Aansluiting op bestaand kozijn bij voorzetwand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-06 23:36
Hallo allemaal,

Ik ben een plannetje aan het bedenken om een aantal muren van binnenuit te gaan isoleren met pir/gips platen. Ik ben er redelijk over uit over hoe en wat, maar een punt kom ik niet over uit hoe ik dat het beste kan doen. Het gaat om de aansluiting van de voorzetwand op het bestaande kozijn. dit is de huidige situatie, grofweg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSjbcNsU4MfLKtJfEsF4leahRvY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IBTiUP2jT5NCU12UvTFjlETI.png?f=fotoalbum_large

Het punt is dus dat ik de 6 cm pir niet in zijn geheel om de bestaande muur heen kan zetten, omdat ik dan voor het kunstof kozijn uit ga komen en dat ziet er niet uit. De kozijnen gaan ook ( door de vve) vervangen worden ergens de komende jaren dus strak tegen de huidige kozijnen aan bouwen zie ik ook niet zitten. Ook met een spouw, 2cm pir en gipsplaat zit is het nog steeds te dik. 2 cm totaal is wel de max daar ongeveer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSombAkciJBVNvesg7c4FyKgqt4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9jSsjVG6y6BXrc8D6rHZcpsG.png?f=fotoalbum_large

Dat gaat wel een koudebrug opleveren lijkt mij. ik kan een kleine spouw aanhouden tussen de nieuwe gipsplaat en de originele muur maar of dat wat oplevert betwijfel ik. Gewoon maar zo doen en die koudebrug voor lief nemen?

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel, bedankt voor de input in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:01
Strak tegen het kozijn is wel hoe het bij een spouwmuur wordt afgewerkt. Stelkozijn zie je dan ook niet meer.

Ja het zal gesloopt worden als het kozijn wordt vervangen, maar het zit er ook zo weer in lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:34
Die koudebrug ga je daar niet voorkomen. Ik zou kijken of je weg komt met 2cm pir zonder spouw en dan gips er strak tegenaan.

Zou je trouwens niet voor 10cm pir gaan als je toch bezig gaat? 10cm is als je constructie iets isolerend is net volgens bouwbesluit. Wel voor nieuwbouw maar waarom zou je t slechter doen als je toch bezig bent?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Makrolon schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:38:
Die koudebrug ga je daar niet voorkomen. Ik zou kijken of je weg komt met 2cm pir zonder spouw en dan gips er strak tegenaan.

Zou je trouwens niet voor 10cm pir gaan als je toch bezig gaat? 10cm is als je constructie iets isolerend is net volgens bouwbesluit. Wel voor nieuwbouw maar waarom zou je t slechter doen als je toch bezig bent?
Zou geen spouw daar geen problemen opleveren? Het gaat maar om een klein stukje natuurlijk maar ik weet niet of dat wat uit maakt. Dikkere pir laat zou kunnen, maar de kamer is al niet al te groot dus ik wil er niet al te veel van af snoepen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:09
2 cm PIR (dikte stelkozijn ?) is niet veel maar de U-waarde is vergelijkbaar met HR++ glas. En het haalt toch wel wat van de koude uitstraling weg.
Een spouw heb je daar echt niet nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door JukeboxBill op 09-04-2022 20:44 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
KoenVW76 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:43:
[...]

Zou geen spouw daar geen problemen opleveren? Het gaat maar om een klein stukje natuurlijk maar ik weet niet of dat wat uit maakt. Dikkere pir laat zou kunnen, maar de kamer is al niet al te groot dus ik wil er niet al te veel van af snoepen :)
Dat kleine stukje gaat echt wel goed ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
Oke top! Dan ga ik voor de 2 cm pir zonder spouw daar, dat moet net lukken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
En overweeg nog eens toch een paar cm dikker pir te pakken. ;) Op marktplaats staat redelijk goedkope B keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:55
dat is geen koudebrug. Dat is namelijk nu ook al koud. Je kan overwegen dat stukje nu nog niet te bekleden en dat dan te doen als de kozijnen vervangen zijn.
Als je gevel een spouw heeft dan hoeft je geen spouw bij je voorzetwandje met PIR.

Neem de dikste PIR die je kwijt kan overal, het is net zoveel werk om 2 of 10cm te plaatsen maar bij 10cm weet je zeker dat het voor de rest van je leven genoeg is. 2cm heb e over een jaar spijt van.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Zo een gevel goed isoleren is een hele klus. Ik ben er nu ook mee bezig en ben bijna klaar met alle gevels in de woning.

