Vloerverwarming verlengen en deel tegels eraf en nieuwe erop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Mijn huidige keuken heeft een L-vorm en ik wil naar twee tegenoverliggende keukenblokken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urSeDh7MRI4UpJ6ORmIEfotHrJM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yEdxOwyEP4bINgpmsHEx2Ezi.jpg?f=user_large

Foto van de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilEkas1uVvWr6iAeHQa1sNyj9vc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V1RZSyQ0Lbl0ycVGvSYhyMmc.jpg?f=user_large

Probleem is alleen dat de 3 vloertegels die je daar ziet niet volledig zijn maar stoppen direct onder de keukenplint waardoor ze aan die kant ongeveer 10cm korter zijn.
Het zijn normaal tegels van 90x90cm.

Deze tegels moeten er uit om vervangen te worden door hele tegels.

Complicerende factor is dat er vloerverwarming onder de tegels ligt.
Die is ook maar tot de plint is gelegd en loopt niet onder de keuken door naar de muur.
Foto’s van de aanleg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBGK-RcJymZ1etHj0vG4FApybDE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yKA3YHNUNvCSwePVztYj1Qee.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hLz2MfNRPDqp0w6yM8XmxLd_9g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2GOlqDCcSyGi4VIAx3DrageI.jpg?f=user_large

Deze vloerverwarming moet dan worden doorgetrokken naar de vrijgekomen ruimte tussen de twee nieuwe keukenblokken in.

En tenslotte alles weer tegelen zodat het netjes aansluit bij de bestaande tegels.

Mijn vragen zijn:
  1. Is het mogelijk de tegels te verwijderen zonder de vloerverwarming te beschadigen?
  2. Is het mogelijk om de vloerverwarming te verlengen naar het stukje waar het huidige keukendeel staat?
  3. Is het haalbaar de nieuwe tegels netjes op de bestaande te laten aansluiten?
  4. Als 1, 2 en 3 al mogelijk zijn, wat gaat dat dan kosten?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
1) enkele tegel moet wel lukken voorzichtig aan
2) denk dat gedoe te groot is en de winst te klein. Ga je dat stukje van 50cm echt missen als dat niet direct verwarmd wordt?
3) ja
4) helemaal afhankelijk van wie en hoe. Alleen tegels vervangen als de oude keuken weg is kost een dagdeel en dus misschien 250 euro en 50 euro materiaal. Als er veel hoogteverschil zit tussen de keuken en de vloer komt daar nog hetzelfde bij. Vloerverwarming aanpassen vraagt ander soort mannetje en dat komt er nog bij. Dat is best een gedoe met koppelingen maar ook frezen van sleuven onder de huidige keuken.

[ Voor 57% gewijzigd door Sethro op 10-04-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
1) hangt een beetje af hoeveel dekking (excl. tegels) er boven de vvw zit, maar een veilige methode is om de tegels langs de voegen en in stroken in te slijpen. Daarna brede beitel in de sneden en wrikken. Niet wrikken in de uitgeslepen voegen, want dan kan je de tegels die moeten blijven, beschadigen.
2) is niet mogelijk zonder koppelingen in de vvw slang. En dat is niet slim om te doen.
3) hangt er van af hoe nauwkeurig te werk wordt gegaan. Het is wel te doen.
4) geen idee, maar let wel op wie je inhuurt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@Sethro
Fijn dat het niet onmogelijk lijkt, de vloerverwarming daar gelaten.

Het extra deel vloer is een stuk van ongeveer 2,20 x 0,50m dus een ruime vierkante meter.
Ik heb al een offerte voor enkel de 6 vervangende tegels liggen en dat is €220 ex. btw.

Ik merk nu al het ontbreken van het stukje vloerverwarming in het linker hoekje van de huidige keuken omdat de buis daar de hoek teveel afsnijdt.
Dat hele tussenstuk zonder vloerverwarming ga ik me zeker aan storen.

