Radeon 6800XT microstutters

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinro
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-06-2022
Hallo iedereen,

Ik hoop dat iemand me hier in de goede richting kan wijzen, ik hoop dat iemand een gelijkaardig probleem heeft gehad of wat meer tips voor me heeft.

Vorige week heb ik een upgrade uitgevoerd van een 1070TI naar een 6800XT en sindsdien krijg ik microstutters in al mijn games. Het enige dat is veranderd van mijn vorige build naar deze, is dat ik een clean install van Windows 11 heb uitgevoerd en de GPU upgrade.

In eerste instantie dacht ik dat dit het fTPM-probleem zou kunnen zijn, maar als ik online video's over het probleem zie, is het helemaal anders dan bij mij. De mijne is een constante die met willekeurige tussenpozen plaatsvindt.

Ik zal proberen alles wat ik heb getest en mijn hardware onderaan op te sommen.

Hardwarespecificaties:
  • AMD Ryzen 5 5600X
  • ROG STRIX X570-E GAMING (BIOS-versie is de meest recente)
  • Corsair 16 GB DDR4-3200 Kit draait op 3600 met DOCP ingeschakeld
  • Radeon 6800XT (Reference)
  • 750W Corsair PSU
  • LG UltraGear 27GN850-B (voor FreeSync)
Wat heb ik geprobeerd?
  • Anti-lag disable
  • Disable Enhanced Sync
  • Radeon-overlay uitschakelen
  • Verschillende drivers
  • Limit FPS in games tot 144/143
  • Verschillende ingame-instellingen, afhankelijk van wat je online kunt vinden voor de game in kwestie
  • Turn off Link State Power Management in Windows Power Settings
Ik ben op een punt beland waarop ik alleen nog Windows 10 kan proberen maar ik twijfel of dit iets oplost en ik ga liever geen OS terug als het kan. Of ik koop gewoon een Nvidia 3080 en verkoop deze GPU...

Bedankt voor iedereen die me in de goede richting kan wijzen of tips voor dit issue aan te pakken.

[ Voor 3% gewijzigd door Shinro op 08-04-2022 21:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik verwacht dat je de Nvidia drivers niet goed verwijderd hebt.
Dus ik zou eerst de amd en Nvidia drivers GOED verwijderen en dan de amd drivers opnieuw installeren.

Ik verwacht dat een nieuwe 3080 nu ook problemen gaat geven door de conflicterende amd en Nvidia drivers.

Hoe clean was je verse install? Heb je bijv nog een windows.old map?

Hypothetisch zou een overgang van Windows 10 naar 11 ook een anders user XP kunnen opleveren omdat Windows 11 nog niet helemaal is glad gestreken. Als ik het me correct herriner is AMD voor de CPU wat minder ver in optimalisatie voor w11 dan intel.

[ Voor 63% gewijzigd door eL_Jay op 08-04-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinro
eL_Jay schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:01:
Ik verwacht dat je de Nvidia drivers niet goed verwijderd hebt.
Dus ik zou eerst de amd en Nvidia drivers GOED verwijderen en dan de amd drivers opnieuw installeren.

Ik verwacht dat een nieuwe 3080 nu ook problemen gaat geven door de conflicterende amd en Nvidia drivers.

Hoe clean was je verse install? Heb je bijv nog een windows.old map?

Hypothetisch zou een overgang van Windows 10 naar 11 ook een anders user XP kunnen opleveren omdat Windows 11 nog niet helemaal is glad gestreken. Als ik het me correct herriner is AMD voor de CPU wat minder ver in optimalisatie voor w11 dan intel.
Hallo,

Ik heb geen conflicterende software aangezien ik de GPU geïnstalleerd heb en daarna onmiddellijk een clean install gedaan van W11. Er is dus geen conflicterende/oude drivers of software.

[ Voor 12% gewijzigd door Shinro op 08-04-2022 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:32
AMD cpu en AMD gpu samen kan rare dingen opleveren, zie bv:

https://www.tomshardware....cking-cpus-without-asking

Echter probeer eerst echt eens Windows 10,ik heb zelf een laptop met een 5800x,maar die had zeker veel gestotter in games met windows 11.

Met Windows 10 verdween dat compleet

[ Voor 40% gewijzigd door freaky35 op 08-04-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 17:29
Sam enabled? Windows op max performance gezet? Geen overclock of pbo op cpu of gpu?

Hier gaat het prima op een 5800x met 6800xt, maar in oudere games wel eens wat stotter ondanks een 160fps op 4k in zo'n spel. Zelfs met vsync (60hz) aan. Weet niet of dat aan drivers of windows 11 ligt.

Maar nieuwere games geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09-05 19:38
amd chipset drivers geïnstalleerd? DDU nog eens en probeer zonder netwerk stekker in je pc.

PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:14
freaky35 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:06:
AMD cpu en AMD gpu samen kan rare dingen opleveren, zie bv:

https://www.tomshardware....cking-cpus-without-asking

Echter probeer eerst echt eens Windows 10,ik heb zelf een laptop met een 5800x,maar die had zeker veel gestotter in games met windows 11.

Met Windows 10 verdween dat compleet
AMD 6900XT met 5800X en een B550 chipset met 32gb op windows 10, geen problemen hier met de spellen die ik speel (warzone, d3 , hearthstone, valheim en RD2) op een 1440p 144hz widescreen.

- SAM aan
- CPU 5,1 ghz
- GPU 2540 mhz
- Windows volledig vers en up to date met alle laatste drivers.
- BIOS settings "custom" (niet af fabriek instellingen)

Systeem draait als een zonnetje.

