NAS Ironwolf icm Toshiba N300

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-05 11:11
Hallo allemaal,

Ik zou graag advies willen over wel of niet Toshiba N300 schijf te plaatsen tussen 3 Ironwolf schijven.

Nu 4x Ironwolf waarvan 1 met oplopende bad sectors.

Gaat om 10TB schijven.

Het budget is wat minder helaas.

Prijs van de Toshiba is € 240 en de Ironwolf is € 289.

Graag jullie advies.

Mvrgr

Nossie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Is die IronWolf al zo oud dat er geen garantie meer op zit?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Nee, dat niet, maar op die manier kan ik m'n nas draaiend houden, nieuwe er in, oude naar Seagate en van Seagate een reserve schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Gebruik je ZFS?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:04
Beetje dure oplossing.

Je kunt ook gewoon een tijdje op twee disken draaien.
Ik weet niet hoe snel Seagate z'n garantie afwerkt, maar bij Western Digital had ik binnen een paar dagen een nieuwe disk in huis.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:04
Die n300 werkt gewoon hoor is een prima schijf.

Ik persoonlijk zou niet wachten op de garantieafhandeling. Maar onmiddellijk een nieuwe schijf toepassen, om zo snel mogelijk de rebuild uit te voeren.

Je kan eventueel ook nog kijken naar Toshiba MG schijven zijn top producten.
Die (MG) zijn goedkoper dan n300’s maar wel “echte” enterprise kwaliteit, met ook echte enterprise herrie.

[ Voor 44% gewijzigd door leonbong op 08-04-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb zelf ook N300's draaien. Ik heb er nu 1 die is uitgevallen van de 12 die ik er heb. Was ook een oudje (ca 5 jaar)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Nee, ik gebruik brtfs.

@Ben(V) je schrijft 2 schijven maar ik heb er totaal 4, eentje valt weg, er blijven er dan 3 draaien.

@leonbong Ik had idd ook beide Toshiba's gezien.

Weet dat ze vrij laag zitten qua prijs.
Maar lees wel dat ze wat meer herrie maken en dat is niet fijn in de woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Bedoelde drie in plaats van twee.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:33
Ben(V) schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:15:
Beetje dure oplossing.

Je kunt ook gewoon een tijdje op twee disken draaien.
Ik weet niet hoe snel Seagate z'n garantie afwerkt, maar bij Western Digital had ik binnen een paar dagen een nieuwe disk in huis.
Waarom onnodig risico lopen? In de meeste gevallen zijn de disks op exact hetzelfde moment in de RAID set toegevoegd en even oud. Uiteraard heb je nog backup, maar je zit ook nog met de rebuild tijd en dat duurt wel even met 10TB HDD's.

@nossie63 Ik weet niet hoeveel HDD's er in de NAS passen, maar voor in de toekomst zou je ook een hot spare kunnen toevoegen. Zodra 1 disk de geest geeft zal de RAID set direct rebuilden.

[ Voor 14% gewijzigd door Hari-Bo op 08-04-2022 22:19 ]

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
De meeste disken sterven niet zomaar ineens maar krijgen eerst reallocated sectoren.
Ook bij de disk die hij wil vervangen is dat het geval.

Als je geld genoeg hebt dan kun je een nieuwe kopen, maar TS geeft aan dat geld een beperking is en dan zou ik gewoon even wachten tot je via de garantie een nieuwe krijgt.

En hot spares is helemaal zonde van het geld.
Als je perse een nieuwe disk wilt kopen kun je die binnen een dag in huis hebben, beetje zonde om zoveel geld dood in de kast te hebben liggen.

[ Voor 23% gewijzigd door Ben(V) op 08-04-2022 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 20:43

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@nossie63 Ik zou geen N300 in een zelfde enclosure (en/of pool) met ironwolf plaatsen, 2 redenen.

