Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoBro82
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-11-2024
Nu word ik niet gauw bang van wat kabels maar een techneut ben ik ook niet. Ik heb zelf ook Ziggo, en op de connectbox na, ben ik daar zeer tevreden over.
Bij mij komt het signaal gewoon via 2 coax eindpunten in de woonkamer.

De foto die ik heb bij gevoegd, ik hoop tenminste dat die zichtbaar is, is de situatie zoals die bij mijn moeder in haar meterkast is. Er komen 2 groene coax-kabels uit de vloer en wat er daarna mee gebeurd is voor mij werkelijk een raadsel. Allereerst snap ik niet waarom er 2 groene kabels binnen komen die uiteindelijk via een splitter weer samen komen en vervolgens via nog weer een splitter naar de 2 televisies gaan, 1 in de woonkamer (Next-box) en een 2e naar de slaapkamer (insteekkaart van Ziggo).

En dan de wijze waarop alles achterop de Connectbox is aangesloten. Vooral die voor telefonie. Waarom is die telefoonaansluiting ook op een LAN-poort. Ik heb het groene lampje op die bewuste poort nog nooit zien branden, ook niet in andere kleuren.

Ik vraag dit gewoon omdat ik het wil snappen, niet omdat er ergens iets niet goed gaat. Alles werkt goed en stabiel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQJxZWfTMi8PS7H8F0mdOyAQajE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnNDmw6HTVdUyRVToapYoM5g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_q5MeuK7ysfd170vhfsJRLtSkAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0BPR6DbINumFRNGnsCxd6BF1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCwCbQSa-u57A-uomJjyIYsiNIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZZwdvokd9Iejkiv3hH2PlVc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XG19wo_4zJyoIGkXMwUWmJrYXH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OxyKiHdv8mtkeNl2RWzGEniY.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:39

Wildfire

Joy to the world!

Die telefonie/UTP combo snap ik wel. UTP Kan ook vieraderig gebruikt worden, dan doet het maximaal 100mbit. Zo hou je aders over voor telefonie. Zo kun je over één kabel zowel netwerk als telefonie doen. Zie het wel eens vaker op plekken waar netwerk en telefonie nodig is maar waar maar ruimte is voor één kabel.

Niet echt de bedoeling natuurlijk maar het werkt wel.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat betreft die gedeelde netwerkkabel telefoon. Die gaat wrs naar het zelfde eindpunt waar nu de telefoon insteekt, dit is gedaan om een voip telefoon te kunnen gebruiken, dit maakt de desbetreffende poort een 100Mbps poort.
Of een utp kabel gebruiken voor 4 telefoons :)

De coax weet ik niet.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:29
Mogelijk liep de groene kabel in het verleden rechtstreeks door naar de woonkamer, en is deze later gesplitstst zodat ook in de slaapkamer gekeken kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoBro82
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-11-2024
Ok, dankje. Maar die 2 groene inkomende coax-kabels, de rechtse groene kabel gaat naar de witte kunststof aansluitdoos met daarop een splitter. Één van die 2 witte kabels die dus uit die eerste witte splitter komen gaat naar de router en die andere gaat naar de 2e zilverkleurige splitter. En daar zit dan ook die 2e groene links binnenkomende coax-kabel aan. Is die 2e van links komende kabel wel een inkomende kabel of is dat de kabel die naar de woonkamer gaat en de 2e witte kabel uit die zelfde splitter naar de slaapkamer?

Hoe zou jij het telefonie gedeelte aangesloten hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 10:25
Twee inkomende CATV kabels heb ik nog nooit gezien en zou ook totaal geen nut dienen.
En als er dan toch twee inkomende kabels zouden zijn, dan zouden ze uit hetzelfde punt komen. Hetzelfde punt waar ook je PTT/KPN kabel (rood/wit/voornamelijk blauw) vandaan komt.

Het is niet bepaald netjes gedaan, maar wat men hier gedaan heeft is wel duidelijk.
Van rechts komt je kabelaansluiting. Die gaat inderdaad naar de AOP (witte kunststof aansluitdoos).

Op de AOP zit de eerste splitter, daarop zit weer de tweede (zilverkleurige) splitter en daarop zit de tweede groene kabel die naar ergens in het huis gaat. Evenals die 2e witte kabel.

Het trucje om één UTP kabel te gebruiken voor telefoon + netwerk kwam vroeger vaker voor. Maar toen hadden we ook geen gigabit netwerkkaarten want die gebruikte je alleen voor servers. Veels te duur.

