Hoe uitrekenen hoeveel m3 voor afwas gebruikt wordt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-04 18:29
We hebben een maandelijks verbruik van 11 m³ voor koken en warm water. (Geen verbruik voor CV, we verwarmen met airco's)

Nu wil ik uitrekenen of een quooker combi flex rendabel is omdat deze op de koudwaterleiding wordt aangesloten en ik in de keuken dan geen gas meer zou verbruiken voor warm water. (We hebben een vaatwasser, maar voor het afwassen van pannen duurt het bij de kraan een 20-30 sec. tot het water warm is vanwege afstand van CV naar kraan)

Dus ik heb aan de ene kant een aantal liters water die in de gootsteen verdwijnen omdat het niet snel warm wordt én het gaat om aantal m³ die ik verbruik voor warm water keuken.

Hoe kan ik dit uitrekenen? :?

Beste antwoord (via henry84 op 13-04-2022 09:43)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Meer serieus: je betaald nu pak hem beet €210 euro per jaar aan vaste kosten voor de gasaansluiting. Dat verdeel je over 132m³ gas.

Model contract gas kost op moment €2,25/m³

Dan kost gas je dus €3,84/m³

Een CV is niet zo heel efficiënt in het maken van warm water. Met 8kWh/m³ mag je blij zijn.
Warm water maken kost je dan 48 ct/kWh

En daar komt het verlies in de leiding nog bij... Daarvoor ga je toch naar die emmer. Hoeveel gooi je weg?

Het zit in kosten zo dichtbij de stroom prijs dat je met de close-in of
Quooker dicht bij kosten neutraal bent... Of goedkoper als je de stroom met zonnepanelen op wekt.
Persoonlijk is er geen haar op mijn hoofd die een close in zou plaatsen... Kokend water kraan is me toch een bron van gemak...

En dan gebruik je wat minder gas, en gaat het vastrecht nog zwaarder wegen... Dus koop je een warmtepomp boiler voor je douche. Want die maakt goedkoper warm water dan de CV. (Stroom prijs/3)

En dan heb je alleen nog gas voor koken... Ouch!
Inductie plaat er in een afsluiten die pijp.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Met een emmer?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-04 22:21

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Je kunt ook een gewoon close-in boilertje plaatsen. Dat is goedkoop en snel.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik neem aan dat het vooral om het gasverbruik gaat?
Dat lijkt mij wat lastiger berekenen namelijk.

Ben wel benieuwd of iemand met een nuttige berekening komt, want ik zit met hetzelfde 'probleem'.

Maar ik denk niet dat een quooker überhaupt goedkoper is, maar juist duurder.
Eenvoudig warmteelement met COP 1 vermoed ik?
Enige is dat je geen verspilling hebt van water en nutteloze opwarming van het water in de leidingen, maar denk niet dat je dat er financieel uit haalt. En als het al verschil maakt, dat je nooit de aanschafprijs eruit haalt.

Maar goed, dat is mijn vermoeden, ik ben wel erg benieuwd, want als het daadwerkelijk goedkoper is, schaf ik er ook een aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-04 20:42

Gerco-M

mijn tornado res.

Misschien handig om te vermelden wat kwa m3 verbruik water is en wat gas is.

Als je even moet wachten op warm water is een Quooker al snel veel handiger in gebruik. Of je direct bespaard weet ik zo niet maar het zal niet veel schelen. Wel ben je met een Quooker van dat gas af in elk geval. En je verspild geen water met wachten op warm water.

Dus het is denk ik niet snel een kwestie van besparen want een Quooker is nou eenmaal duur, maar je hebt wel kokend water en dat is enorm handig hoor.

Close in boiler kan ook, maar gebruikt in standby verlies wel veel stroom wat met een Quooker veel efficienter is. In 25 jaar tijd heb je de prijs van een Quooker er uit denk ik, want nee nog steeds niet goedkoop ;)

En ik zou de Quooker dan gewoon “cold fill” aansluiten hoor. Hotfill is echt niet nodig want dat is alleen handig als je alle water gebruikt wat in de Quooker zit, en dan nog meer warm water nodig hebt. Maar met 7L heet water wat gemixt 15L is gaat dat echt zeer zelden gebeuren. Ik heb het hier praktisch nooit.

