[Voorkeur voor vorm] Vormloos vs Fysiek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:42
Uiteindelijk is het natuurlijk slechts een voorkeur.
Toch vind ik het wel interessant om te kijken wat nu precies alle voordelen zijn van spellen fysiek in de winkel kopen tegenover 'vormloos' downloaden uit een digitale store.

Het kan zijn dat deze discussie al heeft plaatsgevonden heeft op dit forum, maar dan hoor ik graag wat het geworden is.
Het is, in mijn kringen, een terugkerende discussie wat nu namelijk beter is. Wat voorbeelden.

Voordelen fysiek:
  1. Je hebt iets in je handen (een doosje, boekje, cartridge) dat je kunt laten zien. Verzamelwaarde.
  2. Je kunt een spel verkopen. Marktwaarde.
  3. Je kunt het jaren later nog spelen, ook als de digitale stores er niet meer zijn (tenzij, critical patches...) Behoud waarde.
Voordelen vormloos:
  1. Je hebt het spel vaak eerder. (Vroege toegangswaarde). Je hoeft niet naar de winkel.
  2. Er is geen vorm die 'stuk' kan gaan (schijf / cartridge). Behoudwaarde
  3. Zolang je account blijft bestaan en de store het spel aanbiedt, zul je altijd toegang houden tot de game zonder dat je het zelf ergens op hoeft te slaan. Behoudwaarde
Nadelen fysiek:
  1. Het spel kan stuk gaan, verloren gaan of gestolen worden.
  2. Mocht het spel slechts met 1 apparaat werken, dan ben je afhankelijk van dat apparaat.
  3. Het spel dient fysiek verkregen te worden (vaak niet zo'n punt, soms juist wel). Spellen kun 'op' gaan.
Nadelen vormloos:
  1. Je kunt de licentie op het spel niet overdragen, dus je kunt je spel niet verkopen.
  2. Mocht de digitale store op houden te bestaan en je hebt het spel niet op een apparaat staan, dan kun je het spel niet meer spelen.
  3. Vooral bij spelcomputers ben je afhankelijk van één marktpartij die het spel verkoopt.
Natuurlijk zijn er voor zowel fysiek als vormloos nog meer voor- en nadelen te geven. Dit was puur een voorzet.
Het idee was dan ook om te kijken wat er nog meer gezegd kan worden over de verschillen.
Vooralsnog is het niet mijn bedoeling om te zeggen welke variant / vorm er beter is. Na lang discussiëren kwam ik er achter dat het dus vooral een voorkeur is.
Toch vind ik het wel interessant om te achterhalen waarom mensen de keus maken die ze maken.
Het zou natuurlijk kunnen dat het minder bewust gaat.

Wat vind jij het grootste voor- of nadeel van fysiek of vormloos?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 11:03
Leuke discussie.

Ik ben zelf meer van de fysieke games, maar kan niet echt zeggen dat 1 van de 2 beter is. Ze hebben beide voor en nadelen.

Ik ben opgegroeid met fysiek en heb een leuke verzameling. Alle games doen het nog steeds en de consoles daarvoor ook. En gaat een console of game stuk kan je meestal nog wel een vervanger kopen.

Het enige dat ik me eigenlijk kan bedenken om een keuze te maken is: ik wil graag originele software en hardware gebruiken. Dus bijv Super Mario Bros op een NES/Famicom. Ja. Deze game is op elke Nintendo spelcomputer en emulators beschikbaar, maar spelen die de game ook 100% hetzelfde of is die ene vage jump die je in de jaren 80 kon doen nu door timingverschillen van de computer waarop je nu speelt niet mogelijk. Of de controller die dus alleen op NES en Switch beschikbaar is (maar op switch toch ook weer anders is vanwege accu en geen kabeltje).

Ik heb daarom ook nog mijn 1e TV die ik kocht toen ik een jaar of 10 was. Klein Nokia crt-tje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ik zie de discussie waarde niet echt, het is een voorkeur de ene wil fysiek de ander niet.

