Offerte zonnepanelen met buren lijkt erg duur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-05 13:44
Beste Allen,

Zojuist heb ik van mijn buurman een offerte gekregen van Zonnet.Solar om mee te doen met zonnepanelen. Ik was al geïnteresseerd om ze aan te schaffen, maar deze offerte lijkt mij toch wat aan de dure kant (netto €6,5k voor 11 panelen c.q. €1,61/wp). Ze bieden dan wel aan om binnen één maand al te komen monteren. Hoe kijken jullie hier naar?
...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sI2oKzZVVqnnjIofZpUnF7jLFL8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uKszqPitT7WRWAjyZtDCniBB.png?f=fotoalbum_large
...
EDIT:
Hieronder nog een foto van de daken. De panelen liggen op het zuiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQfm0HJ4Zk2R8ZGkQpVJ-HzEKhA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lL3tPPK6zSUpiOvXSqlW1TZJ.png?f=user_large
...
Zojuist ook mijn eigen offerte ontvangen. €1,72/wp doordat er minder panelen voorgesteld zijn. Ik ben nog met ze in overleg om tegen €70 per paneel extra, 410wp panelen te plaatsen. Ook stellen zij voor om de zonnecollectoren te verwijderen om plaats te maken voor 3 extra panelen. Dit hoop ik qua kosten te kunnen uitwisselen door toch één centrale omvormer te installeren i.p.v. de micro-omvormers, maar ik twijfel nog of dat verstandig is. kosten per wp zouden dan wel kunnen dalen naar ca. €1,32/wp. Hoe denken jullie hierover?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHmDgo2X26pS8WYJ32fUW-CJ9tk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XFIXsDwFOUi9m0W1G5XxHNAZ.png?f=fotoalbum_large
...

Bij voorbaat dank voor het reageren.

Arjan

[ Voor 82% gewijzigd door Arjan_M op 11-04-2022 15:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ik zie ten eerste geen prijsspecificatie. Dat zou wel helpen.
Daarnaast altijd handig om meerdere offertes te vragen.
En zonder enige informatie van het dak zelf en hoe lastig de installatie is, is het lastig inschatten. Hoe makkelijk kom je bij de meterkast bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ik heb in september voor 5273€ 16 panelen laten leggen (2x8 oost west) incl volledige aanpassing en uitbreiding meterkast waaronder zootje groepen erbij om in de toekomst klaar te zijn voor elektrisch koken en ev opladen. :)

Uiteraard ook inclusief montage en zwarte panelen van 335wp.

Dus ja ik vind het ook wat aan de dure kant eerlijk gezegd. Maar ik weet niet wat de markt in de afgelopen 6 maanden gedaan heeft.

Ik kan me voorstellen dat ze het nu razend druk hebben en dus de prijs wat omhoog kunnen gooien.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14-05 13:59
Nou ja, we hebben het hier wel over een Enphase systeem - en er zit nog huur van een verreiker bij ook. Beide drijven de prijs natuurlijk wel omhoog…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:32
Lijkt me niet erg goedkoop nee.
Wij hebben 2 weken geleden 21 panelen gekregen, 365wp per stuk en alles met solaredge en dat was 0,82 per wp. Alleen was dat al vorig jaar geregeld, ver voor de gekte waar we nu in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
Hann1BaL schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:35:
ik zie ten eerste geen prijsspecificatie. Dat zou wel helpen.
Daarnaast altijd handig om meerdere offertes te vragen.
En zonder enige informatie van het dak zelf en hoe lastig de installatie is, is het lastig inschatten. Hoe makkelijk kom je bij de meterkast bijvoorbeeld?
Dank voor de snelle reactie. Ik vond het ontbreken van de prijsspecificatie ook raar. Dit maakt vergelijken lastig. Een tweede offerte heb ik aangevraagd, maar nog geen reactie. Ter verduidelijking heb ik in de originele post nu ook een foto van het dak toegevoegd. Het is een schuin dak met dakkapel. Hoe lastig de installatie is, dat durf ik niet in te schatten.De meterkast is denk ik goed te bereiken. Er lopen al twee verschillende groepen naar de zolder en er zit al een gat naar het dak waar voorheen een zonneboiler was aangesloten. De zonnecollectoren daarvan liggen nog op het dak, maar zijn niet meer in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:54
waar is die extra 100 euro van de BTW teruggave gebleven ? In de zak van de buurman?

[ Voor 18% gewijzigd door danda op 08-04-2022 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Forfaitair bedrag die je niet terug krijgt bij je btw aangifte?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 12:03
ds23man schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:01:
Forfaitair bedrag die je niet terug krijgt bij je btw aangifte?
Jup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Is28fDp7h3yZNLq5pQUMSvCir5Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rswEUaNsaks50qFpgokcKFSe.png?f=user_large

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jab65
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-03 22:34
Ik heb net een vergelijkbare offerte gekregen, 11 panelen met enphase micro-omvormers, voor 6123 ex btw. Lijkt dus redelijk in de buurt te liggen. Montage in augustus overigens... :-(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@Arjan_M
Heel Nederland is nu massaal aan de zonnepanelen vanwege de hoge energieprijzen. Dus alle prijzen die mensen vorige jaar hebben gekregen zijn nu totaal niet meer relevant.
Installateurs zitten goed vol, dus of je moet de hoofdprijs betalen of wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-05 15:49
Lijkt me niet heel vreemd voor een Enphase systeem tegenwoordig. Als het je puur gaat om kostenefficientie (en je de flexibiliteit van micro-omvormers niet zo belangrijk vindt) dan met veel schaduw gaan voor Solaredge en zonder schaduw gewoon voor een stringomvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Het lijkt me niet dat er veel schaduw is op deze daken. Dus waarom dan een duur micro omvormer systeem. En die REC panelen zijn ook de duurdere panelen.

