Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-05 21:00

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
Hi mede tweakers,

Willen jullie ook eens meedenken over mijn meterkast?

Ik ben bezig om zelf zonnepanelen te leggen op mijn schuur en wil hiervoor een extra aardlekschakelaar plaatsen in mijn meterkast. Op zich lukt mij dit wel prima om een extra groep aan te sluiten. Nu heb ik zelf nog geen wijzigingen uitgevoerd aan m'n huidige meterkast, maar ik kwam er dus achter dat er geen hoofdschakelaar in de meterkast opstelling aanwezig is. Kennelijk is dat van voor 2005 geen verplichting.

Ik zie het toch niet goed zitten om de aardlekschakelaar aan te sluiten wanneer er nog spanning op de meterkast zit. De huiskastaansluiting is verzegeld en kan ik ook niet zo bij om alles uit te zetten via de huisaansluitkast.

Ik een elektromonteur gevraagd om of die een hoofdschakelaar zou kunnen plaatsen. Blijkbaar is het zo puinhoop in mijn meterkast volgens de monteur dat eigenlijk alles vervangen moeten worden. Ik ben voor mijn gevoel nu ineens van 2 kabeltjes aansluiten naar een volledig nieuwe meterkast (á € 700,-)

Is het echt zo een bende in die meterkast dat alles vervangen moet worden? :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JUaG3N1Zvx8o8rYfS_0wDqyv88=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fgP06SS4Jj2nzKO6PCKcz4dw.png?f=fotoalbum_large
Edit: let niet op de details van de gele streepjes, snel getekend. zit net verkeerd om :+

[ Voor 3% gewijzigd door Woohooo op 10-04-2022 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:46
Super is het niet, maar ook weer niet zo erg dat ik hier geen hoofdschakelaar in zou bijplaatsen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:16
Wat ik zo even snel zie:
  • Volgens mij is het een regel dat je met maximaal 2 handelingen alle stroom in huis moet kunnen uitschakelen. Dat lijkt me een veiligheidsdingetje, niet iedereen weet welke schakelaar waarvoor is, dus als er iemand onder stroom staat en je aarlek tript niet, dan moet iemand anders snel de boel kunnen uitschakelen.
  • Ik vind het zelf altijd wel fijn als je kunt zien welke aardlekschakelaar bij welke groepen hoort, dus zorg voor een logische indeling. Je huidige kast blinkt niet echt uit in duidelijkheid.
  • Als je van plan was een extra alamat te plaatsen voor je schuur (en dat is een aanrader, want de kans op een aardlek is in de schuur veel groter) dan voldoe je mogelijk niet meer aan punt 1 (met 2 aardlekschakelaars nog wel)
  • Een hoofdschakelaar heeft als grote voordeel dat je later veel makkelijker wijzigingen kan doen. Wat je zelf al zegt, omdat je nog geen automatische hoofdstop hebt, moet je dus knutselen aan een kast die onder spanning staat. ONBEVEILIGDE spanning, that is. Mocht je dit inderdaad gaan doen, zorg dan in ieder geval dat er iemand bij je is die je bij de meterkast weg kan slaan, mocht het toch mis gaan. Anders kan het een vervelend staartje krijgen...
  • Volgens mij mogen er maximaal 4 groepen achter een aardlekschakelaar. Dat gaat volgens mij niet goed bij jou, want ik zie 2 aardlekschakelaars en 9 groepen.
Ik zou denk ik zelf inderdaad de hele kast vervangen, of in ieder geval voorzien van een hoofdschakelaar en de indeling wat logischer maken.

[ Voor 5% gewijzigd door PhilipsFan op 10-04-2022 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 23:51
In plaats van in de meterkast zelf: wellicht een idee om een kast bij te plaatsen op een groep waar je de zonnepanelen plaatst? Dan kan je het los afschakelen.

