Windows 10 setup ziet volumes niet bij hardware RAID

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 17:12
Hoi!

Ik zit met de volgende situatie. Ik heb een pc met een ssd en twee identieke hdd's. Alledrie op de sata poorten. Ik wil graag Windows 10 op de ssd zetten en de twee hdd's als éen data schijf gebruiken in RAID0. De reden voor RAID0 is dat het een (beperkte) prestatiewinst voor de hdd's oplevert en gewoon makkelijk is om alles als één schijf te zien.

Ik ben er van op de hoogte dat theoretisch gezien RAID0 zorgt voor een risico qua data verlies. Gaat één schijf stuk, dan ben je je complete volume, dus alles kwijt.

Het probleem is dat bij een verse Windows 10 setup ik geen enkel array/volume ziet. Hoe los ik dat op?

Belangrijk om te vermelden dat het hier om 'hardware RAID' gaat. Niet om windows storage spaces ofzo.

Ik heb bovenstaande setup gehad op een oude pc met een losse raid controller in mijn PCIe slot. Dat werkte vrij aardig.

Hardware huidige situatie:
  • Asus tuf gaming b550m-e (amd chipset)
  • 1x ssd
  • 2x hdd
Wat heb ik al geprobeerd?
  1. Ik heb in de bios de sata config op RAID gezet. Vervolgens heb ik in de BIOS twee arrays gemaakt. De eerste array is een enkel volume (de ssd) de tweede array een RAID0 met twee hdd's. Windows 10 ziet niets tijdens installatie, afgezien van het eigen install medium.
  2. Vervolgens heb ik van de Asus site RAID drivers voor windows 10 gedownload en op mijn USB stokje gezet waar ik Windows 10 vanaf wil installeren. Tijdens de windows setup herkend de setup de drivers. Als ik ze echter installeer... Geen volumes.
  3. Vervolgens heb ik de bios geupdate naar de laatste versie (2603) en bovenstaande stappen herhaald. Geen volumes.
  4. Vervolgens heb ik de sata config op AHCI gezet. Zoals verwacht werden alle schijven toen afzonderlijk zichtbaar. Vervolgens windows 10 op de ssd gezet. Daarna in de BIOS bij data config AHCI terug gezet op RAID, een nieuwe array aangemaakt in RAID0 met de 2 hdd's. Als ik vervolgens windows boot, krijg ik na een paar hoopvolle seconden een BSOD. Unbootable device.
Wat doe ik verkeerd? Ik heb het idee dat ik in de bios settings van mijn moederbord iets stoms over het hoofd zie...

Ik hoor het graag! Tips zijn welkom!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

is het niet handiger om voor softwareraid te gaan? Raid0 volume aanmaken in windows ipv bios?

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 21:54
Wat zegt Diskpart als je in de setup voor de herstelopties>CMD kiest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 18:25
Je kan niet zomaar switchen tussen AHCI en RAID, daarnaast hoef je voor losse disken als je in BIOS je storage controller op RAID zet niet perse een raid array aan te maken je kan de losse disken gewoon gebruiken.

https://blog.workinghardi...moving-from-ahci-to-raid/

[ Voor 14% gewijzigd door Bazvv op 10-04-2022 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cageman1984
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 17:12
Ik voel me een beetje stom, maar laat ik het toch maar gewoon zeggen. Het is opgelost. Bedankt voor de reacties allemaal!

Zie mijn eerste post. Ik heb bij stap 2 het vinkje aangezet voor 'niet door je hardware ondersteunde drivers' of iets in die geest. Het leek mij logisch dat dit vinkje uit kon blijven, maar goed. De lijst werd wat langer en zo waar... er zat een driver tussen die het deed! Of een niet ondersteunde driver gebruiken later voor problemen gaat zorgen... dat gaan we nog wel zien. Op dit moment niet in ieder geval.
M2M schreef op zondag 10 april 2022 @ 00:03:
is het niet handiger om voor softwareraid te gaan? Raid0 volume aanmaken in windows ipv bios?
Ik gebruik de data schijf voor spelletjes. Specifiek spelletjes van Ubisoft hebben .forge files. Om een of andere reden werken die spellen niet met software RAID, en al helemaal niet met windows storage spaces (hoewel ik niet weet of je dat software RAID kan noemen)
donnie1992 schreef op zondag 10 april 2022 @ 00:03:
Wat zegt Diskpart als je in de setup voor de herstelopties>CMD kiest?
Die zag ook niets. Die zal wel werken met dezelfde driverset voor RAID devices die tijdens de reguliere setup gebruikt wordt? Custom driver lijkt de oplossing te zijn.
Bazvv schreef op zondag 10 april 2022 @ 00:04:
Je kan niet zomaar switchen tussen AHCI en RAID
Dat je zomaar niet kan switchen, blijkt inderdaad wel! Maar wat ik niet snap is dat na een 'AHCI installatie' de bios bij bootable devices wel een windows 10 uefi boot manager zag, na switcen naar RAID. Ook leek er bijna sprake van opstarten. Alsof er een extra driver tijdens installatie was gedownload of geinstalleerd. Ik zou eigenlijk verwachten dat het helemaal niet werkt, in plaats van een beetje.
Bazvv schreef op zondag 10 april 2022 @ 00:04:
daarnaast hoef je voor losse disken als je in BIOS je storage controller op RAID zet niet perse een raid array aan te maken je kan de losse disken gewoon gebruiken.
Dit lijkt toch wel het geval. Het lijkt erop dat je echt moet kiezen uit AHCI en RAID. En als ik in RAID de losse drive niet toevoeg als single volume array, dan zie je echt niets.

Anyway, het werkt. Nogmaals bedankt voor het antwoorden en meedenken.