Met welk tarief wordt er gerekend bij de jaarafrekening?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.512 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-10 14:35
Goedemiddag energieslurpers!

Zojuist werd ik, ondanks dat het volgens mij niet meer mag, gebeld door een energieleverancier of collectief. Helaas heb ik de naam niet precies verstaan, je haakt namelijk nogal gauw af als er anoniem gebeld wordt. Echter; de man vroeg mij welke leverancier ik had, welk termijnbedrag, etc. Uiteraard heb ik netjes aangegeven dat hem dit geen snars aangaat en ik zelf wel zoek naar de juiste leverancier.

Hij waarschuwde mij wel dat je bij een te laag termijnbedrag je aan het eind van het jaar voor een verrassing kan komen te staan. Dit begrijp ik uiteraard, de energieprijzen stijgen natuurlijk de pan uit. Maar zijn opmerking zette mij wel even aan het denken.

Sinds het Faillissement van Welkom Energie, waar wij klant waren, hebben mijn vriendin en ik ons voorgenomen het termijnbedrag drastisch te verlagen en zelf een reëel bedrag in een digitaal spaarpotje op de rekening te storten. Laat de verrassing aan het eind van het jaar dan maar komen, we lopen dan tenminste niet het risico op hetzelfde gezeik als met Welkom Energie (waarvan we gelukkig ons overschot terug hebben gekregen / geMOI't).

Maar hoe is die eindafrekening bij een variabel of modelcontract nou eigenlijk precies berekend?
Is het eigenlijk wel zo slim om je termijnbedrag expres laag te zetten? Of ben je dan juist afhankelijk van het tarief wat er op dat moment actueel is?

Stel we hebben elke maand een termijnbedrag van 100 euro overgemaakt waar door de leverancier eigenlijk 250 euro was voorgesteld. Op basis van welk tarief (dus op welk tijdstip) wordt het resterende onbetaalde verbruik dan eigenlijk berekend? Of wordt dit misschien per maand bekeken, of zelfs per dag?

Misschien is er wel iemand die een excel-sheet heeft met een handige calculatie die ook voor andere Tweakers geschikt is?

Wie het weet mag het zeggen! :)

Joe

Beste antwoord (via BennieWolters op 08-04-2022 18:59)

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Allereerst, een jaarrekening gaat vaak niet over een kalenderjaar.

Stel je hebt op 5 oktober 2020 een variabel contract afgesloten dan is je jaarafrekening op 5 oktober 2021 in de volgende stukken geknipt:

05-10-2020 t/m 31-12-2020
01-01-2021 t/m 30-06-2021
01-07-2021 t/m 4-10-2021

De eerste 'knip' vanwege ander belastingtarief
De tweede 'knip' vanwege gewijzigde prijzen (doorgaans op 1 juli)

Deze 3 periodes geven een bepaalde prijs. Hier gaat je voorschot vanaf. En dan weet je wat je moet betalen of wat je terugkrijgt.

Conclusie en antwoord op je vraag: of je nou een hoog of laag voorschot had, maakt voor het uiteindelijk te betalen bedrag niets uit. (Uiteraard zijn er wel andere redenen te bedenken om je voorschot niet te hoog in te stellen).

[ Voor 17% gewijzigd door Cheesy op 08-04-2022 13:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Op mijn afrekening stonden de verschillende tariefperiodes in het afgelopen jaar (1x variabel tarief aangepast, en 1x nieuw vast contract met bijbehorende tarieven afgesloten) apart gespecificeerd. Van daaruit werden dus de werkelijke verbruikskosten berekend (let op, ik heb een slimme meter dus dagelijks kunnen ze dat uitlezen - maar in elk geval op het moment dat de tarieven wijzigen). Van dat totaal wordt het betaalde voorschot afgehaald.

Ik ga er van uit dat jouw energieleverancier het op dezelfde manier doet. Dus echt met einddatum -/- begindatum = aantal dagen * tarief A = € X,XX. En dat het aantal keer dat je tarief is gewijzigd in het jaar. Geen uitgebreide Excel-sheet nodig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Er is geen relatie tussen tarief en maandbedrag. Je maandbedrag is puur bedoeld om een verrassing achteraf te voorkomen.

