Zonnepanelen, warmtepomp + Flamco flextherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1979
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-04-2022
Goede avond,

Ruim 1,5 jaar geleden hebben wij een mooie ruime vrijstaande woning gekocht uit 1985.
Nu de verbouwingen gedaan zijn willen we gaan kijken wat er mogelijk is om onze energie rekening wat terug te dringen.
Schrik niet maar inclusief een klein gastenverblijf verbruiken wij jaarlijks 5500 kWh elektra en 4000m3 gas.
Het idee is om op onze veranda zonnepanelen te laten plaatsen (22-24 stuks) en dit te combineren met een warmtepomp. Kijkend naar diverse berichten hier, wordt er regelmatig gezegd dat je kijkend naar toekomst beter voor een all electric kan ga in ipv een hybride maar zijn er wel warmtepompen die in een dergelijke behoefte kunnen voorzien. Welke warmtepompen (zowel hybride als all electric) zouden hiervoor geschikt zijn?
Verder werkt mijn vriendin bij Flamco en zijn ze daar erg positief over de Flamco flextherm. Wat zou de flextherm nog kunnen toevoegen aan een warmtepomp? Is dit puur als thermische batterij zodat minder verlies maakt op het terug leveren van elektra overdag? Of zou je ook kunnen zeggen warmtepomp levert warmte voor de verwarming en de flextherm voor de douche?

Ik ben zelf helemaal nieuw in het verduurzamen dus elk advies is welkom.

Alvast bedankt. _/-\o_

Gr Emiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:43
Er bestaan wel L/W warmtepompen van voldoende vermogen maar dan wordt het weer krap op een 3 x 25A aansluiting. (3 x 35A is weer een stuk duurder dus dat maakt het weer wat minder aantrekkelijk. En wat voor aanvoertemperatuur vereist het afgiftesysteem? Vloerverwarming?

Benodigd vermogen van woning en gastenverblijf samen is ongeveer (4000 m3 * 8 kWh / m3) / 1700 vollasturen = 22 kW.
Hybride met een beta factor van 0.5 komt dan op 11 kW voor de woning en het gastenverblijf samen. Dan stook je met de warmtepomp tot bijvoorbeeld +4 graden buitentemperatuur.
Dit bespaart op jaarbasis al snel 70% gas, de warmtepomp zal in ruil daarvoor zo`n 5000 kWh opnemen dus ik vind 22-24 zonnepanelen erg weinig.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om voorlopig alleen de woning met een (hybride) warmtepomp te stoken en het gastenverblijf zijn eigen CV ketel te geven (vooral als die doorgaans 10 graden kamertemperatuur heeft tenzij er gasten zijn)
Of als je een huisnummer bij het gastenverblijf kunt krijgen kan die een eigen stroomaansluiting krijgen (levert meer geld op dan het kost als je in aanmerking komt voor teruggave energiebelasting).

Je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor Vaillant aroTherm 125/5 + 127/5. Voorlopig sluit je die hybride aan. (CV voor tapwater en voor wanneer het vriest) Wanneer het gastenverblijf z`n eigen losstaande CV systeem krijgt en de woning nog wat verder geisoleerd is daalt de warmtevraag wellicht tot 12 kW.

Of als het op papier een stuk meer geluid mag maken bijvoorbeeld een 16 kW Panasonic T-cap.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Je kunt uiteraard ook altijd warmtepompen in cascade zetten. 2 apparaten 2x subsidie

