Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msentinelb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 07:40
Ik woon sinds 2019 samen; ik ben niet getrouwd en ik heb ook geen samenlevingscontract. Mijn vriendin is eind 2020 gestopt met werken en is in 2021 een thuisstudie gaan doen. In januari zijn wij ouders geworden van een zoon. Ik ben dus de kostwinner en betaal alle rekeningen voor ons met liefde.

Misschien wat onnozel, maar ik heb er geen rekening mee gehouden dat partners elkaar jaarlijks maar een klein bedrag belastingvrij mogen schenken (€ 2274). Ik vroeg mij af wat is nu precies een schenking? Ik werk fulltime en mijn vriendin doet dus alle boodschappen en andere huishoudelijke inkopen. Ook maak ik periodiek geld naar haar over zodat ze haar zorgverzekering en telefoon abonnement kan betalen. In 2021 heb ik ook geld overgemaakt naar haar voor de babykamer (2000 euro) en eenzelfde bedrag voor haar studie en rijles. Ook moest er wat onderhoud gebeuren aan een vakantiewoning die wij hebben in het buitenland (4000 euro).

We hebben geen gezamenlijke rekening dus ze stuurt meestal een Tikkie. De wat grotere bedragen heb ik via een bankoverschrijving overgemaakt. Bij elkaar gaat het om 20000 euro over 2021.

Specs van mijn bak Hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Volgens mij zijn jullie vanaf Januari gewoon fiscaal partner door de geboorte van jullie zoon. Als jullie samen een huis hebben ook.

Leeswerk voor je:
https://www.belastingdien...chap/fiscaal_partnerschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Barrycade schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 01:05:
Volgens mij zijn jullie vanaf Januari gewoon fiscaal partner door de geboorte van jullie zoon. Als jullie samen een huis hebben ook.

Leeswerk voor je:
https://www.belastingdien...chap/fiscaal_partnerschap
Dit. Wel handig om je te beseffen dat je dus ook toeslagpartner bent, mocht je partner nu op basis van geen inkomen of enkel een uitkering toeslagen krijgen dan krijgt ze teveel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:21
Voor het fiscaal partnerschap geldt dat als je samenwoont en vervolgens onder een van de voorwaarden valt (zoals samen een kind krijgen), je met terugwerkende kracht fiscaal partner bent vanaf het moment van samenwonen.

Fiscaal partnerschap is niet hetzelfde als een toeslagpartner zijn. De terugwerkende kracht hierboven geldt niet voor toeslagen. Sinds 2020 is er ook geen terugwerkende kracht meer naar het begin van het jaar.

Partner zijn voor de schenkbelasting is weer een ander begrip. Dat jullie samen een kind hebben speelt hierin geen rol. Het is ook niet zo dat de schenkbelasting niet geldt als jullie partners voor de schenkbelasting zijn. Alleen de vrijstellingen kunnen bij elkaar opgeteld worden. Niet relevant hier dus.

Echter, de kosten die jullie gemaakt hebben voor de boodschappen, uitjes, babykamer en de vakantiewoning vallen niet onder de schenkbelasting zolang "de bedoelde uitgaven kunnen worden geacht in beider belang te zijn gedaan". "[H]et mede bekostigen van een dergelijke gemeenschappelijke huishouding [kan] in beginsel niet (...) worden aangemerkt als een schenking door de ene partner aan de andere, ook al wordt door de een meer bijgedragen dan door de ander". "[A]lleen voor zover bij de andere partner een vermogensvooruitgang kan worden geconstateerd, is sprake van een belaste schenking".

De studie en rijles vallen denk ik niet zo snel onder de gemeenschappelijke huishouding. Aangezien de bedragen relatief laag zijn is er wel een makkelijke oplossing: je kan haar het geld lenen tegen een zakelijke rente (bijvoorbeeld 5%). Je schenkt de rentekosten, zodat er effectief geen rente betaald hoeft te worden. Vervolgens gebruik je elk jaar de schenkingsvrijstelling om het af te lossen. Als jullie later trouwen in (beperkte) gemeenschap van goederen kan het onder voorwaarden in één keer afgelost worden, maar dat lijkt me bij deze bedragen niet zo relevant.

In principe hoef je dus niets te doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Aftansert op 09-04-2022 03:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 17:58

Rmg

Aftansert schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 03:30:

Echter, de kosten die jullie gemaakt hebben voor de boodschappen, uitjes, babykamer en de vakantiewoning vallen niet onder de schenkbelasting zolang "de bedoelde uitgaven kunnen worden geacht in beider belang te zijn gedaan". "[H]et mede bekostigen van een dergelijke gemeenschappelijke huishouding [kan] in beginsel niet (...) worden aangemerkt als een schenking door de ene partner aan de andere, ook al wordt door de een meer bijgedragen dan door de ander". "Alleen voor zover bij de andere partner een vermogensvooruitgang kan worden geconstateerd, is sprake van een belaste schenking".

