Zonnepanelen plat dak: Oost - West opstelling: graag advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
Afgelopen week heb ik me voor het eerst verdiep in zonnepanelen. Aangezien mijn garage dak in 2020 vernieuwd zit ik te denken aan het volgende:

- Oost – West opstelling i.v.m.
A: Toekomst vast (opbrengst verspreid, geen piek dus minder terug levering)
B: Minder gewicht
C: Iets meer panelen (opbrengst per paneel is wel lager)

- Micro-omvormers (zodat ik in de toekomst op de Veranda ook panelen kan laten leggen)

Zie bijgevoegde schetsen die ik gemaakt heb. Er passen op de manier 12 panelen.
Hierbij heb ik gerekend met panelen van Risen (RSM40-8-385MB-405MB) van 1.1 x 1,75m per paneel.

Ik heb de volgende vragen:

1: Wat vinden jullie van deze opstelling?
2: Is dit wel haalbaar i.v.m. de kabellengte naar de meterkast? (40 +/- 5meter)
3: Zijn dit goede zonnepanelen?
4: Hoe kan ik de verwachte opbrengst zelf bereken (via een online tool?)
5: Hoe kan ik het gewicht van deze opstelling bereken (inclusief ballast) + sneeuw?)
6: Hoe bereken ik of het garagedak dit kan dragen? (ik heb de originele bouwtekening uit 1988 nog)
7: Als ik in de toekomst ook een Warmtepomp en een Laadpaal voor een elektrische auto wil aansluiten. Wat moet ik dan in de meterkast allemaal aan laten passen?

Ik heb drie bedrijven uitgenodigd voor een vrijblijvend gesprek. Om dit goed voor te bereiden zou het mij helpen als ik wat advies zou kunnen krijgen van jullie.

Alvast bedankt! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrTOr8oSE3aYuREgyUUPIZsK4qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6yAy6WG32hRGm7FefFbV5Jh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymY-2SgG6pMHmqBA-6AyHQzvrzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoJ4TmK2KlMoLcPN9RgjbERU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KAaNx8htgvf9QCJo_Xe6wkufjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsEXBua9tHrAYgYvzTJ6qCNm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5aN34bu798ZwHccYv17zhFHHbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5NX76G6QoNjvKHLsU3EuIE4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-07 19:30
Ik heb twee rijen van 3 panelen Longi LR460HPH 375 op een plat dak met ca. 5,40m beschikbare lengte staan (gericht op zuid vanwege de beperkte breedte).
Als je de 5,40-5,45m haalt, kun je iedere rij nog met een paneel verlengen. Als je de rijen netjes dichtmaakt met windkappen, moet je op deze hoogte wel wat dichterbij de dakrand kunnen gaan.
Tenzij je zo min mogelijk van de panelen en montagemateriaal wilt zien. Er is van Flatfix fusion ook een zwarte versie mocht je dat mooier vinden.

En hoe ver staat de veranda van deze panelen af? Ik vraag me af of het de meerprijs ten opzichte van een stringomvormer waard is. Is er veel schaduw op het garagedak?
Binnen 3 jaar kun je de BTW niet opnieuw terugvragen op de extra panelen. Dat pleit voor in 1 keer leggen op beide daken. De voorrijkosten voor het 2e dak zijn waarschijnlijk gelijk aan het prijsverschil tussen string omvormer en micro omvormers.
Mocht je het wel in 2 delen gaan doen, kun je later ook voor een 2e stringomvormer gaan. Als je 3 jaar wacht vanwege heb terugvragen van de BTW, kun je de installatie op je garage al bijna terugverdiend hebben bij een goede terugleververgoeding.

Voor opbrengstberekeningen kun je het beste Sunny design gebruiken. Klik op rode knop Nieuw project, je hebt geen account nodig.
https://sunnydesignweb.com/sdweb/#/

Of voor inzicht in de opbrengst op een bepaald moment van de dag, bijvoorbeeld voor bepalen van max. vermogen van je omvormer:
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:52
Nog een keer tekenen, maar dan met 12 stuks Hyundai 490Wp. Gaat volgens mij makkelijk passen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Thanks, ik ga morgen ff puzzelen met deze info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:53

timovd

Voorsprong door techniek

Ik snap dit niet:
...zodat ik in de toekomst op de Veranda ook panelen kan laten leggen
Dat kan toch altijd nog met micro-omvormers?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
timovd schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:57:
Ik snap dit niet:

[...]

