VVE "boete" ivm. overslaan schoonmaakdag

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:51
2-jaarlijks of 2x per jaar? Dat laatste klopt meer met wat je verderop schrijft dat je per half jaar €60 terug kan krijgen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 13:21

SiliconError

:(){ :|:& };:

Topicstarter
Oh sorry, 2x per jaar bedoelde ik ermee! (aangepast!)

[ Voor 13% gewijzigd door SiliconError op 08-04-2022 12:32 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-09 12:53

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Oh boy, daar gaan we hoor... 83.000 replies met 'help gewoon mee, zeur niet zo' incoming...

Wat denk je dat er precies aan de constructie niet mag? Het is eigenlijk gewoon een bijdrage voor het schoonmaken van het gemeenschappelijke deel (neem ik aan?) van € 120 per jaar. Dat je die kunt terugverdienen door deel te nemen aan de schoonmaakdag staat daar m.i. los van. Of dit soort zaken achteraf toegevoegd kunnen worden lijkt me wel, anders kan er nooit iets worden veranderd natuurlijk. Een huishoudelijk reglement kan immers ook worden aangepast door de VVE. Waarom heb je aanleiding om te denken dat dit niet zou mogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

SiliconError schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:49:
De beheerorganisatie zegt dat dit rechtsgeldig is, omdat er met een meerderheid voor is gestemd.
Ik vraag me echter af dat echt zo is; het besluit mag dan wel rechtsgeldig genomen zijn, maar is datgene wat er besloten is wel rechtsgeldig?

Mag een bestuur zomaar deze constructie gebruiken om een nieuw soort boete op te leggen aan bewoners die (al dan niet structureel) de schoonmaakdag overslaan? Er is niks over vastgelegd in de splitsingsakte, en voor zover ik kan zien ook niet in het huishoudelijk reglement.
Dergelijke extra kosten moeten in de splitsingsakte worden vastgelegd, aangezien het kosten zijn voor het onderhoud van het complex. Daarvoor moet ook ook niet 'een meerderheid' instemmen, maar zo uit m'n hoofd iets van 80%. Mocht de splitsingsakte verwijzen naar een huishoudelijk reglement voor overige kosten dan zou het daar in ieder geval in moeten staan.

Ik zou dus bezwaar maken op die basis. Ze kunnen geen kosten innen die jij volgens je getekende documenten niet hoeft te betalen, tenzij er in die getekende documenten expliciet vermeld staat dat de kosten op ieder moment gewijzigd kunnen worden.

Voor 120 euro per jaar zou ik geen advocaat gaan inschakelen, maar je zou wel het juridisch loket kunnen raadplegen, of anders kunnen proberen via je rechtsbijstandverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:33

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat is het alternatief? Een schoonmaakbedrijf laten komen dat een veelvoud vraagt? Wat staat er in de notulen van die VVE vergadering? Wat was de reden?

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-09 12:30
Slim bedachte constructie van de VvE :)

Ongeacht of je wel of niet schoonmaakt, dit is voor iedereen toch een dikke win-win?

[ Voor 6% gewijzigd door Junia op 08-04-2022 12:44 ]

Acties:
  • +51 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
€60 voor een dag niet te hoeven schoonmaken lijkt me geen geld.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:38
Oon schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:41:
[...]

Dergelijke extra kosten moeten in de splitsingsakte worden vastgelegd, aangezien het kosten zijn voor het onderhoud van het complex. Daarvoor moet ook ook niet 'een meerderheid' instemmen, maar zo uit m'n hoofd iets van 80%. Mocht de splitsingsakte verwijzen naar een huishoudelijk reglement voor overige kosten dan zou het daar in ieder geval in moeten staan.
schoonmaak valt niet onder onderhoud (zou anders in een meerjaren onderhoudsplan-MJOP moeten staan) maar hoort onder standaard beheer.

de VvE heeft hierin dus correct gehandels.

overigens vind ik dit een goede en goedkope oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Voor mijn gevoel is het wel eerlijk, als je het niet schoonmaakt moeten ze iemand inhuren en dat kost geld. Volgens mij is de 'boete' ook niet hoger dan dat bedrag.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:45
peter-rm schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:50:
[...]

