Van Devolo 1200 naar TP Link M4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 15:59
Ik heb na jaren probleemloos Ziggo de laatste tijd wat issues. Nadat ik een nieuw wit modem heb gekregen heb ik een haperend Wifi signaal, hij knalt er af en toe een paar seconden uit. Je ziet het eigenlijk alleen op je telefoon als het gebeurt. Vrijwel geen last ondervind je er van.

Ziggo al langs gehad, signaal stond te sterk. Daar zijn ze een poos mee bezig geweest.
Heb nu ook een setje TP link M4 gehad om dat te proberen (ipv die wifi pods).
Nu werk ik boven ook nog wel eens op een desktop met een Devolo 1200 set en die met een UTP verbonden aan pc. Speedtest geeft nu 200 Mbps aan (300 Mbps abonnement).

Dat mijn wifi boven verbetert met dat Mesh geloof ik, maar zou dat ook positief uitpakken voor mijn desktop?
Daar moet ik dan nog wel even een netwerkcard in zettten (of kan dat ook vanaf de M4 naar de netwerkingang op de pc?)

Zou de snelheid via het stroomnetwerk (develo 1200) en dan kabel naar de desktop sneller zijn dan een draadloze verbinding vanaf mijn M4 naar de desktop? Dat het beiden niet maximaal is snap ik (dan moet je bekabelen). Maar beniewd wat jullie me adviseren. Ik wil eigenlijk van die grote dingen in het stopcontact af. Alvast bedankt voor de reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zou de snelheid via het stroomnetwerk (develo 1200) en dan kabel naar de desktop sneller zijn dan een draadloze verbinding vanaf mijn M4 naar de desktop? Dat het beiden niet maximaal is snap ik (dan moet je bekabelen). Maar beniewd wat jullie me adviseren. Ik wil eigenlijk van die grote dingen in het stopcontact af.
Helaas hebben we geen glaszen bol.

Alles staat of valt bij de technische situatie bij jou in huis - vooral waar je vloeren van gemaakt zijn en hoeveel dat WiFi-signalen tegenhoudt. Maar ik zou er niet op rekenen dat het sneller is.

Die Deco M4 zijn low-end 2x2 MIMO dualband WiFI-ac repeaters. Wat een repeater (of 'mesh node' om het mooier te laten lijken dan het is) doet is pakketten opvangen en ze weer uitzenden. Dualband repeaters doen dat in de regel in zelfde 5GHz-band en -kanaal als waar ze het ontvangen. Dat betekent dat elk pakketje twee keer door de lucht moet in zelfde kanaal en dus dat ze op elkaar moeten wachten: repeaten betekent halveren van je throughput (snelheid) dus, plus nog beetje extra latency toevoegen voor de wachttijd.

Nu, 2x2 MIMO WiFi-ac kan in praktijk ongeveer 400Mbps leveren - bij perfect, ongestoord signaal in zelfde kamer. Je gaat bij voorbaat geen repeaters gebruiken in zo'n situatie, je wilt je repeater namelijk halverwege tussen perfect signaal en geen signaal plaatsen. Verbinding tussen repeater en eerste AP zal dan de helft van die max zijn, dus ~200Mbps. Als je vervolgens met een client verbindt met de repeater moet je die 200Mbps halveren en kom je dus uit op 100Mbps. Best case. Als het tegen zit met je vloeren, of als je de Deco units minder perfect plaatst, zal het als snel een stuk lager zijn.
Met een derde M4 gaat het nog harder: dan moet je pakketje drie keer door de lucht dus haal je max 1/3 van de optimale snelheid, dus hooguit 66Mbps. In praktijk vrijwel altijd lager aangezien het nog nauwer luistert qua plaatsing.

In vergelijking daarmee is je huidige 200Mbps veel sneller. Sterker nog, beste optie voor WiFi boven met apparatuur wat je hebt te verbeteren is om juist de dLan1200+ te gebruiken om een Deco boven te plaatsen.

Wil je van die bakstenen af? Trek dan een kabel.

Misschien interessant wat dat betreft om ook stroomprijs mee te rekenen. Zo'n dLAN1200+ verbruikt ~4.1W, je hebt er twee van, dus die set kost je volcontinu 24/7 8 2W. Met huidige prijzen van ~EUR 0.63 per kWh komt dat uit op EUR 45 per jaar. Een Ethernetkabel verbruikt niets, en laten aanleggen kost all-in zo'n EUR 125. Binnen drie jaar heb je dus die aanlegkosten eruit dankzij lager verbruik. Oh ja, en de kabel is goed tot 10Gbps (als je Cat6 laat trekken), dus die kan jarenlang mee.