Het ligt dus echt niet aan een AMD combinatie, meestal hebben mensen zelf een foute instelling gemaakt of incompatibel onderdelen gebruikt.

[ Voor 84% gewijzigd door huubhuub op 09-04-2022 11:11 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-04 13:29
Misschien vind je in deze video nog een nuttige setting? Vanaf 5.04 ofzo komt ook micro stutter aan bod.

YouTube: 🔧 Have an AMD Radeon GRAPHICS CARD? You should use these SETTINGS! *...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
huubhuub schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:53:
[...]

AMD 6900XT met 5800X en een B550 chipset met 32gb op windows 10, geen problemen hier met de spellen die ik speel (warzone, d3 , hearthstone, valheim en RD2) op een 1440p 144hz widescreen.

- SAM aan
- CPU 5,1 ghz
- GPU 2540 mhz
- Windows volledig vers en up to date met alle laatste drivers.
- BIOS settings "custom" (niet af fabriek instellingen)

Systeem draait als een zonnetje.

Het ligt dus echt niet aan een AMD combinatie, meestal hebben mensen zelf een foute instelling gemaakt of incompatibel onderdelen gebruikt.
AMD geeft het zelfs toe, er zijn wel degelijk problemen met die combinatie, doordat gpui drivers automatisch de cpu overclocken.

Beter dat je setup het goed doet :) .

Echter ik geef al aan dat die beter terug kan gaan naar windows 10 omdat ik zelf in ieder geval stutter merk met mijn 5800x in mijn laptop met windows 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
freaky35 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:40:
[...]

AMD geeft het zelfs toe, er zijn wel degelijk problemen met die combinatie, doordat drivers automatisch de cpu overclocken.Ik verzin het niet zelf.

Beter dat je setup het goed doet :) .

Echter ik geef al aan dat die beter terug kan gaan naar windows 10 omdat ik zelf in ieder geval stutter merk met mijn 5800x in mijn laptop met windows 11
Het Freaky,

Dit is onjuist, AMD geeft toe dat er een bug zit in de software, welke de CPU overclocked zonder dat dit mogelijk de bedoeling is, niet dat de hardware-combinatie zorgt voor instabiliteit of problemen.

Verder kun je simpel de bug oplossen/voorkomen door je BIOS en drivers fatsoenlijk in te stellen, een non-issue dus.

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
huubhuub schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:42:
[...]

Dit is onjuist, AMD geeft toe dat er een bug zit in de software, welke de CPU overclocked zonder dat dit mogelijk de bedoeling is, niet dat de hardware-combinatie zorgt voor instabiliteit of problemen.

Verder kun je simpel de bug oplossen/voorkomen door je BIOS en drivers fatsoenlijk in te stellen, een non-issue dus.
Niet een non issue, want er zijn erg genoeg gebruikers die vaak niet alles zelf aan instellen
Maar verwachten dat het gewoon werkt als je het instaleerd.
En zo zou het ook moeten zijn

Uberhaubt raar dat een bug in een gpu driver er voor zorgt dat de cpu word overclockt.

Maar goed we dwalen af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
freaky35 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:46:
[...]

Niet een non issue, want er zijn erg genoeg gebruikers die vaak niet alles zelf aan instellen
Maar verwachten dat het gewoon werkt als je het instaleerd.
En zo zou het ook moeten zijn

Uberhaubt raar dat een bug in een gpu driver er voor zorgt dat de cpu word overclockt.

Maar goed we dwalen af :)
Mwa niet echt.... als je geen BIOS instellingen of driverinstellingen snapt (of wil leren snappen) of kan maken moet je mijns inziens niet eens een zelfbouw computer proberen. Daar hebben we fabriekscomputers voor zoals DELL.

Maar goed laten we de discussie maar stoppen.

Always bet on Huub

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GPU aangesloten vanaf 2 PCIe kabels ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-04 13:29
Hackus schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:49:
GPU aangesloten vanaf 2 PCIe kabels ?
Dit is idd een goede om als eerste even te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 17:05
Meten is weten,. Afterburner aan, frame tijd grafiek aan, load per core aan. En dan de data daarvan gebruiken voor analyse. Een 560px kan gewoon een bottleneck opleveren voor een aantal games.
Je kan ook even 3dmark draaien en de cpu en gpu load graphs van de test even linken. Daar kan he ook het 1 en ander uit opmaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shinro
Hallo iedereen,

Blijkt dat het dus inderdaad een W11 issue is... Ik heb gisteren dan als last resort er maar eens opnieuw een Windows 10 op gezet + 1 driver voor de release welke de CPU mogelijk overclocked en ik heb nu al 3 games getest welke perfect lopen op dit moment.

Spijtig maar ik zal dan nog wel even wachten met W11 in combinatie met deze hardware.

Het moest de GPU of W11 zijn aangezien dat het enigste is dat veranderd is.

Hopelijk komt iemand deze topic tegen met dezelfde issues en kan ook eens eerst W10 proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Shinro op 09-04-2022 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinro
kesj schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:55:
[...]

Dit is idd een goede om als eerste even te checken.
Even hier ook op antwoorden dat ik inderdaad 2 aparte 8 PIN connectors heb gebruikt in plaats van 1 kabel welke zo'n splitsing heeft op het einde. Ik las dat dit geen kwaad kan voor een 6800XT maar heb toch met 2 aparte kabels verbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Beter dat het niet aan de hardware ligt en dat Windows 10 installeren geholpen heeft.Kan je weer mooi gamen👍🙂.

Ik had hetzelfde zoals je weet,vandaar mijn suggestie om dat eens te proberen,mooi dat het gewerkt heeft,

[ Voor 31% gewijzigd door freaky35 op 09-04-2022 22:10 ]

Pagina: 1