schoonmaak valt niet onder onderhoud (zou anders in een meerjaren onderhoudsplan-MJOP moeten staan) maar hoort onder standaard beheer.

de VvE heeft hierin dus correct gehandels.

overigens vind ik dit een goede en goedkope oplossing
Echt uitstekend idee inderdaad. Ik ga het ook voordragen bij de volgende vergadering. :)

Een woningbouwvereniging hier heeft ongeveer hetzelfde: als ik een jaar mijn eigen ruiten niet heb ingegooid en mij in de buurt heb gedragen(jaja..) dan krijg ik aan het eind van het jaar een deel van de maandelijkse inleg terug.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:49
En heeft de VVE ook al eens geïnformeerd wat het kost als je dit laat doen door een bedrijf ?
Die boete dinges kan alleen als iedereen ervoor tekend want in feite is het een wijziging van de overeenkomst.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 08-04-2022 12:56 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SiliconError

SiliconError

Topicstarter
Ik heb altijd netjes meegedaan aan de schoonmaak hoor, het is ook gewoon gezellig. Alleen de laatste tijd is er een hoop zurigheid om andere zaken (VVE's hè), dus houd ik alles nog eens onder de loep ;)

De schoonmaakdag was ooit gewoon vrijwillig, en ik gok dat zo'n 80% altijd meedeed (als ze niet toevallig iets anders in de agenda hadden). Er waren een aantal mensen die zich zo aan die 20% ergerden dan ze met zo'n 'boete' zijn gekomen.

Wat mij vooral steekt is dat alle macht bij een paar mensen ligt. Niks is vastgelegd, zaken als:
  • Wie in het bestuur heeft het recht om te bepalen of je schoonmaak bijdrage genoeg is? Is ouwehoeren rond een emmer sop genoeg?
  • Hoe wordt er gecontroleerd of het bestuur dit eerlijk beoordeelt?
  • Wanneer kan er een vrijstelling worden gegeven door het bestuur?
Er zijn namelijk ook een aantal hele oude bewoners die niet meer goed ter been zijn. Die krijgen gewoon vrijstelling omdat ze 'de koffie regelen'. In het verleden is er ook geld ingehouden bij mensen die eenmalig een goede reden hadden (werk in het weekend, begrafenis, dat soort dingen).

[ Voor 5% gewijzigd door SiliconError op 08-04-2022 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:46
Als het goed is hebben jullie 1 keer per jaar een ALV.

Hier kan je het bestuur wegstemmen, als je een meerderheid krijgt van je mede bewoners.

De meerheid heeft toen ingestemd met een wijziging in het huishoudelijk regelment?
Ben je daar bij geweest?

Heb je toen aangegeven dat hier duidelijke regels over moeten komen en waren dat andere leden het mee eens?

Daarnaast zouden alle bestuurlijke besluiten openbaar moeten zijn op jullie ledensite?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiliconError

SiliconError

Topicstarter
mr_evil08 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:55:
En heeft de VVE ook al eens geïnformeerd wat het kost als je dit laat doen door een bedrijf?
Vroeger werd het door een bedrijf gedaan. Hier was men altijd ontevreden over, en toen is besloten dat we het op vrijwillige basis best zelf konden doen om zo ook kosten te besparen. Dat is later dus door ergernissen en scheve ogen onderling veranderd in deze regel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiliconError

SiliconError

Topicstarter
joke_name schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:12:
De meerheid heeft toen ingestemd met een wijziging in het huishoudelijk regelment?
Ben je daar bij geweest?

Heb je toen aangegeven dat hier duidelijke regels over moeten komen en waren dat andere leden het mee eens?

Daarnaast zouden alle bestuurlijke besluiten openbaar moeten zijn op jullie ledensite?
Ik was er bij, heb niet voor gestemd (ik vond het kinderachtig).
We hebben (helaas) geen goede regels afgesproken toen.

