Welke apparatuur voor WiFi dekking in hele huis (+tuin)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:30
Beste allen,
Vorig jaar verhuisd naar een ruime (163m2) eengezinswoning, en nu is de tijd aangebroken om de WiFi eens onderhanden te nemen voor goede dekking in het hele huis (3 verdiepingen) + tuin.

Ik zoek een?
Mesh systeem of losse acces points voor goede dekking in hele huis, en seemless roaming.

Wat is je budget?
ongeveer 500, iets meer mag voor echt betere kwaliteit en toekomstbestendigheid. Minder mag uiteraard ook...

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeur, moet wel gewoon goed werken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Huis is dus 3 verdiepingen, met beneden een aangebouwde serre, totaal oppervlak 163m2 (excl. tuin). In de meterkast (in de hal) een ziggo connect box, en nu nog een wifi extender in de serre voor bereik daar en in de tuin. Tijdens verbouwing vorig jaar kabels (cat 6) laten trekken naar woonkamer (2x), 2 slaapkamers op eerste verdieping en 1 slaapkamer op 2e verdieping. Daar zijn dus netwerkkabelaansluitingen aanwezig. In de serre of garage is geen netwerkkabelaansluiting aanwezig.

Door de vele verschillende apparatuur en modellen van merken raak ik een beetje het overzicht kwijt.

Eisen:
- Moet "out of the box werken". Wat instellingen wijzigen om te optimaliseren kan nog wel, maar ik ben geen expert.
- WiFi 6 voor toekomstbestendigheid
- een bekabelde aansluiting beschikbaar houden
- meerdere apparaten moeten goed tegelijkertijd kunnen werken (vriendin werkt vaak via WiFi op de laptop, en ook filmpjes kijken af en toe) --> MIMO als ik het goed heb.
- op de slaapkamers kunnen ze dus bekabeld aangesloten worden, in de serre/garage om de achterkant van het huis dekking te geven niet. Dus setje wat beide doet zou handig zijn.

Zelf al gekeken naar deco x90 setje of een netgear orbi set, maar welke is goed genoeg voor wat ik wil? Zoals gezegd hoef ik niet veel instellingsopties te hebben, zo lang het maar werkt.
En moet ik nog een andere wireless router in de meterkast als basisstation en de ziggo box in bridge modus (laten) zetten, of is dat niet nodig en kan de ziggo box die functie houden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Hebben hier al jaren een goede router op de eerste verdieping staan. Kabel van modem Ziggo in bridge mode naar centraal punt waar je je router zet en geen centje pijn. Tot 30 meter buiten zowel voor als achter het huis en binnen op alle verdiepingen perfecte dekking. Zitten vaak 10 devices draadloos op en 5 bedraad. Succes.

Goede router ben je rond de €200,- klaar (zie reviews). NB: bedraad kun je afsplitsten mocht dat nodig zijn met TP Link switches. Kosten bijna niets en draaien hier al jaren probleemloos.

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 09-04-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-06 16:24
Ik zou juist gaan voor ( minimaal) 1 Acces point per verdieping.
Beton houdt wifi straling tegen. Vooral gewapende betonnen vloeren icm hoge frequenties wat juist de snelste frequenties zijn. (de 5ghz band)

Ik denk dat een consumenten mesh set prima voor je zal zijn.
Zowel de orbi als de x90.
Probeer ze wel zo veel mogelijk met ethernet met elkaar te verbinden. Waarbij je zoveel mogelijk satelieten verbind met 1 hoofd node. Maar dat kan zo te lezen goed bij jou.
Voor echte zwakke spots kan je dan alsnog een node draadloos plaatsen.

Probeer ook maar 1 router in je netwerk te hebben. Dus of je ziggobox in bridge mode of je meshset in accesppoint mode.
Je kan wel router achter router hebben dat heet dubbel NAT. Maar dat kan problemen geven.

Als je te weinig ethernet poorten hebt op een mesh set kan je altijd nog een unmanaged switch (10e) ergens plaatsen na de hoofd node/router.

Andere chique oplossing: inwall Acces points van of tplink omada of Ubiquiti Unifi. Is wel iets lastiger goed te krijgen vooral ivm plaatsing.
Maar dat ziet er wel super strak uit bij mij thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
@frankyfn126 De kant die ik op dacht was inderdaad 1 accespoint /mesh punt per verdieping. Die op de eerste en 2e verdieping bedraad aansluiten, en een derde in garage of serre via WiFi.
Kan je van alle gangbare mesh setjes de verschillende stations individueel instellen als accespoint?
En wat is het voordeel van de toch wel flink duurdere orbi (RBK753/RBK783) tov een x90 set?
De ziggo box heeft voor zover ik weet geen WiFi 6, maakt dat nog wat uit om verderop wel van WiFi 6 gebruik te maken?
InWall laat ik even aan me voorbij gaan nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
Toevallig afgelopen week een vriend geholpen
Hij heeft de orbi rbk353 gekocht.
pricewatch: Netgear Orbi RBK353 AX1800 WiFi 6 Dual-band Mesh System (3-pack)
Die waren bij ibood 200euro, nu niet meer dus wordt het 220e.

Alle orbis kunnen in Acces point mode
https://kb.netgear.com/31...to-act-as-an-access-point
Maar je verliest dan wel een paar functies, waaronder het gebruikt van de app.
In algemene zin: router mode betekent dat de hoofd node als router werkt. alleen deze moet als Acces point gaan werken zodat hij geen IP adressen gaat uitdelen. De andere nodes/satellieten werken altijd al als Acces point.