Dat hoogteverschil is wel een punt ja, op de tweede foto is wel te zien dat het toen wat hoger lag omdat ze de dekvloer tot de keuken hebben weggebikt om de isolatie en de buizen te kunnen leggen.
Lijkt me verstandig dat ook met het kleine stukje vloer te doen om het het zelfde te houden als de rest van de vloer.

Dus voor materiaal (€266), leggen(~€250) en ophogen (~€250) ben ik al een ruime €750 kwijt en dan heb is de vloerverwarming nog niet eens doorgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@JukeboxBill Ik weet het niet precies maar ik denk dat er ongeveer 2,5cm zandcement op de bovenkant van de vloerverwarmingsbuizen zit.
En daar dan nog een laag tegellijm op maar hoeveel weet ik niet.
De tegels zijn iets van een cm dik.

Dat een koppeling die je later wegwerkt in een dekvloer niet handig is snap ik, maar zijn er geen technieken om dergelijke vloerverwarmingensbuizen te lassen / versmelten?

Voor het leggen van de tegels is degene die de hele vloer gedaan heeft wel een goede, maar of die voor zo’n klein stukje terug wil komen is de vraag.

Waar zou ik op moeten letten bij inhuur voor de overige werkzaamheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik bedenk me net dat ik nog een vrije groep heb op de vloerverwarmingverdeler.
Dus op zich zou ik daar die vierkante meter vloer op aan kunnen sluiten.
Dan moet ik via de kruipruimte ongeveer 4 meter naar de keuken en dus de buizen wel goed isoleren.
En daarnaast vraag ik me af of een groep wel zo kort kan zijn. Dan moet het ventiel wel heel erg dicht geknepen kunnen worden.

Maar dan hoef ik niet de bestaande groep van de keuken te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-06 21:15
Kun je hier niet iets doen met elektrische vvw? Op dat kleine stukje zal dat niet veel verbruikskosten hebben, en het scheelt misschien “gedoe”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vliegvlug schreef op zondag 10 april 2022 @ 14:43:
  1. Is het mogelijk de tegels te verwijderen zonder de vloerverwarming te beschadigen?
  2. Is het mogelijk om de vloerverwarming te verlengen naar het stukje waar het huidige keukendeel staat?
  3. Is het haalbaar de nieuwe tegels netjes op de bestaande te laten aansluiten?
  4. Als 1, 2 en 3 al mogelijk zijn, wat gaat dat dan kosten?
1. Jazeker. Zeker als je een dekvloer hebt, kan het prima zonder de vloerverwarming te beschadigen. Het is lastiger om de andere tegels niet te beschadigen, dus voorzichtig werken.
2. Je leest verschillende verhalen. Met knelkoppelingen kan het absoluut niet, maar met reparatie-perskoppellingen schijnt het goed te kunnen.
3. Is wat gedoe, maar kan zeker.

Ik zou het wel proberen. Niets is zo erg als een koud stuk vloer, dat zou ik me enorm aan ergeren.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Gramser schreef op maandag 11 april 2022 @ 07:39:
Kun je hier niet iets doen met elektrische vvw? Op dat kleine stukje zal dat niet veel verbruikskosten hebben, en het scheelt misschien “gedoe”?
Vind het een interessante suggestie.
Qua stroomverbruik zou het wel mee kunnen vallen als je het alleen aanzet wanneer je er bezig bent.

Maar ik zie ook wel haken en ogen.
Hoe ga ik zorgen dat het enkel aangaat wanneer je er bent, een knop ga je uiteindelijk wel een keer vergeten en dat wordt het snel duur.
Hoe stem je de temperatuur van de normale en elektrische vloerverwarming op elkaar af.
Er zit een raam ter hoogte van dat stukje vloer, vraag me af of de keuken dan veel afkoelt als er daar geen vloerverwarming zit die continue aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-06 21:15
Ik heb totaal geen ervaring met elektrische vloerverwarmingssystemen, maar ik denk dat je zoiets vast wel op een tijdschakelaar kunt aansluiten.

