Gegroet,
Het jeukt om na 4 jaar weer een nieuw systeem te gaan bouwen. Als cadeau naar mijzelf toe, omdat het kan. Mijn huidige setup bestaat uit:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Heb twee monitoren, beide 1440p, het hoofdscherm 144hertz met G-sync. Ben begin 30 jaar, game redelijk casual maar wil dit wel graag in zijn volle glorie kunnen doen. Bij mijn huidige systeem moet ik wat tweaken om 50 frames te behalen. Mijn doel is om alles voluit te spelen 70/80 frames voor de games van nu en van komende jaren. Denk aan games als Cyberpunk, Red dead Redemption, Elden Ring, Witcher 3, Metro. Daarnaast beetje Excel en internetten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget zwerft ergens tussen de 1400 en 1800 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Van mijn huidige setup neem ik de behuizing mee. Daar zit momenteel één front en één back fan in.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De volgende lijst heb ik samengesteld. Het is de bedoeling dat dit systeem voldoet voor de komende vier/vijf jaar, waarna ik weer een nieuwe build samenstel.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil graag wel een Nvidia kaart. AMD of Intel CPU maakt mij niet uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn eis is dat ik (net zoals nu) weer minimaal vier jaar vooruit kan. Ik geef niks om RGB. Wel wil ik een redelijk stil systeem. Mijn huidige systeem voldoet voor mij, neem dat als maatstaaf.
Ga je overklokken?
Nee, de CPU en GPU ben ik niet van plan over te klokken. Wel wil ik het liefst het RAM op de juiste MHZ hebben dmv een simpel XMP profiel.
Wat verwacht je van ons?
Waar ik nog over twijfel en graag wat feedback op zou willen zijn de volgende punten:
Het jeukt om na 4 jaar weer een nieuw systeem te gaan bouwen. Als cadeau naar mijzelf toe, omdat het kan. Mijn huidige setup bestaat uit:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-8400 Boxed | € 228,21 | € 228,21 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B360M D3H (rev 1.0) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define S | € 99,83 | € 99,83 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock | € 35,95 | € 35,95 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 61,90 | € 61,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 425,89 | ||
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Heb twee monitoren, beide 1440p, het hoofdscherm 144hertz met G-sync. Ben begin 30 jaar, game redelijk casual maar wil dit wel graag in zijn volle glorie kunnen doen. Bij mijn huidige systeem moet ik wat tweaken om 50 frames te behalen. Mijn doel is om alles voluit te spelen 70/80 frames voor de games van nu en van komende jaren. Denk aan games als Cyberpunk, Red dead Redemption, Elden Ring, Witcher 3, Metro. Daarnaast beetje Excel en internetten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget zwerft ergens tussen de 1400 en 1800 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Van mijn huidige setup neem ik de behuizing mee. Daar zit momenteel één front en één back fan in.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De volgende lijst heb ik samengesteld. Het is de bedoeling dat dit systeem voldoet voor de komende vier/vijf jaar, waarna ik weer een nieuwe build samenstel.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-12400F Boxed | € 186,99 | € 186,99 |
| 1 | Moederborden | MSI Pro B660M-A DDR4 | € 149,- | € 149,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3070 Ti OC Edition | € 839,- | € 839,- |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Shadow Rock 3 Zwart | € 45,71 | € 45,71 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 72,90 | € 72,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart | € 99,90 | € 99,90 |
| 1 | Solid state drives | WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) | € 79,90 | € 79,90 |
| Totaal | € 1.473,40 | |||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil graag wel een Nvidia kaart. AMD of Intel CPU maakt mij niet uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn eis is dat ik (net zoals nu) weer minimaal vier jaar vooruit kan. Ik geef niks om RGB. Wel wil ik een redelijk stil systeem. Mijn huidige systeem voldoet voor mij, neem dat als maatstaaf.
Ga je overklokken?
Nee, de CPU en GPU ben ik niet van plan over te klokken. Wel wil ik het liefst het RAM op de juiste MHZ hebben dmv een simpel XMP profiel.
Wat verwacht je van ons?
Waar ik nog over twijfel en graag wat feedback op zou willen zijn de volgende punten:
- Maakt het veel verschil of ik de Asus videokaart pak of die van Gigabyte ?
- Niet mijn gehele budget zit hierin, waar zou ik nog wat extra geld aan kunnen besteden? Mits dit een goede bang for buck is.
- Indien een RTX 3080 een goede upgrade is, voldoet de 12400F en mijn huidige airflow?
- Wat vinden jullie van deze RAM sticks. Is het verstandig om voor een ander merk en wellicht 3600mhz te gaan, 32GB?
- Zelfde vraag voor het type moederbord. Zou ik iets meer uit kunnen geven voor een beter model, of voldoet deze?
- Een alternatief qua CPU koeling? Eentje die zonder bijbestellen LGA1700 bracket direct past. Waterkoeling lijkt mij overkill (wel leuk ^^) ?