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1979
De gehele benedenverdieping wordt verwarmd middels vloerverwarming die we per kamer met aparte thermostaten kunnen regelen. Onze bovenverdieping wordt nog verwarmt via radiatoren.
Het gastenverblijf is boven onze garage en heeft al een eigen ketel. Hier wil ik in eerste instantie nog niet te veel aan veranderen.
Verder heb ik eventueel nog de mogelijkheid om 14 panelen op mijn garage te plaatsen maar die liggen dan in het zicht en vind ze echt lelijk dus ik zou liefste eerst kijken hoever ik kom zonder panelen op de garage.
Het is om de warmtepomp in onze kelder te plaatsen omdat daar ook onze ketel staat en ik begrepen heb dat de warmtepomp daar goed zou moeten renderen ivm de stabiele temperatuur daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1979
busscherski schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:24:
Je kunt uiteraard ook altijd warmtepompen in cascade zetten. 2 apparaten 2x subsidie
Zou ik in dat geval dan niet ook de warmtepomp met de flextherm van Flamco kunnen combineren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:40

bloody

0.000 KB!!

4000m3 gas is aardig wat. (ter vergelijking, ikzelf heb 3500m3 in een vrijstaand huis, energielabel D).
Als je nu overgaat op puur een warmtepomp, zal je dat erg veel stroom kosten om dezelfde warmte te genereren als die hoeveelheid gas.
Daarom zou ik eerst kijken waar je warmte verliest en gericht de nodige isolatie aanbrengen/verbeteren.

[ Voor 12% gewijzigd door bloody op 08-04-2022 22:41 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1979
Een deel van het hoge gas verbruik wordt veroorzaakt doordat mijn broertje momenteel in het gastenverblijf woont. Er wordt daar dus ook 5 dagen per week gestookt.
Isolatie is wel iets waar we naar willen kijken. Maar dakisolatie willen over 2 jaar doen als we ook de dakpannen willen vervangen. Verder hebben we triple glas dus zouden we wellicht alleen nog naar spouwisolatie kunnen kijken.

Hoe zou je het makkelijkste kunnen onderzoeken waar je het meeste verlies hebt qua isolatie?

[ Voor 10% gewijzigd door Emiel1979 op 08-04-2022 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:40

bloody

0.000 KB!!

Emiel1979 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:48:
Een deel van het hoge gas verbruik wordt veroorzaakt doordat mijn broertje momenteel in het gastenverblijf woont. Er wordt daar dus ook 5 dagen per week gestookt.
Isolatie is wel iets waar we naar willen kijken. Maar dakisolatie willen over 2 jaar doen als we ook de dakpannen willen vervangen. Verder hebben we triple glas dus zouden we wellicht alleen nog naar spouwisolatie kunnen kijken.

Hoe zou je het makkelijkste kunnen onderzoeken waar je het meeste verlies hebt qua isolatie?
Ik denk dat je met een warmtecamera een eind moet kunnen komen.
Maar wellicht is het verstandig om even een bedrijf dit in kaart te laten brengen. Incl adviezen over volgorde van wat te isoleren.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
De gehele benedenverdieping wordt verwarmd middels vloerverwarming die we per kamer met aparte thermostaten kunnen regelen. Onze bovenverdieping wordt nog verwarmt via radiatoren.
Je kunt een warmtepomp een groot CV buffervat laten verwarmen, als er warmtevraag van een vertrek komt dan gaat die warmte vragen. Vergeleken met puur WAR/stooklijn stoken zul je op deze manier wel meer start stops krijgen en is de benodigde aanvoertemperatuur hoger. Maar voor een hybride systeem moet het mogelijk zijn.
Het simpelst, goedkoopst en efficientst is vaak om de meeste van die thermostaten weg te doen en gewoon WAR te stoken, alle vloerverwarming groepen open. Met eventueel 1 thermostaat om overshoot te voorkomen.
Het gastenverblijf is boven onze garage en heeft al een eigen ketel. Hier wil ik in eerste instantie nog niet te veel aan veranderen.
Prima plan voorlopig.
Verder heb ik eventueel nog de mogelijkheid om 14 panelen op mijn garage te plaatsen maar die liggen dan in het zicht en vind ze echt lelijk dus ik zou liefste eerst kijken hoever ik kom zonder panelen op de garage.
Hoever je komt is vantevoren redelijk te berekenen, dat hoef je niet experimenteel te ondervinden.
Het is om de warmtepomp in onze kelder te plaatsen omdat daar ook onze ketel staat en ik begrepen heb dat de warmtepomp daar goed zou moeten renderen ivm de stabiele temperatuur daar.
Waar een stabiele temperatuur voor nodig is ontgaat me.
Je krijgt waarschijnlijk een split unit. Met een buitenunit buiten (soort grote airco unit) en een binnenunit binnen. Hiertussen wordt dan koudemiddelleidingen aangelegd. Bij full electric komt er dan ook nog een boilervat bij (bijvoorbeeld 300 liter of als je veel warm water gebruikt misschien 400 liter). En als je al die thermostaten in de vertrekken wilt houden een flinke CV buffer (ik denk al snel 200 liter).
Waar de binnenunit komt maakt niet zoveel uit. Maar een boilervat, CV buffervat en leidingen verliezen meer energie wanneer de kamertemperatuur lager is. Plaatsen waar de CV ketel nu hangt is vaak wel handig, dan heb je meteen alle aansluitingen bij de hand.
Zou ik in dat geval dan niet ook de warmtepomp met de flextherm van Flamco kunnen combineren?
Ik heb er even naar gekeken, zie veel marketing bla bla maar volgens mij komt het neer op een soort compacte elektrische boiler maar dan met phase change material waardoor het allemaal iets compacter wordt maar minder snel ontladen kan worden (en dat voor 4x de prijs van een elektrische boiler). Allebei COP 1. Eigenlijk is tapwater maken met een CV ketel en gas mileuvriendelijker dan dat. (als de kWh voor een elektrische boiler zoals een Flexterm opgewekt wordt door een gascentrale dan kost dat ongeveer 2.5x meer gas dan wat een CV ketel zou verbruiken)
En het grootste model vind ik eigenlijk nog te klein voor een villa.