Qua afkoelen door dat raam zal het wel meevallen denk ik - je krijgt er alleen maar verwarming bij, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:14
Ik denk dat het gebruiken van die extra vrije groep op je unit nog het beste scenario biedt.

Slangen verlengen en koppelingen in je vloer leggen zou ik absoluut niet aan beginnen.. Risico op lekkages in de toekomst is veel groter dan wanneer je onafgebroken slangen hebt.
Je krijgt verder een hele hoop gedoe omdat je rondom de bestaande leiding eerst de vloer heel voorzichtig moet wegkappen. Dan hou je een slang over waar allemaal cement aan zit, en die moet je waterdicht gaan verlengen... Blijft vast ook nog wel wat water in de leiding zitten, dat wil je er eerst uit hebben voordat je die slang moet gaan doorknippen dan..

Tegels vervangen en nieuwe neerleggen zal zoals anderen ook al hebben gezegd wel prima gaan... dat is veel makkelijker dan vloerverwarming verlengen.

Ander belangrijk punt van aandacht:

Je vloerisolatie loopt nu NIET door onder je huidige keuken!

Als je het goed wilt aanpakken, moet je dus bij het hele vrijkomende stuk de dekvloer, en mogelijk een stuk van de ondervloer óók weghalen, om daar vervolgens eerst de vloer te isoleren, voordat je uberhaupt iets met vloerverwarming gaat doen.
(Liggen er andere leidingen daar in de dekvloer/ondervloer? Wellicht elektraleidingen voor de keuken?
Gas / waterleidingen?)
Voordeel daarbij is ook meteen dat je de nieuwe dekvloer qua hoogte meteen goed kunt laten leggen voor de nieuwe tegels..
Als je toch een nieuw stuk vloer daar legt, dan lijkt me het gebruiken van een apart stuk slang aan die extra vrije groep ook het minste werk, en minste risico.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Gramser schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:53:
Ik heb totaal geen ervaring met elektrische vloerverwarmingssystemen, maar ik denk dat je zoiets vast wel op een tijdschakelaar kunt aansluiten.
Ik ben natuurlijk niet op een tijdschema in de keuken. :)
Misschien dat een sensor werkt als die elektrische verwarming snel genoeg warm is.
Of een pulsdrukker met timer zoals je voor mechanische ventilatie boxen hebt waarbij je een aantal vaste tijdsperioden kan kiezen.
Qua afkoelen door dat raam zal het wel meevallen denk ik - je krijgt er alleen maar verwarming bij, toch?
Op zich op die plek waar het blok dan weg gaat wel maar aan de rechterkant komt er dan juist een groter keukenblok te staan op de vloerverwarming waar nu niets staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
BrainCrash schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:09:
Ik denk dat het gebruiken van die extra vrije groep op je unit nog het beste scenario biedt.
Maar kan dat wel met zo'n kleine groep?
De flow moet wel heel laag zijn voor 1 m2
Anders is het misschien wel een mogelijkheid
Slangen verlengen en koppelingen in je vloer leggen zou ik absoluut niet aan beginnen.. Risico op lekkages in de toekomst is veel groter dan wanneer je onafgebroken slangen hebt.
Je krijgt verder een hele hoop gedoe omdat je rondom de bestaande leiding eerst de vloer heel voorzichtig moet wegkappen. Dan hou je een slang over waar allemaal cement aan zit, en die moet je waterdicht gaan verlengen... Blijft vast ook nog wel wat water in de leiding zitten, dat wil je er eerst uit hebben voordat je die slang moet gaan doorknippen dan..
Niet aan beginnen lijkt wel de consensus, je bent niet de eerste ;)
Tegels vervangen en nieuwe neerleggen zal zoals anderen ook al hebben gezegd wel prima gaan... dat is veel makkelijker dan vloerverwarming verlengen.

Ander belangrijk punt van aandacht:

Je vloerisolatie loopt nu NIET door onder je huidige keuken!