Voor en nadelen heb je zelf al gegeven dus iedereen kiest zelf wat ie belangrijker vindt.

Dat de ene de ander continu wil overtuigen dat zijn keuze beter is is meer een internet dingetje en heeft niet zoveel te maken met het onderwerp. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als ik nog games koop (maar steeds minder door GamePass) doe ik dat fysiek en puur en alleen omdat ze dan weer te verkopen zijn.

Dat is voor mij het enige voordeel tov digitaal, want verder vind ik in alles digitaal fijner. Vooral het niet van de bank hoeven om een schijf te wisselen 😋

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menne
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-05 12:06
whahas schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:36:
Het kan zijn dat deze discussie al heeft plaatsgevonden heeft op dit forum, maar dan hoor ik graag wat het geworden is. Het is, in mijn kringen, een terugkerende discussie wat nu namelijk beter is.
Eerlijk gezegd gaat het er toch om wat je zelf het prettigst vindt, in plaats van wat er "beter" is van de twee? Want volgens mij bestaat er in dit geval geen keuze die objectief "beter" is dan de ander. Het is maar net wat je zelf wilt, gezien de voor- en nadelen van beiden. De een hecht meer waarde aan zus, de ander meer aan zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Mee eens, @menne. Die woordkeus is wat ongelukkig.
Ik denk dat ik in de openingspost ben vergeten te melden dat het contextgevoelig is. Daarom heb ik inderdaad wel benadrukt dat het uiteindelijk een voorkeur is.
Je kunt inderdaad niet zeggen dat er een beter is. Het ligt er aan wat je zelf belangrijk vindt.
Dat is echter alleen goed te bepalen als je al de feiten goed voor je hebt.

Misschien dat ik dit onderwerp onderbewust wel heb gemaakt, omdat ik moeite heb met het kiezen, aangezien ik de voordelen van beide zie.
Gelukkig hebben we momenteel nog de keuze. De vraag is of fysiek in de toekomst nog wel iets is.

[ Voor 8% gewijzigd door whahas op 08-04-2022 19:33 . Reden: Laatste twee zinnen toegevoegd ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoomSlang
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
whahas schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:32:
Mee eens, @menne. Die woordkeus is wat ongelukkig.
Ik denk dat ik in de openingspost ben vergeten te melden dat het contextgevoelig is. Daarom heb ik inderdaad wel benadrukt dat het uiteindelijk een voorkeur is.
Je kunt inderdaad niet zeggen dat er een beter is. Het ligt er aan wat je zelf belangrijk vindt.
Dat is echter alleen goed te bepalen als je al de feiten goed voor je hebt.

Misschien dat ik dit onderwerp onderbewust wel heb gemaakt, omdat ik moeite heb met het kiezen, aangezien ik de voordelen van beide zie.
Gelukkig hebben we momenteel nog de keuze. De vraag is of fysiek in de toekomst nog wel iets is.
Ik denk dat er altijd nog wel fysieke spellen zullen zijn. Wel in mindere mate maar, er is een niche markt voor. En zolang bedrijven ergens geld aan kunnen verdienen zullen ze de producten blijven verkopen.

Persoonlijk doe ik double dippen. Voor consoles fysieke en, voor pc alles digitaal. Helpt natuurlijk ook wel dat voor pc spellen het fysieke aanbod al lang beperkter is. Die overstap is jaren terug al in gang gezet. Als ik dan lees dat de laatste Halo op de Xbox ook alleen een code bevat, dan hoeft het schijfje van mij ook niet meer.

