Wateroverlast onder overkapping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:29
Medio november vorig jaar hebben we een aluminium overkapping met glazen schuifwanden laten plaatsen.

Er lag op dat moment al een terras van keramische tegels in drainagemortel. De onderrails kon zonder problemen op de bestaande tegels worden gekit. Direct aan de buitenzijde van de onderrrails ligt de goot voor regenwater. De onderrails is zowel aan binnenzijde als buitenzijde afgekit met siliconenkit.

Bij hevige regenval heb ik toch de vloer onder de overkapping blank staan. Ik vermoed dat het water zowel over de rails als onder de rails via de voegen naar binnenkomt, maar kan dat niet met 100% zekerheid zeggen.

Fotootje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZP2oSd0eXYeRD5ZiAHfBDsTmAjg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otD3IUkfvIfI6kc8kPDXHXqL.jpg?f=fotoalbum_medium

Uiteraard heb ik contact opgenomen met installateur, maar die hebben geen kant-en-klare oplossing. Hun argument: je hebt alles dichtgegooid met tegels en waterdichte voegen dat het regenwater nergens naar toe kan.

Ik ben nog in gesprek met het bedrijf maar ik wil tegelijkertijd oook constructief kijken naar mogelijke oplossingen. Mijns inziens zijn er twee oplossingen:
- tegels over tegels lijmen onder overkapping
- schuifwanden eruit, een rij bestaande terrastegels eruit frezen, funderingskoker plaatsen, opnieuw schuifwanden erin en tenslotte alles afwerken

In beide gevallen met als eindresultaat dat onderrails op of onder niveau van tegelvloer ligt.

Naar mijn gevoel is oplossing 1 stuk eenvoudiger, maar ben ik daarmee ook van het probleem verholpen? Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ct5s_MSmAbZk9n0MTe21FQFDkrM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpqlabxrIOEtQOcHebM6yLTw.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 9% gewijzigd door TweakersOnly op 10-04-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:23
Om zeker te weten waar het binnen komt, even met wat emmers water aan de gang? Zeker als je wilt gaan breken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Is je afschot van je bestaande tegel niet gewoon verkeerd? Dan loopt regenwater dat rechts naast je goot terecht komt, altijd richting (over, onder) je geleiderails. En die zal wellicht niet 100% waterdicht afgekit zijn. Maar ook via je rails zal er ongetwijfeld nog water doorsijpelen, zeker als die hetzelfde wellicht verkeerde afschot volgt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Debuteer
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-06 21:57
Is het een optie om de rail van de schuifwand op een dorpeltje te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:08
Als t goed is zitten er afwateringsgaatjes onderin de rail, aan welke kant zitten die? Normaal plaats je de rail op een drainerende onderlaag zodat t water weg kan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zonder precies te weten hoe water naar binnen komt blijft het natuurlijk gissen. Maak het is droog en zet dat de tuinslang even op standje regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Makrolon schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:22:
Als t goed is zitten er afwateringsgaatjes onderin de rail, aan welke kant zitten die? Normaal plaats je de rail op een drainerende onderlaag zodat t water weg kan.
In de rails zitten geen afwateringsgaatjes. Bij
Tuinmaximaal zitten deze gaatjes wel in de rails, maar bij mij dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Debuteer schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:17:
Is het een optie om de rail van de schuifwand op een dorpeltje te plaatsen?
New eigenlijk niet, dan moeten ook alle glasschuifwanden ingekort worden. Daarom ook de voorkeur om tegels over tegels te lijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is dit na iedere regenbui het geval of alleen bij regen met harde wind? In dat laatste geval kun je er weinig tegen beginnen, water gaat overal tussenzitten met harde wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:42

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Je hebt, neem ik aan, afschot naar de goot. Afhankelijk van het oppervlak komt er veel water naar die goot en die kan dat niet gelijk aan dus kolkt over. Dat sijpelt wel tussen/over die rails heen.

Goot vergroten? Of eerst kijken of het water goed weg kan komen in de goot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Beekforel schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:23:
Je hebt, neem ik aan, afschot naar de goot. Afhankelijk van het oppervlak komt er veel water naar die goot en die kan dat niet gelijk aan dus kolkt over. Dat sijpelt wel tussen/over die rails heen.

Goot vergroten? Of eerst kijken of het water goed weg kan komen in de goot.
Zowel vanuit overkapping als vanuit achterzijde tuin is er inderdaad afschot naar de goot. Goot wordt regelmatig, 1 keer per 2 tot 3 maanden, schoongemaakt. Goot is aangesloten op 80mm onderuitloop. Zou voldoende moeten zijn,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Wat gebeurt er als de roosters niet op de goot zitten? Ziet er in mij ogen uit dat de openingen in de roosters erg klein zijn, waardoor het water er over heen kan stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:08
TweakersOnly schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:00:
[...]

In de rails zitten geen afwateringsgaatjes. Bij
Tuinmaximaal zitten deze gaatjes wel in de rails, maar bij mij dus niet.
Dus dan loopt bij regen je rails vol en gooit ie het er willekeurig uit...

Misschien die gaatjes boren, en dan uiteraard zo dat hij het er buiten uit gooit?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

TweakersOnly schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:29:
[...]

Zowel vanuit overkapping als vanuit achterzijde tuin is er inderdaad afschot naar de goot. Goot wordt regelmatig, 1 keer per 2 tot 3 maanden, schoongemaakt. Goot is aangesloten op 80mm onderuitloop. Zou voldoende moeten zijn,
Hoeveel oppervlakte praten we dan over en hoeveel goot (met hoeveel afvoeren in de goot)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Makrolon schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:35:
[...]

Dus dan loopt bij regen je rails vol en gooit ie het er willekeurig uit...

Misschien die gaatjes boren, en dan uiteraard zo dat hij het er buiten uit gooit?
gaatjes boren heb ik als oplossing naar installateur geopperd. Dit idee werd afgeschoten omwille van gevaar op roestvorming en geuroverlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Beekforel schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:44:
[...]

Hoeveel oppervlakte praten we dan over en hoeveel goot (met hoeveel afvoeren in de goot)?
7 meter goot met een 40mm gat naar onderuitloop. Daar zit 80mm pvc pijp aangesloten. Alles conform specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

TweakersOnly schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:59:
[...]
7 meter goot met een 40mm gat naar onderuitloop. Daar zit 80mm pvc pijp aangesloten. Alles conform specs.
Mijn goot is maar 3 meter maar is (op het oog) twee keer zo breed en zit gelijk op 75 uitloop (en binnen twee meter op 125) die heeft het bij een dikke bui ook gewoon moeilijk. Het geeft geen overlast omdat m'n dorpel circa 5 cm hoger ligt dan de goot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-06 12:37

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

TweakersOnly schreef op zondag 10 april 2022 @ 15:50:

Naar mijn gevoel is oplossing 1 stuk eenvoudiger, maar ben ik daarmee ook van het probleem verholpen? Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden?

[Afbeelding]
Ja, zoals al een paar keer aangegeven, zorgen dat:
k vermoed dat het water zowel over de rails als onder de rails via de voegen naar binnenkomt, maar kan dat niet met 100% zekerheid zeggen.
veranderd in dat je het wel met zekerheid weet zodat je adequaat het probleem kan aanpakken ipv te gaan gissen :) Hup, tuinslang en gaan.
Pagina: 1