Op de ledensite is alleen een Splitsingsakte en huishoudelijk reglement te vinden die al bestonden voor dit besluit. Ik heb het bestuur gevraagd om alle updates aan het reglement ook online te zetten...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:59
SiliconError schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:06:
Wat mij vooral steekt is dat alle macht bij een paar mensen ligt. Niks is vastgelegd, zaken als:
  • Wie in het bestuur heeft het recht om te bepalen of je schoonmaak bijdrage genoeg is? Is ouwehoeren rond een emmer sop genoeg?
Er zijn namelijk ook een aantal hele oude bewoners die niet meer goed ter been zijn. Die krijgen gewoon vrijstelling omdat ze 'de koffie regelen'. In het verleden is er ook geld ingehouden bij mensen die eenmalig een goede reden hadden (werk in het weekend, begrafenis, dat soort dingen).
Precies hierom is het niet zo’n goede regeling. Er ontstaan altijd weer nieuwe discussies en irritaties. Dus handiger als VVE om het óf uit te besteden, óf te accepteren dat er mensen zijn die hier met welke reden of achtergrond ook niet aan meedoen. Vrijwillig is immers vrijwillig? In onze VVE statuten staat overigens dat schoonmaakdag op vrijwillige basis is. Een incasso zou daarom niet kunnen. Is dat bij jullie niet ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Klinkt als iets voor de volgende vergadering dan. Boete is prima, maar er moet wel gewoon goed vastgelegd worden hoe het zit, en ik zou expliciet een prestatie verwachten die in verhouding staat tot de boete, dus niet een paar euro aan koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
staat het in het huishoudelijk reglement, of is het "gewoon" een besluit?
in dat laatste geval is het denk ik niet geldig, maar kijk dat na in je splitsingsreglement.
als het wel in het huishoudelijk reglement staat, is het geldig, maar waarschijnlijk niet met terugwerkende kracht. dan geldt het dus alleen voor "nieuwe" leden. ook hier moet je kijken wat er hierover in het splisingsreglement staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:53
De vraag van TS is niet "is dit een goede regeling?", maar "is dit rechtsgeldig?". Ik heb nog geen goede argumenten gehoord waarom dit niet rechtsgeldig zou zijn. In een splitsingsakte hoeft niet de absolute hoogte van de bijdrage vastgelegd te zijn, dit kan gewoon in de ALV van de VVE bepaalt worden. De verdelingssleutel van de bijdrage staat normaalgesproken wel in de splitsingsakte en om dat te wijzigen moet je naar de notaris. Maar dat wil niet zeggen dat een VVE niet kan beslissen om deelnemers aan de schoonmaakdag 60 euro te betalen, ongeacht de verdelingssleutel van de bijdrage. Ik kan me niet direct een juridisch bezwaar indenken, mits het via de correcte weg besloten is door de VVE.

[ Voor 3% gewijzigd door Lapa op 08-04-2022 13:23 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:18
Beetje apart is het wel , je bent niet tevreden over het schoonmaakbedrijf, en je zoekt in plaats van een ander schoonmaakbedrijf eerst een oplossing in vrijwillig schoonmaken.

Dat stel je vervolgens verplicht, door een terugverdien systeem op te tuigen.

Dus stel een bewoner heeft een beperking, is ernstig ziek en kan niet meedoen of iemand gaat simpelweg een halfjaar op wereldreis , dan betaal je alsnog voor schoonmaken van het pand door je mede bewoners.

Het is een dienst , besteedt deze dan of uit of stel een schoonmaakploeg aan bestaande uit bewoners die een onkosten vergoeding krijgen en bestaat uit een club die het altijd doet en daar ook toe in staat is.

Net als de technische commissie enzovoorts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24

Yucon

*broem*

Mooie gelegenheid om er een buurtbbq aan vast te plakken :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:19
Lijken mij zeer terechte vragen om bij de volgende ALV aan te kaarten.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Hoe smerig is het? Niet een heitje voor een karweitje voor verveelde kinderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-09 13:40
CornermanNL schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:24:
Beetje apart is het wel , je bent niet tevreden over het schoonmaakbedrijf, en je zoekt in plaats van een ander schoonmaakbedrijf eerst een oplossing in vrijwillig schoonmaken.
In mijn ervaring moet je het schoonmaakbedrijf sowieso iedere zoveel tijd wisselen. De kwaliteit is aan het begin prima maar na 2-3 jaar komt er altijd klad in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Als het niet in het huishoudelijk reglement is opgenomen lijkt me dit niet geldig. Een nieuwe bewoner zou er dus geen weet van hebben en het bedrag wordt zomaar ingehouden?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-09 19:06
Mooie regeling. Stimulans voor wie wil en kan meewerken en een lekker goedkope uitbestede schoonmaak voor wie niet wil.👍

Is je vraag puur rechtsfilosofisch of ben je echt voornemens hier moeilijk over te gaan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 14:19

Honesty

kattenneus!