Er is dus zeker ruimte om te besparen.

Leg ook panelen op de andere kant van het dak. Kosten voor deze extra panelen zijn laag en levert nog verrassend veel op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:01
Hier 7250 ex BTW voor 15x 385 met ook Enphase/IQ7+... Waarvan 13x op het dak en 2x op schuur.

Komt dus neer op 5.775 wp, waar neerkomt op 1,26 per wp? Offerte van begin maart...

Maar vergeet niet dat installatie kosten de grootste kostenposten zijn, een paneel extra zorgt voor een aardige daling per wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
Ik heb ook recent voordeligere Enphase systemen langs zien komen. En REC twinpeak is een luxe, maar desondanks nog netjes geprijsd paneel, dus dat is ook niet echt de uitleg.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
Yep dit is toch wel erg prijzig, zelfs momenteel en voor Enphase.

Hoezo verreiker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
Dank allen voor de reacties.

Wat ik eruit opmaak is dat het wel premium omvormer en panelen betreffen. Dat heeft zo z'n prijs, maar is nu misschien wel erg duur geoffreerd. Enkele reacties beschrijven namelijk ook installaties die €0.98/wp en zelfs 0.82/wp hebben gekost. Dat is bijna de helft goedkoper. Stof tot nadenken. Het zal er inderdaad mee te maken hebben dat de vraag nu extreem groot is. De tweede offerte die ik heb ontvangen was omgerekend zelfs nog iets duurder met €1,67/wp.
danda schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:58:
waar is die extra 100 euro van de BTW teruggave gebleven ? In de zak van de buurman?
Dit is het forfaitaire bedrag dat we niet terug krijgen. Gaat niet naar de buurman toe, al vind ik dat hij best wat mag verdienen voor het regelen.
Jab65 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:11:
Ik heb net een vergelijkbare offerte gekregen, 11 panelen met enphase micro-omvormers, voor 6123 ex btw. Lijkt dus redelijk in de buurt te liggen. Montage in augustus overigens... :-(
Inderdaad wel vergelijkbaar. Montage in augustus is zeer balen. Beste zonuren van het jaar zijn dan al geweest. In mijn offerte staat binnen een maand montage. Dat is dan wel weer wat waard.
simonhoi schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:16:
Het lijkt me niet dat er veel schaduw is op deze daken. Dus waarom dan een duur micro omvormer systeem. En die REC panelen zijn ook de duurdere panelen.

Leg ook panelen op de andere kant van het dak. Kosten voor deze extra panelen zijn laag en levert nog verrassend veel op!
Inderdaad niet veel schaduw op het dak. Misschien een klein hoekje van een dakkapel. Aan de noordzijde ook panelen leggen had ik niet aan gedacht. De 11 panelen die nu voorgesteld zijn, leveren al 2x zo veel op als dat wij aan stroom verbruiken. Ik zal het eens in overweging nemen, dank voor de tip.
Wilke schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:08:
Yep dit is toch wel erg prijzig, zelfs momenteel en voor Enphase.

Hoezo verreiker?
Ik denk dat de verreiker nodig is omdat wij aan het einde van het dak nog een strook met glas hebben zitten om het hout te beschermen tegen het weer. Daar mag denk ik geen gewicht op komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Right, maar wat een verreiker kost om een (halve) dag te huren kun je zo opzoeken bij Boels, grote kans dat zij 'm ook daar vandaan halen (of Bo-rent). Zal ook wel niet gratis zijn, want hij moet daar ook nog heen gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik zou de markt maar eerst eens laten uitrazen als het toch pas in aug geplaatst wordt. De opwek na die periode weegt niet op tegen de huidige meerprijs t.ov. plaatsing voorjaar volgend jaar.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Maar dit lijkt me niet alleen markt, gewoon nog eens elders vragen wellicht? Ik heb pas nog offertes gehoord met Solaredge, systeem van ca. 5 kW voor goed €6k geïnstalleerd ex BTW, dat is al een stuk redelijker. En dit was in Utrecht dus ook niet goedkoopste stukje Nederland. Was dan wel met Chinese panelen (geen idee welk).

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 09-04-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb maar akkoord gegeven op 6750 wp voor 0,90€ per wp, stringomvormer met 18 panelen.
Nu alleen nog een maandje of 2 wachten, ik ben niet de enige blijkbaar :+

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Arjan_M schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:04:
Dank allen voor de reacties.