Ik heb gekozen voor:
  • Muur met stootvoegen gemaakt
  • Ventilatielat
  • 81mm PIR
  • Waterdichte folie
  • Spouw 1cm
  • Metal stud met 45 mm glaswol
  • Gips
De voorzet wand van metal stud doe ik om leidingen in weg te werken en met wol voor betere geluidsisolatie. Ook hoef ik me in de toekomst geen zorgen te maken om iets op te hangen en een waterkerende laag te doorboren.

Ik heb gelukkig wat meer ruimte bij de dagkant en deze voorzien van 4 of 6 cm PIR in de woning. Daar komt nog een houten afwerkprofiel overheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m06PSP8aZuim9spcktlg_JL-zCY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tOg0AU48sCrkHSIpFKEXp1XJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jjr2wCwz6oI3VLXit0z2V1apY6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPSZyYB53dfOUNeIu60uyMvF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wDALXAp_W9yHw5tavS2y8dRlAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4m1esvqPPp7ijNzKhKaRFvDw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFc2UVRmXW9ddWUtOX-fpRDbp8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJ1M9d1wue6aOR5YT2jfZvSf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
colvano schreef op zondag 10 april 2022 @ 08:33:
Zo een gevel goed isoleren is een hele klus. Ik ben er nu ook mee bezig en ben bijna klaar met alle gevels in de woning.

Ik heb gekozen voor:
  • Ventilatielat
  • 81mm PIR
  • Waterdichte folie
  • Spouw 1cm
  • Gips
De voorzet wand van metal stud doe ik om leidingen in weg te werken en met wol voor betere geluidsisolatie. Ook hoef ik me in de toekomst geen zorgen te maken om iets op te hangen en een waterkerende laag te doorboren.

Ik heb gelukkig wat meer ruimte bij de dagkant en deze voorzien van 4 of 6 cm PIR in de woning. Daar komt nog een houten afwerkprofiel overheen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
wel flink wat condens op je ramen

:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
No Hands schreef op zondag 10 april 2022 @ 08:47:
[...]

wel flink wat condens op je ramen

:P
Kozijnen geverfd met de verfspuit _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dit is schetsmatig weergegeven een normale oplossing voor dit detail, pir en gips worden gewoon verlijmd, een stukje uit de muur slijpen wordt ook gedaan om dikkere isolatie mogelijk te maken en de oudebrug nog iets te verkleinen. uiteraard moet dit constructief wel kunnen, dus niet zomaar doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RPh_ZVvSOWNSuCVoAXueABDTJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDVPJ3Pz0G58aBieIVmHtn7e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
No Hands schreef op zondag 10 april 2022 @ 07:32:
dat is geen koudebrug. Dat is namelijk nu ook al koud. Je kan overwegen dat stukje nu nog niet te bekleden en dat dan te doen als de kozijnen vervangen zijn.
Als je gevel een spouw heeft dan hoeft je geen spouw bij je voorzetwandje met PIR.

Neem de dikste PIR die je kwijt kan overal, het is net zoveel werk om 2 of 10cm te plaatsen maar bij 10cm weet je zeker dat het voor de rest van je leven genoeg is. 2cm heb e over een jaar spijt van.
Het is een gevel met een spouwmuur inderdaad, dan is een extra spouw niet nodig? Wellicht dat de spouw in de toekomst nog geïsoleerd gaat worden door de vve, maar ik heb geen zin om daar nog jaren op te wachten. Volgende huis wordt er een zonder vve ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:33

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Je zou in die hoeken ook nog dit soort plaat kunnen gebruiken: https://www.hornbach.nl/s...0-mm/4643233/artikel.html het isoleert wel minder dan PIR, maar beter dan gipsplaat en het ook veel harder van PIR.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
KoenVW76 schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:05:
[...]

Het is een gevel met een spouwmuur inderdaad, dan is een extra spouw niet nodig? Wellicht dat de spouw in de toekomst nog geïsoleerd gaat worden door de vve, maar ik heb geen zin om daar nog jaren op te wachten. Volgende huis wordt er een zonder vve ;)
Als er al een spouw is dan is een 2e spouw zinloos en zonde van de ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 23-06 13:40
Wordt het nog gestuct je gipsplaten? om eventueel ruimte te besparen voor het gips kan je 4mm dun wediplaat gebruiken. Daar kan je namelijk op stucen. wij hadden wat aansluitingen met het stelkozijn en verlaagdplafond wat niet helemaal uit kwam zo kunnen oplossen zodat het wel naadloos meegestuct kon worden. Voor alsnog daar geen scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-06 12:58
colvano schreef op zondag 10 april 2022 @ 08:33:

Ik heb gekozen voor:
  • Ventilatielat
  • 81mm PIR
  • Waterdichte folie
  • Spouw 1cm
  • Gips

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook ik ben bezig om een vergelijkbare isolatie constructie te maken. Ik kan weinig op internet/forums vinden dat mensen deze combinatie toepassen, dus ik ben erg blij met jou topic en resultaat foto's! Bedankt.

