Hulp bij aankoop versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kristofn
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-02 08:34
Hey allen

Ik wil m'n oude amplifier updaten.
Momenteel heb ik B&W 601 speakers, die blijven.

En een Sony cd speler (die ga ik misschien updaten)

Maar wat ik nu vooral wil updaten is mijn versterker
De keuze is tussen onderstaande

Nad 316 v2 - 330 € in Duitsland
Yamaha as 301 - 350 €
Yamaha as 700 (occ) - 200€ 2dehands
Rotel 11 tribute - 600 €
Sony STR-DH190 - 200 €

Welke zouden jullie aanraden voor mijn noden?
Ik zoek een warm geluid, maar ook niet overdreven warm. Ik hou wel van de look en betrouwbaarheid van Yamaha, maar hoe is hun geluid?

Is voor een kamer van 16m2 en ik luister veel naar harde metal, Rock,... Wil zeker geen 'overdreven' sterke high tones die fel klinken.

De as700 lijkt me een mooie deal maar is mss overkill en wel een heel groot toestel. De nad is lekker compact maar algemeen kijk ik meest naar de as 301 momenteel.

De yamaha RS202D YAMAHA RECEIVER mist wsl wel wat punch in het geluid?

Alle advies welkom 😊

Liefst geen Denon of Marantz wegen slechte ervaringen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:12
Alle opties zijn wel prima, al zou ik de Sony laten staan voor 200 euro, bij introductie was de prijs 160 euro. Wel een prima versterker waarschijnlijk alleen een budget optie.

Je zou eigenlijk een paar versterkers willen proberen op proef al is dat vaak lastig.

Er word altijd gezegd dat Yamaha een wat "koeler" geluid heeft, waar NAD een wat "warmer" geluid heeft. Rotel zou een wat verfijndere versterker zijn, en ook veel duurder.

Een ingebouwde DAC is wel een goede optie zodat je bijvoorbeeld een TV kunt aansluiten.

Wat voor een merk en type is je oude versterker?

[ Voor 10% gewijzigd door Roderiktweaker op 09-04-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
En ook: waarom wil je de oude versterker vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hoe ben je op je lijst met opties gekomen?

De Sony STR-DH190 komt niet zo goed uit de test van AudioScienceReview. De prestaties zijn middelmatig, een begrenzer grijpt snel in en hij ging kapot bij de testen op vol vermogen.
https://www.audiosciencer...o-receiver-reviewed.9478/

Een tijdje geleden heb ik overwogen om een tweedehands NAD C 355BEE te kopen, maar wat mij weerhield was het hoge verbruik in rust van 40-50 W, zelfs in stand-by. Of dat voor de C 316BEE V2 ook geldt weet ik niet, het stand-by-verbruik is hier in ieder geval opgelost.
Misschien vind je de NAD C328 en Argon Audio SA1 ook interessant. Deze zijn ook compact.
pricewatch: NAD C328
pricewatch: Argon Audio SA1

[ Voor 71% gewijzigd door TBTL op 10-04-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jij een stukje warmte mist, zou ik eerder een sub toevoegen. Je hebt bookshelves, die gaan niet zo heel laag. Actieve sub lost dat op.
Andere versterker zal nauwelijks wat uit maken verwacht ik.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

kristofn schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:03:

Welke zouden jullie aanraden voor mijn noden?
Ik zoek een warm geluid, maar ook niet overdreven warm. Ik hou wel van de look en betrouwbaarheid van Yamaha, maar hoe is hun geluid?

Is voor een kamer van 16m2 en ik luister veel naar harde metal, Rock,... Wil zeker geen 'overdreven' sterke high tones die fel klinken.
Versterkers hebben geen klankkleur, dus voor dat maakt het niet veel uit. Het enige wat je wil is voldoende vermogen om de dynamische pieken op te vangen.

Verder zijn de meeste B&W's wat fel in het hoog (piek rond de 10kHz), dus als je daar last van hebt ben je beter af met andere luidsprekers.
Roderiktweaker schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:04:

Je zou eigenlijk een paar versterkers willen proberen op proef al is dat vaak lastig.

Er word altijd gezegd dat Yamaha een wat "koeler" geluid heeft, waar NAD een wat "warmer" geluid heeft. Rotel zou een wat verfijndere versterker zijn, en ook veel duurder.
Dit is allemaal onzin.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:13
Als je voornaamste doel van het upgraden is, dat je B&W's momenteel niet lekker klinken, dan ben je, zoals @Verwijderd ook zegt, beter af met andere speakers. Stel je nog andere eisen aan een versterker die je huidige versterker gewoonweg niet heeft? Denk aan streaming mogelijkheden, wellicht HDMI etc. Dan is een upgrade van je versterker een prima idee. Zo niet, dan kun je die € 600 beter in andere speakers steken. Je gaat namelijk geen ander geluid krijgen door een andere versterker te kopen. Alle versterkers klinken, zonder EQ's, hetzelfde. Het is de speaker die het geluid maakt. Laat je niks wijs maken over een versterker die warm, koel of whatever klinkt. Net als dat versterker A beter matcht met speaker B... allemaal onzin en verkooppraat.

En uiteraard is er niks mis mee om eens wat nieuws te kopen, want het oog wil ook wat of soms wil je gewoon wat nieuws. We proberen hier wel wat aan verwachtingenmanagement te doen :)

[ Voor 49% gewijzigd door Hulleman op 11-04-2022 11:21 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 17:33
Positie van je speakers, of akoestisch je ruimte verbeteren, kan je geluid ook heel erg verbeteren.

Meestal zit de klank kleur al in het bron materiaal, nl de muziek. Soms kan de DAC van een oudere cd speler de boel wat schel laten klinken, dat moet je ff testen met verschillende soorten muziek die je goed kent en een goede (studio) koptelefoon.
Pagina: 1