Schakelaar voor slimme lampen van Calex (Wifi)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman_J
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-09-2024
Ik heb Calex lampen die via WiFi op Google Home zijn aangesloten.
Nu kan ik deze lampen alleen maar via mijn stem of telefoon bedienen, maar ik zou ze ook graag nog via een knopje op/in de muur willen kunnen bedienen.

Zijn er schakelaars die (via Google Home?) de Calex smart lichten kunnen aandoen?

Wellicht een domme vraag, maar door het oerwoud van termen, Hue, zigbee, KlikAanKlikUit, kom ik er niet uit.
Ik denk aan een knopje (op batterijen?) die gewoon de lamp aan/uit doet.

Waar moet ik nu naar zoeken? Wat heb ik nodig?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:12
Er zijn wel knoppen te vinden, bijvoorbeeld die klikaanklikuit (433 mhz), zigbee, zwave etc. Echter zal je wel iets van een hub moeten hebben die je lampen via wifi inschakelt. Die lampen zelf zijn dus niet heel erg slim. Het enige wat ze kunnen is via wifi ingeschakeld worden. ;)

je hebt dus een hub nodig die het signaal van een schakelaar begrijpt (kan een kant en klaar oplossing zoals hue of klikaanklikuit hub zijn, of meer hobbymatig een raspberry pi met home assistant of Domoticz met de juiste signaal ontvanger (zwave / Zigbee / 433 mhz) en kan doorsturen via wifi naar de lamp.

Een knop die werkt op wifi die gewoon via de wifirouter je lamp inschakelt bestaat voor zover ik weet niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Blackouts op 11-04-2022 10:08 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman_J
Thanks.
De aanschaf van de Calex lampen met WiFi is dus eigenlijk niet zo handig als je het ook met een knopje wil doen.
Ik had dus beter gewone lampen moeten kopen met een slimme schakelaar (met hub) als ik het goed begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 08:52
Je kunt denk ik wel een Shelly gebruiken.

Je kunt op een Shelly 1 de normale schakelmateriaal knop aansluiten en verder niks. Normaal gebruik je de Shelly namelijk om 'domme' lampen te schakelen.
In de Shelly kun je instellen welke URL aangeroepen moet worden om de lamp te schakelen. Die zal er vast wel zijn en anders zit je inderdaad aan een bridge of Home Assistant platform.

Of je gebruikt de Shelly icm een domme lamp ipv je slimme calex lampen ;-) Shelly connect ook met Google Home namelijk. En ze werken ook in hotelschakelingen.

Mijn blog over mijn Home Assistant smarthome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Herman_J schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:11:
Thanks.
De aanschaf van de Calex lampen met WiFi is dus eigenlijk niet zo handig als je het ook met een knopje wil doen.
Ik had dus beter gewone lampen moeten kopen met een slimme schakelaar (met hub) als ik het goed begrijp.
Geldt voor alle smarthome verlichting als je het gewoon met een knopje wilt doen dan wordt het pas echt moeilijk.

Calex werkt toch ook gewoon met de tuya app waar je ook zigbee aan kunt koppelen?

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman_J
Dank voor de tips!
Ik ga mijn lampen en andere apparatuur nog eens overdenken.
Calex is leuk en snel, maar als je iets meer wil moet je dus naar een 'echte' oplossing.
Over een maand ga ik verhuizen. Ik moet maar eens zien wat daar het meest praktisch is.
Pagina: 1