Correcte manier zou zijn om daar een extra kabel te trekken voor de telefoon. En dan gelijk ook de oude netwerkkabel vervangen. Ik zie er geen classificatie op staan, dus de kans is redelijk dat je daar geen stabiele gigabit verbinding overheen kan laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Gezien je ook 2 outlets in de woning hebt, zal die linker groene kabel wel naar 1 van die outlets gaan.

Je hebt dus maar 1 inkomende kabel (rechts).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Het modem gedeelte wie heeft dat ooit aangesloten?

Doet de telefoon het wel? Tegenwoordig geen Ziggo meer maar vroeger dacht dat de eerste lijn 1 verplicht in poort 1 moet zitten van de tel op het modem, prik je hem in de 2de dan werkt het niet.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:51
Woont je moeder in een flat? Of een woonhuis/rijtjeshuis?
Misschien dat de ene groene draad de aanvoer is van signaal, en de andere doorgaat naar de volgende woning. Vooral in een flat zou ik dit geen gek idee vinden

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 15:51
Heeft ze ergens anders in de woning nog een kabel doosje waar de andere groene kabel in komt?

Hier komt de groene kabel in de hoek van de huiskamer. Misschien hebben ze dat bij je moeder later aangepast dat het in de meterkast uitkomt als overname punt en dat de bestaande kabel is laten zitten voor het punt verderop in de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuwlz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:38
Draai eens wat wandcontactdoosjes open, als je daar een groene kabel vindt, weet je genoeg.
Hoogstwaarschijnlijk gaat die groene kabel van de splitter de grond in, naar de woonkamer/slaapkamer of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuwlz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:38
Xander schreef op zondag 10 april 2022 @ 01:19:
Gezien je ook 2 outlets in de woning hebt, zal die linker groene kabel wel naar 1 van die outlets gaan.

Je hebt dus maar 1 inkomende kabel (rechts).
Dit is correct trouwens, altijd poortje 1 gebruiken. Poort 2 gaat pas werken als je een extra telefoonabonnement af sluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:36
Misschien een overbodige reactie (want atechnisch) maar wij hebben 2 jaar geleden een huis gekocht waar ook 2 groene kabels naar binnen kwamen. De Ziggo monteur wist ons te vertellen dat in onze regio (midden NL) 1 van die groene niet actief was en vroeger gebruikt werd om een signaal terug te sturen (?). Die is nu verwijderd en we hebben 1 actieve groene kabel.

Edit: negeer dit maar, is niet bijdragend. Dank voor de feedback

[ Voor 9% gewijzigd door drmadi op 11-04-2022 12:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
De rechter groene kabel is de binnenkomende Ziggo kabel want die is afgemonteerd in de AOP.
De linker groene kabel is lokaal en gaat gewoon naar een coax doos ergens in het huis.
Een Ziggo kabel wordt helemaal nooit op een splitteruitgang aangesloten.

Waarschijnlijk is er helemaal geen telefoon via Ziggo, want aansluiting 2 wordt alleen geactiveerd als je bij Ziggo een telefoon abbo neemt met twee nummers, met een enkel nummer werkt alleen poort 1 en als je geen abbo hebt werkt geen enkele telefoonpoort.

Eruit dus met die telefoonkabel en als die netwerkkabel ergens voor gebruikt wordt vervangen door een echte utp kabel en als hij niet gebruikt wordt ook eruit.

@drmadi
Die monteur klets uit z'n nek, een extra retourkabel heeft nooit bestaan en bestaat ook nu niet.

Wat wel mogelijk is dat heel vroeger huizen doorgelust werden, net zoals je binnen ook doorlus coax wcd's kunt hebben, maar dat is hier zeker niet het geval, dan zouden beide groene kabels op dezelfde plek uit de grond komen en ook beiden in de AOP afgemonteerd zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
FunFair schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:45:
Heeft ze ergens anders in de woning nog een kabel doosje waar de andere groene kabel in komt?

Hier komt de groene kabel in de hoek van de huiskamer. Misschien hebben ze dat bij je moeder later aangepast dat het in de meterkast uitkomt als overname punt en dat de bestaande kabel is laten zitten voor het punt verderop in de woning.
Dit dus.

Vroeger was er waarschijnlijk 1 groene kabel en die liep door/onder de meterkast naar de woonkamer waar dus het eerste aansluitpunt was (daar stond immers ook de TV, het enige apparaat waar de kabel in ging).