Bijvoorbeeld dit:
https://www.elektramat.nl...bSq-sEf0UmrwaAkQiEALw_wcB

Persoonlijk zou ik een nette nieuwe groepenkast nemen, een hoofdschakelaar plaatsen en de boel voorbereiden op de toekomst. Maar dat is niet goedkoop nee.

[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 10-04-2022 23:19 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-05 13:19
Eens met andere; ik zou hier zelf ook gaan voor volledig nieuw en fatsoenlijk. Sommige elementen zijn wellicht wel herbruikbaar.

Als het geld nu echter echt een probleem is, dan zou ik gewoon opzoek gaan naar iemand die er wel een hoofdschakelaar in wil zetten. Het is zeker niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-05 15:36
Tja. De volgende stap is toch maar een elektrische auto, of een warmtepomp? En dan moet de boel toch naar 3-fase. En dan kan je alsnog aan de gang. Ik kan niet in de rest van de situatie kijken, maar zou het hele ding gewoon vervangen. Heb je ook gelijk ruimte voor de quooker straks. ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat kroonsteentje in de meterkast mag volgens mij ook niet, en bovenin zit nog een vreemde aardedraad met gele tape eromheen? Die 2 zou ik misschien ook even netjes maken.

En linksboven zit ook wat zwarte tape? Om die bruine draden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 11:19
Kroonsteen in aarde -> afkeur
Linksonder bij je aardleks lijkt doorgelust met losse aders (2 aders onder 1 schroef) -> afkeur
Dit mag wel als de koperkern niet onderbroken is. Lusje maken, strippen en die onder de klem schroeven.

Ik snap wel dat een monteur hier niet aan wil beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerthofman
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-11-2024
Wat je eigenlijk wil is alle 'groepen' (waar je de kabel van 'buiten' op aansluit) op de bovenste rail. De rail eronder zitten dan de aardlek- en hoofdschakelaars en daarna de aansluiting van de leverancier.

Wat bij bovenstaande de situatie is, is iets wat vaak voorkomt. Er worden dingen bijgeplaatst(denk aan tuinhuisjes, zonnepanelen of uitbouw) en bij in de bestaande meterkast geknext.

In dit geval zou ik alle kabels van rechts eruit halen en een nieuwe module naast je meterkast plaatsen. De kroonsteentjes en lasdoppen eruit en zorgen dat alle onnodige kabellengte eruit is.Tapjes om kabels heen is niet altijd erg, zolang het maar veilig is. Je kunt beter aangeven waar de kabel voor gebruikt is dan alles aan te sluiten om vervolgens te bedenken wat het ook alweer was.

Ik snap dat de monteur hier niet op verder bouwt, zijn handtekening en sticker staat straks wel op de meterkast. 700euro in inderdaad wat prijzig, wellicht iemand in je vriendenkring die wat voor je kant betekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 15:19
BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 20:13
Volgens mij zit de automaat naast de linker AS zonder aardlek beveiliging aangesloten, het uitbreiden vanaf die automaat is niet echt verstandig te noemen.
Zoals anderen ook al aangeven is de kast in algehele status niet echt volgens de norm.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Gelukkig hoeft een nieuwe groepenkast niet zo duur te zijn. Heb je wel alles weer netjes:

https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/KIUWE15RFN/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
Dank voor de bevestiging en adviezen, op naar iets fatsoenlijks dan maar :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

En gooi er dan geen 1 fase kast in maar een 3 fase ( op 1 fase aangesloten), met de aankomende energiewende zal je uiteindelijk toch eens een keer op een 3 fasen aansluiting uitkomen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:45
Als je de groepenkast in zijn geheel gaat vervangen... Sander vunderink even vragen om een 1/3 fase uitvoering van dit https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

Dan zit je meteen goed met de parallelle invoeding. (Zie kennisdocument in productomschrijving)

De Elektramat link lost dit probleem niet op... (En ABB is echt wel een stapje beter dan Emat, voor niet eens zo heel veel meer...)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Laatst online: 07-05 11:57
Netjes is anders maar zo slecht is het ook weer niet. Mijn advies:

Kroonsteentje op aarde moet er uit.
Aftakblokjes die daar zo scheef onderin die aardlekschakelaar zitten is ook niet handig.