Een warmtepomp haalt bij tapwater bereiding een COP van ongeveer 3. Zelfs als de benodigde energie wordt opgewekt met een gascentrale is dat mileuvriendelijker dan tapwater maken met een CV ketel.

Welke regio zit je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1979
Harderwijk….

Als ik jou goed begrijp zou een full electric warmtepomp met een een 300L buffervat inc. Met zoveel mogelijk zonnepanelen de beste optie moeten zijn. Dit icm het verbeteren van de isolatie.

Ik zal eens gaan googlen naar wat warmtepompen en bedrijven die me daarbij zouden kunnen helpen.

De flextherm heeft in jouw ogen weinig toegevoegde waarde ivm prijs/rendement .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
In geval van hybride wordt in 95% van de gevallen gekozen om het tapwater met de CV ketel te blijven maken. Op jaarbasis is het verbruik voor tapwater verwarmen toch weinig vergeleken met wat bij jou nodig is voor verwarming. En als je toch nog een CV ketel hebt hangen verdien je de investering in wat er voor tapwater bereiding nodig is niet snel terug.

Icm zonnepanelen kan tapwater maken met een warmtepomp overigens heel leuk zijn. Omdat je dat overdag kunt doen, met energie rechtstreeks van je eigen dak.
Het kan in jouw geval dus wel.

Op basis van de info die ik nu zie zou je als volgt kunnen doen:
- een +/- 12 kW warmtepomp die geschikt is voor all electric maar dan hybride aansluiten en er alleen mee verwarmen.
- zolang het dak nog niet is nageisoleerd eventueel boven ook blijven verwarmen met de CV ketel, beneden stook je dan eventueel al wel all electric.
- gasmeters laten plaatsen bij elke CV ketel (meten is weten, gokken is brokken)
- dak naisoleren en misschien meer
- warmtepomp zo instellen dat die ook onder het vriespunt de CV ketel niet inschakelt.
- een winter gebruiken en dan heb je de benodigde data om vervolgstappen te bepalen. Ondertussen heb je toch al flink wat m3 gas bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1979
Thanks voor de hulp…

Ik ga eens kijken of ik een goede warmtepomp kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1979
“ Of als het op papier een stuk meer geluid mag maken bijvoorbeeld een 16 kW Panasonic T-cap.“

Ik neem aan dat de unit die buiten geplaatst wordt hetgeen is wat geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Emiel1979 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:19:
Thanks voor de hulp…

Ik ga eens kijken of ik een goede warmtepomp kan vinden.
Ik wil eventueel ook wel een offerte maken. Stuur maar een PM als je belangstelling hebt.
Ik neem aan dat de unit die buiten geplaatst wordt hetgeen is wat geluid maakt.
Klopt. Een binnenunit van een split unit is veel stiller dan een CV ketel.

