|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Vraag
Alle reacties
Maar als de drijfveer ontbreekt, kun je wellicht een machtiging regelen om haar bankzaken uit te voeren? Dat scheelt haar een hoop irritatie en frustratie.
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Heeft ze toevallig ook die Apple Pencil? Proberen waard denk ik. Of is het echt een probleem met motoriek?evilution schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:41:
Mijn moeder (86) is bijna een jaar geleden alleen komen te staan vanwege het overlijden van mijn vader. Hij regelde altijd alle zaken en was goed bij met computers, soms zelfs beter dan mij
Echter mijn moeder is redelijk digibeet. Zij heeft een iPad ter beschikking. Als ze moet internet bankieren moet ze daar nog stap voor stap doorheen geloodst worden. Het valt mij op dat ze het ding bedient als een typemachine. Logisch want daar werkte ze mee toen ze zelf nog werkte. Ze drukt echt op het scherm en dat werkt gewoon niet.
Ik heb al wat rondgezocht op iOS oefen app maar kan niet echt wat vinden.
Wat ik zoek is een app waarmee ze kan leren dat ding te bedienen, dingen aantikken ipv indrukken, scrollen, gewoon basic dingen om zo'n ding überhaupt te kunnen bedienen.
Iemand een suggestie voor een app die haar zou kunnen helpen?
Hier had uw reclame kunnen staan.
rMBP M3 16" rMBP M1 13" iPhone 14 Pro AWU3 AirPods Pro
Onder toegankelijkheid/Aanraken kan je diverse zaken instellen die daarmee hebben te maken.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Het is de bedoeling dat ze zoveel mogelijk zelfstandig is. De drijfveer is er wel.PD2JK schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:45:
Best dapper om op die leeftijd nog met een iPad aan de slag te gaan. Zolang de motivatie er is, komt je moeder een heel eind door 'gewoon te doen'
Maar als de drijfveer ontbreekt, kun je wellicht een machtiging regelen om haar bankzaken uit te voeren? Dat scheelt haar een hoop irritatie en frustratie.
Nee, die heeft ze niet, maar je zet me wel op een idee. Ik ga eens een gewone touchscreen pen kopen voor haar.Eiríkr schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:02:
[...]
Heeft ze toevallig ook die Apple Pencil? Proberen waard denk ik. Of is het echt een probleem met motoriek?
@Gekkenhuis en @JukeboxBill, ik zal er eens naar kijken, ben niet zo goed thuis in iOS. Ik ben niet zo’n fan van het beperken van mogelijkheden.
@Aiii zal eens vragen aan haar. Ik weet niet of Solitaire iets voor haar is.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Bedankt voor je suggestie. Ik ga het eerst eens met een pen proberen. Voor een muis moet je ook weer een oppervlak hebben en ze doet het nu gewoon op de bank. Dus weet niet of dat handig is. De motoriek in haar handen is sterk verminderd sinds ze enige jaren geleden een TIA heeft gehad.hoi1234 schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:19:
Kun je een bluetooth muis aan een iPad koppelen? Zo, ja, lukt het wel om een muis te gebruiken? Dan zou je nog kunnen kijken naar een simpele BT muis.
Ik zit nu ook te bedenken dat een toetsenbord cover wellicht handig is ipv een virtueel toetsenbord wat het halve scherm afdekt.
Is het misschien niet slimmer iemand als bewindvoerder op te stellen die dat soort zaken dan voor haar regelt?evilution schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:41:
Als ze moet internet bankieren moet ze daar nog stap voor stap doorheen geloodst worden.
een direkt familielid die in de buurt woont en ook regelmatig haar post kan checken of telefonisch te bereiken is en dan zaken als rekeningen kan overmaken
de kans is groot dat ze het gebruiken van een app gewoon niet meer gaat leren en je idee dat daarvoor ook wel een 'app' zou bestaan die dat dan wel mogelijk zou mogelijk vooral voortkomt uit je eigen referentiekader en de denkwijze van veel minder digibete mensen dat 'overal wel een app voor te vinden is'.
Op die leeftijd zijn mensen helemaal niet zo flexibel meer en is er ook een kans dat het verlies van bepaalde capaciteiten langzaam vooruitschreid (en ook dan kan het handig zijn om al enige zaken geregeld te hebben, bv ook om schriftelijk vast te leggen dat die persoon ook haar bankzaken 'mag' doen)
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Nee. Bewindvoering is totaal niet aan de orde. Ze is haar echtgenoot verloren, niet haar verstand.RM-rf schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:01:
[...]
Is het misschien niet slimmer iemand als bewindvoerder op te stellen die dat soort zaken dan voor haar regelt?
een direkt familielid die in de buurt woont en ook regelmatig haar post kan checken of telefonisch te bereiken is en dan zaken als rekeningen kan overmaken
de kans is groot dat ze het gebruiken van een app gewoon niet meer gaat leren en je idee dat daarvoor ook wel een 'app' zou bestaan die dat dan wel mogelijk zou mogelijk vooral voortkomt uit je eigen referentiekader en de denkwijze van veel minder digibete mensen dat 'overal wel een app voor te vinden is'.
Op die leeftijd zijn mensen helemaal niet zo flexibel meer en is er ook een kans dat het verlies van bepaalde capaciteiten langzaam vooruitschreid (en ook dan kan het handig zijn om al enige zaken geregeld te hebben, bv ook om schriftelijk vast te leggen dat die persoon ook haar bankzaken 'mag' doen)
https://www.apple.com/nl/today/amsterdam/
https://www.apple.com/nl/...6346062202831318/?sn=R408
[ Voor 31% gewijzigd door Greatsword op 17-04-2022 08:17 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
https://www.bibliotheek.n...ulp/digitaal-meedoen.html
Ik help af en toe een oom van me, ook 86. Vergeet af en toe wat, maar kan prima een PC bedienen, dankzij voorgaande. En zij hebben ook echt een helpdesk die geduldig senioren helpt, of desnoods iemand langs stuurt.
Maakt niet uit of het PC, Ipad, mac of telefoon is.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Het is heel leuk dat je moeder met een iPad leert om te gaan maar dan zonder een bankieren-app.