk met m'n oudere laptops van 10 jaar terug met, voor die tijd, mindere specs, vind ik het nog meevallen, tot je die 300W powerbrick meeneemt in eht gewicht :') . De robuustheid zorgt er wel voor dat het keyboard gedeelte geen flex heeft en dan de behuizing erg solide in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBowser
LongTimeAgo schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:34:
[...]

Bedankt voor de waarschuwing.
Is er een mogelijkheid om de reacties tussen mij en @Advanced03 te verwijderen zodat het voor binnenkomers in het topic een stuk beter zichtbaar is als ze vragen hebben?

De reactie van @DrBlueXD en mij kunnen blijven staan. Ik vind het ook een goed punt dat de 'laagst geplaatste' Lenovo spec in prijs/performance best benoemd mag worden als zijnde "er zijn betere alternatieven, vooral aan AMD kant".
Bevalt de laptop nog?! Bij mij wel, er is wel één probleempje.

Wanneer ik Youtube afspeel zie ik bijna constant een hapering in de video, weet jij hoe dit kan?

Ik ben trouwens aan het kijken voor een nieuwe monitor voor de PS5/legion, ik zat te denken aan een LG42C2, denk jij dat de Legion de games goed trekt daarop?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
MrBowser schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:39:
[...]

Bevalt de laptop nog?! Bij mij wel, er is wel één probleempje.

Wanneer ik Youtube afspeel zie ik bijna constant een hapering in de video, weet jij hoe dit kan?

Ik ben trouwens aan het kijken voor een nieuwe monitor voor de PS5/legion, ik zat te denken aan een LG42C2, denk jij dat de Legion de games goed trekt daarop?

Dank!
Welke browser gebruik je?
Probeer ook een andere.
Ik weet dat er haperingen optreden als de laptop wisselt tussen de interne grafische kaart (Intel Iris Xe) en de dGPU (bij mij de RTX3070Ti).
Nu blijft die bij mij met YouTube vooralsnog puur op de intel werken maar t kan zijn dat jouw browser zichzelf de dGPU heeft toegewezen. Wellicht is dit een goed startpunt om te beginnen met zoeken. ;)

Als ik de laptop op m'n 4K tv aansluit dan wilt die de meeste games in 4K nog steeds vloeiend draaien. Vooral als er DLSS in t spel zit.
Als ik hem op m'n 27" 1440p monitor zet dan draait die de spellen beter dan op z'n eigen monitor, dat namelijk een 2550 x 1600 paneel betreft. Dus 1600p in feite ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBowser
Ik heb m nu op GPU stand gezet en Mozilla gedownload maar nog steeds een kleine lag. Heel irritant.

Ik ga dan denk toch de 42 C2 bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBowser
Ik gebruik nu trouwens Google Chrome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
MrBowser schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:34:
Ik heb m nu op GPU stand gezet en Mozilla gedownload maar nog steeds een kleine lag. Heel irritant.

Ik ga dan denk toch de 42 C2 bestellen!
Raar. Puur YouTube of ook andere video websites?
Dumpert, Vimeo, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBowser
LongTimeAgo schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:11:
[...]

Raar. Puur YouTube of ook andere video websites?
Dumpert, Vimeo, etc?
Eigenlijk met alle video playback, met gamen valt het me niet op. Ik zie ook wat wit licht aan de zijkant van me scherm bij zwart beeld.. zal morgen even een foto sturen naar deze topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBowser
Heb jij hem trouwens niet altijd op dgpu mode en in de lader? Ik vaak wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
MrBowser schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:39:
[...]

Eigenlijk met alle video playback, met gamen valt het me niet op. Ik zie ook wat wit licht aan de zijkant van me scherm bij zwart beeld.. zal morgen even een foto sturen naar deze topic.
Ja, lichte backlight bleed heb ik ook 'last' van, het valt bij mij gelukkig mee, maar dat is inderdaad wel een minpuntje.

Over je 'stotters' bij video's. Wellicht een idee om je browser even van "hardware/gpu accellation" af te halen? Kijken of die softwarematig ook de stotters heeft. En anders zullen er denk ik wel tools zijn die de 'stotters' kunnen vaststellen?
Heb hier helaas weinig verstand van en gelukkig heb ik geen enkel probleem met stotters in video's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
MrBowser schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:41:
Heb jij hem trouwens niet altijd op dgpu mode en in de lader? Ik vaak wel
Ik laat de laptop over t algemeen op Hybrid mode staan, ook in de lader. De spellen die ik momenteel t meeste speel hebben niet de 10-20% performance boost nodig om op volle details te draaien door hem op dGPU only te zetten. En hij staat ook op 'battery saving' mode waardoor die niet verder door laadt dan 80% (dacht ik?)
Ik heb gemerkt dat hier door over t algemeen de laptop wat koeler blijft draaien.

Ik heb via een hardware monitoring tooltje rechtsonderin van de taakbalk 3 temperatuur sensoren staan.
- i7-12700H
- Intel Iris Xe 96eu (de Intel integrated)
- RTX3070Ti

Zodoende kan ik ook in 1 oogopslag zien wanneer de dGPU 'aan slaat' en meewerkt en ook wat tijdens het spelen het warmste wordt.
Het verschil in temp tussen de iGPU en Processor is vaak minimaal ivm dat ze uiteraard op dezelfde die zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door LongTimeAgo op 20-07-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bos187
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-08-2022
De informatie over deze laptop is fout:
pricewatch: Lenovo Legion 5i Pro 16 (82RFCTO1WWNLNL0)

Voor €1889,- zit hier geen i7 in, maar een i5.
Op de website van de verkoper kun je dit wel veranderen naar i7 maar dan wordt de prijs €2069,
https://www.lenovo.com/nl...82RFCTO1WWNLNL0/customize?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Bos187 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:11:
De informatie over deze laptop is fout:
pricewatch: Lenovo Legion 5i Pro 16 (82RFCTO1WWNLNL0)

Voor €1889,- zit hier geen i7 in, maar een i5.
Op de website van de verkoper kun je dit wel veranderen naar i7 maar dan wordt de prijs €2069,
https://www.lenovo.com/nl...82RFCTO1WWNLNL0/customize?
Ja die bovenstaande link verandert om de zoveel tijd. Soms staat de laptop alleen op de website met een i7, andere keren weer met de i5. Idem voor de GFX kaart. Bovenstaande link geeft de laptop met RTX3060 aan. Maar soms is die niet beschikbaar en is alleen de RTX3070 of RTX3070Ti beschikbaar. Vervolgens wijzigt die prijs ook weer.
Omdat de laptop dynamisch in elkaar kan worden gezet op de Lenovo pagina, per onderdeel, is deze dus niet vast te leggen. Vandaar dat ik ook specifiek mijn specs op de eerste pagina/eerste reactie heb neer gezet.

• LongTimeAgo
Voor de mensen die nog geïnteresseerd zijn in de laptop, je kan de laptop met de volgende specs krijgen voor 1900 euro op de Lenovo website:
- i7-12700H
- 32GB DDR5 (4800Mhz) RAM
- 2560 x 1600, 165hz, 500 nits scherm
- RTX 3070Ti (8GB)
- Wifi 6E 11AX(2X2)

https://www.lenovo.com/nl...-inch-Intel/p/LEN101G0015

Kwam dit per toeval tegen bij het zoeken van mijn laptop voor een maat van me die geïnteresseerd is in een nieuwe laptop

Pagina: 1