Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clkndk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:36
Eind maart 2020 heb ik in verband met het thuiswerken een MacBook Pro gekocht. Altijd netjes op een dock gehad, 's morgens open en 's avonds weer dicht. Vorige week deed ik hem open en zag ik het beeld op bijgevoegde foto. Apple gebeld, maar de MacBook is 2 jaar en 5 dagen oud dus zelfs geen regeling, gewoon niets mogelijk, laten repareren kost waarschijnlijk 800 euro of nog meer.
Kan iemand aan de hand van onderstaand beeld inschatten of de grafische chip, de kabel of het scherm zelf defect is? Alvast bedankt voor het meedenken!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxgrOA0mRWsXbsXRZ2EfYASUjcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pirHGdwjk8duzDGTriygOoP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02:29
Ik denk kabel of de gpu.. Kabel is aannemelijker door open en dicht klappen. Sluit hem eens aan op een extern scherm? Dan kun je het al uitsluiten.

[ Voor 31% gewijzigd door Reptielenbrein op 09-04-2022 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is Apple ook de partij waar je 'm gekocht hebt? Zo niet: neem contact op met de verkopende partij en niet met Apple.

Mocht Apple wel de verkopende partij zijn dan zou ik me eens verdiepen in het consumentenrecht. Iets wat 5 jaar na de "fabrieksgarantie" stuk gaat is nog steeds een non-conform product. Laat je niet afschepen met dikke reparatiekosten, weet wat je rechten en plichten zijn maar ook wat de rechten en plichten van de verkopende partij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clkndk
@sypie Bedankt voor de reacties!!
De MacBook is bij Apple gekocht en ik laat het er inderdaad niet bij zitten!!

@Reptielenbrein Mijn USB-C monitor doet het uitstekend! Maar ik weet niet of die via de GPU wordt aangestuurd, enig idee? Ik hoorde van iemand anders, dat de USB-C monitor een eigen GPU heeft. En in dat geval is het nog steeds niet zeker of het de GPU is of de kabel of het scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clkndk
Nader onderzoek lijkt te wijzen op "flexgate". Het blijkt, dat MacBooks al veel langer last hebben van flexkabels vanaf het moederbord naar het scherm, die stuk gaan. iFixit heeft daar een goede video van. Zij geven aan, dat dit een ontwerpfout is van met name MacBooks met de touchbar. Op Reddit en andere platformen is het probleem vaker te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AS90
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-06 23:03
@clkndk lees deze reactie even AS90 in 'reviews: Apple MacBook Pro 13: net weer even beter'.

Een laptop van minimaal 2500 euro die na 2 jaar kapot gaat door een fabricagefout is gewoon geen deugdelijk product. Dus wat @sypie al aangaf, laat je niet afschepen met dikke reparatiekosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:06
Mijn USB-C monitor doet het uitstekend! Maar ik weet niet of die via de GPU wordt aangestuurd, enig idee? Ik hoorde van iemand anders, dat de USB-C monitor een eigen GPU heeft. En in dat geval is het nog steeds niet zeker of het de GPU is of de kabel of het scherm.
Als je geen drivers hebt geïnstalleerd gebruikt je monitor waarschijnlijk het Displayport protocol over de USB kabel in combinatie met de ingebouwde GPU.
Om dat 100% zeker te weten klik je op appeltje -> About this Mac -> System report -> Graphics/displays. Daar zie je precies welke GPU welke schermen aanstuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:06
Nader onderzoek lijkt te wijzen op "flexgate". Het blijkt, dat MacBooks al veel langer last hebben van flexkabels vanaf het moederbord naar het scherm, die stuk gaan.
De 'flexgate' ontwerpfout kwam omdat in bepaalde generaties MacBooks te korte kabels zaten waardoor ze vrij snel defect raakten. Dat is destijds ook opgelost dus ik denk dat dat hier niet van toepassing is.
Natuurlijk zijn die kabels wel gevoelig voor defecten bij veel open/dicht klappen. Ik zou gewoon naar een Apple service punt gaan en het daar aankaarten. Gratis reparatie hoef je niet te verwachten, maar goede kans dat je ook niet de volle 800 euro hoeft te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clkndk
@bzzzt Bedankt voor de link, het scherm wordt aangestuurd door de AMD Radeon Pro 5300M. Dus deze grafische kaart is niet defect!!
En verder verandert het beeld tijdens het verder open of dicht doen van het scherm en dat moet dan volgens mij aantonen, dat het aan de kabel ligt. Het filmpje van iFixit laat ook zien hoe dat komt. Zij suggereren dat dit gewoon wel kapot moet gaan vroeg of laat.
@AS90 Ik ga er inderdaad verder achteraan. Je link naar je eerdere verhaal is daarbij zeker ook nuttig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• clkndk
Nog een brief gestuurd naar Apple Ireland. Zojuist gehoord dat ze gezien het feit, dat deze MacBook echt maar een paar dagen buiten de officiële garantie valt, coulance toepassen. De MacBook zal dus toch op kosten van Apple gerepareerd worden :-) Mocht ik nog horen wat uiteindelijk de oorzaak was dan laat ik dat nog weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:14

M2M

medicijnman

Toch wel fijn voor je, maar het is natuurlijk geen coulance maar een ondeugdelijk product. Een designfout met de flatcable die een sterk beperkte hoeveelheid scharnier-draaien aankan.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clkndk
@M2M Je hebt uiteraard gelijk. Zonder deze “coulance” was ik ook nog niet gestopt. Nu maar hopen dat mijn scherm niet over 2 jaar en 5 dagen weer kapot is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

clkndk schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:33:
@M2M Je hebt uiteraard gelijk. Zonder deze “coulance” was ik ook nog niet gestopt. Nu maar hopen dat mijn scherm niet over 2 jaar en 5 dagen weer kapot is :?
Je krijgt niet opnieuw 2 jaar garantie hé. Meestal krijg je er ook een bon of iets bij waarop staat hoe lang de garantie na reparatie is.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1