Dat kan toch altijd nog met micro-omvormers?
Daarom wil ik micro-omvormers en geen centrale omvormer of optimizers, had misschien direct even kunnen toelichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ga je het laten doen, of zelf?

Bij laten doen wil je eigenlijk alles in 1 keer doen... En handje panelen op veranda kost anders goud geld... (Installateurs rekenen vrij veel voor het langs komen met de bus, terecht... Er zitten gewoon veel kosten aan het beginnen aan een afwerken van een systeem)

Zelf: dan maakt het weinig uit...

Ga je met die zware Hyundai werken, of vergelijkbaar mega groot paneel, dan zijn de enige geschikte micro's de DS3 van APSystems. Enphase heeft geen echt knap aanbod voor een 500W paneel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Ronald schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:50:
Ga je het laten doen, of zelf?

Bij laten doen wil je eigenlijk alles in 1 keer doen... En handje panelen op veranda kost anders goud geld... (Installateurs rekenen vrij veel voor het langs komen met de bus, terecht... Er zitten gewoon veel kosten aan het beginnen aan een afwerken van een systeem)

Zelf: dan maakt het weinig uit...

Ga je met die zware Hyundai werken, of vergelijkbaar mega groot paneel, dan zijn de enige geschikte micro's de DS3 van APSystems. Enphase heeft geen echt knap aanbod voor een 500W paneel.
Ik laat het doen. Op het garagedak ligt een nieuw bitumendak. Dat van de Veranda en schuur moet over een jaar of 5 pas vervangen worden. Het lijkt me niet verstandig om daar nu panelen op te plaatsen. Bovendien heb ik gisteren gezien dat daar vanaf een uur of 16:00 flinke schaduw op staat van de bomen van de buren. Ik twijfel dus of het daar wel kan.

Dank voor je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Dan heb je tot 16:00 toch geen schaduw? :)

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik heb een paneel pal naast een (gemetselde) schoorsteen. Begint dus vanaf 13:30 schaduw te pakken, en 90 minuten verder doet het paneel amper nog wat... deed 75% gister van een schaduwvrij paneel.. En bij bewolking ligt dat (veel) hoger.

Zonnepanelen kunnen op het moment ongeveer op de kop onder de grond uit.

Laten bijleggen van 5 panelen, dan denk je aan 2000+; meteen doen 1200-1400. Kost je tzt wat om tijdelijk te verwijderen, maar met de huidige prijzen heb je ze dan al anderhalf keer verdient...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
leejoow schreef op maandag 11 april 2022 @ 06:27:
Dan heb je tot 16:00 toch geen schaduw? :)
Ik heb pas om 16:00 gekeken. Ga vandaag elk uur even kijken om te checken wanneer de schaduw begint :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Ronald schreef op maandag 11 april 2022 @ 07:15:
Ik heb een paneel pal naast een (gemetselde) schoorsteen. Begint dus vanaf 13:30 schaduw te pakken, en 90 minuten verder doet het paneel amper nog wat... deed 75% gister van een schaduwvrij paneel.. En bij bewolking ligt dat (veel) hoger.

Zonnepanelen kunnen op het moment ongeveer op de kop onder de grond uit.

Laten bijleggen van 5 panelen, dan denk je aan 2000+; meteen doen 1200-1400. Kost je tzt wat om tijdelijk te verwijderen, maar met de huidige prijzen heb je ze dan al anderhalf keer verdient...
Thanks, ik ga eerst even kijken of die daken wel geschikt zijn (dus even testen wanneer de schaduw begint)

Op de slaapkamer heb ik ook nog een plat dak, dat is schaduwloos. Zal even meten wat het oppervlak daarvan is.

Je kan de panelen dus tijdelijk 'makkelijk' verwijderen en terugplaatsen om het dak tzt te vervangen zeg je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@K.123 Ik heb het spul op plat dak liggen... met een hulpje om dingen aan te pakken 5-10 minuten per paneel.

Een dakdekker over 5 jaar die dergelijk werk niet uit kan voeren gaat moeite hebben aan werk te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Ronald schreef op maandag 11 april 2022 @ 07:36:
@K.123 Ik heb het spul op plat dak liggen... met een hulpje om dingen aan te pakken 5-10 minuten per paneel.

