Volgorde van switches van belang?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik vd bal
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-09 18:27
Graag wil ik gebruik gaan maken van een Pi-hole om mijn DNS af te handelen, maar omdat ik deze niet in de meterkast wil plaatsen komt er toch een vraag naar boven.

Momenteel bestaan mijn netwerk uit het volgende:

Ziggo (bridge) -> Switch(1) (8-port unmanaged)
Achter deze switch(1) hangen de volgende apparaten:
1. Switch (2)
2. Accespoint (TP-link Deco M4)
3. Apple tv
4. Raspberry pi (p1 monitor)

Na Switch (2) hangen de volgende apparaten:
1. Router (hoofd accespoint TP-link Deco M4)
2. Hue bridge
3. Ikea Bridge
4. PS5
5. PC

Hier zou ik de Raspberry pi met Pi-hole graag neer willen zetten maar heeft deze dan het bereik over het volledige netwerk of alleen wat er aan switch 2 hangt?

Ik heb al wat rond proberen te zoeken op internet maar ben deze specifieke manier van aansluiten nog niet tegen gekomen.

Ik hoop dat ik het duidelijk verwoord heb, bij vragen hoor ik het graag!

Beste antwoord (via Frederik vd bal op 08-04-2022 12:33)

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 14:42
Zolang het gehele fysieke netwerk uit één netwerkrange (of "VLAN") bestaat dan heeft je Pi-hole gewoon connectiviteit met het gehele netwerk :) Vergelijk het in jouw situatie met stekkerdozen (i.p.v. switches), desondanks dat je meerdere stekkerdozen op elkaar aansluit blijft het uiteindelijk dezelfde stroomgroep (netwerk).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 14:42
Zolang het gehele fysieke netwerk uit één netwerkrange (of "VLAN") bestaat dan heeft je Pi-hole gewoon connectiviteit met het gehele netwerk :) Vergelijk het in jouw situatie met stekkerdozen (i.p.v. switches), desondanks dat je meerdere stekkerdozen op elkaar aansluit blijft het uiteindelijk dezelfde stroomgroep (netwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik vd bal
Mikey! schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:06:
Heel erg bedankt, de vergelijking met stekkerdozen is een goede ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:58

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wel een beetje vreemde opzet, dat je router ergens achterin je netwerk bungelt. Normaal plaats je die tussen je modem en de rest van je netwerk. Op deze manier heb je volgens mij niet eens de garantie dat het je router is die het publieke adres van Ziggo krijgt, maar kan dat net zo goed aan je PC worden toegekend of zo.

Weet je zeker dat je ziggo modem in bridge staat?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik vd bal
Orion84 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:41:
Wel een beetje vreemde opzet, dat je router ergens achterin je netwerk bungelt. Normaal plaats je die tussen je modem en de rest van je netwerk. Op deze manier heb je volgens mij niet eens de garantie dat het je router is die het publieke adres van Ziggo krijgt, maar kan dat net zo goed aan je PC worden toegekend of zo.

Weet je zeker dat je ziggo modem in bridge staat?
Eens, dit komt doordat ik mijn router (access point) niet in de meterkast wil hangen. Nu heb ik deze op het kantoor (2e etage) staan
Switch 1 staat in de meterkast
Switch 2 staat op kantoor

De ziggo modem staat wel in bridge modus, ook werkt het zo al enkele maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Frederik vd bal schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:50:
[...]
De ziggo modem staat wel in bridge modus, ook werkt het zo al enkele maanden.
Hangt de router dan met zowel zijn WAN als een LAN aan Switch 2? Anders valt er niet veel te routeren, behalve dan voor wifi.
In ieder geval lijkt me dat een zeer slechte topologie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:58

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Maar die router hangt dus maar met één aansluiting gekoppeld? Ik vraag me serieus af hoe die router dan het publieke adres van Ziggo kan hebben, maar ook nog als router voor jouw LAN kan functioneren...

Ik ben wel echt benieuwd hoe dat nu dan precies werkt. Het enige dat ik me kan bedenken is dat stiekem je modem gewoon helemaal niet in bridge mode staat en het modem dus de daadwerkelijke router is in dit netwerk. En de Deco's gewoon als AP functioneren.

Voor de plaatsing van de pi maakt het verder niet zoveel uit. Het blijft een plat LAN, maar het bepaalt wel in welk apparaat je moet zijn om in te stellen dat al je clients op het LAN de pi moeten gebruiken als DNS.

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 08-04-2022 12:59 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frederik vd bal
Orion84 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:58:
Maar die router hangt dus maar met één aansluiting gekoppeld? Ik vraag me serieus af hoe die router dan het publieke adres van Ziggo kan hebben, maar ook nog als router voor jouw LAN kan functioneren...

Ik ben wel echt benieuwd hoe dat nu dan precies werkt. Het enige dat ik me kan bedenken is dat stiekem je modem gewoon helemaal niet in bridge mode staat en het modem dus de daadwerkelijke router is in dit netwerk. En de Deco's gewoon als AP functioneren.

Voor de plaatsing van de pi maakt het verder niet zoveel uit. Het blijft een plat LAN, maar het bepaalt wel in welk apparaat je moet zijn om in te stellen dat al je clients op het LAN de pi moeten gebruiken als DNS.
Ik snap wat je bedoelt, naar mijn weten staat de ziggo in bridge mode. Maar de hoofd deco zit maar met 1 kabel verbonden.

Ik ga vanavond even precies uitzoeken hoe het zit en kom hierop terug.

EDIT:
Ik heb mijn netwerk nog eens goed onder de loep gelegd en je hebt gelijk.. mijn ziggo router doet al het werk en de Deco's fungeren enkel als AP.

Ik ga nu een Deco bij kopen welke ik in ga zetten voor de eerste switch en deze als router ga gebruiken.

Allen bedank voor de opheldering!

[ Voor 13% gewijzigd door Frederik vd bal op 08-04-2022 16:25 ]

Pagina: 1