Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldy1973
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-04-2022
Mijn vraag

Goedenavond, ik ben nieuw hier, mijn naam is Suzan, en kom maar gelijk met een vraag, hopelijk kan iemand ons helpen ;)

Ik zal het in het kort uitleggen wat onze situatie is, ik heb mijn man ongeveer 11 jaar geleden ontmoet, destijds had ik nog een eigen koopwoning op mijn naam staan (die kort daarna ook verkocht is) , daarom had mijn man toen een huis alleen op zijn naam gekocht, waar wij in zijn gaan wonen. Juridisch hiervoor niets vastgelegd.
Nu hebben wij zijn (ons) huis met winst verkocht, omdat wij gaan emigreren. Na de verkoop zijn wij ook getrouwd, wat nu dus onder beperkte voorwaarden is en hebben daarna een en/of rekening geopend. Nou is onze vraag, kan mijn man het geld van de winst van de verkoop van de woning storten op onze en/of rekening? (dit geld is nl. door de notaris op zijn eigen rekening overgemaakt, omdat het huis alleen op zijn naam stond. wij gaan daar namelijk weer gezamenlijk in het buitenland een nieuw huis van kopen, en gaan die dan permanent bewonen samen.
Of wordt de storting naar de en/of rekening door de belasting als een schenking gezien?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via goldy1973 op 10-04-2022 12:48)

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-05 14:03
Lordy79 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:36:
Ja in principe wel. De helft van het saldo van een gezamenlijke rekening is van jou dus als hij daar een enorm bedrag op stort geeft dat een probleem.
Onjuist. Het overmaken van bedragen tussen echtgenoten is nooit een schenking.
Ook is het onjuist dat de helft van het saldo op een en/of rekening toekomt aan een van beiden. Een en/of rekening zegt alleen wie er bij de rekening kan en zegt niets over de gerechtigd tot het saldo. De gerechtigd tot het saldo is iets wat tussen de gerechtigden onderling is afgesproken.

Voor de TS. Als jullie in Nederland zijn getrouwd en verder geen huwelijkse voorwaarden hebben gemaakt en naar het buitenland gaan verhuizen zou ik alsnog advies inwinnen van een notaris of expert op het gebied van internationaal privaatrecht. Het kan namelijk zo maar zijn dat het recht van het land waar jullie gaan wonen van toepassing wordt op jullie huwelijk. Dit hangt af van het land waar jullie gaan wonen. Met huwelijkse voorwaarden kun je een zogenaamde “rechtskeuze” maken dan blijft het recht van het land van jullie keuze op jullie huwelijk van toepassing, bijvoorbeeld Nederlands recht.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
Heb je al gezocht bij Google op bijvoorbeeld 'geld schenking als je getrouwd bent'? Want volgens mij krijg je dan direct een helder antwoord op je vraag:
Partners die in gemeenschap van goederen een geregistreerd partnerschap aangaan of trouwen, kunnen daarom eigenlijk niet schenken aan elkaar. Daarom betaal je geen schenkbelasting als je geld aan de ander geeft.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:27

Lordy79

Vastberaden

Ja in principe wel. De helft van het saldo van een gezamenlijke rekening is van jou dus als hij daar een enorm bedrag op stort geeft dat een probleem.

De vraag is echter of alle winst van het huis voor je man is. Heb jij meebetaald aan de hypotheek voor dit huis? Zo ja kun je nu alsnog een papier maken dat je beide ondertekent waarin gesteld wordt dat jij ca 11 jaar lang zo en zoveel hebt bijgedragen aan de hypotheek en dus recht hebt op zus en zoveel met rente van je man.

Dat kan hij dan naar jou overmaken.
Stel dat dat 25.000 euro is dan stort jij 25.000 naar jullie gezamenlijke rekening en hij ook en dan is het opgelost.

Mocht haar daarna nog een een flinke som geld hebben die hij wil delen dan kan hij jaarlijks schenken of domweg voorlopig alle gezamenlijke kosten betalen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• shadowlyse
Lordy79 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:36:
Onjuist. Het overmaken van bedragen tussen echtgenoten is nooit een schenking.
Ook is het onjuist dat de helft van het saldo op een en/of rekening toekomt aan een van beiden. Een en/of rekening zegt alleen wie er bij de rekening kan en zegt niets over de gerechtigd tot het saldo. De gerechtigd tot het saldo is iets wat tussen de gerechtigden onderling is afgesproken.