Naar mijn weten kunnen de tplink deco setjes gebruik maken van de wireless backhaul in Acces point mode dus ik denk de orbis ook. Maar google dat nog even.

Persoonlijk vind ik die x90 vrij prijzig. Is een x60 of x50 of zelf x20 niet een betere match?
Kijk ook naar je internet abbonement: als je maar een 100mbit lijn hebt maakt de top snelheid niet uit.

Een gek idee maar kijk ook naar welke satellieten je mooi vind en niet te groot.
Je wilt die dingen in het zicht hebben en niet in een kast verstoppen. Als je de satelliet kan zien zal je betere & snellere wifi hebben.

Wat de ziggobox kan maakt niet uit omdat je hier van de wifi uit wilt zetten. Anders zit het alleen maar in de weg en beïnvloed het je mesh set in negatieve zin.
Je wilt met zn set dat alle wifi via die nodes gaan. Zo behoud je (seamless/fast) roaming. Ga ook geen setjes mengen (bijv 1 x20 en 2 x90) want dan werken ze naar de specs van de slechtste.
Maar nee die ziggobox heeft geen wifi6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@frankyfn126 Hier allemaal betonnen plafonds en HR++ glas en geen enkel probleem met 1 router met 2,4 en 5 Ghz met snelheden. Wordt zelfs via Wifi gegamed.

@Bucephalus Waarom zou je het duurder en complexer maken dan nodig is? Bestel online een goede router en sluit dat ding op de eerste verdieping aan. Werkt het niet (lijkt me stug) kan je altijd voor een complexere oplossing gaan. Je hebt al bedraad liggen dus testen en aansluiten op je modem zal het probleem niet zijn toch?

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
@MotorBeast Elk huis is anders dus mogelijk dat het bij jou wel werkt.

Ook de definitie "goed wifi en snel" verschilt nogal tussen mensen.

@Bucephalus Hoe goed doet je ziggobox het nu in je huis? Lukt het om door een betoon vloer te komen en dan de gehele 2de verdieping van meer dan 70 dBm op de 5ghz band te voorzien?
In principe zullen "goede/duurdere" Acces points niet heel veel sterker signaal uitzenden omdat dit door regelgeving beperkt wordt.
Ik heb zelf wel eens vergeleken en mijn netgear r7000 wist over ee afstand van 8 meter maar 3dBm meer uit te zenden dan de standaard ziggobox.
Zodra je wifi een muur tegen komt verlies je al meer dan dat.

Wel belangrijk is dat je niet een extra Router wilt maar een extra Acces point. Omdat je niet 2 verschillende dhcp servers op verschillende plekken in netwerk wilt.

Je kunt ook een router kopen en in Acces point mode zetten.
Dit kan zeker de meest koste effiencte manier zijn. Kijk dan naar de tp link acher serie. Dat zijn routers in verschillende varianten, ongeveer 30 to 80e per stuk.
Probleem blijft dan alleen je serre waar geen kabel naar toe loopt.

@MotorBeast je voorstel om 200euro voor een router uit te geven vind ik vreemd.
Wat is volgens jou een goede router?
Kan je een voorbeeld geven?

Waarom ik een meshset zou adviseren?
Makkelijk en instaleren en dekkend te krijgen
Makkelijk te beheren/onderhouden
Prestaties bijv van roaming goed
Makkelijk uit te breiden mocht je toch meer nodes willen

TS zelf geeft een prachtig ruim budget van 500e.

Mijn oplossing: 4 high end nodes (orbi of tp link) zal onder de 400 blijven.
Als je de tp link x20 serie neemt blijf je zelfs verder onder dat bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
@frankyfn126 & @MotorBeast
Thnx voor de reacties.
Gister even een wifi analyzer app gedownload en in slaapkamer op eerste verdieping gekeken. 5ghz band kwam ik op - 81db, 2,4ghz kwam op - 74db uit. In de tuin kwam rond de - 85db uit.
Een verdieping hoger zal nog slechter zijn uiteraard, maar nog niet getest. Idee is nu om een setje orbi RBK 753 binnenkort aan te schaffen. Wat design betreft spreek die mij ook meer aan dan de tp-link varianten. Misschien voor nu een beetje overkill, maar met in de toekomst ook wat meer domotica wel toekomstbestendig.
1 dan in de meterkast als router, 1 in de garage/serre en 1 op eerste verdieping en hopen dat die dan ook de 2e verdieping mooi kan meepakken. En zo niet, is uitbreiding altijd mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
Oprechte vraag: waarom de orbi 753 en niet de 353?

Ik snap dat de top snelheid van de 753 hoger ligt maar ga die kunnen benutten?
Ook het schil in wireless backhaul ga je alleen in de serre en tuin merken (als dat verschil er al is)

Ik vind het prijs verschil tussen de 353 en 753 toch wel significant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
@frankyfn126 Prijsverschil is er zeker wel ja.
Maar met de 753 zijn er meer apparaten mogelijk (40 vs 25 bij de 353), en hoewel ik daar nu nog niet aan zit zal dat aantal de komende jaren nog wel groeien. En denk dat het bereik van de 753 beter is met de meerdere antennes, als ik met 3 stuks 753 toe kan, of later een 4e van de 353 er bij moet hebben, dan is het prijsverschil al weer minder groot.
Als dit onzinargumenten zijn hoor ik het graag, dan is de 353 set wel een optie.
Pagina: 1