Acties:
  • +1 Henk 'm!

• malastt
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-04-2022
Dit jaar voor de tweede keer gedaan. Maar iets moet ik fout gedaan hebben, want ik krijg meer dan 700 euro terug. Lekker natuurlijk, maar vorig jaar kreeg ik maar 200 euro terug. Zelfde baan, zelfde loon, niks in mijn situatie veranderd (woon nog bij mijn ouders, geen extra bronnen van inkomsten, simpele aangifte puur omdat ik werk dus)...

Jaaropgave 2020

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLxEEaCGxjoaz-mwfkCMDn3EN-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PHntPBzqx1aGwiCmVKSNdvt.jpg?f=fotoalbum_large

Jaaropgave 2021

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R36eewj3HtwzHpwX3138yei-J3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XHHbznjSLIlwOMCO9zYt2bwf.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals jullie zien, vrijwel identiek. Desondanks kreeg ik vorig jaar maar 200 terug en dit jaar (iets meer dan) 700. Mijn angst is nu dat die aangifte app stuk is (ik hoefde alleen maar na te kijken, alles stond er al) en dat ik met een torenhoge boete geconfronteerd ga worden. Is het mogelijk dat de aangifte app onbetrouwbaar is? Zo ja, welke stappen zou ik volgens jullie kunnen ondernemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:27
Lijkt mij niet dat de app zomaar kapot is, maar je zou wellicht de aangifte ook via de website van de belastingdienst in kunnen vullen (de uitgebreide versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:34

Lordy79

Verdrietig

helloitsme schreef op zondag 10 april 2022 @ 05:31:
Lijkt mij niet dat de app zomaar kapot is, maar je zou wellicht de aangifte ook via de website van de belastingdienst in kunnen vullen (de uitgebreide versie)
Ja dit... Gewoon kijken of daar hetzelfde uitkomt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Van https://www.rijksoverheid...nderingen/werk-en-inkomen :
  • De arbeidskorting wordt in 2022 verhoogd met maximaal € 212 voor alle werkenden met een inkomen tussen de € 36.649 en € 109.345.
  • De algemene heffingskorting gaat omhoog. Daardoor hoeven mensen met een inkomen tot € 69.398 minder belasting te betalen.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Even een snelle berekening gedaan en ik zie geen gekkigheden hoor. Je had € 2035 aan belastingen (netto) moeten betalen en je werkgever heeft € 2750 ingehouden. Het verschil is wat je dus nog terugkrijgt, zo snel berekend dus € 715.

Berekening gedaan op inkomen van €23.225. Dan kom ik uit op een bruto belasting van € 8616, een algemene heffingskorting van € 2706 en een arbeidskorting van € 3874. Totaal dus € 6581 aan heffingskortingen. Samen met de ingehouden loonheffing dus meer dan je had moeten betalen.
Juup schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:24:
Van https://www.rijksoverheid...nderingen/werk-en-inkomen :
  • De arbeidskorting wordt in 2022 verhoogd met maximaal € 212 voor alle werkenden met een inkomen tussen de € 36.649 en € 109.345.
  • De algemene heffingskorting gaat omhoog. Daardoor hoeven mensen met een inkomen tot € 69.398 minder belasting te betalen.
Dat is leuk, maar dit gaat over 2021! :)

[ Voor 16% gewijzigd door Ex Nunc op 10-04-2022 11:46 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ex Nunc schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:41:
Damnit!
Deze dan: https://www.rijksoverheid...gingen-per-1-januari-2021 :
  • Door de verhoging van de arbeidskorting uit 2022 een jaar naar voren te halen, gaat werken komend jaar meer lonen. Zowel werknemers als zelfstandigen profiteren hiervan. Deze verhoging komt bovenop een al eerder geplande verhoging voor 2021. De algemene heffingskorting gaat € 126 omhoog. In 2021 daalt het basistarief in de inkomstenbelasting van 37,35% naar 37,10%. Tot slot wordt ook de ouderenkorting verhoogd.
  • In 2021 gaat de maximale inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK) met € 66 omlaag naar € 2.815. Door een uitspraak van de Hoge Raad krijgt een ruimere groep co-ouders recht op de IACK. Om de IACK betaalbaar te houden, verlaagt het kabinet daarom eenmalig deze korting in 2021.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malastt
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-04-2022
Ex Nunc schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:41:
Even een snelle berekening gedaan en ik zie geen gekkigheden hoor. Je had € 2035 aan belastingen (netto) moeten betalen en je werkgever heeft € 2750 ingehouden. Het verschil is wat je dus nog terugkrijgt, zo snel berekend dus € 715.

Berekening gedaan op inkomen van €23.225. Dan kom ik uit op een bruto belasting van € 8616, een algemene heffingskorting van € 2706 en een arbeidskorting van € 3874. Totaal dus € 6581 aan heffingskortingen. Samen met de ingehouden loonheffing dus meer dan je had moeten betalen.

[...]

Maar is het dan niet bizar dat ik vorig jaar maar 193 euro terugkreeg en dit jaar 717 euro. Iets klopt gewoon niet. Misschien had ik tijdens aangifte iets moeten aanvinken dat ik loonheffingskorting had...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
malastt schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:48:
[...]

Maar is het dan niet bizar dat ik vorig jaar maar 193 euro terugkreeg en dit jaar 717 euro. Iets klopt gewoon niet. Misschien had ik tijdens aangifte iets moeten aanvinken dat ik loonheffingskorting had...?
Volgens jouw plaatjes staat gewoon bij beide loonheffingskorting aan. Dat gezegd, in principe maakt dat niks uit voor je eindafrekening.

Je werkgever heeft €3150 arbeidskorting verrekend, terwijl de totale €3860 is van wat ik zo snel vind. Oftewel €710 te weinig. Werk je onregelmatig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Toevallig wat overuren of andere voordelen laten uitbetalen vorig jaar? Die worden door je werkgever (te) hoog belast wat op je aangifte wordt rechtgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

malastt schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:48:
[...]

Ik zou niet snel bizar zeggen, eerder leuk of positief verrassend. In 2020 waren de heffingskortingen anders (minder positief voor jou). Ik heb het berekend zoals het nu is en ik zie geen rare dingen. Je kunt het nog bij je collega's of werkgever navragen of zij het zelfde zien gebeuren.

Al met al zou ik gewoon blij zijn dat je een leuk bedrag terug gaat krijgen :)

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:00
Hier hetzelfde hoor. Vorig jaar 2k betalen en nu 1k, door oa verschil in inkomen maar vooral geluk met de aanpassingen van belastingschijven en heffingskortingen.

En aangezien ik héél dicht bij het vuur zit… vooralsnog klopt de app gewoon hoor :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
Mijn angst is nu dat die aangifte app stuk is (ik hoefde alleen maar na te kijken, alles stond er al) en dat ik met een torenhoge boete geconfronteerd ga worden.

boetes krijg je niet zo snel. Als de belastingdienst vindt dat het anders is, dan in de aangifte ingevuld is, dan corrigeren ze dat wel. Daar kun je natuurlijk nog bezwaa tegen maken.

gewooon het aangifteprogramma/app volgen en als het meevalt, lekker iets leuks van doen.
Pagina: 1