Van mesh naar AP - plan van aanpak?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-08 09:52
Ik gebruik op dit moment Netgear Orbi, namelijk de RBK20. Daarvan staat een in de woonkamer naast Ziggo connect box (de ziggo staat in bridge mode) en de satellite staat op de eerste verdieping.

Dit werkt wel aardig, alleen ik zou op zolder en in de tuin een beter bereik willen hebben.
Nu heb ik gelezen over access points. Het liefst zou ik op Unifi over willen stappen omdat ik van een collega heb gehoord dat dit super werkt. Alternatief misschien TP Link Omada omdat unifi nergens leverbaar is.

Ik dacht dan plaats ik op de eerste verdieping, op zolder en in de tuin onder een afdak een AP UAP-AC-M of of EAP225 van TP link (bekabeld) voor een goede WIFI dekking.

Maar dan heb ik nog steeds een router nodig voor port forwarding en alle instellingen voor IoT, etc.
De ziggo box wil ik daar liever niet voor gebruiken omdat je daar redelijk beperkt mee bent. (toch?)

Kan ik dan de master van de RBK20 als router blijven gebruiken icm AP's van unifi/tplink?
En sowieso heb ik ook in de woonkamer wifi nodig. Of kan ik de Orbis makkelijk uitbreiden?

Ik weet niet hoe ik het aan moet pakken en hoop dat jullie mij kunnen helpen. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Heb je ook overwogen de orbi bekabeld aan te sluiten?

Of je nu een orbi accesspoint hebt of unifi gaat je qua wifi niet veel verschil geven (wel qua functionaliteit)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mesh betekent simpelweg dat de AP's onderling ook communiceren en zo een optimale dekking verzorgen. In jouw geval zo te horen draadloos.
Die Orbi's ondersteunen volgens mij ook een bekabelde backbone, en je kunt dat systeem uitbreiden. Als ik jou was zou ik gewoon een kabel extra trekken naar de zolder, en wellicht ook eentje naar de eerste verdieping, en er een 3e orbi bij zetten.
Of de AP's dan onderling communiceren of niet maakt niet zo heel veel uit.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

henry84 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:02:
[...]

Maar dan heb ik nog steeds een router nodig voor port forwarding en alle instellingen voor IoT, etc.
De ziggo box wil ik daar liever niet voor gebruiken omdat je daar redelijk beperkt mee bent. (toch?)
Denk dat je sowieso je eisen op een rijtje moet zetten: wat wil je exact bereiken/kunnen in de nieuwe situatie.

WiFi is vrij duidelijk, maar als je je zorgen maakt over beperkingen van de modemrouter is hamvraag wat je dan wilt wat er niet mee zou kunnen.

Mbt WiFi buiten: belangrijkste vraag: waar zijn je ramen van gemaakt? Als het HR++ glas is, komt er nauwelijks WiFi doorheen en ontkom je niet aan een outdoor AP. Is het geen HR++ glas, dan is het doorgaans even transparant voor WiFi als voor licht en en kom je een heel eind door een AP vlakbij het raam te plaatsen.

Ik ben altijd voorstander van eerst kijken wat mogelijk is met de spullen die je al hebt voordat je nieuwe dingen gaat kopen. Door 'mesh' apparaten bedraad aan te sluiten ipv draadloos kun je meestal 50% meer dekking realiseren (omdat je met mesh backhaul flink overlap tussen de nodes nodig hebt, maar met bedrade backhaul juist geen overlap wilt). Puur kabels prikken in bestaande apparaten zou wel eens aan je eisen kunnen voldoen als je geen HR++ glas hebt en eentje vlakbij een raam kan staan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
dion_b schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:47:
[...]

Denk dat je sowieso je eisen op een rijtje moet zetten: wat wil je exact bereiken/kunnen in de nieuwe situatie.

WiFi is vrij duidelijk, maar als je je zorgen maakt over beperkingen van de modemrouter is hamvraag wat je dan wilt wat er niet mee zou kunnen.

