Hoi!
Ik zit met de volgende situatie. Ik heb een pc met een ssd en twee identieke hdd's. Alledrie op de sata poorten. Ik wil graag Windows 10 op de ssd zetten en de twee hdd's als éen data schijf gebruiken in RAID0. De reden voor RAID0 is dat het een (beperkte) prestatiewinst voor de hdd's oplevert en gewoon makkelijk is om alles als één schijf te zien.
Ik ben er van op de hoogte dat theoretisch gezien RAID0 zorgt voor een risico qua data verlies. Gaat één schijf stuk, dan ben je je complete volume, dus alles kwijt.
Het probleem is dat bij een verse Windows 10 setup ik geen enkel array/volume ziet. Hoe los ik dat op?
Belangrijk om te vermelden dat het hier om 'hardware RAID' gaat. Niet om windows storage spaces ofzo.
Ik heb bovenstaande setup gehad op een oude pc met een losse raid controller in mijn PCIe slot. Dat werkte vrij aardig.
Hardware huidige situatie:
Ik hoor het graag! Tips zijn welkom!
Ik zit met de volgende situatie. Ik heb een pc met een ssd en twee identieke hdd's. Alledrie op de sata poorten. Ik wil graag Windows 10 op de ssd zetten en de twee hdd's als éen data schijf gebruiken in RAID0. De reden voor RAID0 is dat het een (beperkte) prestatiewinst voor de hdd's oplevert en gewoon makkelijk is om alles als één schijf te zien.
Ik ben er van op de hoogte dat theoretisch gezien RAID0 zorgt voor een risico qua data verlies. Gaat één schijf stuk, dan ben je je complete volume, dus alles kwijt.
Het probleem is dat bij een verse Windows 10 setup ik geen enkel array/volume ziet. Hoe los ik dat op?
Belangrijk om te vermelden dat het hier om 'hardware RAID' gaat. Niet om windows storage spaces ofzo.
Ik heb bovenstaande setup gehad op een oude pc met een losse raid controller in mijn PCIe slot. Dat werkte vrij aardig.
Hardware huidige situatie:
- Asus tuf gaming b550m-e (amd chipset)
- 1x ssd
- 2x hdd
- Ik heb in de bios de sata config op RAID gezet. Vervolgens heb ik in de BIOS twee arrays gemaakt. De eerste array is een enkel volume (de ssd) de tweede array een RAID0 met twee hdd's. Windows 10 ziet niets tijdens installatie, afgezien van het eigen install medium.
- Vervolgens heb ik van de Asus site RAID drivers voor windows 10 gedownload en op mijn USB stokje gezet waar ik Windows 10 vanaf wil installeren. Tijdens de windows setup herkend de setup de drivers. Als ik ze echter installeer... Geen volumes.
- Vervolgens heb ik de bios geupdate naar de laatste versie (2603) en bovenstaande stappen herhaald. Geen volumes.
- Vervolgens heb ik de sata config op AHCI gezet. Zoals verwacht werden alle schijven toen afzonderlijk zichtbaar. Vervolgens windows 10 op de ssd gezet. Daarna in de BIOS bij data config AHCI terug gezet op RAID, een nieuwe array aangemaakt in RAID0 met de 2 hdd's. Als ik vervolgens windows boot, krijg ik na een paar hoopvolle seconden een BSOD. Unbootable device.
Ik hoor het graag! Tips zijn welkom!