Toon posts:

Moederbord of voeding kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laatste tijd een probleem:
na vervoer van mijn PC start hij vaak niet op.
Hij start, maar ik krijg geen beeld en ook hoor ik geen piepjes. Na wat rommelen start hij daarna wel op, maar dan heb ik een blue screen (Win2k Pro) en iets over ACPI en dat het moederbord niet compliant is of zo (is een Asus P2B-F). Laatst klapte zelfs een stop eruit (220 stop op het lichtnet, niet een interne zekering). Kan het zijn dat mijn voeding kapot is of heb ik een kortsluiting op het moederbord? :'(

• EquiNox
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Gewoon even testen door een andere voeding te gebruiken. Houdt het probleem aan, dan was het de voeding, heb je het probleem nog, dan moet je je mobo checken.

Verwijderd

Het probleem zit waarschijnlijk in je voeding.
Deze zou min-of-meer kortsluit beveiligd moeten zijn.
Dus als je je 5V draadje per ongeluk tegen aarde aanhangt, moet de voeding de stroom stoppen/beperken, overbelastingsbeveiliging dus. Als je voeding wel goed is, moet je maar eens naar je groepsbelasting kijken.

Verwijderd

Ik heb er ook last van gehad met dat moederbod, maar mijn probleem is nu dat ik hem totaal niet meer an de praat krijg.. :(
Af en toe springt de computer nog aan ik keek toen in de bios, en daar stond bij de -12 spanning dat die -13.1 was, is dit erg?
Verder krijg ik op een gegeven moment bij het opstarten een blauw scherm, met de stop error unmountable_boot_volume.

Nu doet het ding het helemaal niet meer, de ventilators gaan wel draaien, maar de monitor spring niet aan, en de lampjes op muis en toetsenbord gaan ook niet meer aan.

Hellluuup!!

Verwijderd

Ik denk dat het het moederbord is.
Ik heb ook zoiets gehad. Bij mij was het zo dat, nadat de stroom eraf is geweest en de PC opnieuw wordt opgestart dat het beeld dan zwart/wit is en pas bij het opstartscherm van windows weer in kleur veranderd.
Het is echt het moederbord want ik heb het moederbord ook getest in een totaal andere PC en het probleem was er nog steeds.

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-06 02:51

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Creepy shit man. Ik heb ook zo'n probleem gehad. Ik heb ook een ASUS P2B.

Ik vervoerde mijn PC naar een LAN-Party, sluit de voeding aan, maar laat de PC nog uit. Eerst rook ik een warme elektronica geur en daarna kwam er rook uit mijn voeding. Snel de stekker eruit, maar het kwaad was al geschied...

HD defect. Op de controller print van de HD gekeken, blijkt een chipje helemaal doorgesmolten te zijn.
Verdacht: nerd-o-matic heeft error unmountable_boot_volume.

Videokaart Defect. Van buiten niets aan te zien.
Verdacht: Bij nerd-o-matic springt de monitor niet aan.

Voeding in rook op. Circuit wat voor de stand-by spanning zorgt was doorgefikt.
Hmmm erg verdacht: GrevDrake had ACPI problemen...

Ik heb mijn voeding en videokaart vervangen. Mijn HD (lees gegevens) heb ik kunnen redden door een andere controller te plaatsen van een exact dezelfde type HD.

Alles draait nu wel prima, maar het was geen prettige ervaring, dus zijn er meer mensen met dit soort ervaringen?

You only live once, so live to the max's

Verwijderd

Ja, opzich is dat wel vreemd ja, maar ik heb toch echt het gevoel dat het of de voeding of het moeederbord is, want die problemen doen zich ook voor als er geen onderdelen in de pc zitten,
ik heb al een andere videokaart geprobeerd: niks verandert.
Als er geen geheugen in zit: geen piepjes: zover komt ie niet eens.
Als er geen proc!! in zit: geen piepjes, dus dat ding merkt gewoon helemaal niks.

Toen ik de voeding van mijn zusje aansloot op mijn computer, had ik hetzelfde probleem nog steeds.

Conlusie: het moet haast el het moederbord zijn.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Nah, heel simpel.. Als de zekering in de meterkast eruit springt, dan moet het in je voeding zitten.. (kortsluiting op het mobo of ergens anders na de voeding, betekend gewoon dat je voeding uitschakelt of in de ergste gevallen kapot springt.. Echter zal de zekering in de meterkast dan niet springen!)

Wat wel kan is dat jij door die brakke voeding ook nog andere onderdelen aan gort hebt geholpen.. Dat wordt dus gewoon uitwisselen..

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Voeding kan je testen door met een paperclip oid de groene pin met een zwarte ground te verbinden, start de voeding, dan doet die het dus :)

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-06 02:51

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Ook in mijn geval is de voeding de hoofdverdachte, maar zeker weten doe ik het weer niet. Want ik vind het vreemd dat mijn AGP kaart het begeeft, en er niets met mijn PCI kaarten gebeurd is.

Bovendien hebben er geen problemen meer voorgedaan na het vervangen van de voeding.

You only live once, so live to the max's

Verwijderd

waarschijnlijk de voeding ja. Ik had het van het weekend ook. Had een ander mobo en die ging ik er ff inzetten. Alles aangesloten en toen de stekker in het stopkontakt gedaan, zonder de pc aan te zetten. Maar toen ik de stekker in mijn voeding deed ging alles thuis uit, de aardlek was eruit gesprongen. Ik dacht kut, kut. als de rest maar niet naar de donder is. Ik er een andere voeding erin gezet en van die "papieren" ringetjes tussen mobo en schroeven gedaan en nu doet hij het weer prima!! dus ik weet niet of het nu aan de voeding lag of dat het mobo kontakt maakte met m'n kast, maar ja, hier doet hij het gelukkig weer :)
suc6
Pagina: 1