Excuses voor mijn grammatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-05 07:27
Persoonlijk ben ik wel van beide voornamelijk op PC. mijn laatste fysieke aankoop was Elden Ring, omdat ik groot fan ben van From Software's games wou ik graag de fysieke versie hebben hiervan.

maar games zoals Dying light 2 of Horizon Forbidden west ofzo koop ik dan meestal wel digitaal.

ik sluit me aan bij @BoomSlang (deels), Voor console alles fysiek, en voor PC grotendeels digitaal.
maar zoals al eerder in dit topic is genoemd, puur voorkeur

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je bent de eerste die ik tegen kom die het over "vormloos" heeft. Waarom noem je het niet digitaal?
Bij digitaal vs fysiek weet iedereen direct waar je het over hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door MadMarky op 08-04-2022 21:36 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005

Onbekend

...

Ik denk dat het ook met ervaring te maken heeft.
De jongere generatie is meer van het internet online spelen en hebben de nieuwste versies van een game nodig doordat er bijvoorbeeld vaak updates gegeven worden. Dit zijn voornamelijk fanatieke gamers die hartstikke actief zijn, en daarvoor maakt een digitale of fysieke licentie niet echt uit. Digitaal is wel makkelijker omdat je het downloaden meteen kunt spelen.

De oudere generatie heeft meer ervaring met solo-spellen of iets dat je met z'n tweeën in de huiskamer speelt. Daar is geen internet voor nodig, en die willen de zekerheid hebben dat ze het na een aantal jaar het weer opnieuw kunnen spelen. Deze categorie (val ik ook onder) heeft eerder behoefte aan fysieke spellen.
In principe gaat het heel lang mee, totdat fysieke slijtage en veroudering van de game gaat meespelen.

Daarnaast is mijn persoonlijke keuze om niet aan een abonnementsmodel te betalen (waar ik vaak niet achter sta), of niet zoveel gebruik van maak. Het liefst koop ik dan een eenmalige licentie-sleutel en download de installer. (Als ik dit wegschrijf op een backup, zou ik die na 10 jaar weer kunnen gebruiken om het opnieuw te installeren. En als de hardware compatibel is weet ik zeker dat dit werkt.)
En als er geen eenmalige licentie beschikbaar is, dan koop ik het niet en ga ik opzoek naar een alternatief.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menne
Ik doe beiden. Voor de PC specifiek koop ik denk ik sinds ~2005 alles digitaal. Op een gegeven moment had ik überhaupt geen dvd drive er meer in, en het aanbod gaandeweg van Steam en dergelijken is zo groot geworden door de tijd heen. Neem daar de jaarlijkse grote sales bij en je krijgt goede bang for your buck (en een onmenselijke backlog die nooit meer weg te werken is :p).

Voor de Switch is het ongeveer half om half. Games die dik in een aanbieding komen tijdens sales haal ik gewoon digitaal. Overige games of games waar ik niet zeker van ben of ik het echt wat ga vinden haal ik fysiek (nieuw of tweedehands). En deze verkoop ik door als het toch niet bevalt of als ik het uit heb gespeeld.

Ik zou in ieder geval op dit moment nooit €50 of €60 uitgeven aan een digitale game. Voor dat soort prijzen wil ik echt dat de waarde in iets fysieks vertegenwoordigd is (wat eventueel doorverkocht kan worden) ipv enkel iets dat gekoppeld is aan een digitaal account. Digitaal is voor mij echt maximaal €25 / €30 voor een game (maar liever < €20, en tot nu toe zijn al mijn digitale switch aankopen ook onder de €20 geweest).

[ Voor 4% gewijzigd door menne op 09-04-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 13:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik heb echt een hekel aan schijfjes wisselen... ik en mijn kinderen gebruiken dezelfde PS5, en als ik iedere keer als zij weer Minecraft hebben gespeeld of Fortnite een schijfje moet wisselen om 'mijn' game te gaan spelen zou ik daar heul snel heul moe van worden.

Alles zoveel mogelijk digitaal dus! Ik hoef ook niet altijd het nieuwste van het nieuwste te spelen (games van 2 jaar oud zijn vandaag ook nog wel tof) dus ik wacht gewoon lekker op een goeie deal of beter nog, PS+...

