Hulp nodig bij 12400f met Gigabyte z690 ud ddr4

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:48
Hallo, hopelijk weet iemand hier wat ik mis of verkeerd doe....

Ik had een asrock b660m pro rs met een Intel 12400f, standaard Intel koeler en 2x 16gb ddr4 3200mhz cl16. Xmp aan.

Deze setup draaide zoals het hoorde en scoorde in cinebench r20 en r23 zelfs iets hoger nog dan de meeste reviews van de cpu aangaven.

Nu heb ik het bord vervangen voor een gigabyte z690 ud ddr4 (omdat het kan, en op deze in ieder geval een 12700k in de toekomst ook prima zal werken qua vrm etc.).

Probleem is dat ik in cinebench nu iets lagere scores haal in multicore, en een stuk lager in single core. Ook hier xmp aan.

Dmv hwinfo zag ik dat de single core test draaide op 4ghz ipv 4400. Maar ik heb turbo enabled in bios en cpu enhancement (oid) aan staan.

Draait multicore richting de 80w (zelfde als ander moederbord) dus stroom krijgt ie voldoende, maar hij wil gewoon niet boosten op single core. Iemand een oplossing?

De bios opties van de Asrock vond ik wat logischer, bij deze verdwaal ik wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:19

nelizmastr

Goed wies kapot

BIOS al up-to-date gemaakt? Dit klinkt namelijk als een BIOS bug, omdat de turbo algoritmes niet goed lijken te functioneren op het z690 bord.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Ja, bios defaults haalde hij eerst ook in multicore waardeloze scores (de helft bijna). Toen gelijk bios update gedaan en wat settings enabled plus turbo handmatig aangezet ipv auto.

Nu multicore dus goed (wel paar procent langzamer dan het b660 bord) maar single core doet dus 4ghz terwijl dit voorheen 4,4ghz was en dat hoort het ook te zijn.

Snap er niks van. Verder werkt het wel naar behoren. Zal morgen eens een cmos reset proberen, kijken hoe dat gaat maar hoop eigenlijk dat ik een setting over het hoofd zie ofzo.

Al lijkt me dat het standaard uit de doos al goed had moeten zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door meljor op 08-04-2022 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:39
Schone Windows installatie of gebruik je die van het vorige moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
De bestaande installatie, 2 mnd terug nieuw gedaan op het b660 bord.

Zou dat iets uitmaken? Welke setting in windows kan er dan voor zorgen dat boost niet werkt?

Heb wel intel inf opnieuw gedaan voor de zekerheid omdat het toch een andere chipset is maar dat hielp niks.

[ Voor 25% gewijzigd door meljor op 09-04-2022 06:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:39
Soms werkt het prima met een oude installatie en soms ronduit beroerd. Er is geen pijl op te trekken. Daarom eigenlijk altijd bij wisselen van moederbord ook een schone installatie van het OS.

Moest je Windows opnieuw activeren met een nieuwe key?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Nee geen nieuwe key, en omdat het van intel naar intel is was een schone install vaak ook niet nodig. Maar dit is natuurlijk windows 11, dus misschien nu anders.

Normaal doe ik sowieso wel een verse met nieuwe hardware maar deze was net klaar in de zin dat de vele gigabytes aan games etc. er net weer op stonden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Schone install windows 10 gedaan op oude 74gb raptor..... Jeeeeetje wat is dat dan traag! Lang leve de m2 en ssd..

Drivers etc. Geïnstalleerd en exact hetzelfde resultaat: geen boost

Vervolgens weer in bios gedoken en alle speedstep etc uit gezet en alle power waardes aan of op max. Geen resultaat.

Complete cmos reset dmv jumper en warempel! Hij doet het!!

Cpu-Z nu 710 single en op 4990 multi
CB r20 en r23 nu ook weer fractie hoger dan in de cpu reviews en een haartje sneller dan op de b660, happy days, hoeft het bord niet retour.

Thanx voor de hulp!

Thanx voor de hulp! Nu nog ff terug naar de m2 en Windows 11 maar dat komt dan vast ook goed.

Resume: uit de doos nieuw: geen boost, bios update: geen boost, cmos reset: boost!

Toch raar dat het niet uit de doos werkte op een bios ondersteunde cpu...

[ Voor 18% gewijzigd door meljor op 09-04-2022 14:40 ]

Pagina: 1