De studie en rijles vallen denk ik niet zo snel onder de gemeenschappelijke huishouding.
Persoonlijk zou ik die kosten ook onder "gezamenlijke huishouding" scharen. Het is in ieders belang en er is geen vermogensvooruitgang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msentinelb
Bedankt voor de heldere uitleg! Ik vroeg mij alleen af of het nog uit maakt dat het vakantiehuis niet direct op mijn naam staat?
Aftansert schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 03:30:
Voor het fiscaal partnerschap geldt dat als je samenwoont en vervolgens onder een van de voorwaarden valt (zoals samen een kind krijgen), je met terugwerkende kracht fiscaal partner bent vanaf het moment van samenwonen.

Fiscaal partnerschap is niet hetzelfde als een toeslagpartner zijn. De terugwerkende kracht hierboven geldt niet voor toeslagen. Sinds 2020 is er ook geen terugwerkende kracht meer naar het begin van het jaar.

Partner zijn voor de schenkbelasting is weer een ander begrip. Dat jullie samen een kind hebben speelt hierin geen rol. Het is ook niet zo dat de schenkbelasting niet geldt als jullie partners voor de schenkbelasting zijn. Alleen de vrijstellingen kunnen bij elkaar opgeteld worden. Niet relevant hier dus.

Echter, de kosten die jullie gemaakt hebben voor de boodschappen, uitjes, babykamer en de vakantiewoning vallen niet onder de schenkbelasting zolang "de bedoelde uitgaven kunnen worden geacht in beider belang te zijn gedaan". "[H]et mede bekostigen van een dergelijke gemeenschappelijke huishouding [kan] in beginsel niet (...) worden aangemerkt als een schenking door de ene partner aan de andere, ook al wordt door de een meer bijgedragen dan door de ander". "[A]lleen voor zover bij de andere partner een vermogensvooruitgang kan worden geconstateerd, is sprake van een belaste schenking".

De studie en rijles vallen denk ik niet zo snel onder de gemeenschappelijke huishouding. Aangezien de bedragen relatief laag zijn is er wel een makkelijke oplossing: je kan haar het geld lenen tegen een zakelijke rente (bijvoorbeeld 5%). Je schenkt de rentekosten, zodat er effectief geen rente betaald hoeft te worden. Vervolgens gebruik je elk jaar de schenkingsvrijstelling om het af te lossen. Als jullie later trouwen in (beperkte) gemeenschap van goederen kan het onder voorwaarden in één keer afgelost worden, maar dat lijkt me bij deze bedragen niet zo relevant.

In principe hoef je dus niets te doen.

Specs van mijn bak Hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msentinelb
Zo denk ik er ook over. Het is voor het gezin noodzakelijk dat mijn vriendin ook een rijbewijs heeft. Ik kan haar niet altijd overal met onze zoon naar toe brengen als ik moet werken.
Van de investering in haar opleiding zal ook ik de vruchten gaan plukken wanneer ze deze heeft afgerond.

Maar goed het is natuurlijk altijd weer de vraag of de belastingdienst er ook zo over denkt :/
Rmg schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 07:29:
[...]

Persoonlijk zou ik die kosten ook onder "gezamenlijke huishouding" scharen. Het is in ieders belang en er is geen vermogensvooruitgang

Specs van mijn bak Hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Maar even los van dit, hebben jullie niets geregeld qua pensioen en of samenlevingsovereenkomst?

Maar nog een jaar zonder samenlevingsovereenkomst en dan val je voor de belasting binnen de regels als partners.

https://www.belastingdien...s-voor-de-schenkbelasting

Als jullie het echt zo sec behandelen moet je wel even oppassen dat je bij vervelende life events in rare situaties komt. Dus zou echt even verder kijken of jullie het voor jezelf en zoon het goed op de rit hebben staan.

Want zo komt het imho niet echt over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msentinelb
Daar heb je gelijk in. Het plan is om te gaan trouwen dit jaar.

Specs van mijn bak Hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:56
msentinelb schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:03:
Bedankt voor de heldere uitleg! Ik vroeg mij alleen af of het nog uit maakt dat het vakantiehuis niet direct op mijn naam staat?

[...]
Onderhoud aan een vermogensbestanddeel zoals vastgoed anders dan de eigen woning komt het dichtst bij vermogenstoename. Echter, ook dit kan in deze beperkte vorm van regulier onderhoud nog prima gezien worden als kosten van de gezamenlijke huishouding. Ik neem aan dat het ook door het huishouden gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:21
Barrycade schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:31:
Maar nog een jaar zonder samenlevingsovereenkomst en dan val je voor de belasting binnen de regels als partners.

https://www.belastingdien...s-voor-de-schenkbelasting
Nogmaals: partners zijn voor de schenkbelasting betekent niet dat je geen schenkbelasting hoeft te betalen.
msentinelb schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:03:
Op wiens naam staat het dan? Als het op haar naar staat komt het het dichtst in de buurt van een schenking en vermogenstoename. Staat het niet op jullie beider namen dan kan het wellicht als schenking gezien worden aan de eigenaar, maar eens met wat Rukapul zegt: klein onderhoud in jullie voordeel kan best gezien worden als kosten van de gezamenlijke huishouding.
Pagina: 1