Ik vind het ook een mooie oplossing, je kan het ook omdraaien dat iedereen die meewerkt 60 euro onkostenvergoeding krijgt voor het meehelpen.
Vaak is wat het vve bestuur besluit niet voor iedereen de ideaalste oplossing maar gaat het om de zwijgende meerderheid die er geen last van heeft.
Paar vragen die ik zou hebben zijn inderdaad wat zijn de prestatie eisen?
Kan je gewoon smorgens tekenen en krijg je dan je 60 euro of moet er bewijs zijn dat je echt iets doet.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Lijkt me een koopje. Ik zou betalen, een lekkere klapstoel neerzetten en genieten van de show.

Iets serieuzer: ik zou aansturen om het toch maar weer uit te besteden. Als er klachten zijn kun je die oplossen met de ingehuurde firma, of desnoods een andere zoeken. In elk geval is samen klagen over een derde denk ik gezonder dan klagen over elkaar onderling.

Uiteraard staat het een ieder vrij om een keer extra te vegen of te poetsen. Maar als je dat mensen gaat opleggen wordt het een soort commune en dat lijkt me niet de bedoeling. In elk geval zou ik zelf - uit principe - betalen en niet meehelpen zolang er boete tegenover staat. Echt vrijwillig ben ik wel van de partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiliconError

SiliconError

Topicstarter
Johan Bogle schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:38:
Is je vraag puur rechtsfilosofisch of ben je echt voornemens hier moeilijk over te gaan doen?
Daar ben ik nog niet over uit, maar het wordt op andere gebieden ook steeds minder sympathiek binnen de VVE...
NielsFL schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:51:
Uiteraard staat het een ieder vrij om een keer extra te vegen of te poetsen. Maar als je dat mensen gaat opleggen wordt het een soort commune en dat lijkt me niet de bedoeling. In elk geval zou ik zelf - uit principe - betalen en niet meehelpen zolang er boete tegenover staat. Echt vrijwillig ben ik wel van de partij.
Dat gevoel wordt bij mij dus steeds sterker nu... ik wil alleen liever niet meer betalen 8)7.
SmurfLink schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:37:
Als het niet in het huishoudelijk reglement is opgenomen lijkt me dit niet geldig. Een nieuwe bewoner zou er dus geen weet van hebben en het bedrag wordt zomaar ingehouden?
Daar lijkt het op. Ik kan het niet terugvinden. Maar zoals ik al zei, het wordt allemaal niet goed up-to-date gehouden online. Het laatste regelment is van 2017.

Ik vond net dit terug in een oude (online) notule:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuSN1I1rtdkpxYOpwdNy9Q8XjTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ChVUuyByEOJu2muE9BmWNPG.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij is dit nooit gebeurd, of ze zijn tot de conclusie gekomen dat een stemming tijdens de ALV (in 2018) voor het huidige systeem geldig was. Ik vraag me af of dat daarna dan goed beschreven is.

[edit]
Ik zie nu dat deze notule van maart 2017 is, de stemming voor dit systeem in 2018 heeft plaatsgevonden. Het laatste reglement is van oktober 2017. Daarin staat niets over deze nieuwe "boete" beschreven.

[ Voor 18% gewijzigd door SiliconError op 08-04-2022 14:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:50

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Wat ik me afvraag, eerder werd dit door een bedrijf gedaan. Nu dus op vrijwillige basis en €10/ maand extra betalen per maand. Welke wel terug te verdienen is door mee te doen.

Waar gaat het geld naartoe die eerder aan de schoonmaak besteed werd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Vraag zou voor mij ook nog zijn: wat gebeurt er met die 60 euro? Wordt daar daadwerkelijk een schoonmaakbedrijf voor ingezet? Of wordt het werk door de aanwezige vrijwilligers gedaan en verdwijnt het geld in de kas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

WishmasterNL schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:50:
Wat ik me afvraag, eerder werd dit door een bedrijf gedaan. Nu dus op vrijwillige basis en €10/ maand extra betalen per maand. Welke wel terug te verdienen is door mee te doen.

