Kabel boven bestaand met staaldraad ophanging, mag dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• altan
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07-2023
Ik kwam dit plaatje tegen op een site dat het ophangen van elektrische kabel boven een bestaand plafond laat zien m.g.v. een gespannen staaldraad, kennelijk volgens de Britse (BS) normen. Mag zoiets in Nederland? Om een kabel or zelfs installatiebuis op te hangen?

Ik kom nergens zo'n constructie tegen maar het lijkt mij wel een handige manier om het openbreken van een plafond te voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lm7g4nMJ3ako3QprC4G00iq_8Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/brxDugqCYo8ZuiI0BUvbIVFu.png?f=user_large

Beste antwoord (via altan op 10-04-2022 18:33)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:40

Reptile209

- gers -

Ik zou zeggen: zolang je kabel maar dubbel geïsoleerd (of vd in pvc) is en op regelmatige korte afstanden aan de staaldraad bevestigd is: lekker doen.
Bonuspunten als je de staalkabel aan de aarding hangt :)

Zo scherp als een voetbal!

Alle reacties

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-12 21:28
Er hangen hele bossen kabel verticaal om hanglampen van stroom te voorzien. Ik voorzie geen reden om dat niet horizontaal te doen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zolang je het met kabel doet en niet met losse installatiedraden is er weinig aan de hand.

Acties:
  • Beste antwoord

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:40

Reptile209

- gers -

Ik zou zeggen: zolang je kabel maar dubbel geïsoleerd (of vd in pvc) is en op regelmatige korte afstanden aan de staaldraad bevestigd is: lekker doen.
Bonuspunten als je de staalkabel aan de aarding hangt :)

Zo scherp als een voetbal!

• altan
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07-2023
@Reptile209 Ja vd in PVC had ik voor ogen in deze toepassing.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Reptile209 schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:14:
...Bonuspunten als je de staalkabel aan de aarding hangt :)
In BE is het verplicht alle aanraakbare metalen delen aan de aarding te hangen, dus geen bonuspunten maar noodzaak.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:15

dragonhaertt

@_'.'

naftebakje schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:05:
[...]
In BE is het verplicht alle aanraakbare metalen delen aan de aarding te hangen, dus geen bonuspunten maar noodzaak.
Wat is de definitie van aanraakbaar?
Een stalen draad bóven een plafond is doorgaans niet makkelijk aan te raken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ja, maar aangezien TS spreekt van "het openbreken van een plafond te voorkomen" vermoed ik dat het onder het plafond zou komen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1