Excel automatisch rijen vullend nummeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donoog
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-09-2024
Tweaker(s),

Een vraag mbt Msft Excel:

Setting:
In een excelbestand staan verschillende rijen met in kolom 1 het artikelnummer, in kolom 2 de naam en in kolom 3 de prijs van een product.

De artikelnummers staan oplopend gerangschikt, maar lopen niet op met stappen van 1:

Rij1 1 artikel 1 €5
Rij2 2 artikel 2 €5
Rij3 5 artikel 5 €5
Rij4 7 artikel 7 €5
Rij5 11 artikel 11 €5
Rij6 14 artikel 14 €5
Rij7 etc

Uit te voeren aanpassing in het excelbestand:
De artikelnummers wil ik gelijk maken met regelnummer, het artikelnummer 1 op regel 1 en artikelnummer 25 op regel 25.

Rij1 1 artikel 1 €5
Rij2 2 artikel 2 €5
Rij3
Rij4
Rij5 5 artikel 5 €5
Rij6
Rij7 7 artikel 7 €5
Rij8
Rij9
Rij10
Rij11 11 artikel 11 €5
Rij12
Rij13
Rij14 14 artikel 14 €5
Rij15 etc
Kan iemand mij vertellen hoe ik deze aanpassing in Excel kan automatiseren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:22
Als dit in het bestaande tabblad moet worden aangepast lukt dat alleen met VBA.
Je kan ook in een 2e tabblad met vertikaal zoeken het resultaat naar wens maken.
Iets als
code:
1
=ALSFOUT(VERTIKAAL.ZOEKEN(RIJ();Blad1!A:C;2;onwaar);"")

disclaimer, dit heb ik uit m'n hoofd getypt, de syntax zou dus net even anders kunnen zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
dixet schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:10:
disclaimer, dit heb ik uit m'n hoofd getypt, de syntax zou dus net even anders kunnen zijn)
Moet iets aangepast worden:
ALSFOUT moet zijn: ALS.FOUT en VERTIKAAL.ZOEKEN moet zijn VERT.ZOEKEN.
En om de formule te kunnen kopiëren: dollartekens toevoegen en in vert.zoeken de kolom waarin gezocht moet worden variabel maken. In A1 van Blad2 wordt het dan:
code:
1
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(RIJ();Blad1!$A:$C;KOLOM();0);"")

Die formule in Blad2 met de vulgreep naar B1 en C1 kopiëren en vervolgens A1:C1 naar beneden.

Kan ook zonder Blad2: in Blad1 met de formule beginnen in E1 ( kolom() wordt dan kolom()-4 ), dan naar F1 en G1 kopiëren, en vervolgens E1:G1 naar beneden kopiëren. Daarna de kolommen A t/m D verwijderen.

[ Voor 6% gewijzigd door dix-neuf op 08-04-2022 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Met verticaal zoeken ben je er inderdaad. Maar, @donoog kan je aangeven waar je zelf na proberen vastliep / wat je overwoog? Verticaal zoeken staat letterlijk in CSA Beleid dus die heb je vast al geprobeerd ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donoog
@dixet @dix-neuf @F_J_K Thnx voor jullie hulp en tips!

Helaas kom ik er zelfs met jullie tips niet uit. Zegt vast iets over min Excel kennis...

Morgenmiddag probeer ik me er weer over buigen. Ik doe geheid iets structureels verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Wat vaak helpt: probeer de functie eerst even uit aan de hand van voorbeelden in de handleiding of willekeurige simpele (!) voorbeelden op internet. Je eigen casus wordt een stuk makkelijker als je het eerst even hebt droog-geoefend :)

Laat dan gerust weten waar je vastloopt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donoog
Thnx @F_J_K @dix-neuf @dixet Met oefenen in een simpel Excelbestand had ik betere resultaten.

Omnummeren /opvullen rijnummers (plan ter voorbereiding op project 1) is me tot op heden niet gelukt

maar met gebruik van VERT.ZOEKEN krijg ik voor nu op een prima wijze voldoende gewenste info uit de database (project 2) (lukte me aanvankelijk ook niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Goed om te horen :)
Omnummeren /opvullen rijnummers (plan ter voorbereiding op project 1) is me tot op heden niet gelukt
Wat probeer je te doen? We kunne vast meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
je kan het rijnummer prima uitlezen en toevoegen aan artikelnaam.
echter is rijnummer een technisch veld, het is af te raden om die funtioneel te gebruiken omdat deze een andere logica kan volgen (bijvoorbeeld bij het verplaatsen, verbergen, invoegen, verwijderen van rijen).

~

Pagina: 1