Een Excel sheet kan je terugvinden in het forum topic over het failliet van Welkomenergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
Icephase schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:42:
Op mijn afrekening stonden de verschillende tariefperiodes in het afgelopen jaar (1x variabel tarief aangepast, en 1x nieuw vast contract met bijbehorende tarieven afgesloten) apart gespecificeerd. Van daaruit werden dus de werkelijke verbruikskosten berekend (let op, ik heb een slimme meter dus dagelijks kunnen ze dat uitlezen - maar in elk geval op het moment dat de tarieven wijzigen). Van dat totaal wordt het betaalde voorschot afgehaald.

Ik ga er van uit dat jouw energieleverancier het op dezelfde manier doet. Dus echt met einddatum -/- begindatum = aantal dagen * tarief A = € X,XX. En dat het aantal keer dat je tarief is gewijzigd in het jaar. Geen uitgebreide Excel-sheet nodig hoor.
Duidelijk! Ik heb dus altijd een jaarcontract gehad en zodoende is er gewoonweg 1 tarief.

Kortom: het verbruik tussen twee tariefwijzigingen wordt bijgehouden en zo op de jaarrekening opgesomd.

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Medione1210 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:43:
Er is geen relatie tussen tarief en maandbedrag. Je maandbedrag is puur bedoeld om een verrassing achteraf te voorkomen.
Nou, da's niet helemaal waar natuurlijk. Je maandbedrag is gebaseerd op een schatting van je verbruik wat vervolgens gecombineerd wordt met het tarief om tot een maanbedrag te komen.
BennieWolters schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:38:
hebben mijn vriendin en ik ons voorgenomen het termijnbedrag drastisch te verlagen en zelf een reëel bedrag in een digitaal spaarpotje op de rekening te storten.
Let wel: Hiervoor ben je wel afhankelijk van medewerking van je energiemaatschappij. Die hoeven niet zomaar akkoord te gaan met een onrealistisch termijnbedrag. Vaak heb je heus wel wat vrijheid om wat aan te passen, maar je termijnbedrag op nihil of bijna-nihil zetten zal niet zo snel akkoord mee gegaan worden...

Om op de vraag terug te komen: Met welk tarief wordt gerekend bij de jaarafrekening? Nou, met het tarief waar je voor getekend hebt natuurlijk. Heb je 1jr vast, dan is het duidelijk wel tarief dat is. Het je variabel tarief dan zal bij elke wijziging het verbruik van de bijbehorende periode gebruikt worden.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Allereerst, een jaarrekening gaat vaak niet over een kalenderjaar.

Stel je hebt op 5 oktober 2020 een variabel contract afgesloten dan is je jaarafrekening op 5 oktober 2021 in de volgende stukken geknipt:

05-10-2020 t/m 31-12-2020
01-01-2021 t/m 30-06-2021
01-07-2021 t/m 4-10-2021

De tweede 'knip' vanwege gewijzigde prijzen (doorgaans op 1 juli)

Deze 3 periodes geven een bepaalde prijs. Hier gaat je voorschot vanaf. En dan weet je wat je moet betalen of wat je terugkrijgt.

Conclusie en antwoord op je vraag: of je nou een hoog of laag voorschot had, maakt voor het uiteindelijk te betalen bedrag niets uit. (Uiteraard zijn er wel andere redenen te bedenken om je voorschot niet te hoog in te stellen).

[ Voor 17% gewijzigd door Cheesy op 08-04-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
Check, bedankt voor jullie reacties!

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Additioneel: Een slimme meter, of een meter met twee meters (normaal en daltarief) houden ook op elk moment van de dag bij wat er verbruikt wordt. Afhankelijk van het tijdstip loopt je normaal meter of je dal meter op. Delen van Nederland begint het daltarief om 19:00, andere delen pas om 21:00.