Nog wel een vraag, waarom de waterdichte folie. Is de aluminium laag met de afgetapete naden niet voldoende? En als je folie toepast, waarom niet direct tegen de stenen muur?

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
hood schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:16:
[...]

Ook ik ben bezig om een vergelijkbare isolatie constructie te maken. Ik kan weinig op internet/forums vinden dat mensen deze combinatie toepassen, dus ik ben erg blij met jou topic en resultaat foto's! Bedankt.

Nog wel een vraag, waarom de waterdichte folie. Is de aluminium laag met de afgetapete naden niet voldoende? En als je folie toepast, waarom niet direct tegen de stenen muur?
Ja dat is in principe voldoende maar voor de zekerheid heb ik toch een waterdichte folie geplaatst. Kleine moeite en nu kon ik er goed bij. Voornamelijk ook voor de kopse kanten bij de ramen helpt de folie. De folie niet aan de muurzijde vanwege eventueel dauwpunt en dan wordt het praktisch wel heel lastig om te bevestigen en een spouw te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik zie het nut niet. De PIR is zo goed als dampdicht, dus er komt van die kant geen vocht. De ruimte die je isoleert bevat warme vochtige lucht, die laat je dampopen door het glaswol en dan komt het ineens die folie en PIR tegen, waarna het condenseert in je constructie.

Denk dat die luchtspouw je redding is hier, anders was je glaswol nu zwart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
_JGC_ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:42:
Ik zie het nut niet. De PIR is zo goed als dampdicht, dus er komt van die kant geen vocht. De ruimte die je isoleert bevat warme vochtige lucht, die laat je dampopen door het glaswol en dan komt het ineens die folie en PIR tegen, waarna het condenseert in je constructie.

Denk dat die luchtspouw je redding is hier, anders was je glaswol nu zwart.
De spouw is geen redding… dat is gewoon zo bedacht :*). Jij zegt “zo goed als dampdicht” en vandaar heb ik een folie die echt dampdicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
colvano schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:41:
[...]

De spouw is geen redding… dat is gewoon zo bedacht :*). Jij zegt “zo goed als dampdicht” en vandaar heb ik een folie die echt dampdicht is.
Maar hij zit aan de verkeerde kant van de isolatie. Je werkt nml van binnen naar buiten met dampdicht naar dampopen.

Gangbaar is:
- afwerking (gips)
- dampdichte folie
- isolatie
- dampopen folie
- spouw
- buitengevel

Vochtdoorslag uit de buitengevel wordt geweerd door de dampopen folie. Vocht uit je leefomgeving wordt geweerd door de dampdichte folie, en mocht hier toch iets door komen, kan het via de dampopen folie buitenlangs weer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hood
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qy6O5HlyjUIolgrXv6MaSk_sycA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZWCGtaoCzIEwUVoRULng6dD.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de opbouw die ik in mijn hoofd heb. In het plaatje van Ubakus zie je de druppeltjes. Dit is de locatie waar vocht kan ontstaan. Met die gedachte vind ik het niet zo zinvol om een folie aan de andere kant te plaatsen. De kant waar je tegenaan kijkt kan je super goed dicht tapen. Maar de muur kant niet daarom dacht om daar een dampdichte laag te plaatsen.

@_JGC_ vocht zal in dit geval niet condenseren in het glaswol omdat die al voor de pir condenseert. Er zal wel damp intrekken maar dit zal geen slechte gevolgen hebben.

Ik heb een locale klusjes man gevonden die mij wil komen helpen. Hij stelt voor om een houten frame te maken, dit frame heeft geen contact met de muur. Vervolgens de hele muur vol te laten spuiten met pur. Op het houten frame kan dan gips bevestigd worden. Als ik deze methode zou toepassen, wat gebeurt er dan met het vocht. Die zal ook condenseren tussen de muur en het pur lijkt mij.. hoe denken jullie daar over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@hood In jouw geval zal evt condens zich aan de achterkant van de PIR verzamelen en in de baksteen trekken, waar de steen en spouw het wel afhandelen.
Wat @colvano echter heeft gedaan is "voor de zekerheid" een dampdicht scherm tussen de PIR en de minerale wol. Teken die eens in in je tool, dan verwacht ik dat de drupjes in de minerale wol eindigen ipv achter je PIR.
Teken die laag dampdicht scherm ook eens tussen je OSB en gips, of achter de OSB nog voor de steenwol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@hood waarom is je luchtspouw niet ventilerend?

