Jaren 90 voeding defect

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m1155
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-07 14:19
Hoi.

Heb mn midden jaren 90 computer opgezocht, schoongemaakt, nagekeken. Met aanzetten begon deze te roken. Snel uit. niets te zien, nog een keer aan, niks aan de hand, geen rook.

wie weet trouwens welk merk deze kast is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4U3FUffJnKCjFLDuwFr3-mX9Bo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDFftYqFJO3sIgJ84st3POzy.jpg?f=fotoalbum_large
...

Ik vermoed dat de voeding stuk is? De monitor geeft geen beeld, harde schijf gaat wel draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5D4DoDTgVcwDCdL5YmrA7WDkbHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMmnX8emtMEmDJfZY6ndya3u.jpg?f=fotoalbum_large

Wie weet of z'n voeding nog ergens te koop is (al her en der gezocht uiteraard). Of is een gelijkwaardige voeding ook te doen? Note: er zit een zwart/rood kabeltje aan die naar het numeriek display voor op de kast gaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:44

sapphire

Die-hard pruts0r

Ben er niet enorm in thuis maar lijkt me een AT-voeding.

Je kunt verloopjes kopen zodat je een moderne ATX voeding kunt gebruiken of een nieuwe kopen zoals deze:
http://www.evercase.co.uk...oduct/category&path=59_83

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik denk dat een van de stekkertjes een los kabeltje heeft. Loop alle stekkers na... Loop Mobo na op zwarte plekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 19:47

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Meet de voeding eens na met een multimeter. Als 'ie stuk is zou ik hem openschroeven en optisch inspecteren, een defect elco'tje is soms een heel makkelijke reparatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rook? Waarschijnlijk een lekkende elco inderdaad. Dat is prima te vervangen. Lastiger verhaal als het een MOSFET was die door defecte elco overstuurd werd en op is gaan branden - dat leidt vrijwel zeker tot gevolgschade (VRM IC'tje bijvoorbeeld).

Sowieso: als je in een voeding rond gaat neuzen, altijd eerst ontladen door fase en nulpool van voeding een tijd lang (in theorie met een weerstand, maar in praktijk werkt een schroevendraaier ook) kort te sluiten.

Als er ook maar een dode cap in zit, doe je er beter aan alles van zelfde merk te vervangen, en na 30 jaar zou ik eigenlijk sowieso alle elco's vervangen.

Mbt merk: goede vraag, dit was een veel voorkomende 'noname' kast uit die tijd. Uiteraard had het wel een vendor en model, maar ik weet niet welke.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:46
Rood/zwart kabeltje is voor de ledjes van het frontje.

Aangezien er op de voeding Suntec staat even gezocht of deze ook kasten leverden, en deze lijkt er, op de kleur van de knopjes na, erg sterk op. Maar wie de OEM is zal wel een mysterie blijven.

[ Voor 8% gewijzigd door hcQd op 09-04-2022 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:55
Die rook, in combinatie met de leeftijd duidt inderdaad erg sterk op een opgeblazen elco in de voeding.

Ik heb een paar jaar geleden letterlijk precies hetzelfde gehad..
Ook een jaren 90 voeding aan een PC die ik uit nieuwsgierigheid weer eens aangesloten en aangezet had… Ook rook.

Dat was dus een elco (weet even niet meer precies of het er eentje of meerdere waren). Voeding opengemaakt, paar elcos vervangen (waaronder de duidelijk zichtbare defecte), en de voeding deed het weer.. (wonderbaarlijk genoeg).

Volgens mij waren het ook alleen elcotjes aan de LV secundaire kant, niet de HV elco’s. Dat kan bij jou ook het geval zijn, en dat kan dan ook verklaren waarom bijv. de harddisk wel gaat draaien… dan is de 12V voedingsrail wel opgestart, en een van de andere outputs niet.

