Uiteindelijk is het natuurlijk slechts een voorkeur.
Toch vind ik het wel interessant om te kijken wat nu precies alle voordelen zijn van spellen fysiek in de winkel kopen tegenover 'vormloos' downloaden uit een digitale store.
Het kan zijn dat deze discussie al heeft plaatsgevonden heeft op dit forum, maar dan hoor ik graag wat het geworden is.
Het is, in mijn kringen, een terugkerende discussie wat nu namelijk beter is. Wat voorbeelden.
Voordelen fysiek:
Het idee was dan ook om te kijken wat er nog meer gezegd kan worden over de verschillen.
Vooralsnog is het niet mijn bedoeling om te zeggen welke variant / vorm er beter is. Na lang discussiëren kwam ik er achter dat het dus vooral een voorkeur is.
Toch vind ik het wel interessant om te achterhalen waarom mensen de keus maken die ze maken.
Het zou natuurlijk kunnen dat het minder bewust gaat.
Wat vind jij het grootste voor- of nadeel van fysiek of vormloos?
Toch vind ik het wel interessant om te kijken wat nu precies alle voordelen zijn van spellen fysiek in de winkel kopen tegenover 'vormloos' downloaden uit een digitale store.
Het kan zijn dat deze discussie al heeft plaatsgevonden heeft op dit forum, maar dan hoor ik graag wat het geworden is.
Het is, in mijn kringen, een terugkerende discussie wat nu namelijk beter is. Wat voorbeelden.
Voordelen fysiek:
- Je hebt iets in je handen (een doosje, boekje, cartridge) dat je kunt laten zien. Verzamelwaarde.
- Je kunt een spel verkopen. Marktwaarde.
- Je kunt het jaren later nog spelen, ook als de digitale stores er niet meer zijn (tenzij, critical patches...) Behoud waarde.
- Je hebt het spel vaak eerder. (Vroege toegangswaarde). Je hoeft niet naar de winkel.
- Er is geen vorm die 'stuk' kan gaan (schijf / cartridge). Behoudwaarde
- Zolang je account blijft bestaan en de store het spel aanbiedt, zul je altijd toegang houden tot de game zonder dat je het zelf ergens op hoeft te slaan. Behoudwaarde
- Het spel kan stuk gaan, verloren gaan of gestolen worden.
- Mocht het spel slechts met 1 apparaat werken, dan ben je afhankelijk van dat apparaat.
- Het spel dient fysiek verkregen te worden (vaak niet zo'n punt, soms juist wel). Spellen kun 'op' gaan.
- Je kunt de licentie op het spel niet overdragen, dus je kunt je spel niet verkopen.
- Mocht de digitale store op houden te bestaan en je hebt het spel niet op een apparaat staan, dan kun je het spel niet meer spelen.
- Vooral bij spelcomputers ben je afhankelijk van één marktpartij die het spel verkoopt.
Het idee was dan ook om te kijken wat er nog meer gezegd kan worden over de verschillen.
Vooralsnog is het niet mijn bedoeling om te zeggen welke variant / vorm er beter is. Na lang discussiëren kwam ik er achter dat het dus vooral een voorkeur is.
Toch vind ik het wel interessant om te achterhalen waarom mensen de keus maken die ze maken.
Het zou natuurlijk kunnen dat het minder bewust gaat.
Wat vind jij het grootste voor- of nadeel van fysiek of vormloos?
Keuzes maken de Mens