Wat ik eruit opmaak is dat het wel premium omvormer en panelen betreffen. Dat heeft zo z'n prijs, maar is nu misschien wel erg duur geoffreerd. Enkele reacties beschrijven namelijk ook installaties die €0.98/wp en zelfs 0.82/wp hebben gekost. Dat is bijna de helft goedkoper. Stof tot nadenken. Het zal er inderdaad mee te maken hebben dat de vraag nu extreem groot is. De tweede offerte die ik heb ontvangen was omgerekend zelfs nog iets duurder met €1,67/wp.

[...]

Dit is het forfaitaire bedrag dat we niet terug krijgen. Gaat niet naar de buurman toe, al vind ik dat hij best wat mag verdienen voor het regelen.

[...]

Inderdaad wel vergelijkbaar. Montage in augustus is zeer balen. Beste zonuren van het jaar zijn dan al geweest. In mijn offerte staat binnen een maand montage. Dat is dan wel weer wat waard.

[...]

Inderdaad niet veel schaduw op het dak. Misschien een klein hoekje van een dakkapel. Aan de noordzijde ook panelen leggen had ik niet aan gedacht. De 11 panelen die nu voorgesteld zijn, leveren al 2x zo veel op als dat wij aan stroom verbruiken. Ik zal het eens in overweging nemen, dank voor de tip.

[...]

Ik denk dat de verreiker nodig is omdat wij aan het einde van het dak nog een strook met glas hebben zitten om het hout te beschermen tegen het weer. Daar mag denk ik geen gewicht op komen.
Mocht het je niet lukken om een goedkopere offerte te vinden (wat volgens mij wel moet kunnen want je hebt nu een dure oplossing voor schaduw liggende panelen) dan zou je offerte kunnen vragen met panelen op de noord kant. De kosten per wp zouden dan naar beneden moeten gaan, bijvoorbeeld al omdat ze verrekijker kosten over meer wp gedeeld kunnen worden.

Mocht het dan idd zo zijn dat ze binnen een maand kunnen installeren dan zou ik hier serieus naar kijken. Je kan dan namelijk nog een gunstig contract afsluiten waarbij je rond de 50 cent/kWh krijgt die je teruglevert (kijk op het terugleververgoeding topic). Hierdoor kan je dit jaar nog een zéér significant deel van die extra panelen terug verdienen.

En nogmaals, als het je lukt de euro/wp kosten te drukken dan geld bovenstaande nog steeds maar de de terugverdientijd gewoon nog korter, dus probeer cker ook de kosten nog te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
simonhoi schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:52:
[...]

Mocht het je niet lukken om een goedkopere offerte te vinden (wat volgens mij wel moet kunnen want je hebt nu een dure oplossing voor schaduw liggende panelen) dan zou je offerte kunnen vragen met panelen op de noord kant. De kosten per wp zouden dan naar beneden moeten gaan, bijvoorbeeld al omdat ze verrekijker kosten over meer wp gedeeld kunnen worden.

Mocht het dan idd zo zijn dat ze binnen een maand kunnen installeren dan zou ik hier serieus naar kijken. Je kan dan namelijk nog een gunstig contract afsluiten waarbij je rond de 50 cent/kWh krijgt die je teruglevert (kijk op het terugleververgoeding topic). Hierdoor kan je dit jaar nog een zéér significant deel van die extra panelen terug verdienen.

En nogmaals, als het je lukt de euro/wp kosten te drukken dan geld bovenstaande nog steeds maar de de terugverdientijd gewoon nog korter, dus probeer cker ook de kosten nog te drukken.
Dank voor je reactie. Als ik het goed begrijp zeg je dat ik nu een 3-jarig (bijv.) energiecontract kan afsluiten tegen hoge KWH prijzen en als ik dan vanaf volgende maand zelf terug ga leveren, ik tegen die prijs betaald wordt? Dat zou inderdaad een enorme verdienste opleveren. Momenteel zit ik variabel, aangezien mijn energieleverancier failliet is gegaan. Heb het nog niet aangedurfd om tegen deze prijzen (m.n. voor gas) een langjarig contract af te sluiten. Ik zal zeker het terugleververgoeding topic eens bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:10
Arjan_M schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:12:
[...]

Dank voor je reactie. Als ik het goed begrijp zeg je dat ik nu een 3-jarig (bijv.) energiecontract kan afsluiten tegen hoge KWH prijzen en als ik dan vanaf volgende maand zelf terug ga leveren, ik tegen die prijs betaald wordt? Dat zou inderdaad een enorme verdienste opleveren. Momenteel zit ik variabel, aangezien mijn energieleverancier failliet is gegaan. Heb het nog niet aangedurfd om tegen deze prijzen (m.n. voor gas) een langjarig contract af te sluiten. Ik zal zeker het terugleververgoeding topic eens bekijken.
Langjarige vaste contracten zijn momenteel niet mogelijk. De mensen in het teruglever topic gaan voor de modelcontracten van de leveranciers. Ik zelf laat eind deze maand extra panelen leggen en ga per 1 mei wanneer mijn jaarcontract verloopt over naar modelcontract van Delta. Krijg dan bijna 60 cent voor de kWh die ik niet gebruik. Tarieven lopen tot aan juli, dan weer verder kijken.