@dion_b Mosfet is minder waarschijnlijk… die roken over het algemeen niet, die knallen alleen maar met een knal (en een lichtflits) uit elkaar.. 8)
dion_b schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:16:
Sowieso: als je in een voeding rond gaat neuzen, altijd eerst ontladen door fase en nulpool van voeding een tijd lang (in theorie met een weerstand, maar in praktijk werkt een schroevendraaier ook) kort te sluiten.
Dit heeft trouwens weinig zin..
Hiermee ontlaad je alleen de lage capaciteit EMC caps in het input filter, en die zijn normaal zowiezo al binnen een seconde of zo zelf ontladen.
De wél relevante high-voltage bus elco’s in de voeding, zitten per definitie achter een (brug) gelijkrichter, dus die kun je niet op deze manier via de mains-input ontladen..

[ Voor 26% gewijzigd door BrainCrash op 09-04-2022 22:51 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BrainCrash schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:32:
[...]

@dion_b Mosfet is minder waarschijnlijk… die roken over het algemeen niet, die knallen alleen maar met een knal (en een lichtflits) uit elkaar.. 8)
Heb een keer meegemaakt dat een MOSFET lang genoeg heet genoeg bleef om een gat dwars door PCB heen te branden. Schijnt ook behoorlijk gerookt te hebben...
[...]

Dit heeft trouwens weinig zin..
Hiermee ontlaad je alleen de lage capaciteit EMC caps in het input filter, en die zijn normaal zowiezo al binnen een seconde of zo zelf ontladen.
De wél relevante high-voltage bus elco’s in de voeding, zitten per definitie achter een (brug) gelijkrichter, dus die kun je niet op deze manier via de mains-input ontladen..
Die genoemde elco's achter de gelijkrichter horen sowieso bleeder-weerstanden van paar honderd kOhm te hebben, die binnen een minuut ofzo die elco's leeg trekken.

Zir bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.vogons.org/download/file.php?id=73100&mode=view

C3 en C4 hebben R3 en R4, daarom hou je alleen C27A over als risico, dat is inderdaad wat je moet ontladen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:55
dion_b schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 23:11:
[...]

Heb een keer meegemaakt dat een MOSFET lang genoeg heet genoeg bleef om een gat dwars door PCB heen te branden. Schijnt ook behoorlijk gerookt te hebben...
Als dat zo traag gaat verwacht ik dat ie eerst vanzelf van de PCB af gevallen zou zijn omdat de tin gewoon gesmolten is. :P Als er dan écht iets gaat branden dan zal het ook vast wel zo’n semi-papieren PCB geweest zijn gok ik, ouderwetse zooi :D
(note: ik heb ook wel eens gaten gezien in FR4 PCBs, maar dat was dan meer vanwege enorme kortsluitingen, of directe blikseminslag of zo :9 , niet vanwege lang heet blijvende mosfets)
Die genoemde elco's achter de gelijkrichter horen sowieso bleeder-weerstanden van paar honderd kOhm te hebben, die binnen een minuut ofzo die elco's leeg trekken.
Exact ja! Maar die bereik je dus niet via een schroevendraaier vanaf de mains input.
C3 en C4 hebben R3 en R4, daarom hou je alleen C27A over als risico, dat is inderdaad wat je moet ontladen.
Nou ja… moet…moet…
In veel gevallen kan zo’n EMC cap ook al wel een hoge weerstand ernaast hebben staan… bijv. 1 of 2,2MR.

Zo niet, dan wordt die alsnog vanzelf ontladen via dezelfde R3 en R4… als die busspanning laag genoeg wordt tijdens die genoemde minuut, dan wordt die C27A immers ook gewoon via de bruggelijkrichter tegelijk mee ontladen via die weerstanden, binnen dezelfde tijd.. (want die 0.22uF extra doet natuurlijk niks op de ontlaadtijd van de 680uF buscaps)

In principe zal dus gewoon een paar minuten wachten na verwijderen van de stekker van de voeding al ruim voldoende moeten zijn. Niet nodig om met schroevendraaiers kortsluiting te gaan maken.. :P

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:59

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Weet je zeker dat de rook uit de voeding kwam? Tantaaltjes op het moederbord willen ook nog wel eens in sluiting gaan en dan klappen met een hoop rook en stank tot gevolg. Wat voor hardware zit er in die machine?

Bij het experimenteren: Houd er rekening mee dat er over de powerschakelaar gewoon 230v netspanning staat in tegenstelling tot moderne computers.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Pagina: 1