Bij een enkele meter geldt het enkel-tarief en dan is het nog eenvoudiger.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:35
@Cheesy ik neem aan dat het geldt bij slimme meters? Kijk ik daar mijn jaarafrekening voordat ik een slimme meter had. Dan stond er gewoon verbruik x actuele prijs. De nieuwe afrekeningen hebben inderdaad meerdere tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Cheesy schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:11:
offtopic:
Gek is wel, dat het energiebedrijf niet altijd weet wat het verbruik was tot 1 januari en tot 1 juli, en er dan dus ook belastingafdracht moet worden geschat door het energiebedrijf als dat belastingtarief wijzigt op die twee data.
.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:04
Dat is niet gek, dat is gebruikelijk. Elektra wordt evenredig verdeeld over het jaar. Gas wordt verdeeld op basis van graaddagen. De graaddagen worden vastgesteld door het knmi. Zie https://www.knmi.nl/over-...raaddagen-in-gasjaar-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
loki504 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 06:48:
@Cheesy ik neem aan dat het geldt bij slimme meters? Kijk ik daar mijn jaarafrekening voordat ik een slimme meter had. Dan stond er gewoon verbruik x actuele prijs. De nieuwe afrekeningen hebben inderdaad meerdere tarieven.
Hier was ik dus ook precies huiverig voor. Dan ben je dus de spreekwoordelijke pisang als de energieprijs hoog is.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:35
BennieWolters schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:35:
[...]

Hier was ik dus ook precies huiverig voor. Dan ben je dus de spreekwoordelijke pisang als de energieprijs hoog is.
Yep. Wij hebben de verwarming de hele winter ook op 20/21 graden gehad. Tegen normale tarieven. En krijgen in augustus de jaarafrekening. En zaten al te kijken om in juni over te stappen zodat we nog "goedkoop" tarief hadden. Gelukkig niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Je hebt dus een analoge meter? Dan maakte in niet op uit je verhaal.
Dan kan het anders zijn, geen ervaring mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
Cheesy schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:12:
Je hebt dus een analoge meter? Dan maakte in niet op uit je verhaal.
Dan kan het anders zijn, geen ervaring mee ;)
Nee hoor, een digitale meter.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli.sr
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2022
Ik heb een analoge draaischijfmeter. Klopt het dan dat bij de jaarafrekening de kosten van het verbruik berekend wordt op basis van het tarief dat op de datum van de opmaak van de jaarafrekening geldt?
Als de jaarafrekening in januari opgemaakt gaat worden en het tarief is dan met 30% verlaagd tov nu, wordt mijn jaarverbruik dan tegen het verlaagde tarief berekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 19:39
Het is niet slim om het voorschot zo laag mogelijk te zetten. Als iedereen dat doet dan kan elke energiemaatschappij wel opdoeken omdat ze te weinig inkomsten hebben.

Het beste is om gewoon een realistische schatting te maken of iets eronder te zitten als je het toch niet helemaal vertrouwd. Dan heeft de energiemaatschappij in elk geval genoeg inkomsten om minder snel om te vallen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Eli.sr schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:46:
Ik heb een analoge draaischijfmeter. Klopt het dan dat bij de jaarafrekening de kosten van het verbruik berekend wordt op basis van het tarief dat op de datum van de opmaak van de jaarafrekening geldt?
Als de jaarafrekening in januari opgemaakt gaat worden en het tarief is dan met 30% verlaagd tov nu, wordt mijn jaarverbruik dan tegen het verlaagde tarief berekend?
Volgens mij gebruiken ze dam gemiddeld verbruik. Electriciteit meer uitgesmeerd als gemiddeld over het jaar, terwijl van gas wordt verwacht dat je dit vooral in de winter verbruikt.
(Geen idee hoe ze dat tegenwoordig.doen met doorrekenen warmtepomoen etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:56

Rmg

Eli.sr schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:46:
Stroomverbruik is gewoon totaalverbruik/dagen tussen eindafrekening.

Afhankelijk van wanneer je je eindafrekening hebt is je stroomverbruik verdeeld over 2, 3 of meer tarieven.

Als je in januari je eindafrekening hebt heb je 5/12e "winter"tarief vorig jaar, 6/12e zomertarief en dan nog 1/12e huidig wintertarief

Gas gaat met graaddagen, dus totaalgasverbruik/graaddagen in periode(eindafrekening tot eindafrekening).

Dan heb je gasverbruik per "graaddag".

En dat verdeel je dan over de dagen aan de hand van de "graaddagen per dag"

[ Voor 21% gewijzigd door Rmg op 04-09-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Een topic kapen met een eigen, ongerelateerde, vraag is niet de bedoeling op Tweakers. Je kan hier beter een eigen topic in Wonen voor maken.

Gezien alles in de originele discussie wel is gezegd, doe ik op dit topic een slotje.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.