Wat je moet beseffen is dat door de huidige energie crisis de business case voor (extra) panelen compleet op zijn kop gezet heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door mathijshooi op 09-04-2022 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Voor vergelijkbare aanbieding kijk eens bij IKEA!

Die zitten rond de €1/wp geloof ik. Dan ben je snel klaar met afvragen of de prijs redelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
mathijshooi schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:16:
[...]
Langjarige vaste contracten zijn momenteel niet mogelijk. De mensen in het teruglever topic gaan voor de modelcontracten van de leveranciers. Ik zelf laat eind deze maand extra panelen leggen en ga per 1 mei wanneer mijn jaarcontract verloopt over naar modelcontract van Delta. Krijg dan bijna 60 cent voor de kWh die ik niet gebruik. Tarieven lopen tot aan juli, dan weer verder kijken.

Wat je moet beseffen is dat door de huidige energie crisis de business case voor (extra) panelen compleet op zijn kop gezet heeft.
Op de site van Delta kon ik inderdaad geen langjarig contract afsluiten. Het afsluiten van een modelcontract kon ik daar overigens ook niet. €0,60/kWh is wel top. De offerte die ik heb rekent met €0,35 en geeft dan een terugverdientijd van 4,5 jaar. Met €0,60 gaat dat nog sneller, ondanks dat de €6,5k investering wel aan de hoge kant is. Kan je zo maar extra panelen aankoppelen? En met de business case op zijn kop bedoel je waarschijnlijk dat het super winstgevend is op het moment? Ik ga dan deze optie wel serieus overwegen want alleen bij deze partij heb ik ze dan volgende maand misschien al op het dak liggen, ondanks dat het een dure optie is.
Xanaroth schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:06:
Voor vergelijkbare aanbieding kijk eens bij IKEA!

Die zitten rond de €1/wp geloof ik. Dan ben je snel klaar met afvragen of de prijs redelijk is.
Ik zie daar inderdaad 10 panelen voor €4k. Dat is aanzienlijk goedkoper, maar ik neem aan dat het dan ook kwalitatief mindere panelen zijn? Nou ben ik niet bekend met de panelen en omvormers die momenteel in omloop zijn, maar uit de reacties maak ik op dat de REC Twin Peak en Enphase suystemen wel top-of-the-market zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
Arjan_M schreef op zondag 10 april 2022 @ 16:46:
[...]

Op de site van Delta kon ik inderdaad geen langjarig contract afsluiten. Het afsluiten van een modelcontract kon ik daar overigens ook niet. €0,60/kWh is wel top. De offerte die ik heb rekent met €0,35 en geeft dan een terugverdientijd van 4,5 jaar. Met €0,60 gaat dat nog sneller, ondanks dat de €6,5k investering wel aan de hoge kant is. Kan je zo maar extra panelen aankoppelen? En met de business case op zijn kop bedoel je waarschijnlijk dat het super winstgevend is op het moment? Ik ga dan deze optie wel serieus overwegen want alleen bij deze partij heb ik ze dan volgende maand misschien al op het dak liggen, ondanks dat het een dure optie is.

[...]

Ik zie daar inderdaad 10 panelen voor €4k. Dat is aanzienlijk goedkoper, maar ik neem aan dat het dan ook kwalitatief mindere panelen zijn? Nou ben ik niet bekend met de panelen en omvormers die momenteel in omloop zijn, maar uit de reacties maak ik op dat de REC Twin Peak en Enphase suystemen wel top-of-the-market zijn.
Ik heb een persoonlijk voorbeeld van deze gekke wereld. Afgelopen juli 12 panelen laten leggen wat mijn jaarverbruik zou moeten afdekken. In de winter gaan nadenken over het aanschaffen van een warmtepomp en kreeg daarmee spijt dat ik niet mijn dak direct had vol gelegd bijvoorbeeld.

Eind deze maand komen er nog 6 panelen bij (meer passen niet op mijn huidige omvormer). Kosten voor deze 6 panelen met SE optimisers is 2400 inclusief BTW (kan helaas niet weer BTW terugvragen). Deze 6 panelen zullen ongeveer 2000kWh opwekken.

Bij de oude terugleververgoedingen van 7 cent als voorbeeld zou deze 2000kWh mij 140 euro per jaar opleveren. Terugverdientijd dus 17 jaar. Bij gebruik van deze energie voor de WP zou het jaar of 7 worden.

Nu heb ik echter een Delta modelcontract waar ik 58 cent krijg deze zomer, dat maakt 1160 euro per jaar en een tvt van 2 jaar!

Dit bedoel ik dus met de business case op zijn kop!

Misschien zijn de tarieven volgend jaar weer normaal, maar dan heb ik wel vrij zeker die 1000 euro van deze zomer binnen. Ik vind het dan prima om voor de overige 1400 euro bijvoorbeeld nog 3 jaar te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
mathijshooi schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:37:
[...]