Mbt WiFi buiten: belangrijkste vraag: waar zijn je ramen van gemaakt? Als het HR++ glas is, komt er nauwelijks WiFi doorheen en ontkom je niet aan een outdoor AP. Is het geen HR++ glas, dan is het doorgaans even transparant voor WiFi als voor licht en en kom je een heel eind door een AP vlakbij het raam te plaatsen.

Ik ben altijd voorstander van eerst kijken wat mogelijk is met de spullen die je al hebt voordat je nieuwe dingen gaat kopen. Door 'mesh' apparaten bedraad aan te sluiten ipv draadloos kun je meestal 50% meer dekking realiseren (omdat je met mesh backhaul flink overlap tussen de nodes nodig hebt, maar met bedrade backhaul juist geen overlap wilt). Puur kabels prikken in bestaande apparaten zou wel eens aan je eisen kunnen voldoen als je geen HR++ glas hebt en eentje vlakbij een raam kan staan.
Bedankt voor je reactie, bereiken wil ik een grotere wifi dekking want over het algemeen ben ik best tevreden met Orbi. :)

Ik heb gewoon HR glas, ik zal de satelliet even bedraad aansluiten vanavond en wellicht is dit al voldoende voor de zolder. Voor de tuin zal dat niet het geval zijn omdat deze Orbi aan de voorkant van het huis in de hoek staat omdat daar alles binnen komt.
Alleen ik zag dat de uitbreidingen voor de Orbi behoorlijk aan de prijs zijn..

Wat ik met de router doe is allemaal niet zo ingewikkeld maar ik weet uit het verleden dat je bij Ziggo voor elk dingetje moet bellen, vandaar de vraag. Het gaat gewoon om ip reservingen, wat port forwarding en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@henry84
Meer dekking ga je niet krijgen van een bekabelde verbinding. Wel meer snelheid :)

En duur?
pricewatch: Netgear Orbi RBK20 Micro (2 stations)

90 euro per node is vergelijkbaar met een unifi node :)
Liefst koop je dan, voor hetzelfde geld, wifi 6 nodes maar geen idee of je de orbi 5/6 nodes bedraad kunt mixen. Met een wireless backhaul iig niet

Maar eens met @dion_b beter om te onderzoeken wat je precies wilt :)
Wat ik zover lees is dat je alleen extra wifi nodes nodig hebt, geen router of unifi setup

Heb je overal waar je een accesspoints wil plaatsen kabels? Of kun je er kabels krijgen?

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 08-04-2022 16:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:16:
@henry84
Meer dekking ga je niet krijgen van een bekabelde verbinding. Wel meer snelheid :)
Oh jawel, tenminste, als je de locatie van de AP's optimaliseert voor de nieuwe situatie; met wireless backhaul moet je veel overlap hebben om te zorgen dat de AP's onderling snelle verbindingen hebben, met wired backhaul heb je maar minimaal overlap nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raBB5s4QaIe1OvXBXryTYhfUAw4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9SrEvBgA9b46M7J0Dppixx7F.png?f=user_large

Vuistregel: drie APs met wireless backhaul dekken evenveel als twee wired. Vandaar dus mijn "50% meer dekking" uitspraak.

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 08-04-2022 20:30 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
laurens0619 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:16:
@henry84

En duur?
pricewatch: Netgear Orbi RBK20 Micro (2 stations)

90 euro per node is vergelijkbaar met een unifi node :)
Liefst koop je dan, voor hetzelfde geld, wifi 6 nodes maar geen idee of je de orbi 5/6 nodes bedraad kunt mixen. Met een wireless backhaul iig niet

Maar eens met @dion_b beter om te onderzoeken wat je precies wilt :)
Wat ik zover lees is dat je alleen extra wifi nodes nodig hebt, geen router of unifi setup

Heb je overal waar je een accesspoints wil plaatsen kabels? Of kun je er kabels krijgen?
Ja dat weet ik intussen :) ik heb alleen nodes nodig. Ik heb overal kabels behalve in de tuin. Maar als ik bij het keukenraam (tuinkant) nog een satellite plaats zou dit voldoende moeten zijn.