- De N300 geeft in onze testen vreemde resonanties waardoor de RV sensoren van de Ironwolfs rare rpm correcties gaan doen.
- De 512bytes sector emulatie werkt erg traag* op de N300 in vergelijking met de Ironwolf (pro) (en WD RED).

*Mijn vermoeden is dat het met de NCQ te maken heeft hoe deze intern met 4Kn omgaat, als je de NCQ namelijk op een depth van 1 zet wordt dan presteren ze vrijwel gelijk.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:40:
- De 512bytes sector emulatie werkt erg traag* op de N300 in vergelijking met de Ironwolf (pro) (en WD RED).
Hoe stel je dat vast, en boeit het echt? Alle filesystemen werken toch met clusters van 4k (of een veelvoud daarvan) die door aligning overeenkomen met de 4k hardware sectors? Dus de 'losse' 512 byte sectors worden nooit benaderd.

Offtopic: Het verbaast me dat alle schijven nog steeds 512 bytes emulatie hebben, terwijl voor zover ik weet ieder OS met grotere sectors overweg kan. Bewijs: Veel (de meeste?) USB-SATA convertors doen een interne sector grootte conversie. In het forum zijn er een hoop mensen die hier problemen mee hebben, maar die problemen zijn altijd dat de schijf zich via SATA anders gedraagt dan via USB, en nooit dat het OS niet met de USB variant om kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 20:43

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Mijzelf schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:54:
Hoe stel je dat vast, en boeit het echt?
Door te testen ;)
Met de aantallen HDD's die wij gebruiken loont het wel te weten hoe ze onderling verschillen en welke impact het heeft op arrays. Al is het maar 1%, op een scrub/defrag/rebuild tijd van 5 dagen loopt dat best op.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Als ik dan toch wat duurder kies, wat zeggen jullie dan? WD Red of Ironwolf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:42
Ligt er ook een beetje aan waar je je NAS voor gebruikt.
Ik heb een huis-tuin-en-keuken NAS en de performance is niet zo belangrijk.

Wel mix ik graag zoveel mogelijk merken (kwa disks), zodat een firmware probleem maximaal 1 schijf uitschakelt ipv allemaal tegelijk.
Ik heb zowel een N300 als Ironwolf samen in 1 NAS zitten, zonder problemen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:04
nossie63 schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:51:
Als ik dan toch wat duurder kies, wat zeggen jullie dan? WD Red of Ironwolf?
Duurder echte enterprise.
Red / ironwolf /n300 de verschillen zijn minimaal.

Echte enterprise is wat mij betreft.
WD hgst DC
Toshiba MG
Seagate exos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
leonbong schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:58:
[...]l.

Echte enterprise is wat mij betreft.
WD hgst DC
Toshiba MG
Seagate exos
Ik dacht gezien te hebben dat de Seagate Exos schijven een SAS aansluiting hebben ipv SATA.

Ik had idd die Exos gezien en die zijn idd een paar tientjes goedkoper. Maar vanwege de sas aansluiting heb ik niet verder gekeken.

Kan ik in mijn DS418 SAS schijven installeren?
Ik kon er niet zo snel iets over vinden bij Synology en Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-05 13:20
nossie63 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:24:
[...]

Ik dacht gezien te hebben dat de Seagate Exos schijven een SAS aansluiting hebben ipv SATA.

Ik had idd die Exos gezien en die zijn idd een paar tientjes goedkoper. Maar vanwege de sas aansluiting heb ik niet verder gekeken.

Kan ik in mijn DS418 SAS schijven installeren?
Ik kon er niet zo snel iets over vinden bij Synology en Google.
Die zijn er ook gewoon netjes in Sata hoor :)
pricewatch: Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 10TB
pricewatch: Seagate Exos X16 SATA (Standard model), 10TB

Wel even kijken, soms is de 12 of 14 of zelfs 16 of 18TB goedkoper dan een 10TB...

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Oké, goed om te weten.
Draaien die zonder problemen tussen Ironwolf schijven?
Pagina: 1