Voor de TS. Als jullie in Nederland zijn getrouwd en verder geen huwelijkse voorwaarden hebben gemaakt en naar het buitenland gaan verhuizen zou ik alsnog advies inwinnen van een notaris of expert op het gebied van internationaal privaatrecht. Het kan namelijk zo maar zijn dat het recht van het land waar jullie gaan wonen van toepassing wordt op jullie huwelijk. Dit hangt af van het land waar jullie gaan wonen. Met huwelijkse voorwaarden kun je een zogenaamde “rechtskeuze” maken dan blijft het recht van het land van jullie keuze op jullie huwelijk van toepassing, bijvoorbeeld Nederlands recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldy1973
dank voor jullie reacties, wij dachten zelf ook dat een storting niet als schenking werd gezien, maar omdat wij in beperkte gemeenschap van goederen zijn getrouwd, wat vanaf 2018 geldt, begonnen wij te twijfelen.Er is inderdaad genoeg te vinden op internet, maar door die informatie ga je dus twijfelen. Het zou zonde zijn als je straks daarover belasting zou moeten betalen. Wij gaan over 2 maanden naar Zweden emigreren. Het leek ons handig als we dan alles op 1 rekening zouden zetten, en daarvan een huis betalen in Zweden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-05 14:18

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Zo lang jullie hier voor de belastingdienst partners zijn (https://www.belastingdien...chap/fiscaal_partnerschap) is het geen probleem in Nederland.

Hoe Zweden erover denkt weet ik niet, maar dat zou je aan je notaris/financieel adviseur in Zweden kunnen vragen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldy1973
dank hiervoor, goed om te weten, wij zijn inderdaad voor de belastingdienst nu fiscale partners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chicane600
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-04 16:41
shadowlyse schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:57:
[...]
Het overmaken van bedragen tussen echtgenoten is nooit een schenking.
https://www.belastingdien...ulpmiddel-schenkbelasting
Vul hier maar eens 50000 aan schenking in tussen echtgenoten. De belastingdienst kan een bedrag weldegelijk als een schenking zien.
Dat heeft bij mijn weten ook met in beperkte gemeenschap van goederen trouwen (of partnerschap) te maken, wat een paar jaar terug de standaard is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23-05 19:13
Hahn schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:34:
Heb je al gezocht bij Google op bijvoorbeeld 'geld schenking als je getrouwd bent'? Want volgens mij krijg je dan direct een helder antwoord op je vraag:

[...]
Dat lijkt me een leuke loophole? Even een dagje op papier trouwen, schenken en dan weer scheiden. Scheelt toch een duitje belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
MagniArtistique schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:06:
[...]

Dat lijkt me een leuke loophole? Even een dagje op papier trouwen, schenken en dan weer scheiden. Scheelt toch een duitje belasting.
Laat je weten of het werkt?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23-05 19:13
Hahn schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:08:
[...]

Laat je weten of het werkt?
Tzt 😉 mocht de situatie zich ooit voordoen.

[ Voor 10% gewijzigd door MagniArtistique op 13-04-2022 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MagniArtistique schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:06:
[...]
Daar hebben we de (juridische?) term ‘schijnhuwelijk’ voor ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
Chicane600 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:56:
[...]

https://www.belastingdien...ulpmiddel-schenkbelasting
Vul hier maar eens 50000 aan schenking in tussen echtgenoten. De belastingdienst kan een bedrag weldegelijk als een schenking zien.
Dat heeft bij mijn weten ook met in beperkte gemeenschap van goederen trouwen (of partnerschap) te maken, wat een paar jaar terug de standaard is geworden.
De Belastingdienst vindt wel meer, gelukkig maakt de Belastingdienst nooit fouten.. oh wacht..
Zie bijvoorbeeld hier
Als het om grote bedragen tussen echtgenoten gaat, is het het meest veilig om dat te doen via het wijzigen van huwelijkse voorwaarden.
Het heen en weer fietsen van bedragen tussen echtgenoten wordt in de praktijk gezien als schulden/vorderingen tussen de echtgenoten en/of op de huwelijksgemeenschap. Die vorderingen worden doorgaans pas verrekend bij het einde van het huwelijk.

De hierboven genoemde “loophole” van trouwen en snel weer scheiden is al gedicht door de Hoge Raad. Het betrof een GP van slechts 18 uur. Gedaan om onroerend goed over te dragen om zo overdrachtsbelasting te besparen en werd niet toegestoken door de HR.
Pagina: 1