Een dakdekker over 5 jaar die dergelijk werk niet uit kan voeren gaat moeite hebben aan werk te komen.
Toppie!

Hoe denk jij over de lengte van de kabel van circa 40 meter? Is dat een belemmering of haalbaar als deze maar flink dik is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Tuurlijk is het haalbaar, je kunt gewoon berekenen wat de spanningval is bij zeker vermogen. Je wil dat binnen de perken houden zodat je aan de schuur kant niet meer dan 253V ziet. (multimeter en de meterkast in)

2x6+6 YMVK-AS is niet zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
schumacher schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:45:

Voor opbrengstberekeningen kun je het beste Sunny design gebruiken. Klik op rode knop Nieuw project, je hebt geen account nodig.
https://sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Dit is echt top! Heb wel een account aangemaakt, dan kan je net wat meer. Zie dat er veel mogelijkheden zijn. Zal het eens goed uittekenen (de garage van de buren geeft iets schaduw en ook de ventilatiekokers geven wat schaduw).

Wil toch wel 50 cm bij de randen overhouden zodat je ook nog op het dak kan lopen mocht je de panelen een keer moeten repareren of om een andere reden het dak op moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Ronald schreef op maandag 11 april 2022 @ 07:56:
Tuurlijk is het haalbaar, je kunt gewoon berekenen wat de spanningval is bij zeker vermogen. Je wil dat binnen de perken houden zodat je aan de schuur kant niet meer dan 253V ziet. (multimeter en de meterkast in)

2x6+6 YMVK-AS is niet zo duur.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
@Ronald

Ik heb een nieuwe tekening gemaakt met de Hyundai panelen. Die zijn een stukje breder. Als ik met stellingen meereken (4.38m breed en 2.30 lang) dan kan ik maximaal 10 panelen kwijt. Voordeel hiervan is wel dat de rij aan de rechterkant minder in de schaduw zit aan het eind van de dag omdat het paneel naar links gericht is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7C7qp8WkHZg0p91_ExqD3vFNlfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdfD47fT1aBANmiP4nsqYRsc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door K.123 op 11-04-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:53

timovd

Voorsprong door techniek

K.123 schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:34:
[...]

Daarom wil ik micro-omvormers en geen centrale omvormer of optimizers, had misschien direct even kunnen toelichten :)
Wat ik daarmee bedoel is dat je nu prima een stringomvormer kunt installeren en later voor de veranda nog altijd met micro-omvormers kunt werken. Zeker nu je meer panelen wil plaatsen, wordt het vrij kostbaar om micro-omvormers te plaatsen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
timovd schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:00:
[...]

Wat ik daarmee bedoel is dat je nu prima een stringomvormer kunt installeren en later voor de veranda nog altijd met micro-omvormers kunt werken. Zeker nu je meer panelen wil plaatsen, wordt het vrij kostbaar om micro-omvormers te plaatsen.
Duidelijk nu!

Het nadeel van een string-omvormer is dat je méér kabels nodig hebt toch en als er schaduw op één van de panelen valt dan beïnvloed dit de hele opstelling toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het nadeel van hyundai is dat het paneel niets doet met schaduw op de lange kant.
https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen

Als je oost/west landscape legt, duurt het dus voordat de zon boven de panelen ligt en deze geen schaduw werpen op de volgende rij.

Ik zou dat hier niet zo snel toepassen.

Aan de korte zijde (schuur schaduw) is het weer wel gunstiger.

Ik zou ze dan eerder in portrait gaan leggen ipv landscape.
Maar dat komt niet goed uit denk ik, / \ /

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-04-2022 13:32 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
AUijtdehaag schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:23:
Het nadeel van hyundai is dat het paneel niets doet met schaduw op de lange kant.
https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen

Als je oost/west landscape legt, duurt het dus voordat de zon boven de panelen ligt en deze geen schaduw werpen op de volgende rij.

Ik zou dat hier niet zo snel toepassen.

Aan de korte zijde (schuur schaduw) is het weer wel gunstiger.

Ik zou ze dan eerder in portrait gaan leggen ipv landscape.
Maar dat komt niet goed uit denk ik, / \ /
Portait gaat niet echt passen inderdaad. Ik wil graag een Oost-West omdat die salderingsregeling eraf gaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:43

JvS

Ik heb hem zelf ook

K.123 schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:42:
[...]