Nadeel is wel dat áls je eens een keer een recente game wilt kopen, je dus de hoofdprijs betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
MadMarky schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:36:
Je bent de eerste die ik tegen kom die het over "vormloos" heeft. Waarom noem je het niet digitaal?
Bij digitaal vs fysiek weet iedereen direct waar je het over hebt.
Mensen weten dan inderdaad beter waar je het over hebt, maar het blijft feitelijk verwarrend.
Tenslotte zijn games altijd digitaal en is dat technisch dus geen onderscheidende factor.

Ja, het is een beetje flauw, maar dit kwam dus voort uit die vele discussies die ik er al over heb gevoerd.
Vormloos dekt de lading beter, aangezien je een spel uit een 'digitale store' niet vast kunt pakken.
Wellicht wat onhandig in communiceren...

@Icephase Geen schijfjes hoeven te wisselen is inderdaad een voordeel. Gebruikswaarde!
Het leuke van dat voordeel is dat het niet iets zegt over een los product zelf, maar hoe het zich verhoudt tot andere producten / diensten. Tenslotte als je maar 1 spel hebt, vervalt dit voordeel!

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

Ik val inmiddels ook onder de "oudere generatie" met productiejaar '70 maar sinds Steam uitkwam in 2004 (?) met Half-Life 2 was ik direct om.

Geen gedoe meer met schijfjes en altijd direct een speelbare versie zonder ook nog eens patches te moeten installeren.
Geen gedoe meer met cracks.
Geen gedoe meer met cd's of dvd's die verplicht in de pc moeten.
Geen moment heb ik meer teruggekeken. Het laatste gekochte spel op cd is de Sims 2 😂

[ Voor 12% gewijzigd door psy op 09-04-2022 10:28 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Voor mij is belangrijk dat ik het desgewenst over 20 jaar nog kan spelen, ook als de verkoper niet meer in de lucht is. DRM downloads zijn dus af, activatieservers ook. Maar waar downloads kunnen, dan vooral dat. Schijfjes is gedoe. In de praktijk geef ik mijn geld dus bijna alleen aan GOG.com..

Er staat om dezelfde reden wel een rij blurays en DVDs in de kast. Al zit ik in de praktijk vooral Netflix etc te streamen :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ik vind GoG ook cool.
Als ik niet aan een fysieke release van Return to Monkey Island kan komen, te zijner tijd, dan ga ik het wellicht via Good Old Games kopen.

Van de mensen die fysiek kopen, hoe vaak verkopen jullie je spellen ook daadwerkelijk?
Of lenen jullie vaak jullie spellen uit?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:21
Meeste of zo niet alle games tegenwoordig koopje eigenlijks niet meer als bezit. Tegenwoordig zijn het allemaal licenties die je tegen een prijs leent als het ware.

GOG mogelijk daar nog de uitzondering van en misschien als het aan sommige Devs oid ligt.

Mogelijk dat dit in de toekomst nog vreemder word wegens Gamepass e.d.

@Psy, Ben stiekum eigenlijks nog wel fan van cracks gezien sommige beveiligingen nog steeds Performance belemmerend zijn. En heb het eerlijk gezegt nooit echt een gedoe gevonden.

Maar ben wel een beetje een collector nog, onlangs toevallig Mafia 1 en GTA VC nog kunnen vinden op Discs en in mint conditie helaas wel DVD cases in plaats van klassieke dozen.

En soms kijk ik nog wel eens op Ebay om te kijken of ik mijn dozen collectie nog wat kan uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Psyonara schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:00:
[...]

Maar ben wel een beetje een collector nog, onlangs toevallig Mafia 1 en GTA VC nog kunnen vinden op Discs en in mint conditie helaas wel DVD cases in plaats van klassieke dozen.