De door jou genoemde orbi vallen inderdaad wel mee, ik zag prijzen van 329 voor een satellite voorbij komen bij de gasten met de blauwe bussen met een smiley erop.

Maar als ik nog zo een set aanschaf heb ik er weer een router bij (een van de twee) kan ik dan zo een router ook als satellite gebruiken? Volgens mij niet?

Misschien is het wel slimmer ipv uit te breiden een nieuw set te kopen met 3 Orbis?

Omdat mijn huidige systeem alweer 3 jaar oud is.
Nu 188€ investeren en over 1/2 jaar alsnog een nieuw systeem (WiFi 6) kopen zou ik zonde van het geld vinden.

Niet dat ik geld teveel heb ofzo, maar vraag mij af of het slim is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
dion_b schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:29:
[...]

Oh jawel, tenminste, als je de locatie van de AP's optimaliseert voor de nieuwe situatie; met wireless backhaul moet je veel overlap hebben om te zorgen dat de AP's onderling snelle verbindingen hebben, met wired backhaul heb je maar minimaal overlap nodig.
[Afbeelding]

Vuistregel: drie APs met wireless backhaul dekken evenveel als twee wired. Vandaar dus mijn "50% meer dekking" uitspraak.
Ja deze meneer heeft nu een wired backhaul ethernet! :*)
Ben benieuwd of ik verschil merk qua bereik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@henry84 een orbi koop je doorgaans als je geen kabelt hebt/wilt leggen. Anders zijn ze onnodig duur

Echter jij hebt er al 2, bijplaatsen met orbis kan goedkoper zijn dan alles vervangen

Heb je meer info over de oppervlaktes? Waar wil je wifi? Welke snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
@laurens0619 Ik probeer het even wat duidelijker te maken. Boven links in het rode kader staat nu de "Master" Orbi, ik heb wifi in de tuin tot aan de paarse kader. Moet ik dan bij het keukenraam (paarse kader met pijl) eentje plaatsen om in de rest van de tuin ook wifi te hebben? Qua snelheid, heft hoeft niet ultra snel, als ik maar fatsoenlijk muziek kan luisteren en op internet kan met telefoon en laptop (max. 5 clients tegelijk buiten)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVxqhkzd8G9WhOrYv3XJ2TSks6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDEoUKMd4dUfeZoRrqheTn81.jpg?f=fotoalbum_large

Vanuit de master Orbi gaat nu sinds vandaag een kabel voor backhaul naar de eerste verdieping naar de satellite (rood kader). Wifi bereik op eerste verdieping is goed. Zolder heb ik even buiten beschouwing gelaten omdat het daar eigenlijk niet zo belangrijk is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08g3C93SfllM8_nSwuM81rwAULw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iK7R8fh2ARcGxSr7jfdbfA0P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:20
Ik neem aan dat die orbi ook wel in AP te zetten is.

Dan zou ik gewoon de wifi van de connectbox gebruiken voor de begane grond, een orbi op de eerste verdieping bedraad aansluiten en de tweede orbi op zolder plaatsen en bedraad aansluitrn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@henry84 helder!

Dus eigenlijk is de vraag die overblijft:
Hoe krijg ik beter wifi in de tuin?

Nou als je geluk hebt (en wifi vriendelijk glas) dan gaat een ap in het paarse kader bij de keuken helpen. Als je pech hebt, niet en moet je een kabel naar buiten leggen voor outdoor ap

Kwestie van of je master ap daar even neerzetten of je satelitte op die hoek en kijken wat het doet met het bereik in je tuin :)

Als

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als ik buiten wifi zou willen zou ik een outdoor AP ophangen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
SMSfreakie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:42:
als ik buiten wifi zou willen zou ik een outdoor AP ophangen..
De outdoor AP van Netgear kost € 217,- (RBS50Y) ... 8)7
Ik kan zeker niet een ander merk AP gebruiken om het mesh netwerk uit te breiden of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
laurens0619 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:37:
@henry84 helder!