@defusion Ja dat klopt aardig. Een Quooker is duur en kwa verbruiks besparing is daar niet snel een “case” voor te maken. Maar het comfort en gemak van een Quooker is “priceless” _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door Gerco-M op 10-04-2022 21:36 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Meer serieus: je betaald nu pak hem beet €210 euro per jaar aan vaste kosten voor de gasaansluiting. Dat verdeel je over 132m³ gas.

Model contract gas kost op moment €2,25/m³

Dan kost gas je dus €3,84/m³

Een CV is niet zo heel efficiënt in het maken van warm water. Met 8kWh/m³ mag je blij zijn.
Warm water maken kost je dan 48 ct/kWh

En daar komt het verlies in de leiding nog bij... Daarvoor ga je toch naar die emmer. Hoeveel gooi je weg?

Het zit in kosten zo dichtbij de stroom prijs dat je met de close-in of
Quooker dicht bij kosten neutraal bent... Of goedkoper als je de stroom met zonnepanelen op wekt.
Persoonlijk is er geen haar op mijn hoofd die een close in zou plaatsen... Kokend water kraan is me toch een bron van gemak...

En dan gebruik je wat minder gas, en gaat het vastrecht nog zwaarder wegen... Dus koop je een warmtepomp boiler voor je douche. Want die maakt goedkoper warm water dan de CV. (Stroom prijs/3)

En dan heb je alleen nog gas voor koken... Ouch!
Inductie plaat er in een afsluiten die pijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Leestijd 3 minuten
https://www.milieucentraa...er/besparen-in-de-keuken/

Een quooker is eigenlijk ook een boiler. Kijk eens naar een kleine doorstroomverwarmer, als je een 3 fase aansluiting hebt.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Een Quooker gebruikt meer stroom dan een boiler. Reden? Quooker houdt het water warm tot bijna 100 graden terwijl een boiler dat doet tot 65 graden ...
En daar komt bij dat een quooker 5 keer duurder is in aanschaf. Wat mij betreft een slechte investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
Ik las dat een quooker 510kwh per jaar stand-by verbruikt. Valt mee toch? Ik denk dat een closein boiler dat lang niet haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
henry84 schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:53:
Ik las dat een quooker 510kwh per jaar stand-by verbruikt. Valt mee toch? Ik denk dat een closein boiler dat lang niet haalt.
nog een keer lezen, dat is het standby verlies niet. :+
Stel: een gemiddeld gezin van 3 personen gebruikt aan warm water in de keuken omgerekend circa 10L kokend water per dag. Dan gebruikt de Quooker om die hoeveelheid te verwarmen (423 kWh) en warm te houden (87,5 kWh) in totaal 511kWh per jaar.

[ Voor 31% gewijzigd door twain4me op 10-04-2022 21:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
https://www.milieucentraa...iler-of-kokendwaterkraan/

Kokend water kranen, de goede tenminste, hebben lager stilstand verlies dan een close in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
Gerco-M schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:31:
Misschien handig om te vermelden wat kwa m3 verbruik water is en wat gas is.

Als je even moet wachten op warm water is een Quooker al snel veel handiger in gebruik. Of je direct bespaard weet ik zo niet maar het zal niet veel schelen. Wel ben je met een Quooker van dat gas af in elk geval. En je verspild geen water met wachten op warm water.

Dus het is denk ik niet snel een kwestie van besparen want een Quooker is nou eenmaal duur, maar je hebt wel kokend water en dat is enorm handig hoor.

Close in boiler kan ook, maar gebruikt in standby verlies wel veel stroom wat met een Quooker veel efficienter is. In 25 jaar tijd heb je de prijs van een Quooker er uit denk ik, want nee nog steeds niet goedkoop ;)

En ik zou de Quooker dan gewoon “cold fill” aansluiten hoor. Hotfill is echt niet nodig want dat is alleen handig als je alle water gebruikt wat in de Quooker zit, en dan nog meer warm water nodig hebt. Maar met 7L heet water wat gemixt 15L is gaat dat echt zeer zelden gebeuren. Ik heb het hier praktisch nooit.