En soms kijk ik nog wel eens op Ebay om te kijken of ik mijn dozen collectie nog wat kan uitbreiden.
Zijn die spellen uberhaupt nog als box uitgebracht dan? Ik ben zelf in 1996 begonnen met PC gaming en de dozen die je noemt herken ik enkel uit mijn absolute beginjaren. Games in losse CD/DVD cases zijn al zeker 20 jaar gemeengoed.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 21-05 11:28
whahas schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:20:
[...]

Mensen weten dan inderdaad beter waar je het over hebt, maar het blijft feitelijk verwarrend.
Tenslotte zijn games altijd digitaal en is dat technisch dus geen onderscheidende factor.

Ja, het is een beetje flauw, maar dit kwam dus voort uit die vele discussies die ik er al over heb gevoerd.
Vormloos dekt de lading beter, aangezien je een spel uit een 'digitale store' niet vast kunt pakken.
Wellicht wat onhandig in communiceren...
'Digital only' dekt de lading prima. Ik heb nog nooit iemand het 'vormloos' horen noemen, en het duurde ook even voordat ik doorhad wat je daar nou eigenlijk mee bedoelde.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:21
MadMarky schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 00:27:
[...]

Zijn die spellen uberhaupt nog als box uitgebracht dan? Ik ben zelf in 1996 begonnen met PC gaming en de dozen die je noemt herken ik enkel uit mijn absolute beginjaren. Games in losse CD/DVD cases zijn al zeker 20 jaar gemeengoed.
EU zijn games rond 2000 vrij snel (en anders hier in NL tenminste ) naar DVD doosjes gegaan.
Soms kom je een YT of Reddit/Imgur foto's tegen van games die wel klassieke dozen hebben die ik hier alleen in DVD cases heb gezien.

Volgens mij in de US en misschien nog een paar andere landen die de trend nog wat langer hebben voor gezet.
Als ik voorbeelden/bronnen kon posten dan had ik dat nog wel gedaan. Maar het is al even geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menne
whahas schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:16:
Van de mensen die fysiek kopen, hoe vaak verkopen jullie je spellen ook daadwerkelijk?
Denk in 70% van de gevallen (Switch). Als ik een spel uit heb en er is geen reden om hem nogmaals te spelen, dan gaat hij 100% de deur uit. Of als ik iets heb gekocht dat toch niet leuk blijk ook uiteraard. Voor games die je langdurig kunt blijven spelen of nog eens opnieuw wilt spelen niet uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Hahn schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 00:38:
[...]

'Digital only' dekt de lading prima. Ik heb nog nooit iemand het 'vormloos' horen noemen, en het duurde ook even voordat ik doorhad wat je daar nou eigenlijk mee bedoelde.
De term 'digital only' wordt ook gebruikt voor aanbiedingen die alleen via de digitale store gaan.
De definitie is in die zien niet waterdicht. Daarnaast zijn het ook twee woorden.
Bovendien is vormloos daadwerkelijk het tegenovergestelde van fysiek.

Hoe zit het met de verschillen qua opslag van fysieke tegenover vormloze spellen tegenwoordig?
Is een Marvel's Spider-Man Remastered groter dan een Marvel's Spider-Man op disc?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
whahas schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:16:
100% van mijn SinglePlayer games die ik fysiek bezit (en dat zijn tegenwoordig alleen nog de non-GamePass games) gaan na uitspelen de deur weer uit.

Ik speel SinglePlayer games zelden een tweede keer dus bewaren heeft voor mij geen enkele waarde, dan kan ik er beter nog een paar tientjes voor krijgen. Zeker als je er relatief snel bij bent na release krijg je er zo nog 60/70% voor.

Edit: Kopen doe ik ook wel eens op Marktplaats trouwens, als ik rond release te druk was om te gamen bijvoorbeeld. Ook al regelmatig gehad dat ik dan na het uitspelen de game met “winst” weg deed.

[ Voor 14% gewijzigd door Donstil op 21-04-2022 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02:38
whahas schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:14:
[...]