Waar gaat het geld naartoe die eerder aan de schoonmaak besteed werd?
Of er was eerder één actieve buurvrouw die het schoonmaakte in haar eentje (zoals het in de meeste kleinere flats het geval is).

Ik heb zo'n regeling gehad in een huurappartement en vond het een prima regeling. Beneden hing het schema. Een iemand had er wel problemen mee. Toen ik daar ging wonen was de eigenaar net wakker uit een coma omdat iemand haar de trap afgegooid had. Sindsdien heeft ze alleen nog briefjes onder de deur door geschoven als iemand aan de beurt was maar niemand meer aangesproken. Het alternatief is servicekosten betalen.

[ Voor 29% gewijzigd door Marzman op 08-04-2022 15:00 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

SiliconError schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:07:
[edit]
Ik zie nu dat deze notule van maart 2017 is, de stemming voor dit systeem in 2018 heeft plaatsgevonden. Het laatste reglement is van oktober 2017. Daarin staat niets over deze nieuwe "boete" beschreven.
Dan is het niet netjes van het bestuur dat er niet een nieuwe versie van het reglement gedeeld is. Maar het moet opvraagbaar bij ze zijn.

Als de stemming voor het systeem juist verwoord is, dan doen ze hier niets verkeerd. Ze leggen uberhaupt al geen boete open, maar belonen schoonmakers. Collectief betalen jullie 10 euro p.p. voor schoonmaak, die nu georganiseerd wordt onder de eigen leden van de VVE. Wel kun je ze vragen wat de bestemming is van het geld wat niet teruggekeerd wordt aan leden van de VVE. Daar heb je wel weer iets over te zeggen. Als dat in een buurtfeest gaat en jij hebt daar lol van, dan wordt er voor jouw 120 euro schoongemaakt en een buurtfeestje gehouden. Ik zou het wel weten ;)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
Zo een soort regeling was er bij mijn VVE ook voor de tuin. Wil je niet deelnemen aan de beurtrol? Geen probleem maar dan betaal je ervoor.

Ik betaalde dat met plezier want was zelden thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
*knip*
Dat voegt niets toe.

[ Voor 77% gewijzigd door tweakduke op 13-04-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 10:02
*knip*
Dat doet de TS dus al, dit voegt niets toe.

[ Voor 74% gewijzigd door tweakduke op 13-04-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 14:19

Honesty

kattenneus!

Ze kunnen ook zeggen iedereen 10 euro per maand voor de schoonmaak en de pot wordt verdeeld over iedereen die meehelpt die en die dag.
Bij onze vve zou het 80 keer 120 euro zijn dus een beetje veel als er 3 a 4 mensen op komen draven maar ik denk dat het normaal wel redelijk overeenkomt.
Ik zou zelf dan wel voorstander zijn van 3 dagen per jaar waar je er makkelijker 1 of 2 kan missen

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-09 09:37

Blokker_1999

Full steam ahead

En wat brengt deze reactie nu op? TS geeft zelfs aan wel degelijk mee te helpen. Daarnaast kunnen er vele redenen zijn waarom personen niet deelnemen. De ene reden al beter dan de andere. Daarom ook dat zo een regeling goed omschreven moet staan en niet zomaar even een voetnoot moet vormen in de notulen van een vergadering. Rechtszekerheid is voor iedereen belangrijk in een geval als dit.

[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 13-04-2022 11:54 . Reden: Quote aangepast ]

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Toke_gt schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:15:
[...]

Precies hierom is het niet zo’n goede regeling. Er ontstaan altijd weer nieuwe discussies en irritaties. Dus handiger als VVE om het óf uit te besteden, óf te accepteren dat er mensen zijn die hier met welke reden of achtergrond ook niet aan meedoen. Vrijwillig is immers vrijwillig? In onze VVE statuten staat overigens dat schoonmaakdag op vrijwillige basis is. Een incasso zou daarom niet kunnen. Is dat bij jullie niet ook zo?
Oneens, want juist hierdoor kan je hebben dat er geen scheve blikken nodig zijn: Immers help je niet mee, dan betaal je. Even goede vrienden.