Ik heb een persoonlijk voorbeeld van deze gekke wereld. Afgelopen juli 12 panelen laten leggen wat mijn jaarverbruik zou moeten afdekken. In de winter gaan nadenken over het aanschaffen van een warmtepomp en kreeg daarmee spijt dat ik niet mijn dak direct had vol gelegd bijvoorbeeld.

Eind deze maand komen er nog 6 panelen bij (meer passen niet op mijn huidige omvormer). Kosten voor deze 6 panelen met SE optimisers is 2400 inclusief BTW (kan helaas niet weer BTW terugvragen). Deze 6 panelen zullen ongeveer 2000kWh opwekken.

Bij de oude terugleververgoedingen van 7 cent als voorbeeld zou deze 2000kWh mij 140 euro per jaar opleveren. Terugverdientijd dus 17 jaar. Bij gebruik van deze energie voor de WP zou het jaar of 7 worden.

Nu heb ik echter een Delta modelcontract waar ik 58 cent krijg deze zomer, dat maakt 1160 euro per jaar en een tvt van 2 jaar!

Dit bedoel ik dus met de business case op zijn kop!

Misschien zijn de tarieven volgend jaar weer normaal, maar dan heb ik wel vrij zeker die 1000 euro van deze zomer binnen. Ik vind het dan prima om voor de overige 1400 euro bijvoorbeeld nog 3 jaar te wachten.
Ha dan gaat het inderdaad hard met terug verdienen. Dank voor de tip in ieder geval om zo veel panelen te plaatsen als mogelijk. Hoe ben je tot de overweging gekomen om toch een warmtepomp aan te schaffen? De gasprijsontwikkeling? Tot noch toe vond ik de aanschaf van een warmtepomp niet rendabel, maar het is wel iets waar ik rekening mee wil houden voor in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Arjan_M schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:23:
[...]

Ha dan gaat het inderdaad hard met terug verdienen. Dank voor de tip in ieder geval om zo veel panelen te plaatsen als mogelijk. Hoe ben je tot de overweging gekomen om toch een warmtepomp aan te schaffen? De gasprijsontwikkeling? Tot noch toe vond ik de aanschaf van een warmtepomp niet rendabel, maar het is wel iets waar ik rekening mee wil houden voor in de toekomst.
Ik schrijf dat ik ben gaan nadenken over de aanschaf. De kogel is nog niet door de kerk. Komende dinsdag komt installateur langs.

Het kan best zijn dat door de gas-electriciteitsprijs verhouding ik de WP nog een jaar uit stel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan_M
mathijshooi schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:53:
[...]

Ik schrijf dat ik ben gaan nadenken over de aanschaf. De kogel is nog niet door de kerk. Komende dinsdag komt installateur langs.

Het kan best zijn dat door de gas-electriciteitsprijs verhouding ik de WP nog een jaar uit stel.
Ah juist. Dan had ik te snel gelezen. Dank voor je toelichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan_M
PatrickH89 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:16:
Lijkt me niet heel vreemd voor een Enphase systeem tegenwoordig. Als het je puur gaat om kostenefficientie (en je de flexibiliteit van micro-omvormers niet zo belangrijk vindt) dan met veel schaduw gaan voor Solaredge en zonder schaduw gewoon voor een stringomvormer.
simonhoi schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:16:

Dank voor jullie reacties. Ik ben met deze partij nog in overleg over het gebruik van micro-omvormers of 1 centrale omvormer. Hun reactie is: "wij hebben hele goede ervaringen met Enphase micro omvormers. Niet alleen inzake schaduwwerking, maar ook omdat er geen centrale omvormer in huis hangt, gemakkelijker uitbreiden in de toekomst, geen gelijkstroom door de woning (op weg naar de centrale omvormer) en 25 jaar garantie". Ik weet nu even niet wat verstandig is, want schaduwvorming is er volgens mij niet en de andere punten lijken mij niet per se €1,5k-€2k extra waard? Ze zijn overigens bereid een centrale omvormer te plaatsen i.p.v. de micro-omvormers, dus wat dat betreft flexibel.

Het plaatsen van panelen op de noordzijde zien wij toch maar van af, aangezien wij daar in de nabije toekomst misschien nog een dakkapel willen bouwen.

Wel bieden zij de REC Alpha Pure 410wp panelen aan tegen een meerprijs van €70 per paneel (t.o.v. de 365wp panelen). Ik denk wel dat daar mijn voorkeur naar uit gaat, aangezien de installatiekosten het grootste gedeelte van de investering opmaken en dit dus de kosten per wp zou kunnen drukken. Daarnaast kunnen ze de zonnecollectoren weghalen om 3 extra panelen te plaatsen.

Al met al hoop ik dat de mogelijke besparing op micro-omvormers de extra kosten van de duurdere panelen en het weghalen van de zonnecollectoren ongeveer dekt. Ik heb hierbij wel een klein beetje FOMO als ik ga voor een systeem zonder micro-omvormers. Ik hoop dat de kenners hier op het forum nog wat advies willen geven.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Arjan_M schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:41:
[...]

[...]