Qua WiFi ontkom je niet aan een AP boven ben ik bang, maar ook daar valt er eea door te rekenen. Een van die Deco nodes verbruikt ongeveer 6W. Met een bedrade verbinding naar boven (Ethernet of bestaande powerline) heb je er twee nodig voor dekking in de meeste woningen, maar met draadloze backhaul heb je voor dezelfde dekking drie nodig. Dus dat kost je 6W extra, dus zo'n EUR 33 per jaar. In dat geval duurt het vier jaar voor je de Ethernetkabel eruit hebt, maar zoals gezegd, die kan veel langer mee.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
Dank voor je uitgebreide antwoord. Beste oplossing zal inderdaad kabel zijn. Maar ik heb ook wifi boven nodig, dus dan een Access Point daar neerzetten zeg je? Ik heb wel eens een AP gehad in de tijd dat Ziggo modem nog geen wifi had) en toen moest die vlak bij modem staan.

"In vergelijking daarmee is je huidige 200Mbps veel sneller. Sterker nog, beste optie voor WiFi boven met apparatuur wat je hebt te verbeteren is om juist de dLan1200+ te gebruiken om een Deco boven te plaatsen."

Je bedoelt dat je de Powerline laat bestaan en vanaf daar een M4 neerzet? Dus het Wifi netwerk wat de Powerline aanmaakt die gebruiken boven en niet het standaard Ziggo wifi van het modem beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ExTaxi schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:47:
Dank voor je uitgebreide antwoord. Beste oplossing zal inderdaad kabel zijn. Maar ik heb ook wifi boven nodig, dus dan een Access Point daar neerzetten zeg je? Ik heb wel eens een AP gehad in de tijd dat Ziggo modem nog geen wifi had) en toen moest die vlak bij modem staan.
Je hebt boven een AP nodig. Let op dat AP gewoon een generieke term is voor een apparaat wat een WiFi-netwerk opzet. Er zit een AP in je modem, de TP-Link repeaters zijn ook AP's en je kunt ook losse AP's hebben zonder andere functie. De uitspraak dat je boven een AP nodig hebt, zegt nog niets over wat voor hardware dat dan moet zijn.
"In vergelijking daarmee is je huidige 200Mbps veel sneller. Sterker nog, beste optie voor WiFi boven met apparatuur wat je hebt te verbeteren is om juist de dLan1200+ te gebruiken om een Deco boven te plaatsen."

Je bedoelt dat je de Powerline laat bestaan en vanaf daar een M4 neerzet? Dus het Wifi netwerk wat de Powerline aanmaakt die gebruiken boven en niet het standaard Ziggo wifi van het modem beneden?
Welke "WiFi-netwerk wat de Powerline aanmaakt"?

Je had het voorheen over alleen een PC bedraad op de powerline boven. Zit er ook een WiFi-AP in je Powerline set? Misschien eens handig om exact aan te geven welke apparatuur je nu in huis hebt. Welke modemrouter (merk+model, en nee dat is niet "connectbox")? Welke Devolo Powerline adapters boven en beneden?

Ik ging er vanuit dat de genoemde Devolo powerline-set alleen powerline deed, en dat je er dus een M4 als AP bedraad aan zou kunnen koppelen. Dan zou je beneden een andere M4 kunnen opstellen en heb je waarschijnlijk dekkende WiFi in je hele woning. Omdat Deco een managed systeem is en je modemrouter daar niet aan meedoet zou je in dit scenario de WiFi in je modemrouter uit moeten zetten.

Zit er wel een WiFi-AP in de Devolo-set? Dan zie ik de meerwaarde van de Deco's niet in jouw situatie - maar dat hangt af van exacte specificaties van de WiFi in dat geval. Ik meen gezien te hebben dat Devolo in hun WiFi dLAN1200+ een 2x2 MIMO WiFi-ac adapter heeft zitten. Dat komt overeen met de M4, dus heeft een losse M4 geen toegevoegde waarde qua performance.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
Ik heb dus de Powerline dLAN 1200+.
Die maakt dus zelf een wifi netwerk aan bij mij boven

Wi-Fi 867 (mbps, 2x2 MIMO/ 5 GHz), Wi-Fi 300 (mbps, 2x2 MIMO/ 2,4 GHz)
Ethernet 10/100/1000 (mbps)
Powerline 200/500/600/1200 (mbps)

Dus je zegt eigenlijk dat die M4 geen toegevoegde waarde heeft boven het netwerk wat die Powerline aanmaakt. Althans......die torentjes kun je nog ergens anders neerzetten natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WiFi specs van de dLAN 1200+ zijn identiek aan de Deco M4. Enige wat je zou winnen met de M4 is managed WiFi (dus automatisch settings hetzelfde overal), maar qua performance zou het identiek zijn als je het op de powerline aansluit, en slechter als je dat niet doet. Het zou in ieder geval meer stroom kosten.

Puur voor performance schiet je er niets mee op. Evt kun je als WiFi op modem instabiel is de WiFi daar uitzetten en dan een enkele M4 neerzetten in AP-modus. Die heeft lagere specs (2x2 MIMO in 5GHz vs 3x3 op de modem), maar voordeel is dat je niet vastzit aan coaxkabel dus hem centraler kunt plaatsen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1