Bij mijn (kleine) VvE hebben we het ook voor wat simpel werk dat we 2x per jaar doen. We kunnen wel uitbesteden, maar laatste offertje was iig meer dan €10 per persoon per maand. Bij een grote VvE denk ik dat je al snel beter af ben met een bedrijf het laten doen, maar bij een kleinere? Hoeveel geld wil je betalen omdat een enkeling weigert iets te doen?
Ja want stel je voor, even meehelpen met de VvE om geld te besparen...

[ Voor 2% gewijzigd door tweakduke op 13-04-2022 11:54 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
SiliconError schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:07:
[...]

Daar ben ik nog niet over uit, maar het wordt op andere gebieden ook steeds minder sympathiek binnen de VVE...

[...]

Dat gevoel wordt bij mij dus steeds sterker nu... ik wil alleen liever niet meer betalen 8)7.

[...]

Daar lijkt het op. Ik kan het niet terugvinden. Maar zoals ik al zei, het wordt allemaal niet goed up-to-date gehouden online. Het laatste regelment is van 2017.

Ik vond net dit terug in een oude (online) notule:
[Afbeelding]

Volgens mij is dit nooit gebeurd, of ze zijn tot de conclusie gekomen dat een stemming tijdens de ALV (in 2018) voor het huidige systeem geldig was. Ik vraag me af of dat daarna dan goed beschreven is.

[edit]
De VvE zijn de bewoners samen.
De volgende Alv wakker blijven en opbouwend proberen mee te denken ;)
Wellicht is er een vacature voor een bestuursfunctie O-)

Deze boete lijkt mij volledig legitiem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:03
Kan een boete niet alleen legitiem zijn als er een verplichting tot schoonmaak is?

Die verplichting is er volgens mij niet en zou ook niet mogen. Daar is juist de VvE voor?

@Paitor het is volgens mij wel echt een boete, want het bedrag komt bovenop de servicekosten, die eerst inclusief schoonmaakbedrijf waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zou eens nakijken waarvoor er een machtiging is afgegeven aan de VvE.
Als dat enkel is voor de VvE bijdrage, dan mogen ze daarop niet ineens andere bedragen gaan afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebeast12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:53
SiliconError schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:49:
Een aantal VVE ledenvergaderingen geleden heeft een stel boze bewoners besloten dat er een boete ingesteld moet worden voor mensen die niet 2x per jaar meedoen aan de (tot dan toe vrijwillige) schoonmaakdag.
Een meerderheid heeft toen voor gestemd en sindsdien wordt er, naast het normale bedrag zoals bepaald in de splitsingsakte, 10 euro per maand extra afgeschreven.

Het bestuur bepaalt ieder half jaar na de schoonmaakdag of je in aanmerking komt voor teruggave van het ingehouden bedrag (60 euro per keer). Dit wordt dan door het bestuur doorgegeven aan de beheerorganisatie, die het bedrag terugstort op je rekening.

De beheerorganisatie zegt dat dit rechtsgeldig is, omdat er met een meerderheid voor is gestemd.
Ik vraag me echter af dat echt zo is; het besluit mag dan wel rechtsgeldig genomen zijn, maar is datgene wat er besloten is wel rechtsgeldig?

Mag een bestuur zomaar deze constructie gebruiken om een nieuw soort boete op te leggen aan bewoners die (al dan niet structureel) de schoonmaakdag overslaan? Er is niks over vastgelegd in de splitsingsakte, en voor zover ik kan zien ook niet in het huishoudelijk reglement.
Ik kom even terug op de algemene vraag.

Een besluit kan zeker rechtsgeldig zijn mits er natuurlijk genoeg leden aanwezig zijn om te stemmen.

Maar ik zie wel een paar haken en ogen die ik nergens beschreven zie:

Wat moet er schoongemaakt worden?
Wat is de definitie schoonmaken voor de VVE?(even een bezem erdoor heen of moet je soppen enz)
Hoe wordt er gecontroleerd?
Wat nou als er de dag na de schoonmaak een storm is en deze veroorzaakt afval terwijl je net schoongemaakt hebt?