Dank voor jullie reacties. Ik ben met deze partij nog in overleg over het gebruik van micro-omvormers of 1 centrale omvormer. Hun reactie is: "wij hebben hele goede ervaringen met Enphase micro omvormers. Niet alleen inzake schaduwwerking, maar ook omdat er geen centrale omvormer in huis hangt, gemakkelijker uitbreiden in de toekomst, geen gelijkstroom door de woning (op weg naar de centrale omvormer) en 25 jaar garantie". Ik weet nu even niet wat verstandig is, want schaduwvorming is er volgens mij niet en de andere punten lijken mij niet per se €1,5k-€2k extra waard? Ze zijn overigens bereid een centrale omvormer te plaatsen i.p.v. de micro-omvormers, dus wat dat betreft flexibel.

Het plaatsen van panelen op de noordzijde zien wij toch maar van af, aangezien wij daar in de nabije toekomst misschien nog een dakkapel willen bouwen.

Wel bieden zij de REC Alpha Pure 410wp panelen aan tegen een meerprijs van €70 per paneel (t.o.v. de 365wp panelen). Ik denk wel dat daar mijn voorkeur naar uit gaat, aangezien de installatiekosten het grootste gedeelte van de investering opmaken en dit dus de kosten per wp zou kunnen drukken. Daarnaast kunnen ze de zonnecollectoren weghalen om 3 extra panelen te plaatsen.

Al met al hoop ik dat de mogelijke besparing op micro-omvormers de extra kosten van de duurdere panelen en het weghalen van de zonnecollectoren ongeveer dekt. Ik heb hierbij wel een klein beetje FOMO als ik ga voor een systeem zonder micro-omvormers. Ik hoop dat de kenners hier op het forum nog wat advies willen geven.

Bij voorbaat dank!
Is die 70 euro inclusief micro omvormer? 45w voor 70 euro is 1.55 euro/wp. Dit is lager dan je originele offerte maar die kosten bevatten ook de installatie kosten.

Zoals eerder gezegd zijn de REC panelen echt de premium panelen, zeker de Alpha's. Je moet met deze panelen meer wp liggen, dus dat is goed maar wel echt voor de hoofdprijs (en al helemaal met de micro omvormers).

Eigen keuze en afweging maar besef dat het zeker goedkoper kan, het niet installeren van de micro omvormers is een eerste stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
mathijshooi schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:52:
[...]

Is die 70 euro inclusief micro omvormer? 45w voor 70 euro is 1.55 euro/wp. Dit is lager dan je originele offerte maar die kosten bevatten ook de installatie kosten.

Zoals eerder gezegd zijn de REC panelen echt de premium panelen, zeker de Alpha's. Je moet met deze panelen meer wp liggen, dus dat is goed maar wel echt voor de hoofdprijs (en al helemaal met de micro omvormers).

Eigen keuze en afweging maar besef dat het zeker goedkoper kan, het niet installeren van de micro omvormers is een eerste stap.
Zoals ik het begrijp kunnen dezelfde micro omvormers op deze panelen, dus dan zou het inderdaad €70 per paneel duurder zijn inclusief de micro omvormers die al reeds in de offerte waren opgenomen.

Zonnet.Solar geeft inderdaad aan met premium panelen uit Noorwegen te werken en geen import uit China te doen. Als het hoogwaardige panelen zijn qua opbrengst en levensduur dan ben ik bereid daar een (hoge) prijs voor te betalen. Zeker aangezien ze volgende maand al willen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 13:21
Ik vind het veel geld. Je rekent met netto prijzen omdat uiteindelijk is wat je betaald maar de bruto bedragen vind ik enorm.
Hoe handig ben je zelf? Ik zou gaan overwegen delen zelf te doen. Eventueel AC gedeelte uitbesteden aan een elektrotechnisch installatie bedrijf.
Andere optie:
Leg je schuurdak vol. Dat is makkelijker bereikbaar en als de zonnepaneel-monteurs over 2 jaar meer tijd hebben doe je alsnog het huis-dak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-12-2024
Je geeft zelf aan dat je zeer weinig schaduw hebt, dus waarom dan met een duur systeem gaan werken?
Tenzij je veel geeft om inkijk per paneel te hebben, maar als dat niet uitmaakt dan zou ik zelf gewoon voor een string omvormer gaan en evt met goedkopere panelen.
Ja die Rec panelen zullen best top zijn, maar niet veel beter dan andere panelen.
Op de meeste panelen zit tegenwoordig 15 jaar garantie en minimaal 20 jaar vermogensgarantie.

