Aansluiting inductiekookplaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieschmenkie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04 23:51
Hallo allen,

Ik heb gister voor een heel mooi prijsje een in prachtige staat verkerende Miele KM 5940 4-pits inductiekookplaat overgenomen. Hij moet alleen ook aangesloten. Beetje ingelezen, verschil krachtstroom en kookgroep tegengekomen en begrepen. Aansluitschema opgezocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaUOQCoq5luf9Om90CcF5MkZQ_U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3oMKOEhCae1jd2N7GxjA55dc.png?f=user_large

Nu heb ik heb in m'n studio een kookgroep-Perilexaansluiting. Dat is geen officieel ondersteunde aansluitmogelijkheid. Schema 2 heeft wel twee fasen met een gezamenlijke nuldraad, maar mijn aansluiting heeft dus twee nuldraden. Ik begreep dat je door de twee nuldraden te bruggen wel iets werkends kunt krijgen, zij het iets dat afgeraden wordt omdat, als de brug onderbroken wordt, je tot 32A aan het pompen kunt zijn over voor mogelijk maar voor 16A geschikte kabel. Tot zover even dat. Maak ik het aansluitklepje open, kom ik dit tegen... 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bitMIZG5W8uOsF5Tsb3EhvizF_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DjyqoaIEhflZSw6u37wmlHVn.jpg?f=fotoalbum_large

Bijzonder. Is jaren zo gebruikt. Ik zou er niet op gekomen zijn het zo aan te sluiten. Uit een inbouwkeuken, dus door een professional aangesloten? Als ik naar de stekkerkant kijk, heb ik daar wel twijfels bij, de kabelmantel zit niet eens door de trekontlaster. Het zet me wel aan het denken. De 4 en de 5 zijn wel allebei nulpunten, waarom zouden er twee nulpunten zijn anders dan voor een kookgroepaansluiting?

Wat kan ik nu het beste doen? Zo laten en ervan uitgaan dat dit dus blijkbaar ook werkt? Waarom zijn die twee nulpunten aan de kookplaatkant er anders? Toch omzetten naar officiële aansluitmogelijkheid nummer 2? Voordat mensen gaan zeggen dat ik maar fatsoenlijke krachtstroom moet installeren, dat is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Aansluitmethode 2 is officieel niet geschikt voor een kookgroep zonder 32A geschikte nulgeleider.

Het lijkt er inderdaad wel op dat je die nul dus kan opsplitsen (het immers lange? Tijd zo gebruikt). Staat alleen niet als optie op de sticker. Maar dat kan ook zijn omdat ze niet aan deze vage Nederlandse situatie hebben gedacht.

Maar het is alleen niet zeker dat die verdeling klopt. Je weet niet welke nulgeleider bij welke fase geleider hoort. Als dat scheef aangesloten zit heb je nog steeds een risico op nul overbelasting (als je geen 2 polige automaten hebt natuurlijk).

Edit:
Je zou 1 fase en 1 nul kunnen aansluiten. Kijken welke delen het doen.
Daarna de andere fase en nul aansluiten (de eerste los halen) en nogmaals kijken.
In theorie doet in beide gevallen de halve plaat het.
Bijvoorbeeld:
L1+N1: linker pitten werken, rechter niet
L2+N2: rechter pitten werken, linker niet
L1+N2: niks werkt
L2+N1: niks werkt

In dit geval zijn het simpelweg 2 aparte modules en zou ik de nullen inderdaad gewoon opsplitsen.

[ Voor 28% gewijzigd door timberleek op 10-04-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:27
Alles doormeten en kijken hoe het in de groepenkast is aangesloten (Foto ?).
Ga niet op goed geluk draden aansluiten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieschmenkie
@timberleek
Dankjewel voor de suggestie! Zal eens kijken. Ik kan volgens mij de groepen los uitschakelen dus de eerste twee scenario's zijn iig makkelijk te testen. Alleen, het "scheve" scenario, over welke kant heb je het dan? Kookplaat of aansluiting?

@JukeboxBill
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hww-p_C4UazuafAjtit9d8_JL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjSiov5RoZyAG7jlIggPuUHE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was wel van plan met een multimeter zo veel mogelijk te verifiëren wat wat is, ja. "Alles doormeten" zegt me alleen vrij weinig, heb je specifieke dingen in gedachten? Waar zou ik op moeten letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik zou denk ik beginnen met de Perilex door te meten.. dat je weet waar de Fases zitten en waar de nullen zitten..

lijkt er trouwens op dat je kookgroep niet achter een aardlek zit :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Met "alles doormeten" bedoel ik dus hetzelfde als wat jij zegt: uitzoeken hoe alles loopt, met name van groepenkast naar perilex en aan de kookplaat welke nullen 4 en 5 bij welke L hoort.
Zo te zien is de kookplaat al bedraad voor de NL situatie met 1 fase op een dubbele kookgroep schakelaar.
Je moet dus die twee nul aansluitingen op de kookplaat niet doorverbinden, dan heb je ook geen risico dat er 32 A door 1 draad gaat lopen. Alhoewel dat risico zeer klein is want een inductiekookplaat trekt geen 32A, zelfs niet met alle platen ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieschmenkie
Oké, beetje lopen meten. De Perilex is als verwacht, de linkerschakelaar is verantwoordelijk voor L1 en N1, de rechter voor L2 en N2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4io6rcXQQ-LYt7F4QN4IyD5oaf4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7XIunY1FZG1WEOagRTl54i2T.png?f=user_large

Vanuit de kookplaat gezien zit 1 dus op L1; 2 en 3 op L2; 4 op N1 en 5 op N2.

Met alleen de linkerkookgroep ingeschakeld schakelt de kookplaat wel in maar zijn alleen de rechter twee pitten te gebruiken. Met alleen de rechterkookgroep ingeschakeld gebeurt er helemaal niks, ik vermoed dat de controlelogica daar ook op zit. Ik weet nu dus wel dat alles recht zit maar kan niet verifiëren dat beide nuldraden belast worden, hoewel me dat al met al wel het meest logische scenario lijkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Henkieschmenkie op 10-04-2022 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Bij de kookgroep mogen de schakelaars niet afzonderlijk kunnen schakelen. Dat kapje hoort over de schakelaars te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkieschmenkie
Het kapje zit er ook overheen. Je krijgt ze alleen met met het kapje met z'n twee uit, maar als je het kapje weer omhoog duwt, kun je ze wel apart weer aanzetten. Ik kan er sowieso weinig aan veranderen als huurder in een studentencomplex met x-100 studio's met allemaal eenzelfde installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieschmenkie
Nou we zijn er hoor. De hersentjes deden het weer even wel en ik kan natuurlijk prima testen of de nullen op de kookplaat gescheiden zijn: N2 niet verbinden en N1, L1 en L2 wel. Dat gedaan, dan doen de linkerzones het ook niet, nullen zijn dus inderdaad gescheiden. Victorie! Zorgeloos koken! Wel stom dat dit niet in het aansluitschema staat.

Dank voor het meedenken @timberleek @JukeboxBill @SMSfreakie!

[ Voor 11% gewijzigd door Henkieschmenkie op 10-04-2022 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
is me wel eens vaker opgevallen dat de aansluitschema's van kookplaten niet logisch bedacht zijn voor een kookgroep..

404 Signature not found

Pagina: 1