@defusion Ja dat klopt aardig. Een Quooker is duur en kwa verbruiks besparing is daar niet snel een “case” voor te maken. Maar het comfort en gemak van een Quooker is “priceless” _/-\o_
Verbruik vorig jaar was 65m3 water en 817m3 gas (we hadden toen nog geen airco’s, maar nu is het dus +- 132 m3 gas per jaar)

Ja wat jij zegt, volgens mij verdien je dat ding nooit terug, gaat vooral om gebruiksgemak en cold fill geen gasverbruik meer in de keuken en wat m3 water besparing..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@MarkS90
Wat een onzin hoor, helemaal niets van waar.

Ik heb hier een Quooker in de keuken, en in de badkamer een close in boiler en de Quooker is hardstikke efficient omdat deze een vacuum wand isolatie heeft. Standby verlies van een Quooker ca 0.25 kwh per dag, en een standaard close in boiler ca 0,5 kwh per dag. Zelf gemeten.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:25

Garyu

WW

Gerco-M schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:01:
@MarkS90
Wat een onzin hoor, helemaal niets van waar.

Ik heb hier een Quooker in de keuken, en in de badkamer een close in boiler en de Quooker is hardstikke efficient omdat deze een vacuum wand isolatie heeft. Standby verlies van een Quooker ca 0.25 kwh per dag, en een standaard close in boiler ca 0,5 kwh per dag. Zelf gemeten.
Zou het dan stiekem niet heel makkelijk zijn om een normale boiler ook beter te isoleren en zo minder verlies te hebben? Mijn natuurkunde basiskennis zegt dat het warmhouden op hogere temperaturen meer energie zou moeten kosten dan het warmhouden op een lagere temperatuur... M.a.w., hoe kunnen we hier appels met appels vergelijken?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:13
Om 1 liter water 1 graad in temperatuur te laten stijgen is 4187 Joule = 0,001163 kWu nodig.
Daarmee kan je in principe alles uitrekenen. Het vennijn zit in het inschatten van de verliezen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Garyu schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:08:
[...]

Zou het dan stiekem niet heel makkelijk zijn om een normale boiler ook beter te isoleren en zo minder verlies te hebben? Mijn natuurkunde basiskennis zegt dat het warmhouden op hogere temperaturen meer energie zou moeten kosten dan het warmhouden op een lagere temperatuur... M.a.w., hoe kunnen we hier appels met appels vergelijken?
Het is al een wat ouder schrijfsel, maar natuurkunde is gonna natuurkunde:
http://www.olino.org/blog...verbruik-close-in-boiler/

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
@henry84 Bekijk anders het topic van kokend water kranen eens...
Genoeg justificaties en gebruikservaringen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Los van de isolatie waarde: bij minder water op een hogere temp heb je minder verlies oppervlak dan meer water verwarmen op een lagere temp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Garyu hoeveel ruimte kost dat in het krappe keuken kastje? Hoeveel tijd kost het? Je moet pittig je best doen om het standverlies te halveren... en dan heb je alsnog die waterkoker in de weg staan.

Ik heb echt de indruk dat alleen mensen die nooit met een kokend water kraan gewerkt hebben überhaupt nog aan een close in denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
henry84 schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:53:
510 Kilowattuur is een gigantische hoeveelheid energie, jammer dat jij schrijft “ valt mee”.
Dan ben je behoorlijk in het verkeerde forum.
Als je een espresso apparaat zonder boiler koopt ben je ook klaar qua heet water. Die van mij ( Solis grind & Infuse pro) heeft binnen 1 min 315 ml water van 93 graden getapt voor zegge en schrijve 30 wh energie. Reken zelf maar verder uit….

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

[...]

Absoluut!
Mijn Plieger 10 liter close in badkamer boiler verbruikTE 0,5 kwh per dag aan standby. Ik heb die na geisoleerd met 10 cm PIR en nu is dat nog maar 0,21 kwh per dag!
Je moet er wel de ruimte voor hebben want met 10 cm PIR aan alle kanten wordt dat ding kwadratisch snel groter enzo ;)

Quooker pakt het op zich wel slim aan want hun isolatie methode (vacuum RVS) is vrij duur dus dan is een kleiner vat op hoge temperatuur sneller economisch.