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-05 12:50
Arjan_M schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:41:
Je hebt èèn paneel met schaduw van de dakkapel en twee panelen met een andere hoek op de dakkapel.
Hoeveel je hier last van hebt kun je lang over discusieren.
Goeie ervaringen snap ik wel, het is erg makkelijk monteren en ze hebben er weinig afteraf gedoe mee.
Binnen hoeft er weinig gedaan te worden, behalve de kabel naar de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
wmeester schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:16:
Ik vind het veel geld. Je rekent met netto prijzen omdat uiteindelijk is wat je betaald maar de bruto bedragen vind ik enorm.
Hoe handig ben je zelf? Ik zou gaan overwegen delen zelf te doen. Eventueel AC gedeelte uitbesteden aan een elektrotechnisch installatie bedrijf.
Andere optie:
Leg je schuurdak vol. Dat is makkelijker bereikbaar en als de zonnepaneel-monteurs over 2 jaar meer tijd hebben doe je alsnog het huis-dak.
Dank voor de tips. Helaas ben ik helemaal niet handig, dus zelf doen is niet verstandig. De schuurdak heb ik wel overwogen, maar ik vermoed dat de levensduur van de panelen misschien wel 2x zo lang is als de levensduur van de schuur.
da_stiech schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:36:
Je geeft zelf aan dat je zeer weinig schaduw hebt, dus waarom dan met een duur systeem gaan werken?
Tenzij je veel geeft om inkijk per paneel te hebben, maar als dat niet uitmaakt dan zou ik zelf gewoon voor een string omvormer gaan en evt met goedkopere panelen.
Ja die Rec panelen zullen best top zijn, maar niet veel beter dan andere panelen.
Op de meeste panelen zit tegenwoordig 15 jaar garantie en minimaal 20 jaar vermogensgarantie.
De inkijk per paneel vind ik niet echt interessant, dus dat neigt dan weer naar een string omvormer. Alhoewel de opmerking hieronder over de dakkapel wel terecht is.
jeroen3 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:57:
[...]

Je hebt èèn paneel met schaduw van de dakkapel en twee panelen met een andere hoek op de dakkapel.
Hoeveel je hier last van hebt kun je lang over discusieren.
Goeie ervaringen snap ik wel, het is erg makkelijk monteren en ze hebben er weinig afteraf gedoe mee.
Binnen hoeft er weinig gedaan te worden, behalve de kabel naar de meterkast.
Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht. De panelen rechts van de dakkapel zullen inderdaad wel schaduw hebben tijdens de avondzon. Een andere hoek op de dakkapel had ik ook nog niet aan gedacht. Ik zal eens googlen naar wat dit kan betekenen voor de opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
Na mijn Google speurtocht denk ik dat het wel verstandig is voor mij om optimizers te gebruiken voor de panelen op de dakkapel (andere hoek) en rechts van de dakkapel (mogelijk schaduwvorming). Ik ga Zonnet vragen of er op die panelen een optimizer geplaatst kan worden, 2 panelen per optimizer, als dat mogelijk is, daar lees ik verschillende dingen over.

Bij het weghalen van de zonnecollectoren zouden er dan 4 panelen rechts van de dakkapel komen. Plus de 2 die op de dakkapel liggen, hoop ik met een systeem met 12x REC Alpha Pure 410wp panelen, 3x optimizers en 1x centrale omvormer uit de voeten te kunnen.

Ik ben benieuwd naar de reactie die Zonnet zal geven en of dit qua prijs ongeveer gelijk zal zijn aan de door hun voorgestelde 9 panelen met micro-omvormers.

EDIT:
Ik krijg nu net de aangepaste offerte binnen. Kosten zijn gedaald naar netto €1,54/wp. Zij stellen voor met 5 optimizers voor de panelen in de schaduw te werken en de overige panelen zonder optimizer. Heeft iemand enig idee of dit "optimaal" is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUOP-x6XLc2RoGRyuaWSblrJR3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7gZH5Je9TfKyV29SRz046hfm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Arjan_M op 18-04-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
Hier nog een vervolgvraag. De Growatt die Zonnet.Solar mij voorstelt, biedt ruimte voor 2 strings. Is het een goed idee om de panelen met optimizers en mogelijk schaduw/andere hoek op en aparte string aan te sluiten op de omvormer? Dan heb ik dus 2 strings van 6 panelen, waarbij 1 string altijd vol in de zon op het zuiden ligt en de andere geoptimaliseerd wordt, afhankelijk van de stand van de zon.

Of loop ik dan het risico dat de startspanning niet voldoende zal zijn aangezien de strings wat klein zijn?

Bij voorbaat dank voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-05 06:58
Heb afgelopen week de offerte getekend voor 16x DMEGC 395Wp i.c.m. solaredge voor 9100€ bruto. Dit is incl. 2 extra optimizers (dus 18 totaal) om de 2 indakpanelen op het nieuwe systeem aan te sluiten en combinatie van pannendak/ plat dak. Ons huis wordt als het goed is eind mei/begin juni opgeleverd. Ik vond het aardig aan de prijs. Echter in het meerwerk kostte elke extra paneel ruim 700€ (330wp) dus dat was helemaal geen optie.

Van enkele bedrijven helemaal geen offerte binnen gekregen en anderen konden pas in juni komen kijken. Definitieve datum moet nog komen maar men gaf aan dat montage in juni plaats kon vinden. Onder die voorwaarde heb ik akkoord gegeven.

Helaas meer dan ik gecalculeerd heb echter aangezien we geen gas meer hebben willen we zsm panelen hebben liggen.