Het max geluidsvermogen van de buitenunit bepaald de afstand tot de erfgrens.
Een 16 kW Panasonic heeft op papier een geluidsvermogen van 72 dB(A). Om die conform de geluidseisen te installeren moet het zo`n 20 meter van de erfgrens.
Wat dat betreft blijf ik liever weg van de grotere Panasonic modellen.

Dan hang ik liever een Vaillant 125/5 die 11.8 kW haalt bij -7/W35 en een geluidvermogen van slechts 60 dB(A) heeft.
3 dB(A is een verdubbeling dus op papier scheelt dat een factor 16 (geen factor 16 qua afstand tot de buren)
Een klein beetje bijstoken met COP1 op die paar koude dagen van die zeldzame strenge winter vind je echt niet weer op de jaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1979
Ik begrijp dat het verkopen van warmtepompen ook echt je werk is. Je plaatst ze ook? Waar kom je vandaan?

Heb je ook een site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Emiel1979 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:26:
Ik begrijp dat het verkopen van warmtepompen ook echt je werk is. Je plaatst ze ook? Waar kom je vandaan?

Heb je ook een site?
Bovenstaand advies had ik je ook gegeven als je verder dan 1.5 uur bij me (Hengelo) vandaan had gewoont en ik het te ver had gevonden.

Laten we het hier niet te commercieel maken, ik stuur wel een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:39
Waarom niet 2 warmtepompen in cascade? Niet iedere warmtepomp kan dat maar de meeste merken wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1979
123Arjan schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:01:
Waarom niet 2 warmtepompen in cascade? Niet iedere warmtepomp kan dat maar de meeste merken wel
Wat zou daar het voordeel van zijn? Zijn 2 warmtepompen voordeliger als 1 grote?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:39
Lagere geluidsdruk en minder gependel in het voor en najaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
123Arjan schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:01:
123Arjan schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:13:
Lagere geluidsdruk en minder gependel in het voor en najaar
Op basis van de gegevens van TS heb ik het als volgt benadert.
4000 m3 gas, waarvan een deel voor het gastenverblijf en een deel voor het hoofdverblijf.
Hoe dat verdeeld is is onbekend, maar het gastenverblijf was in gebruik.
Er wordt nog nageisoleerd.
Mogelijk is het verbruik nu 3000 m3 voor het hoofdverblijf en 1000 m3 voor het gastenverblijf.
Voor all electric hoofdgebouw zou nodig zijn.
(3000 m3 * 8 kWh / m3) / 1700 vollasturen = 14.1 kW.
Bij Vaillant rekenen ze met all electric vanaf een beta factor vanaf 0.8. Dus dan heb je een warmtepomp nodig van 0.8*14.1 kW = 11.3 kW (Vaillant 125/5 haalt 11.8 kW bij -7/W35, dus dat voldoet. Bij heel erg koud weer wordt er wat COP 1 bijgestookt)
Qua vermogen lukt het hoofdverblijf dus nog wel met 1 warmtepomp. Zeker als het dak wordt nageisoleerd, dan komt er meteen wat capaciteit vrij om SWW te kunnen maken.

Cascade vind ik bij deze deze warmtevraag meer iets voor doe het zelvers die meerdere 1 fase mono's in cascade zetten omdat dat meer subsidie oplevert.

Het gastenverblijf zijn eigen warmtepomp zou ik wel logisch vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1979
SWW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski

Pagina: 1