trouwens een veel voorkomende oplossing eigenlik maak je een leidingspouw

ik zou geen pur laten spuiten behalve de gezondheids risico's die nu eindelijk niet meer gebachitaliseerd worden maak je van je huis een niet te recycelen bonk pur met andere meuk eraanvast. pur is super handig maar gebuik het gewoon in maten.

het antwoord op je vraag.. het hangt af of je open of gesloten schuim gebruikt waar het vocht terecht zal komen.

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 18-02-2023 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

_JGC_ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:50:
@hood In jouw geval zal evt condens zich aan de achterkant van de PIR verzamelen en in de baksteen trekken, waar de steen en spouw het wel afhandelen.
Wat @colvano echter heeft gedaan is "voor de zekerheid" een dampdicht scherm tussen de PIR en de minerale wol. Teken die eens in in je tool, dan verwacht ik dat de drupjes in de minerale wol eindigen ipv achter je PIR.
Teken die laag dampdicht scherm ook eens tussen je OSB en gips, of achter de OSB nog voor de steenwol.
Ik zou hem hoe dan ook achter de steenwol plaatsen. Elektra is anders niet te maken zonder de boel weer lek te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Heb 'm net zelf ingetekend, valt idd mee achter de steenwol. Damp dat in de steenwol trekt kan ook gewoon weer via de ruimte weg. Spouw tussen PIR, folie en steenwol hoeft niet. 5cm Steenwol is niet dik genoeg om vocht te bufferen. Ubakus geeft voor beide opties gewoon 0% vocht aan.
Zonder folie krijg je condens aan de achterkant van het PIR. Niet ernstig, maar het blijft weg bij plaatsen van de folie. Verder is die folie ook een stukje extra "luchtdicht bouwen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
Je was mij net voor. Ja dat krijg ik er ook Ubakus. Oke duidelijk wat betreft de folie.
@twain4me de spouw is uiteraard wel geventileerd, dit is een foutje in mijn plaatje.

Zou een extra spouw, van zeg 2cm, nog nuttig zijn tussen de pir en de bakstenen muur? Dit heeft calvano wel. Maar hij lijkt geen spouw te hebben in zijn gemetselde muur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@hood voor een spouwmuur zie ik het nut niet in. Bij halfsteens krijg je mogelijk vochtdoorslag en dan wil je liever niet dat je PIR tegen een natte muur hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

hood schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:09:

Zou een extra spouw, van zeg 2cm, nog nuttig zijn tussen de pir en de bakstenen muur? Dit heeft calvano wel. Maar hij lijkt geen spouw te hebben in zijn gemetselde muur...
psies jij hebt een manier om je vocht af te voeren een steens muur kan ook naar binnen "zweten" dat kan bij hem mooi via de spouw weer naar buiten ventileren. en bij jou ook
Als je de pir gaat lijmen heb je ook geen koudebruggen via schroeven die je liever in hout zou plaatsen omdat ze dan minder koudebrug zijn. en je gaat naast het kleine beetje vocht wat je hebt juist een materiaal plaatsen wat niet heel goed tegen vocht kan.. ik zou het dus ongeveer maken zoals je hebt getekend prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

_JGC_ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:04:
Heb 'm net zelf ingetekend, valt idd mee achter de steenwol. Damp dat in de steenwol trekt kan ook gewoon weer via de ruimte weg. Spouw tussen PIR, folie en steenwol hoeft niet. 5cm Steenwol is niet dik genoeg om vocht te bufferen. Ubakus geeft voor beide opties gewoon 0% vocht aan.
Zonder folie krijg je condens aan de achterkant van het PIR. Niet ernstig, maar het blijft weg bij plaatsen van de folie. Verder is die folie ook een stukje extra "luchtdicht bouwen".
er komt geen condens in de steenwool omdat het daar gewoon niet koud genoeg is.. juist daarom is het zoon ideale oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
_JGC_ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:50:
Zie eerdere post ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzXZ6_KWeQCUFNatudLX91SmtxA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8PWtqwF88H1FjB0WGFlbIO0n.png?f=user_large

Geen vochtprobleem en voor wegwerken eventuele leidingen is het ideaal. Ook bij het ophangen van iets ga je niet meteen door de dampdichte laag heen.
Pagina: 1