Maar het is een gekkenhuis en dat de prijzen daardoor hoger liggen is helaas niet anders momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
RAFA schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:25:
Heb afgelopen week de offerte getekend voor 16x DMEGC 395Wp i.c.m. solaredge voor 9100€ bruto. Dit is incl. 2 extra optimizers (dus 18 totaal) om de 2 indakpanelen op het nieuwe systeem aan te sluiten en combinatie van pannendak/ plat dak. Ons huis wordt als het goed is eind mei/begin juni opgeleverd. Ik vond het aardig aan de prijs. Echter in het meerwerk kostte elke extra paneel ruim 700€ (330wp) dus dat was helemaal geen optie.

Van enkele bedrijven helemaal geen offerte binnen gekregen en anderen konden pas in juni komen kijken. Definitieve datum moet nog komen maar men gaf aan dat montage in juni plaats kon vinden. Onder die voorwaarde heb ik akkoord gegeven.

Helaas meer dan ik gecalculeerd heb echter aangezien we geen gas meer hebben willen we zsm panelen hebben liggen.

Maar het is een gekkenhuis en dat de prijzen daardoor hoger liggen is helaas niet anders momenteel.
Als ik dat goed bereken, komt het neer op netto €1,19/wp. Dat is toch wel heel netjes op dit moment. Hopen dat ze snel kunnen leveren bij je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik heb een offerte met Enphase systeem van €1,10/wp. Deze is wel van 4 februari, dus van voor alle gekte. Jouw offerte is dus erg hoog.

Jammer genoeg liggen ze er pas over 3 weken, iets met drukte

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
Moby schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:15:
Ik heb een offerte met Enphase systeem van €1,10/wp. Deze is wel van 4 februari, dus van voor alle gekte. Jouw offerte is dus erg hoog.

Jammer genoeg liggen ze er pas over 3 weken, iets met drukte
Dat is een nette prijs hoor. Om hoeveel panelen gaat het? 3 maanden wachten op installatie is balen, maar gelukkig voor jou is het bijna zo ver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Arjan_M schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:40:
[...]

Dat is een nette prijs hoor. Om hoeveel panelen gaat het? 3 maanden wachten op installatie is balen, maar gelukkig voor jou is het bijna zo ver!
20 stuks, het is een uitbreiding op de 22 die er al liggen.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
Moby schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:48:
[...]

20 stuks, het is een uitbreiding op de 22 die er al liggen.
Dat zal een flinke opbrengst leveren. Top. Ik krijg zojuist te horen dat ze bij mij ook pas in juni kunnen installeren i.v.m. leveringsproblemen. Dat maakt hun voorstel eigenlijk nog ongunstiger, aangezien de mooiste maanden dan al geweest zijn. Ik blijf alternatieve partijen aanschrijven, maar tot nu toe niet echt veel respons helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan_M
Het topic is stilgevallen, maar mocht iemand later teruglezen, hierbij even de eindconclusie.

Na meerdere offertes te hebben ontvangen, bleek Zonnet.Solar uiteindelijk de voordeligste partij die het snelst kon leveren. Ze hebben hun voorstel geoptimaliseerd en leveren op 01-06-2022:
  • 14x REC Twin PEak 365wp panelen
  • 14x Enphase IQ7+
Dus toch een set met micro-omvormers. Dit alles komt nu neer op een netto investering van €1,50/wp.

Na het ondertekenen van deze offerte meteen weer een volgende uitdaging gevonden; het onderhoud aan de dakkapel. Mocht iemand dit nog lezen dan hoor ik graag of er ervaringsdeskundige zijn die onderhoud hebben laten uitvoeren terwijl er al zonnepanelen lagen. En anders wil ik iedereen die al heeft gereageerd hartelijk danken voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-05 12:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Arjan_M schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:13:
Na mijn Google speurtocht denk ik dat het wel verstandig is voor mij om optimizers te gebruiken voor de panelen op de dakkapel (andere hoek) en rechts van de dakkapel (mogelijk schaduwvorming). Ik ga Zonnet vragen of er op die panelen een optimizer geplaatst kan worden, 2 panelen per optimizer, als dat mogelijk is, daar lees ik verschillende dingen over.

Bij het weghalen van de zonnecollectoren zouden er dan 4 panelen rechts van de dakkapel komen. Plus de 2 die op de dakkapel liggen, hoop ik met een systeem met 12x REC Alpha Pure 410wp panelen, 3x optimizers en 1x centrale omvormer uit de voeten te kunnen.

Ik ben benieuwd naar de reactie die Zonnet zal geven en of dit qua prijs ongeveer gelijk zal zijn aan de door hun voorgestelde 9 panelen met micro-omvormers.

EDIT:
Ik krijg nu net de aangepaste offerte binnen. Kosten zijn gedaald naar netto €1,54/wp. Zij stellen voor met 5 optimizers voor de panelen in de schaduw te werken en de overige panelen zonder optimizer. Heeft iemand enig idee of dit "optimaal" is?
[Afbeelding]
Waarom met dit type schaduw voor optimizers gaan en niet voor een SMA string omvormer met Optitrac schaduwmanagement?

De kwaliteit van de panelen zou ik minder naar kijken, waarschijnlijk wil je na 10 -15 jaar toch upgraden naar een latere generatie met een hoger rendement.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 28-04-2022 12:38 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pagina: 1