5G vs kabel/glasvezel

Pagina: 1
Acties:
  • 1.437 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulmaster
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-04 10:36

Soulmaster

iPhone, iTypos. iApologize

Topicstarter
De mobiele internetproviders gaan in de nabije toekomst ook 5G activeren, nu is het hoofdzakelijk 4G+, maar als straks 5G echt draait en snelheden die in theorie 4.2 Gbits kan halen is het nog maar de vraag of het niet slim is om een 5G ontvanger aan te schaffen, misschien met een antenne op dak en zo tegen lagere kosten hoge snelheden halen.

Ik zelf zit bij KPN en heb 5G in mijn abonnement (sim only) en onbeperkt dataverkeer en dat kost mij elke maand 33,60 euro.. En haal nu al snelheden op mijn mobieltje van 500mbits down en bijna 75mbits up. Mijn internet provider thuis is Ziggo en dan weet je al genoeg.. download prima maar die 50mbits upload is gewoon waardeloos ..

Natuurlijk levert Ziggo ook tv, maar ik heb bv de NLziet app en de andere streaming apps en dan ben ik nog goedkoper uit dan het 1gbits pakket bij Ziggo..

Delta zou een andere optie zijn, die gaan binnenkort beginnen met de aanleg van glasvezel bij ons in de gemeente Medemblik, maar ik ben daar nog helemaal niet over uit om die overstap te maken.

All wiyht, rho sritched mg kegtops awound?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Dat onbeperkt is niet onbeperkt, tenminste niet zonder gedoe.

Op de KPN site
Is onbeperkt internet écht onbeperkt?

Ja. Per dag kun je onbeperkt internetten. Gebruik je meer dan 8 GB in 1 dag? Dan kun je zo vaak je wilt 2GB extra activeren via sms of MijnKPN om weer op volle snelheid te internetten. Als je wilt activeren met sms, stuur je NL2000 AAN naar 1266.
Succes ermee met activeren ;)

Hier ook glasvezel (Tweak internet only) met NLziet. Ik mis Ziggo niet

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-06 22:00
Als 50 mb/s waardeloos is, wat is 75 mb/s dan? Waar loop je tegenaan dat die upload niet voldoet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
RobbyTown schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:02:

Op de KPN site

[...]

Met een tool als https://github.com/brutesque/tele2-keepalive niet zo moeilijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:28

Umbrah

The Incredible MapMan

Er zijn een paar afwegingen echter waarom 5G géén goed idee is:

- Absurde bandbreedte alleen bij de high bands, dat is 25-40GHz. Dat gaat nergens doorheen komen, en is alleen leuk voor "die paal die in een drukke straat staat op grondhoogte".
- Het blijft een 'gedeeld medium'. Minder extreem dan wifi, maar Radio = Radio
- De manier waarop mobiele ISP's werken is behoorlijk fair use, en niet écht onbeperkt
- Mobiele ISP's werken op IPv4 niveau met CGNat en bieden zelden/nooit IPv6 aan. Je hebt effectief géén publiek IP. Niet voor alles een probleem, maar wel voor veel.

Het klinkt misschien alsof ik beren op de weg zie, en ik denk dat voor sommige situaties het wel een oplossing is (alleen vergeet dingen als Starlink dan niet... snel goedkoop), maar 5G is wat mij betreft van low/mid een mobile-first oplossing. Minder "high end" low latency zaken, minder gamification, en meer mobile first benaderingen, waar we nou eenmaal niet zoals werkplekken mega veel ongecomprimeerde zaken doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:44
En wat ik nu nog als nadeel zie van 5G tov met name glasvezel is de hoge ping, waardoor die 500Mbit helemaal niet zo snel aanvoelt als een goede WiFi verbinding die aan glas hangt. De ping die ik op mijn Poco F3 haal met 5G is ongeveer 20-25 ms en soms bij drukte nog wel hoger. Dat afgezet tegen 3-5ms ping bij glasvezel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik vraag me alleen wel altijd af hoe lang je dit gaat kunnen doen. Je simkaart in een modem stoppen op vakantie is geen probleem, maar er je hele thuisnetwerk op draaien is vaak keihard tegen de voorwaarden. Wat zou een provider doen als je niet 8GB, maar 8TB per dag naar binnen trekt via een unlimited abonnementje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:57
Oon schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:52:
[...]

Ik vraag me alleen wel altijd af hoe lang je dit gaat kunnen doen. Je simkaart in een modem stoppen op vakantie is geen probleem, maar er je hele thuisnetwerk op draaien is vaak keihard tegen de voorwaarden. Wat zou een provider doen als je niet 8GB, maar 8TB per dag naar binnen trekt via een unlimited abonnementje?
Wat zou een provider doen als je hun FUP overschrijdt? Je eerst waarschuwen, en vervolgens je internetverbinding verbreken, dan wel extra kosten in rekening brengen voor wat je meer hebt gebruikt. Afhankelijk van de provider.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:17
Oon schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:52:
[...]

Tele2 stuurt sms’jes bij 12tb en bij t-mobile heb ik het limiet nog niet ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Roy Tollenaar schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:07:
[...]

Tele2 stuurt sms’jes bij 12tb en bij t-mobile heb ik het limiet nog niet ontdekt.
Pfoe 12TB, dat is toch wel genoeg voor de meeste mensen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:17
Oon schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:32:
[...]

Pfoe 12TB, dat is toch wel genoeg voor de meeste mensen :+
Dat is inderdaad genoeg maar met steeds 2GB bij vullen wil je eigenlijk niet meer dan 20a25 GN per dag verbruiken, daarna wordt het aanvullen echt wel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Laatst online: 15:45
Nog makkelijker. een appje op je telefoon instellen om een sms te sturen naar KPN (iets van NL2000 AAN naar 1266). Kijk je er helemaal niet meer naar om.

Bij KPN voldoet een sms namelijk prima. (eerlijk gezegd ook een fijner systeem dan wat T-Mobile heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:59
RobbyTown schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:02:

Op de KPN site

[...]

Afgelopen 24 uur heeft mijn router 328GB aan data verwerkt.
Op de een of andere manier zie ik dat nog niet zo snel draadloos gebeuren over 4G of 5G.
Hoe vaak moet je dan tijdens je Netflix serie/film weer vragen om de volgende 2GB?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Laatst online: 15:45
GarBaGe schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:01:
[...]

Afgelopen 24 uur heeft mijn router 328GB aan data verwerkt.
Op de een of andere manier zie ik dat nog niet zo snel draadloos gebeuren over 4G of 5G.
Hoe vaak moet je dan tijdens je Netflix serie/film weer vragen om de volgende 2GB?
Oef, dat verstook ik denk ik in een maand, zo extreem veel data gebruik ik dan weer niet :P.

Verder wel eens dat dit met een dagbundel op 4G wel vervelend is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerade S
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-08-2023
Ik had t-mobile sim only en vaker videos gestreamd.Wanneer jij 4 keer 2 GB bijvuld kan het soms uren duren voordat jij opnieuw 2 GB kunt aanvullen.Zij verlagen jou snelheid en jij kunt niet verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:36
Dat is wel een oude trap.... voegt weinig toe.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.