Dus eigenlijk is de vraag die overblijft:
Hoe krijg ik beter wifi in de tuin?

Nou als je geluk hebt (en wifi vriendelijk glas) dan gaat een ap in het paarse kader bij de keuken helpen. Als je pech hebt, niet en moet je een kabel naar buiten leggen voor outdoor ap

Kwestie van of je master ap daar even neerzetten of je satelitte op die hoek en kijken wat het doet met het bereik in je tuin :)

Als
Ga ik testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

henry84 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:40:
[...]

Ja deze meneer heeft nu een wired backhaul ethernet! :*)
Ben benieuwd of ik verschil merk qua bereik ook.
Heb je ze ook herplaatst? Op dezelfde plek gaat het insteken van een Ethernetkabel natuurlijk niets doen aan dekking (bereik sowieso niet - WiFi reikt >300m op open veld, uitdaging is dus binnenhuis nooit bereik, maar dekking ten gevolge van feit dat je niet in een open veld woont).
henry84 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:25:
@laurens0619 Ik probeer het even wat duidelijker te maken. Boven links in het rode kader staat nu de "Master" Orbi, ik heb wifi in de tuin tot aan de paarse kader. Moet ik dan bij het keukenraam (paarse kader met pijl) eentje plaatsen om in de rest van de tuin ook wifi te hebben? Qua snelheid, heft hoeft niet ultra snel, als ik maar fatsoenlijk muziek kan luisteren en op internet kan met telefoon en laptop (max. 5 clients tegelijk buiten)
Het hoeft niet op begane grond - als je daar vast zit aan andere kant woning ivm locatie modem, kun je ovewegen om op 1e verdieping in de buurt van een raam te gaan zitten, idealiter hoog in een kast met line-of-sight naar delen tuin waar je dekking wilt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henry84
dion_b schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 00:11:
[...]

Heb je ze ook herplaatst? Op dezelfde plek gaat het insteken van een Ethernetkabel natuurlijk niets doen aan dekking (bereik sowieso niet - WiFi reikt >300m op open veld, uitdaging is dus binnenhuis nooit bereik, maar dekking ten gevolge van feit dat je niet in een open veld woont).

[...]

Het hoeft niet op begane grond - als je daar vast zit aan andere kant woning ivm locatie modem, kun je ovewegen om op 1e verdieping in de buurt van een raam te gaan zitten, idealiter hoog in een kast met line-of-sight naar delen tuin waar je dekking wilt.
Nee ik heb nu (nog) niets verplaatst. Op de eerste verdieping heb ik geen mogelijkheid om naar het raam richting de tuin te komen. Wat ik straks even wil testen om de orbi die nu op de eerste verdieping staat op zolder te zetten (bekabeld) voor het dakraam, wellicht heb ik dan nog steeds voldoende dekking op de eerste verdieping én meer dekking in de tuin?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
Nee helaas geeft dit geen verbetering in de tuin :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

henry84 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:30:
Nee helaas geeft dit geen verbetering in de tuin :/
WiFi gedraagt zich heel anders binnenhuis en buitenhuis. Binnenhuis stuitert het signaal tussen muren, waardoor je vrij goed hoeken om kan gaan. Buitenhuis is er veel minder kans daarop en moet je dus line-of-sight hebben: als je het AP kunt zien heb je dekking, zo niet hoogstwaarschijnlijk niet.

Een dakraam dat naar boven gericht is zal enkel WiFi kunnen geven aan voorbijvliegende vogels :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
dion_b schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:47:
[...]

WiFi gedraagt zich heel anders binnenhuis en buitenhuis. Binnenhuis stuitert het signaal tussen muren, waardoor je vrij goed hoeken om kan gaan. Buitenhuis is er veel minder kans daarop en moet je dus line-of-sight hebben: als je het AP kunt zien heb je dekking, zo niet hoogstwaarschijnlijk niet.