Met de opkomst van kabelinternet, heb je nu nog een apparaat, de routermodem, die de coax kabel gebruikt. De meeste mensen willen niet dat dit apparaat in hun woonkamer staat en plaatsen deze dus in de meterkast.

Bij jouw moeder hebben ze dan de groene kabel in de meterkast door midden geknipt en de rechterkant aangesloten op de modem (via de grote kabelsplitter) omdat je een storingsvrij kabelsignaal naar je router wil.

Het TV signaal wat uit de grote splitter komt wordt (via nog een kleine splitter) verder gestuurd via die groene kabel naar de TV in de woonkamer. En vanwege die kleine splitter gok ik dat er nog een 2de kamer in het huis van je moeder is welke een coax kabel gebruikt. Die witte kabel die naar boven gaat. De slaapkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:42:
De rechter groene kabel is de binnenkomende Ziggo kabel want die is afgemonteerd in de AOP.
De linker groene kabel is lokaal en gaat gewoon naar een coax doos ergens in het huis.
Een Ziggo kabel wordt helemaal nooit op een splitteruitgang aangesloten.
Dit. Volg het gewoon vanaf die groene kabel die op de AOP binnen komt:

kabel -> AOP -> push-on splitter voor modem en TV -> TV-uitgang gaat naar tweede splitter -> twee kabels (eentje groen, eentje wit) gaan naar elders in huis, vermoedelijk de groene naar een WCD in de woonkamer en de witte naar een WCD boven. Alles netjes volgens boomstructuur, en muv de twee kabels naar elders in huis ook nog originele Ziggo aansluitmaterialen - en de connectoren op de twee die niet van Ziggo zijn zien er iig voorzover ik kan zien op foto in orde uit. Ik zou zelf de coaxkabels niet zo vrij door de ruimte laten slingeren, maar verder weinig op aan te merken.
Waarschijnlijk is er helemaal geen telefoon via Ziggo, want aansluiting 2 wordt alleen geactiveerd als je bij Ziggo een telefoon abbo neemt met twee nummers, met een enkel nummer werkt alleen poort 1 en als je geen abbo hebt werkt geen enkele telefoonpoort.
Ik denk dat er zeker ooit analoge telefonie geweest is, maar dat de stekker er ooit uitgetrokken is en iemand het per ongeluk in poort 2 ingeprikt heeft ipv poort 1.
Eruit dus met die telefoonkabel en als die netwerkkabel ergens voor gebruikt wordt vervangen door een echte utp kabel en als hij niet gebruikt wordt ook eruit.
Controleer eerst of er daadwerkelijk geen analoge telefonie gebruikt wordt (en in dat geval dat er niet alsnog voor betaald wordt :o ), dan idd die vernielde kabel eruit, of iig connector vervangen door een nieuwe die wel alle 8 aders (correct) aangesloten heeft aan beide kanten zodat Gb-snelheden gehaald kunnen worden, en niemand belspanning op dingen riskeert waar geen belspanning op hoort te staan :X
@drmadi Die monteur klets uit z'n nek, een extra retourkabel heeft nooit bestaan en bestaat ook nu niet.
Monteur kletst uit nek, of user heeft klok-klepelverhaal. Waarschijnlijker is dat het een samengevoegde woning betreft, voorheen ooit twee aparte adressen en aansluitingen. Dat kom je noigal eens tegen. Gaat steevast mis trouwens, mensen die denken dat beide aansluitingen actief zijn en dan klagen als er niets uit de tweede komt...
Wat wel mogelijk is dat heel vroeger huizen doorgelust werden, net zoals je binnen ook doorlus coax wcd's kunt hebben, maar dat is hier zeker niet het geval, dan zouden beide groene kabels op dezelfde plek uit de grond komen en ook beiden in de AOP afgemonteerd zijn.
Rijgdozen. Bah. Ja, gebeurde, maar was funest voor alles wat met retoursignaal moest werken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

silmaril8 schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:43:
[...]

Dit dus.

Vroeger was er waarschijnlijk 1 groene kabel en die liep door/onder de meterkast naar de woonkamer waar dus het eerste aansluitpunt was (daar stond immers ook de TV, het enige apparaat waar de kabel in ging).
Onwaarschijnlijk in dit geval. Dat zag je in huizen die gebouwd waren voordat coaxaansluitingen standaard waren, zeg maar voor ~1980. Dit is een moderne meterkast, als ik het zo zie uit ~2000-2010. Het lijkt sprekend op de mijne uit 2004. Hier zal de coaxkabel aangelegd zijn bij bouw van de woning.en komt het in de meterkast binnen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1