Mijn advies:
1. Zoek een elektricien die een hoofdschakelaar wilt plaatsen.
2. Zoek koop klemmenblokje dat op de din rail kan en verbind daar je aardedraad mee door.
3. Schaf een flink stuk aansluitdraad 6mm2 aan in de juiste kleuren samen met een lading enkele en dubbele adereindhulzen + adereindhulstang.
4. In de groepenkast ga je uitsluitend met 6mm2 aansluitdraad en adereindhulzen werken.
5. Voor je zonnepanelen neem je een aardlekautomaat 16a B karakteristiek met een 300ma lekspanning (ipv de reguliere 30ma) en daar sluit je verder niets anders op aan.
6. Het is niet duidelijk te zien maar het lijkt er op alsof je meerdere draden achter 1 klem in een automaat (groep) hebt zitten. Niet doen...

Aansluiten:
Naast de hoofdschakelaar zet je op de onderste dinrail alle aardlekschakelaars en aardlekautomaat. Op de bovenste rail zet je al je groepen. Aan de kant van de hoofdschakelaar zet je enkele adereindhulzen op de installatiedraden. N = blauw, L= zwart. De installatiedraden trek je dan vervolgens achter de dinrail langs totdat je onder de 1e aardlekschakelaar uitkomt. Onder die aardlekschakelaar hou je een stukje 22mm elektrabuis en daar leg je de draden overheen en je knipt ze precies af bij de schroeven van de aardlekschakelaar. Ze zijn nu precies lang genoeg. Strip af op 12mm. Maak nog 2 stukjes draad (zwart en blauw) die tussen de 1e en 2e aardlek passen. Gebruik die om ook alvast stukjes draad voor tussen de 2e en 3e en etc... en de aardlekautomaat te maken.
Strip alle stukjes af op 12mm. Pak nu een van de draden die achter de dinrail hebt langs getrokken en pak een stukje draad van dezelfde kleur dat je zojuist hebt gemaakt. Druk de gevlochten koperdraden in elkaar, draai ze met de hand even strak en krimp er een dubbele adereindhuls op. Controlleer of de adereindhuls goed vast zit. Herhaal dit voor alle aardlekschakelaars want we gaan een rijgverbinding maken maar zet bij de laaste (de aardlekautomaat) er een enkele adereindhuls op. Doe hetzelfde voor de draad met de andere kleur. Je hebt nu je aardlekschakelaars en aardlekautomaat correct aangesloten. Je automaten (groepen) kun je nu op dezelfde wijze met de aardlekschakelaars verbinden. Hou er rekening mee dat je nooit meer dan 4 groepen op een aardlekschakelaar aansluit.
Om je groepen aan te sluiten kun je het stukje elektrabuis gebruiken om de draden met vaste kern mooi te buiten (en ook op juiste lengte te knippen).

Klopt het dat je inderdaad meerdere draden in een automaat achter 1 klem hebt zitten, doe dat dan nu anders. Koop bijvoorbeeld een automaat bij, 16 ampere B karakteristiek. Desnoods zet je er een extra aardlekschakelaar bij. Kan of lukt dat niet, gebruik dan de aftakblokjes die nu onderin je aardlekschakelaar zitten maar zorg dat het allemaal recht en stevig zit.

Extra tips:

* Wordt het te krap, ga dan voor aardlekautomaten. Dat is een automaat en aardlekschakelaar in 1. Het merk Emat heeft daar zeer compacte varianten van die slechts 1 eenheid breed zijn.