Een dakraam dat naar boven gericht is zal enkel WiFi kunnen geven aan voorbijvliegende vogels :o
Dus ik heb nog een node nodig om aan het keukenraam te zetten (dan maar onbedraad denk ik) voor voldoende bereik in de tuin :? Of wat zou de beste optie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

henry84 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:57:
[...]

Dus ik heb nog een node nodig om aan het keukenraam te zetten (dan maar onbedraad denk ik) voor voldoende bereik in de tuin :? Of wat zou de beste optie zijn?
Beste optie is lastig op afstand te bepalen. Je zou kunnen kijken of hele woning binnen te dekken is met node bij meterkast en zolder, en dan eentje (draadloos) bij keukendaam.

Beter idee - en ik heb nog steeds geen requirements gehoord die dat onmogelijk zouden maken - is om hele Orbi set in AP mode te zetten, waardoor je niet meer die eerste node vlakbij modemrouter hoeft te plaatsen. Dan de node beneden bedraad bij keukenraam zetten, en op 1e en 2e verdieping bedraad zo ver mogelijk bij trapgat vandaan. Dan heb je dekking optimaal en minimaliseer je overlap.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
dion_b schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:01:
[...]

Beste optie is lastig op afstand te bepalen. Je zou kunnen kijken of hele woning binnen te dekken is met node bij meterkast en zolder, en dan eentje (draadloos) bij keukendaam.

Beter idee - en ik heb nog steeds geen requirements gehoord die dat onmogelijk zouden maken - is om hele Orbi set in AP mode te zetten, waardoor je niet meer die eerste node vlakbij modemrouter hoeft te plaatsen. Dan de node beneden bedraad bij keukenraam zetten, en op 1e en 2e verdieping bedraad zo ver mogelijk bij trapgat vandaan. Dan heb je dekking optimaal en minimaliseer je overlap.
Dat is dus wat @Ben(V) voor heeft gesteld toch? Dus ziggo connectbox voor WiFi beneden gebruiken.
Maar als ik de Orbis in AP mode zet, hoe zit het dan met de wifi? Ziggobox en orbi worden dan twee aparte netwerken of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zijn die "mesh" oplossingen (zeker met bedrade backhaul) niet ook meteen fijn om te roamen tussen 2 of meerdere Acces points? zodat ze samen 1 groot netwerk maken?

en als je vanaf de begane grond gaat wandelen naar de 2de (of 10de :+) etage met op elke etage een accesspoint.. dat je eigenlijk omdat ze 1 groot netwerk maken, je zonder "noemenswaardige" hick-ups je zelf kan verplaatsen van de begane grond naar een 2de verdiep?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

henry84 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:16:
[...]

Dat is dus wat @Ben(V) voor heeft gesteld toch? Dus ziggo connectbox voor WiFi beneden gebruiken.
Maar als ik de Orbis in AP mode zet, hoe zit het dan met de wifi? Ziggobox en orbi worden dan twee aparte netwerken of niet?
Nee en nee.

Ik stel niet voor om de Connectbox voor WiFi te gebruiken, alleen als router. Dat staat geheel los van WiFi.

Mbt "twee verschillende netwerken", volgens pure 802.11 niet: als je allles identiek instelt in zowel Connectbox als in het Orbi-systeem zal het door een client gezien worden als dezelfde ESS (Extended Service Set), lees zelfde "netwerk". Maar.... Orbi is managed WiFi (dus alles beheerd vanuit een centraal punt), en voor managed WiFi geldt dat apparaten die niet managed zijn 'rogue AP's' zijn die je niet moet hebben en die de voordelen van management onderuit halen.

