Scheuren in huis : waar te beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:31
Heren en dames medetweakers,

Sinds een aantal jaren zijn wij met veel plezier woonachtig in ons rijtjeshuis uit 1992 in Amersfoort. Sinds een paar maanden valt het me op dat er her en der in huis (begane grond en eerste etage) ineens verticale scheuren(scheurtjes) in te zien zijn in de wanden. Dit is vooral in voorzetwandjes van gipsplaat.

Ook op de tweede etage lopen er inmiddels scheuren tussen het plafond en de muur. Dit zijn ook scheuren tussen een betonnen wand en een gipsplaat plafond. Het zijn allemaal hele dunne scheuren (maximaal 1-2 millimeter breed) maar op de bovenste etage lopen ze lang door.

Ik heb al flink zitten googlen wat dit zou kunnen veroorzaken. Ik weet dat bij een nieuwbouwhuis dit vaker voorkomt maar ons huis is uit 1992 dus de muren zouden al lang en breed tot rust moeten zijn gekomen.
Ook hebben we dakramen laten plaatsen maar de jongste zit er ook alweer anderhalf jaar in dus dat lijkt me ook geen oorzaak meer na anderhalf jaar. De buren hebben trouwens (gelukkig) nergens last van.

Hoe dan ook, het gaat steeds om scheuren in gipsplaat dus dat leek me niet spannend. Vanavond ontdekte ik echter in het trappenhuis op de eerste etage ook een horizontale scheur tussen een betonnen plafond en een betonnen muur. :-(

Iemand tips waar te beginnen? Hoe spannend is dit? Moeten we hier iets mee? Heb de scheurenwijzer van www.eigenhuis.nl al gecheckt maar daar word ik niet veel wijzer van. Scheurmeters ook al geïnstalleerd maar heb niet het idee dat de bestaande groter worden nog, eerder dat er steeds bijkomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nGTosdtZtrr9VpwfYG8WtgoodM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPFJcKyEhB1KyCFcuNkm2EoG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvV6KolC09eUPpvyS-IBIIJVzNQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcm4FHmd0NUUZhQMPJJ8ZtEL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0Ony-CpSidB8HsFW-xF2l0jEZU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQvZtO3lPej8R8DEoj6D8B0o.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZF5Xf-0qVxmUxzaz7MjKL750HGY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqiZMBeZQTv0vXl3oK0vhDEI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXBv10x1YOsHNM-pb5cmD4yhK0s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2up6xTFmdYGiQWOjE9cBSYHw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FP_mjtaRpxpVIUovXKZO9vHuYv0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9AiNJWgu5zBP6x0K9NCgZrZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:43
Zonder totaaloverzicht van de constructie, waar ook de scheuren zijn aangegeven, valt er op afstand niet veel over te zeggen.
Waarom zitten die voorzetwandjes daar? Zijn die door de vorige eigenaar misschien aangebracht om oude scheuren te verdoezelen.
Dat de bestaande scheuren niet groter worden, komt misschien omdat er steeds meer scheurtjes bijkomen. Ook dat zal moeten blijken uit een totaaloverzicht van de locatie van de scheuren.

En dat de buren nergens last van hebben, kan komen doordat jouw huis precies op een 'breuklijn' zit.

Wellicht toch verstandig op een bouwkundig adviseur in te schakelen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wij wonen in een huis uit 1973 en hebben ook recent wat nieuwe scheuren. In ons geval verdenk ik een van de volgende oorzaken:
a) gevolgen van droogte mutatie in grondwaterstand
b) een periode met vrij extreme temperatuursschommelingen

In ons geval zitten de scheuren m.n. in een niet-dragende betegelde scheidingswand in de badkamer. Circa de helft van de tegels zijn gebarsten en enkele voegen zijn gesprongen. Ik vermoed dus dat een van de hierboven genoemde oorzaken er voor heeft gezorgd dat de verdiepingsvloer op het wandje is gaan rusten (tijdelijk of permanent) terwijl dat wandje daar niet op berekend is.