Portait gaat niet echt passen inderdaad. Ik wil graag een Oost-West omdat die salderingsregeling eraf gaat....
Dat is niet echt een goede reden om een OW opstelling te nemen. Zeker bij 10 graden niet. Je doet dat omdat je er minimaal 20% meer mee op je dak kan leggen en je dus meer opbrengst van je dak haalt. Ik heb zelf ook OW 10° overigens, maar gewoon om het dak helemaal vol te krijgen :)

Echter moet het dak wel daadwerkelijk vol! Waarom liggen op de tekening de dakjes niet lekker kop/staart tegen elkaar aan? Dat kan bij een OW prima.

Die 50cm van de dakrand kan in theorie aan de zijkenten ook wel wat minder als je het over een garagedak hebt. Dat vangt amper wind en de dakjes beginnen daar met hun lage kant. Hier moet je er toch wel 12 op kwijt kunnen!

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 11-04-2022 20:13 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
JvS schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:07:
[...]
Dat is niet echt een goede reden om een OW opstelling te nemen. Zeker bij 10 graden niet. Je doet dat omdat je er minimaal 20% meer mee op je dak kan leggen en je dus meer opbrengst van je dak haalt. Ik heb zelf ook OW 10° overigens, maar gewoon om het dak helemaal vol te krijgen :)

Echter moet het dak wel daadwerkelijk vol! Waarom liggen op de tekening de dakjes niet lekker kop/staart tegen elkaar aan? Dat kan bij een OW prima.

Die 50cm van de dakrand kan in theorie aan de zijkenten ook wel wat minder als je het over een garagedak hebt. Dat vangt amper wind en de dakjes beginnen daar met hun lage kant. Hier moet je er toch wel 12 op kwijt kunnen!
Thanks!

Daarom had ik ook 3 redenen :)
K.123 schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:23:

- Oost – West opstelling i.v.m.
A: Toekomst vast (opbrengst verspreid, geen piek dus minder terug levering)
B: Minder gewicht
C: Iets meer panelen (opbrengst per paneel is wel lager)
Dit is het maximaal haalbare met panelen van 2 x 1. Als die in een stelling worden geplaatst zijn de afmetingen 4.38 bij 2.30

Kan er dus maximaal 10 kwijt (in geen enkel geval kan je er 12 kwijt)

Je moet ook nog op het dak kunnen lopen om de panelen schoon te laten maken of dingen te fixen mocht er wat stuk zijn.

Bovendien heb ik vanaf 17:00 schaduwvorming aan de rechterzijde van de garage van de buurman. Nu zijn die twee rechterpanelen naar links gericht dus dat is iets gunstiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7C7qp8WkHZg0p91_ExqD3vFNlfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdfD47fT1aBANmiP4nsqYRsc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door K.123 op 12-04-2022 06:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nou bestellen maar.
Maak wel de achterkant, van de twee panelen dicht.
Afgelopen storm heb ik er een paar zien vliegen.
Weliswaar op betonvoeten, maar die stonden ook vol in de wind op deze manier.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 07:19:
Nou bestellen maar.
Maak wel de achterkant, van de twee panelen dicht.
Afgelopen storm heb ik er een paar zien vliegen.
Weliswaar op betonvoeten, maar die stonden ook vol in de wind op deze manier.
Thanks voor de tip! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Ben uiteindelijk voor een systeem gegaan wat ik nog niet eerder gezien heb. Dit is beter dan een oost-west opstelling omdat hier alle panelen evenveel zon vangen.

In totaal 12 panelen op de garage en 8 op het slaapkamer dak. Ze adviseerden me hier allemaal 1 centrale omvormer met twee strings omdat micro omvormers vooral nut hebben als je wisselende schaduw hebt gedurende de dag. Dat is hier niet het geval

Opbrengst circa 6100 KHW per jaar. Totaal prijs 6300 euro ex btw. Het wordt eind sept geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3W1I1xg7DhwQcT755HO9f29fUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dY8Qdu0qWOBA5kaJgNWiSc3E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guJ_MxvXkJKeOOzW1aSn4cGRpf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oueDCeNeOkEVXvcXiDodbcy6.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1