Dus mijn advies is om het simpel te houden: enkel de Orbi apparaten gebruiken voor WiFi. Ik ben er even vanuit gegaan dat het een set van drie is (zie je meestal met low-end mesh sets). Klopt dat niet? Dan anders aanpakken. Als het er maar twee zijn, eentje beneden en eentje op zolder lijkt me meest voor de hand liggend. Maar ook dan kun je ze in AP-modus zetten en de node beneden bij keukenraam plaatsen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
SMSfreakie schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:19:
zijn die "mesh" oplossingen (zeker met bedrade backhaul) niet ook meteen fijn om te roamen tussen 2 of meerdere Acces points? zodat ze samen 1 groot netwerk maken?

en als je vanaf de begane grond gaat wandelen naar de 2de (of 10de :+) etage met op elke etage een accesspoint.. dat je eigenlijk omdat ze 1 groot netwerk maken, je zonder "noemenswaardige" hick-ups je zelf kan verplaatsen van de begane grond naar een 2de verdiep?
Voor zover ik hier als amateur antwoord op kan geven: ja!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henry84
dion_b schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:23:
[...]

Nee en nee.

Ik stel niet voor om de Connectbox voor WiFi te gebruiken, alleen als router. Dat staat geheel los van WiFi.

Mbt "twee verschillende netwerken", volgens pure 802.11 niet: als je allles identiek instelt in zowel Connectbox als in het Orbi-systeem zal het door een client gezien worden als dezelfde ESS (Extended Service Set), lees zelfde "netwerk". Maar.... Orbi is managed WiFi (dus alles beheerd vanuit een centraal punt), en voor managed WiFi geldt dat apparaten die niet managed zijn 'rogue AP's' zijn die je niet moet hebben en die de voordelen van management onderuit halen.

Dus mijn advies is om het simpel te houden: enkel de Orbi apparaten gebruiken voor WiFi. Ik ben er even vanuit gegaan dat het een set van drie is (zie je meestal met low-end mesh sets). Klopt dat niet? Dan anders aanpakken. Als het er maar twee zijn, eentje beneden en eentje op zolder lijkt me meest voor de hand liggend. Maar ook dan kun je ze in AP-modus zetten en de node beneden bij keukenraam plaatsen.
Het zijn er twee, maar nu snap ik wat je bedoeld. Dan moet ik eerst even een kabel trekken van de hoek waar hij nu staat naar het keukenraam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:20
henry84 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:16:
[...]

Nee het is juist andersom.
Als die Orbi in mesh mode staat, dan zit alles wat daarop aangesloten wordt in een ander subnet dan wat je rechtstreeks op die Ziggo aansluit (ook zijn wifi).
Als je die Orbi in AP mode zet dan wordt alles weer een subnet.

En het gelijk trekken van de instelling is echt een fluitje van een cent en echt niets om je door te laten afschrikken.

@SMSfreakie
Nee roamen wordt enkel en alleen door de client bepaalt en een mesh systeem roamed echt niets beter dan gewone AP's.
Sterker nog doordat je bij een mesh de overlap tussne AP's groter moet zijn ( de AP's moeten dichter bij elkaar staan) heeft een client (die veel minder sterk signaal heeft) moeite de beste AP te kiezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 10-04-2022 09:20 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@henry84
Trek die satelitte los, zet hem draadloos bij het keukenraam en kijk wat voor dekking je in de tuin hebt

Eerst maar eens weten of de wifi door t keukenraam gaat :) (bij mij niet namelijk? Of het ap nu voor of achter in t huis staat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henry84
laurens0619 schreef op zondag 10 april 2022 @ 08:24:
@henry84
Trek die satelitte los, zet hem draadloos bij het keukenraam en kijk wat voor dekking je in de tuin hebt

Eerst maar eens weten of de wifi door t keukenraam gaat :) (bij mij niet namelijk? Of het ap nu voor of achter in t huis staat)
Ja dit werkt goed! Ik heb nog zo een zelfde set weten te bemachtigen op MP, zodra die binnen is aansluiten en gaan!

Iedereen bedankt voor het meedenken. d:)b
Pagina: 1