De term 'digital only' wordt ook gebruikt voor aanbiedingen die alleen via de digitale store gaan.
De definitie is in die zien niet waterdicht. Daarnaast zijn het ook twee woorden.
Bovendien is vormloos daadwerkelijk het tegenovergestelde van fysiek.

Hoe zit het met de verschillen qua opslag van fysieke tegenover vormloze spellen tegenwoordig?
Is een Marvel's Spider-Man Remastered groter dan een Marvel's Spider-Man op disc?
Digitaal gewoon de gebruikte term hiervoor. Sony noemt de PS5 zonder disc niet voor niks Digital Edition.

Grootte na installatie maakt geen verschil tussen disc of digitaal.

[ Voor 12% gewijzigd door Raem op 21-04-2022 23:43 ]

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Hahn schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 00:38:
[...]

Dit idd, sterker nog “vormloos” is hier juist vreemd want het heeft een vorm, namelijk digitaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Hoe wil je dat dan precies vastpakken?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menne
Of laten we “virtueel” er ook nog als optie bij pakken.

Het is op zich natuurlijk wel een signaal als niemand van ons hier “vormloos” intuïtief begrijpt als zijnde een digitaal aangeschafte game hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-05 08:11
Ik ben persoonlijk nog aan het twijfelen of ik de PS5 digital of met disk ga kopen. Voorheen kocht ik wel vaak spellen via marktplaats en verkocht ze ook weer na het uitspelen.
Maar nu het leven een stuk drukker is geworden ( baby 10 maanden ) game ik niet heel veel meer en de enige spellen die ik afgelopen jaar heb gespeeld zijn Forza Horizon 5 ( via de gamepass) en PES. Dus zoveel verschillende games zal ik niet gaan spelen op de ps5. Dus wellicht hou ik het bij de digitale variant.

Dus de enige reden voor mij om fysieke games te hebben is de mogelijkheid om ze tweedehands te kunnen kopen en verkopen. Verder heeft het voor mij geen meerwaarde.

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363533

Het platform is bepalend voor mij.

Fysiek games kopen op de PC, Xbox of Playstation (vanaf Xbone en PS4) lijkt mij zinloos. Die games zijn zo verweven met het internet dat een 1.0 versie van een game altijd patches nodig heeft of dat de game zelfs geen eens op de disk volledig staat.

Vandaar is het enige platform waar ik nog fysiek games voor koop de Nintendo Switch. Daar zijn een aantal redenen voor:
- Nintendo en het ondersteunen van online stores en diensten is een slechte combinatie: Zie bijvoorbeeld laatst de aankondiging dat de 3DS en WiiU stores dicht gaan.
- Nintendo platform games zijn tijdloos (en veel third-party games ontworpen voor Nintendo platformen zijn dat ook).
- Nintendo platform games die fysiek op disk/cartridge staan behouden hun waarde. Bij de WiiU was dat een stuk minder maar fysieke games voor de Wii, N64 en Gamecube behouden extreem goed hun waarde en worden na verloop van tijd zelfs duurder. Je ziet dit nu ook al gebeuren met bepaalde fysieke Switch games die of gewoon over de hele cyclus even duur blijven of zelfs in waarde stijgen (dus duurder worden dan de oorspronkelijke prijs).

Ik zie het verzamelen van Switch games (wel games die ik echt wil spelen maar dat zijn er toch wel veel) ook als een soort van investering. Ik koop liever dingen via een manier waarbij het ‘ding’ evenveel waar blijft of meer waarde krijgt dan via een manier waarbij ik zeker weet dat het waardeloos is na een x aantal jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Helemaal mijn eigen topic vergeten. Of geen tijd gemaakt om te reageren. Hoe dan ook:

Laatst was ik met een goede vriend van mij in een winkel waar de filiaalmanager ervan uit ging dat die zaak over 10 jaar dicht zou zijn. Hij kocht zelf voornamelijk digitaal (hij heeft een Xbox series X, PS5 én een Switch), omdat hij de meerwaarde van fysiek niet ziet.
Dat zegt hij al wat langer. Een andere filiaalmanager, van dezelfde keten nota bene, van een andere vestiging is een goede vriend van mij en hij wil juist alles fysiek hebben. De eerder genoemde vriend overigens ook.