Appels met appels vergelijken gaat voor mij om liter warm water wat je er uit haalt voor een bepaald energie verbruik (standby verbruik) en daarin scoort de Quooker dus zeer goed hoor. Ik noemde 15 liter maar volgens mij is dit nog wel meer, ruim 20 liter want 110C mixen met 10C om tot 40C te komen kan je dus de 7 liter van de quooker wel maal 3 doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:06
[...]

Ja maar Quooker heeft hier patent op. En met andere isolatiematerialen wordt t gewoon niet meer beter.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ronald schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:30:
@Garyu hoeveel ruimte kost dat in het krappe keuken kastje? Hoeveel tijd kost het? Je moet pittig je best doen om het standverlies te halveren... en dan heb je alsnog die waterkoker in de weg staan.

Ik heb echt de indruk dat alleen mensen die nooit met een kokend water kraan gewerkt hebben überhaupt nog aan een close in denken.
Ik heb hier beide in huis! De Quooker doet 0,25 kwh standby per dag. Als ik dat met de 10 cm PIR doos ga halveren, dan bespaar ik 0,10 kwh per dag. Per jaar 37 kwh. Welgeteld 9 euro. (Voor mijn huidige tarief) En dan wordt de Quooker enorm groter en ben ik aan materiaal en werk meer kwijt!

Onze Plieger badkamer boiler na isoleren om die te halveren van 0,5 kwh naar 0,23 kwh had echt meer zin, en bespaard na 10 jaar al ca E 280!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Clifdon schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:37:
[...]

Ja maar Quooker heeft hier patent op. En met andere isolatiematerialen wordt t gewoon niet meer beter.
Beter wel, maar noemenswaardig en efficient, nee ;)
Met na isoleren van de Quooker zou het hele apparaat ook continu 110C zijn en ik weet niet of dat gewenst is voor alle componenten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Gerco-M ik bedoelde natuurlijk de close-in na-isoleren zoals volgens mij bedoeld door @Garyu .

De Quooker is geen eer aan te behalen... Dat verbaast me niet. Die dingen zijn gewoon strak geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:36
Gerco-M schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:40:
Met na isoleren van de Quooker zou het hele apparaat ook continu 110C zijn en ik weet niet of dat gewenst is voor alle componenten :/
Waarom zou die temperatuur opeens hoger zijn? Het idee is toch juist minder energie erin stoppen om dezelfde temperatuur te houden.

Als je het koude water opvangt kun je daar je wc mee doorspoelen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@mitsumark omdat je het hele apparaat extra in pakt. Niet alleen het boilervat.

Dat geld overigens ook bij een close-in... Weet niet of ik fan ben van het idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Onze grohe red duo heeft een verbruik van zo'n 42kWh gemiddeld per maand, en gebruiken hem veel, voor warm water, kokend water en thee.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat is bij ons ook. Je kan het meten door gewoon de kraan te laten lopen tot hij warm is en dan naar je kwartierverbruik te kijken (als verder niemand aan het douchen is, verwarming niet aan, niet aan het koken ;) )

Bij ons is het ook vrij veel water, we doen het vaak in de afwasteil en dan buiten in een emmer voor de tuin maar dat is alleen voor het water en alleen in de zomer en we combineren douchen en afwassen (omdat het meeste water in de kruipruimte verloren gaat en na het afwassen is die nog warm).
Gerco-M schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:40:
[...]

Beter wel, maar noemenswaardig en efficient, nee ;)
Dat kan toch niet? Dan heb je stoom ipv water.

[ Voor 25% gewijzigd door Marzman op 11-04-2022 07:04 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Marzman Dat kan prima, er komt alleen wat druk op de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:58
Marzman schreef op maandag 11 april 2022 @ 07:02:
[...]

Dat kan toch niet? Dan heb je stoom ipv water.
Bij het tappen van kokend water verdampt het water ook tot het weer 100°C is. In de praktijk is het dan rond de 100°C als het in je beker ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-04 12:37
Het aantal warmwater tappen wat je normaal voor een afwasbeurt gebruikt. En dan de aantal liters bij je gasmeter die verbruikt zijn aflezen.

Warm tapwater gaat vaak op een hoog vermogen in de ketel en is dus vrij gemakkelijk af te lezen.
Pagina: 1