Onze verzekering dekt de schade niet. Omdat de dragende muren verder geen (grote) scheuren vertonen maak ik mij verder niet zo druk. Beetje jammer geld om dat wandje te repareren, maar 't is niet anders. Wonen kost nu eenmaal geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
valt weinig over te zeggen maar de platen rond de muuropening zijn niet handig geplaatst, de naad kan je beter niet in het verlengde van de muuropening plaatsen dan kan dit gebeuren, ook pas na jaren ook zonder enige verzakking, maargewoon door temp en vocht wisselingen of een dicht slaande deur, een langs rijdende bus/vuilniswagen etc.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 08-04-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
JukeboxBill schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:11:
Zonder totaaloverzicht van de constructie, waar ook de scheuren zijn aangegeven, valt er op afstand niet veel over te zeggen.
Waarom zitten die voorzetwandjes daar? Zijn die door de vorige eigenaar misschien aangebracht om oude scheuren te verdoezelen.
Dat de bestaande scheuren niet groter worden, komt misschien omdat er steeds meer scheurtjes bijkomen. Ook dat zal moeten blijken uit een totaaloverzicht van de locatie van de scheuren.

En dat de buren nergens last van hebben, kan komen doordat jouw huis precies op een 'breuklijn' zit.

Wellicht toch verstandig op een bouwkundig adviseur in te schakelen.
Goede vraag over die wandjes, ik denk niet dat de vorige eigenaar het verzonnen heeft, heb inmiddels van de gemeente de bouwtekeningen ontvangen en uitgeplozen maar alle voorzetwandjes staan al op de originele bouwtekeningen uit 1992. Lijkt me ook sterk dat dit achteraf gedaan zou zijn, ze staan in het hele huis. Zou wel een hele grote makeover zijn :D

Anyhoe, we hebben (gelukkig) een woonhuisverzekering dus die gaan we sowieso bellen. Als ik de dekking goed lees dan zijn de kosten van het vaststellen van de schade sowieso gedekt dus dan kunnen we in ieder geval achterhaald krijgen wat het veroorzaakt en of we er iets mee moeten doen. Mocht het puur cosmetisch zijn dan laat ik het gewoon lekker voor nu, we wonen in een huis, niet in een showroom.

Wat bedoel je met 'breuklijn' trouwens? Dat ons huis precies op een breuklijn zou liggen?
Tehh schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:11:
Wij wonen in een huis uit 1973 en hebben ook recent wat nieuwe scheuren. In ons geval verdenk ik een van de volgende oorzaken:
a) gevolgen van droogte mutatie in grondwaterstand
b) een periode met vrij extreme temperatuursschommelingen

In ons geval zitten de scheuren m.n. in een niet-dragende betegelde scheidingswand in de badkamer. Circa de helft van de tegels zijn gebarsten en enkele voegen zijn gesprongen. Ik vermoed dus dat een van de hierboven genoemde oorzaken er voor heeft gezorgd dat de verdiepingsvloer op het wandje is gaan rusten (tijdelijk of permanent) terwijl dat wandje daar niet op berekend is.

Onze verzekering dekt de schade niet. Omdat de dragende muren verder geen (grote) scheuren vertonen maak ik mij verder niet zo druk. Beetje jammer geld om dat wandje te repareren, maar 't is niet anders. Wonen kost nu eenmaal geld.
Hmm, dat zou ook nog kunnen, sinds een paar maanden begint het me echt op te vallen en we hebben natuurlijk in afgelopen december echt behoorlijke temperatuurschommelingen gehad (binnen een week van -15 naar +15 of zoiets)

De draagmuren vertoonden hier tot nu toe niets totdat ik dus afgelopen week in het trappenhuis wel een microscheurtje ontdekte. In die voorzetwandjes vind ik minder spannend, als het in draagmuren gebeurt wordt 't spannender.

Heren, dank voor de bijdragen :)

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De grondwaterstand is de laatste paar jaar flink ontregeld en zorgt voor scheuren in woningen.

https://www.deltares.nl/n...eil-bedreigt-funderingen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:43
Met "breuklijn" bedoel ik dat jouw woning op een plaats zou kunnen zitten waar een natuurlijke dilatatievoeg is ontstaan bij gebrek aan tijdens de bouw aangebrachte dilatatievoegen.
Als alle woningen in een rij aan elkaar vastzitten en door temperatuur en/of veranderingen in de grondslag de rij woningen moet uitrekken dat moet het ergens gaan barsten.
Ik weet niet of er in 1992 al genoeg aandacht was voor het aanbrengen van dilataties.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Debuteer
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-08 10:42
Je zou een bouwtechnisch adviseur ernaar kunnen laten kijken, kosten hiervoor vallen vaak erg mee en het geeft je een stukje zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
Dat lijkt me idd sowieso een goed idee. Dan weten we ook of en hoe spannend het is. Lijkt me niet dat het huis aan het verzakken is, dan hadden de buitenmuren ook wel wat moeten laten zien denk ik

