PC valt uit tijdens VR sessie en start voor een tijd niet op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooloo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-12-2022
Goedeavond!

Na het niet meer te weten dacht ik hier maar even om hulp te vragen.
Ik heb sinds een korte tijd weer mijn VR (Oculus Rift CV1) aangesloten
allemaal leuk en aardig. Maar tegenwoordig heb ik het probleem dat mijn
computer plotseling na een tijd uitvalt tijdens een VR sessie en zo ook mijn computer niet
meer aan wilt. Dan moet ik mijn PSU soort van opladen op hem weer op te laten starten,
als ik dit te snel doe gaat er soms voor een seconde een fan leds aan en dan gaat hij weer helemaal uit.

Persoonlijk zit ik mijn handen in het haar en weet ik niet wat ik zou moeten doen.
(wel gedacht om een andere PSU te kopen om te testen)

De specs van het systeem:
Ryzen 5 3600
Msi tomahawk max
1060 6gb armor oc
Corsair 32 gb ram 3200mhz
Cooler Master MWE Gold 750

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:34

Cheezus

Luiaard

Dat klinkt alsof er iets te heet wordt en pas weer gaat werken als het voldoende is afgekoeld. Wat zijn de temperaturen van de verschillende componenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zonder een andere PSU te kopen: kun je eerst een exemplaar lenen van een kennis? Dat scheelt je geld en een webshop eventueel een retour van een product, waar ze ook niet op zitten te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooloo
@Cheezus
Welke softwares zijn hier goed voor en voor welke componenten zal ik op checken?

@sypie
Ik kan niet zo snel 1,2,3 een psu ergens vandaan komen dicht bij me. Dus kopen is denk mijn enige optie op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik91
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-10 06:13
Dooloo schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:52:
Maar tegenwoordig heb ik het probleem dat mijn
computer plotseling na een tijd uitvalt tijdens een VR sessie en zo ook mijn computer niet
meer aan wilt. Dan moet ik mijn PSU soort van opladen op hem weer op te laten starten,
als ik dit te snel doe gaat er soms voor een seconde een fan leds aan en dan gaat hij weer helemaal uit.
Is je PSU nog wel goed? Even voorop gesteld ik ben geen expert.

Maar dit klinkt als een voeding die overbelast wordt, daardoor uitschakeld door middel van een overbelastingsbeveiliging en na een X tijd weer stabiel genoeg/afgekoeld is om op te starten.

Het vermogen van deze voeding lijkt me ruim voldoende voor dit systeem, dus daar zou het niet aan hoeven liggen (tenzij er dus iets met de voeding is).

Zoals eerder aangegeven zou ik eerst met een andere voeding testen, zie dat je die mogelijkheid niet hebt. Eventueel kan je de VR set misschien ook op een andere PC testen?

Veel verder dan dit gaat mijn kennis ook niet. Maar ik denk dat je het beste dingen kan uitsluiten op dit moment. Werkt de VR set wel goed op een andere PC? Dan gaan kijken of je bepaalde componenten kan uitsluiten van deze uitval. Misschien is een andere Display/USB poort al genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooloo
@erik91

Andere pc is mogelijk dan gaat dan wel een laptopje worden. Andere poorten getest maar blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Dooloo schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:04:
@Cheezus
Welke softwares zijn hier goed voor en voor welke componenten zal ik op checken?

@sypie
Ik kan niet zo snel 1,2,3 een psu ergens vandaan komen dicht bij me. Dus kopen is denk mijn enige optie op dat gebied.
Bijvoorbeeld HWinfo, maar er zijn tig programma's voor. Primair de GPU en cpu Temps maar aangezien het probleem nog alle kanten op kan is het handig om gewoon alles te bekijken. De PSU zul je niet kunnen monitoren, die heeft wel een thermische beveiliging die kan trippen maar je kunt eerst andere dingen uitsluiten. Ik verwacht trouwens dat als je PSU overhit raakt je de pc ook niet voor 1 sec kunt starten: die blijft dan gewoon helemaal uit tot ie weer voldoende is afgekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:54

MsG

Forumzwerver

Kijk anders ook op V&A, of er een voeding in je buurt te koop is. Zonder het proberen van andere onderdelen kan je weinig uitsluiten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Overbelasting van de voeding zal het niet zijn, dit systeem trekt nog geen 300W met elk component op 100%.

Eerst temperaturen meten, vooral de processor. Als die 100+ graden wordt is het tijd om de bevestiging en koelpasta te controleren. Gelijk nieuwe pasta aanbrengen daarna.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

MsG schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 09:22:
Kijk anders ook op V&A, of er een voeding in je buurt te koop is. Zonder het proberen van andere onderdelen kan je weinig uitsluiten.
Random onderdelen vervangen is niet echt een (kosten) effectieve manier van trouble shooten. Zoals eerder aangegeven: de PSU is nu nog niet de hoofdverdachte en je kunt eerst gratis troubleshooten door gewoon meer informatie te verzamelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:54

MsG

Forumzwerver

Cheezus schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:39:
[...]

Random onderdelen vervangen is niet echt een (kosten) effectieve manier van trouble shooten. Zoals eerder aangegeven: de PSU is nu nog niet de hoofdverdachte en je kunt eerst gratis troubleshooten door gewoon meer informatie te verzamelen..
Nou ja hardwarematige uitval duidt vaak wel op een component. Drivers updaten en bios update kan sowieso natuurlijk maar, als het blijft optreden ontkom je er niet aan om eens te proberen of hij niet uitvalt met ander component X. Waarbij bij dit soort gevallen de voeding eerder een verdachte wordt dan een processor om maar iets te noemen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooloo
Net de VR weer aangesloten en de temperaturen gecheckt, CPU en GPU kwamen allebei niet hoger dan 65 graden. Wat me wel is opgevallen bij het CPU software is dat de EDC percentage wel heel de tijd tussen de 80 en 90 soms 95% ligt.
Deze keer geen random crash gehad. Wel heb ik even in de event viewer gekeken en zie meerdere malen ''Event 41, Kernel-Power" terugkomen van de crashes die ik heb gehad.
Pagina: 1