Persoonlijk koop ik vooral fysiek. Ik was dan ook in die zaak om Guilty Gear Strive te kopen voor 25 euro. Online was deze duurde. De manager zei dat ik inderdaad goedkoper uit was, maar dat ik niet heel de game had.
Naast patches, hebben veel games ook gewoon DLC die je haast nodig hebt. Of passen spellen überhaupt niet op een cartridge of schijfje.

Nu weet ik niet hoe de volgende generatie Xbox'en gaan heten, maar die Xbox'en en de PS6 zullen wel volledig digitaal zijn. Ik vraag me dan af wat er gaat gebeuren met filialen die het moeten hebben van spelcomputerspellen. Ja, tweede hands zal nog wel een tijdje blijven voor de oude systemen, maar dat verdwijnt natuurlijk op den duur ook.
Diezelfde filiaalmanager zag ook liever dat Nintendo, Sony & Microsoft gingen samenwerken, zodat hij niet overal voor een online dienst hoefde te betalen. (Persoonlijk zie ik dat echt als een nachtmerrie. Dat zou echt een vreselijk monopoly zijn.)

Het lijkt mij ook dat de markt nog steeds aan het veranderen is. Alleen ken ik in mijn omgeving al meerdere mensen die gevallen zijn voor Free to Play titels. Die zullen later echt niet terug te vinden zijn in de budget bakken.
Als je dat combineert met hoeveel mensen gamen op tablets, telefoons of andere apparaten vraag ik me af hoe lang mensen nog zullen vragen om schijfjes, cartridges of andere fysieke spullen die je nu nog kunt aanschaffen.

Zoals iemand al zei, kun je DRM-loze games kopen bij GoG. Alleen voor veel spellen kan dat gewoon letterlijk niet en zul je uiteindelijk helemaal vast zitten aan of de uitgever het spel nog wil ondersteunen.
Misschien is dat wel mede de reden waarom Switch spellen zo goed hun waarde behouden, omdat die games ook offline nog lang na de productie van de Switch speelbaar zullen zijn.
(Het lijkt me ook lastig voor Nintendo om in hun volgende spelcomputer géén Switch spellen te ondersteunen. Ik kan me voorstellen dat ze hier nu al over vergaderen. Ze willen niet de Wii U fout maken, maar hun bibliotheek fysiek niet meer ondersteunen? Dat gaat wel wat ver.)

Net zoals er mensen zijn die weigeren aan zelfscan kassa's af te rekenen, zul je ook mensen hebben die, zolang het maar even mogelijk is, hun spel fysiek willen hebben, ook al betalen ze daar veel meer voor. Ik heb al prijzen gezien bij uitgiftedatum die 3x zo duur waren.
We weten ook niet hoe lang 'current-gen' gaat duren. Misschien duurt deze generatie wel tot 2029, wie weet? We weten ook niet hoe de wereld er dan uitziet...

Ik sluit af met een anekdote.
Laatst was ik een speelgoedwinkel waar ze ook spelcomputerspellen verkochten. Ik zag een titel staan die mijn interesse trok vanwege de prijs. Ik had 'm bijna gekocht. Ik ging op mijn telefoon in de Playstation Store kijken hoeveel het spel daar kostte, om te kijken of het een goede deal was.
Om er achter te komen dat ik het spel hád. Dat wist ik gewoon niet meer. Waarschijnlijk een van die vele games die je krijgt als je Playstation Plus hebt. Een van die titels die ik gewoon in mijn mandje heb gestopt, maar nooit heb gedownload, gewoon, omdat het gratis was.
Ik had dus bijna een spel fysiek gekocht dat ik via Sony's store al had verkregen.

Keuzes maken de Mens

Pagina: 1