Dat vind ik trouwens het allergrootste nadeel aan deze hele zaak: je gaat ineens overal spoken zien in huis, bij elk dingetje op muur of plafond denk je gelijk van 'was dat er al?' :(
JukeboxBill schreef op zondag 10 april 2022 @ 16:30:
Met "breuklijn" bedoel ik dat jouw woning op een plaats zou kunnen zitten waar een natuurlijke dilatatievoeg is ontstaan bij gebrek aan tijdens de bouw aangebrachte dilatatievoegen.
Als alle woningen in een rij aan elkaar vastzitten en door temperatuur en/of veranderingen in de grondslag de rij woningen moet uitrekken dat moet het ergens gaan barsten.
Ik weet niet of er in 1992 al genoeg aandacht was voor het aanbrengen van dilataties.
Helder, dank voor de uitleg :)
Ernemmer schreef op zondag 10 april 2022 @ 15:31:
De grondwaterstand is de laatste paar jaar flink ontregeld en zorgt voor scheuren in woningen.

https://www.deltares.nl/n...eil-bedreigt-funderingen/
Dat had ik gezien ja maar dat speelt gelukkig niet voor ons, ons huis staat niet op hout of op staal volgens de bouwtekeningen. Stelt me al een beetje gerust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Debuteer
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-08 10:42
DePaul schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:04:
Dat vind ik trouwens het allergrootste nadeel aan deze hele zaak: je gaat ineens overal spoken zien in huis, bij elk dingetje op muur of plafond denk je gelijk van 'was dat er al?' :(
Herkenbaar, en juist daarom is die paar honderd euro voor een bouwtechnisch adviseur het waard vind ik, zodat je niet steeds blijft piekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:45

DonJunior

NO Moderator

DePaul schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:45:
[..]Dit is vooral in voorzetwandjes van gipsplaat.

[..]
Tja, je leeft in je huis.. je stoot 1x tegen een voorzetwandje aan en de start voor een scheur in stucwerk is gezet. Denk dat dat ook een beetje de natuur is van voorzetwandjes met stucwerk.

Ik zou me meer zorgen maken als het aan de buitenkant van je huis ook gaat scheuren. Heb je daar al zicht op.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
@DonJunior Dat is ook mijn insteek, die voorzetwandjes boeien me niet echt. Aan de buitenkant is gelukkig niets te zien, alles staat keurig netjes recht. Alleen in het trappenhuis vind ik het een beetje vreemd, dat is wel onderdeel van de dragende constructie van het huis.

Hoe dan ook: we gaan schakelen, ik hou jullie op de hoogte. Nogmaals dank voor alle bijdrages :) Zo zie je maar dat Tweakers niet alleen op IT gebied nuttig zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Dat had ik gezien ja maar dat speelt gelukkig niet voor ons, ons huis staat niet op hout of op staal volgens de bouwtekeningen. Stelt me al een beetje gerust
Alle funderingen hebben hier last van, of ze nu op staal gefundeerd zijn of op palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Een fundering op 'staal' wil niet zeggen dat de fundering op staal/ijzer rust, maar dat er een bodemstaal (bodemmonster) is genomen waarna bepaald is wat voor fundering er moet komen.

Zie Wikipedia: Fundering op staal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:35
het zijn waarschijnlijk scheuren door droogkrimp. bij de hornbach kan je ALABASTINE Sierpleister vuller of ALABASTINE Haarscheurvuller kopen, met een klein spateltje kan je het redelijk goed weg krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-08 13:02

reaL_G

G

AllesKan schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:55:
[...]

Een fundering op 'staal' wil niet zeggen dat de fundering op staal/ijzer rust, maar dat er een bodemstaal (bodemmonster) is genomen waarna bepaald is wat voor fundering er moet komen.

fundering op staal betekend fundering op een vaste grondslag. “draagkrachtige laag”.

bodemmonster/ sondering word altijd wel geraadpleegd om te kijken waar en hoe diep de vaste laag zit. bepaalt type fundering.

edit: je zegt hetzelfde, zelf te snel gelezen.
my bad.

[ Voor 4% gewijzigd door reaL_G op 11-04-2022 13:42 ]

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Wellicht wat tegendraads, maar ik zou hier waarschijnlijk geen actie op nemen nu. Het huis staat 30 jaar en het enige wat zichtbaar is zijn microscheurtjes in de afwerking.

Wel documenteren om te kunnen monitoren (foto's met meetlat ernaast).

Wil je zekerheid, een bouwkundige erbij halen hoeft de wereld niet te kosten mits je er een kunt vinden die zin heeft om op basis van uurtje-factuurtje zonder uitgebreid rapport langs te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:38

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

De grootste oorzaken die ik kan bedenken zijn inderdaad al genoemd.