* In woonhuizen worden er standaard 16 ampere B karakteristiek automaten gebruikt.
* Standaard gebruik je aardlekschakelaars/aardlekautomaten met een 30ma lekstroom. Voor zonnepanelen is het aan te raden om aardlekschakelaars/aardlekautomaten met een 300ma lekstroom te gebruiken omdat bij 30ma de aardlek te snel af slaat. Sluit hier dan verder niets anders op aan vanwege elektrocutiegevaar. 300ma is zonder meer dodelijk.
* In plaats van een rijgverbinding kun je met kamrails gaan werken. Vaak ben je dan wel merkgebonden.
* Je kunt draden achter de dinrails langs trekken ipv er overheen. Maak gebruik van deze ruimte. Hiermee blijft je kast netjes en overzichtelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik verbaas mij altijd met welk gemak er ook andere merken automaten of aardlekschakelaars van ander merk bijgezet worden, het is technisch misschien niet erg maar het oog wil ook wat en geeft rommelige indruk.
Je zet toch ook geen fiat bumper op je bmw. :)

Emat zou ik ook niet doen, enkele tientjes meer en je hebt een abb kast, zit logischer in elkaar allemaal.
https://www.sandervunderi...ot-12-groepen-1-fase.html

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:20

_Ernst_

Mark It Zero!

Daarnaast is die 1 module brede emat alamat een spanningsafhankelijke aardlekautomaat, welke in principe niet toegepast mag worden in een huisinstallatie, dus nog een reden om er weg van te blijven en voor een fatsoenlijk merk te kiezen.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Rol-Co schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:54:
Ik verbaas mij altijd met welk gemak er ook andere merken automaten of aardlekschakelaars van ander merk bijgezet worden, het is technisch misschien niet erg maar het oog wil ook wat en geeft rommelige indruk.
Je zet toch ook geen fiat bumper op je bmw. :)

Emat zou ik ook niet doen, enkele tientjes meer en je hebt een abb kast, zit logischer in elkaar allemaal.
https://www.sandervunderi...ot-12-groepen-1-fase.html
Dat zijn niet enkele tientjes meer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
_Ernst_ schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:01:
Daarnaast is die 1 module brede emat alamat een spanningsafhankelijke aardlekautomaat, welke in principe niet toegepast mag worden in een huisinstallatie, dus nog een reden om er weg van te blijven en voor een fatsoenlijk merk te kiezen.
We hebben het hier niet over nieuwbouw maar over een bestaande kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:15
Chatslet schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:10:
[...]

Gelinkte voorbeeld van EMAT (2p hoofdschakelaar, 2 aardlekschakelaars, 6 groepen): €172,07

Gelinkte voorbeeld van ABB in dezelfde configuratie (2p hoofdschakelaar, 2 aardlekschakelaars, 6 groepen): €175,99

Je hebt gelijk, het zijn zelfs maar enkele euro's. :Y

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Ik mis even of je ook een hoofdschakelaar op de inkomende kabel hebt, of dat je nog een hoofdsmeltzekering hebt?

Indien smeltzekering, dan kan je voor een €150 ofzo een monteur van je netbeheerder laten komen om over te gaan naar 3x25A en gelijk die smeltzekeringen vervangen door automaten.
Dan kan je namelijk ook gelijk je hele meterkast spanningsvrij maken wanneer je een extra "eigen" hoofdschakelaar er bij zet of iets dergelijks, plus je hoeft niet een paar uur te wachten o een monteur wanneer op de een of andere manier de boel er een keer uitklapt.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Xander schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:15:
[...]

Gelinkte voorbeeld van EMAT (2p hoofdschakelaar, 2 aardlekschakelaars, 6 groepen): €172,07

Gelinkte voorbeeld van ABB in dezelfde configuratie (2p hoofdschakelaar, 2 aardlekschakelaars, 6 groepen): €175,99

Je hebt gelijk, het zijn zelfs maar enkele euro's. :Y
Ik heb het over enkel en alleen de groepenkast opnieuw bedraden en die alamat erbij steken. Ik zie even niet waarom TS de hele kast zou moeten vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:15
Chatslet schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:25:
[...]