Als je het goed wilt aanpakken, moet je dus bij het hele vrijkomende stuk de dekvloer, en mogelijk een stuk van de ondervloer óók weghalen, om daar vervolgens eerst de vloer te isoleren, voordat je uberhaupt iets met vloerverwarming gaat doen.
Dat is wel een goed punt inderdaad.
De oude dekvloer is er helemaal uit gebroken waarna er isolatie en vloerverwarming en zandcement dekvloer is gekomen.

Dat moet hier dan ook gebeuren inderdaad.
Slopen van de dekvloer zou ik nog wel zelf kunnen met een breekhamer.
Paar buizen met isolatie ook wel maar een vlakke horizontale dekvloer zie ik me niet doen.
(Liggen er andere leidingen daar in de dekvloer/ondervloer? Wellicht elektraleidingen voor de keuken?
Gas / waterleidingen?)
Geen gas gelukkig en de elektra leidingen zaten er inderdaad in maar die waren per ongeluk al gesloopt met het weghalen van de oude dekvloer in de keuken dus zijn er nieuwe ribbelbuizen gelegd los boven de vloer onder de keukenkastjes.
Dus die zijn makkelijk opzij te leggen, dus dat is een geluk bij een ongeluk :)
Voordeel daarbij is ook meteen dat je de nieuwe dekvloer qua hoogte meteen goed kunt laten leggen voor de nieuwe tegels..
Als je toch een nieuw stuk vloer daar legt, dan lijkt me het gebruiken van een apart stuk slang aan die extra vrije groep ook het minste werk, en minste risico.
Minste risico zeker.
Route naar de keuken is alleen niet weinig werk, moet via de kruipruimte en daarbij door een fundering van 45cm dik.
En natuurlijk moeten de buizen goed geïsoleerd worden tegen warmteverlies anders ben ik de kruipruimte aan het verwarmen.
Of komt de warmte niet aan in de keuken wanneer ik overga naar lage temperatuur verwarming.

En de grote vraag blijft, kan zo'n super kleine groep op een vloerverwarming verdeler waar verder 7 grote groepen op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Vliegvlug schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:49:
[...]

En de grote vraag blijft, kan zo'n super kleine groep op een vloerverwarming verdeler waar verder 7 grote groepen op zitten.
Je kunt natuurlijk ook ter plekke van je VV verdeler een van de andere groepen daar loskoppelen, en die nieuwe, mini-groep, met een extra koppeling in serie aansluiten met een van de andere groepen.
Dan heb je evengoed je vloerverwarming op één groep "verlengd", maar dan heb je daarvoor wél die ene koppeling bóven de grond liggen, bereikbaar, en ook nog gewoon bij je vloerverwarmingsunit.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Vliegvlug schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:49:
[...]

Route naar de keuken is alleen niet weinig werk, moet via de kruipruimte en daarbij door een fundering van 45cm dik.
Is het niet een optie om dan (naar links of rechts) het eerste stukje gewoon over de vloer achter de keukenplint te laten lopen, dan bóven vloerhoogte door de muur te boren (kom je aan de andere kant van de muur met de keuken uit), en daar de leidingen gewoon bovengronds langs/tegen de muur op verder te laten lopen?
Wordt immers met normale stalen verwarmingsbuizen ook altijd gedaan.. Eventueel een klein strak koofje erom heen timmeren, verven in je muurkleur, dan valt het ook bijna niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
BrainCrash schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:36:
[...]

Je kunt natuurlijk ook ter plekke van je VV verdeler een van de andere groepen daar loskoppelen, en die nieuwe, mini-groep, met een extra koppeling in serie aansluiten met een van de andere groepen.
Dan heb je evengoed je vloerverwarming op één groep "verlengd", maar dan heb je daarvoor wél die ene koppeling bóven de grond liggen, bereikbaar, en ook nog gewoon bij je vloerverwarmingsunit.
Dat vind ik een heel slim idee, helemaal niet aan gedacht maar klinkt als een prima oplossing. d:)b
Pagina: 1