- Grondwaterstand. Wanneer de grondwaterstand verlaagd wordt, neemt de spanning op de raakvlakken van 'grondkorrels' toe. Dat kan lichte verzakkingen geven die je met het blote oog niet ziet.
Een oude woning die 'op staal' is gebouwd (zonder funderingspalen) of op houten palen staat, zou dan kunnen verzakken.
Maar bij een huis van 1992 ga ik er voor het gemak van uit dat deze op betonnen palen staat. Als dat zo is, zou de grondwaterstand geen invloed moeten uitoefenen.

- Luchtvochtigheid. Hoe sterk wisselt deze? Is deze recent veel lager geworden? Bijvoorbeeld door ander stookgedrag of ander gebruik van de ruimte? Dan zou dat een reële kunnen zijn.

- Afwerking. Zijn het niet de naden op de plaat welke verkeerd zijn aangebracht? Dan kunnen deze na verloop van tijd uitdrogen. Berucht is de 'kitnaad' waar de acrylaatkit uitdroogt. Die neemt alle afwerking gegarandeerd mee. En ja, dat kan op veel plekken tegelijk optreden als deze op ongeveer hetzelfde moment zijn aangebracht.

- Is er recent iets van een (lichte) aardbeving geweest waar dit an is toe te schrijven? Zijn er ook in stenen muren scheuren te vinden? In het ergste maar onwaarschijnlijke geval zou de fundering instabiel kunnen zijn geworden.

Als je er zelf niet te veel kaas van hebt gegeten, kan ik me enkel aansluiten bij meningen hierboven: zoek een expert op. Bouwkundige inspectiebureaus zijn er veel te vinden en rekenen geen onoverkomelijke bedragen (het zijn geen advocaten). Misschien is het wel opgelost door de naden opnieuw af te werken.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvV
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:06

AvV

Weet je zeker dat het om gips voorzetwanden gaat? Op de foto's zie ik gewoon krimpscheuren in het pleisterwerk. Dit heb ik overigens ook in mijn woning uit 1994, met name horizontaal langs de plafonds en verticaal bij tussenmuren.

[ Voor 2% gewijzigd door AvV op 11-04-2022 15:53 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DePaul
AvV schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:52:
Weet je zeker dat het om gips voorzetwanden gaat? Op de foto's zie ik gewoon krimpscheuren in het pleisterwerk. Dit heb ik overigens ook in mijn woning uit 1994, met name horizontaal langs de plafonds en verticaal bij tussenmuren.
Ja, dat is wat ik van mijn-wel-technisch-aangelegde-broer heb begrepen, we hebben samen de bouwtekeningen zitten bekijken. Het klinkt ook hol als je erop klopt, absoluut niet als beton of baksteen of iets dergelijks. Een Toggler gipsplaatplug krijg je er met een schroevendraaier zo ingedraaid.
AllesKan schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:55:
[...]

Ah, wist ik niet :) Weer iets geleerd!
Rukapul schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:54:
Wellicht wat tegendraads, maar ik zou hier waarschijnlijk geen actie op nemen nu. Het huis staat 30 jaar en het enige wat zichtbaar is zijn microscheurtjes in de afwerking.

Wel documenteren om te kunnen monitoren (foto's met meetlat ernaast).

Wil je zekerheid, een bouwkundige erbij halen hoeft de wereld niet te kosten mits je er een kunt vinden die zin heeft om op basis van uurtje-factuurtje zonder uitgebreid rapport langs te komen.
Dat klopt absoluut maar pas sinds de laatste maanden begint het me op te vallen, ook lijken het er steeds meer te worden, of ik begin ze meer te zien :X

Hoe dan ook: inmiddels contact gelegd met VEH waar we lid van zijn, en die hebben me doorgestuurd naar een bouwkundig bureau waar ze goede ervaring mee hadden. Daar nu een aanvraag neergelegd voor een consult. Kost inderdaad een paar honderd euro maar dan weten we ook hopelijk precies wat er nu mankeert

Jongens, bedankt allemaal voor de bijdrages, heel blij mee. :)

't is sowieso al fijn om het even van je af te kunnen schrijven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DePaul
Nou, even een statusupdate, vanochtend bezoek gehad van de huizenarts. Aardige meneer die een en ander nauwkeurig heeft bekeken. Volgens hem waren het enkel cosmetische scheuren veroorzaakt door thermische effecten. Problemen met de fundering of zo hadden zich heel anders aangekondigd.

Anyhoe, behoorlijk gerust gesteld dus deze jongen drinkt er van het weekend een extra :9B op

Pagina: 1