Ik heb het over enkel en alleen de groepenkast opnieuw bedraden en die alamat erbij steken. Ik zie even niet waarom TS de hele kast zou moeten vervangen?
@Rol-Co wie jij citeerde had het over het prijsverschil tussen Emat en ABB.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
DropjesLover schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:18:
Ik mis even of je ook een hoofdschakelaar op de inkomende kabel hebt, of dat je nog een hoofdsmeltzekering hebt?

Indien smeltzekering, dan kan je voor een €150 ofzo een monteur van je netbeheerder laten komen om over te gaan naar 3x25A en gelijk die smeltzekeringen vervangen door automaten.
Dan kan je namelijk ook gelijk je hele meterkast spanningsvrij maken wanneer je een extra "eigen" hoofdschakelaar er bij zet of iets dergelijks, plus je hoeft niet een paar uur te wachten o een monteur wanneer op de een of andere manier de boel er een keer uitklapt.
Ik ben bang dat hij dan gratis een slimme meter door de strot gedrukt krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Chatslet schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:10:
[...]

Nee inderdaad, 3,-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9y7KeX97cF8Yt8mR67JxCBaFh3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ET0TDg6dIFUYrJn13CRziNzL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oGwovRKTn64cX8fhkiBmmu60lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Aalo2b9LPNON1PPLtG7OSc6.jpg?f=fotoalbum_large

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Chatslet schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:28:
[...]

Die heeft hij al, en moet je sowieso hebben met zonnepanelen dacht ik (iig vanaf 2023, en een exemplaar zonder GSM module).

Ik vind een slimme meter geen probleem eigenlijk, kan je zelf je verbruik en teruglevering bijhouden via de P1 poort. 1x per maand meterstand verzenden is prima.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Ik zie het inderdaad. Wel bijzonder dan dat de netbeheerder bij het plaatsen van die slimme meter niet meteen de hoofdzekering voor een automaat heeft vervangen. Ik weet dat Liander dat wel doet. Die zet er dan meteen een C25 automaat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Chatslet schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:05:
Ik zie het inderdaad. Wel bijzonder dan dat de netbeheerder bij het plaatsen van die slimme meter niet meteen de hoofdzekering voor een automaat heeft vervangen. Ik weet dat Liander dat wel doet. Die zet er dan meteen een C25 automaat in.
Enexis doet dit niet, tenzij expliciet gevraagd en zelfs dan kan het soms niet. Bij mij zitten ook nog ouderwetse stoppen in plaats van de gevraagde automaten. Het kon simpelweg niet(want dan moesten ze stroom van de buren tijdelijk onderbreken)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
DropjesLover schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:18:

Dit is ook een relatief goedkope manier om een nieuwe groepenkast te plaatsen.

Ik had de nieuwe groepenkast demostratief naast de oude groepenkast neergezet en toen ze hier de boel over gingen zetten van 1 naar 3-fase heeft de enexis monteur direct de nieuwe groepenkast opgehangen. Wel zo handig. :P

"ja, uw huidige groepenkast kan 3 fase niet aan en anders zit u zonder stroom..."
Chatslet schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:28:
[...]

Pfoee en wat een drama is dat. :o

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 14-04-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@LED-Maniak Hier werkte de Liander monteur gewoon onder spanning bij het plaatsen van de nieuwe meter. Verschilt wellicht per netbeheerder. Liander zal ook zeker niet zomaar een groepenkast voor je op gaan hangen. Die verwachten dat er een 3 fase hoofdschakelaar in je groepenkast zit. Daar sluit de monteur op aan en het enige meerwerk dat hij doet is klagen over mensen met zonnepanelen die met terugleveren het net overbelasten. En ja, het dak ligt hier flink vol :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
Zo, het is weer geregeld :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oVpgTD2srCXg7-sOOx8s_eysgU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bKefBYu23QeDAUYoBqytvHEI.png?f=fotoalbum_large

Kastje met 3 fase en 2 aardleks voor de zonnepanelen, €250,-
Elektromonteur á € 80,-
Pagina: 1