Ik bedoel met deze vragen eigenlijk te zeggen dat het niet waargemaakt kan worden.
Wij hebben ook een VVE en hebben dit onderwerp ook gehad.
Maar er zitten teveel afhankelijkheden aan om deze boete rechtsgeldig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:49
SiliconError schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:13:
[...]

Vroeger werd het door een bedrijf gedaan. Hier was men altijd ontevreden over, en toen is besloten dat we het op vrijwillige basis best zelf konden doen om zo ook kosten te besparen. Dat is later dus door ergernissen en scheve ogen onderling veranderd in deze regel.
Daar heb je het probleem al "vrijwillige" basis.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dat is altijd de ellende met vrijwilligers. Die vinden dat iedereen maar een steentje bij moet dragen en snappen de definitie van vrijwillig niet.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 20:15
@SiliconError
Zelf ben ik voorzitter van onze VVE. Wij betalen circa 250 euro p/m om ons complex schoon te laten maken door een bedrijf. Wordt 1x per week gedaan. We zijn met 37 woningen, dus minder dan 10 euro per maand.
In elke VVE blijf je discussie hebben over dit soort zaken. Mensen die veel doen, mensen die helemaal niks doen. Mensen die gevoelsmatig moeten betalen aan zaken waar ze niet direct voordeel bij hebben, etc.
Gevoelsmatige moet je op de volgende ALV de boel goed gaan regelen. Gooi in de groep (jij mag zaken zelf op de agenda zetten!) of je een bedrijf inhuurt die gaat schoonmaken. Geen gezeur meer over mensen die wel of niet helpen, boetes etc. Enkel per maand betalen en klaar.
Of jullie huidige systeem formeel vastleggen in het huishoudelijk reglement. Moet je wel voldoende stemmen hebben (staat in je splitsingsregelement). Nu is dat blijkbaar niet gedaan, dus alles wat er nu gebeurd zou zomaar niet rechtsgeldig kunnen zijn.

Veel van je vragen zijn te vinden in het splitsingsreglement. Hierin staat omschreven wat het mandaat is van het bestuur en de ALV.
Heb je nog wat gegevens voor ons? Aantal woningen, jaartal van het splitsingsreglement, etc?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:47
(Ook) hier een bestuurslid wat met interesse meeleest.
ik vind de implementatie met een boeteregeling discutabel, want het druist in tegen de splitsingsdelen. Alle kosten dienen namelijk via de breukdelen en dus servicekosten geïnd te worden. Boeteclausules zitten vaak wel in de AvS, maar daar voldoet dit absoluut niet aan. Dat is voor zwaardere vergrijpen.

Echter met de constructie service kosten verhogen en de vrijwilligers een vrijwilligersvergoeding (let op, zijn regels voor hoeveel je belastingvrij mag uitkeren), is een prima constructie en heeft een veel positievere toon dan boetes. Resultaat is hetzelfde, maar op deze manier hou je 't de breukdelen voor de servicekosten in takt.

Verder lees ik dat het vastleggen van notulen en regels nog wat rommelig gaat in deze VVE. Ook dat kan je dus met hogere servicekosten en een vrijwilligersvergoeding afvangen.
...
Hier moet je 't micromanagement los laten. Maak een takenlijst en verdeel dat (zo eerlijk mogelijk). Bestuur en bewoners kunnen elkaar op de dag zelf best aanspreken op lanterfanters, maar ga 't niet tot op de minuut registreren wie wat doet.
Vrijstellingen moet je niet willen. Dan ga je goed bedoeld een recht toe recht aan systeem optuigen met allerlei (moeilijk te toetsen) uitzonderingen. Als iemand niet kan, ongeacht de rede, dan mogen ze een vrijwilliger regelen. Uitgangspunt is, iedereen dezelfde servicekosten. Alleen vrijwilligers, VVE lid of niet, kan een vergoeding verdienen voor de participatie.

Het hoeft zeker niet in de AvS. Dat is veel te ingrijpend. Het HHR zou kunnen, maar hoeft met de constructie van vrijwilligersvergoeding ook niet. Want elk jaar kan op de ALV besloten worden of er voor komend boekjaar x bedrag aan servicekosten geïnd wordt voor de schoonmaak en dat de uitvoer wordt gedaan d.m.v. een vrijwilligersvergoeding, dan wel uitbesteed. En welke bedragen men er aan wil hangen.
Toke_gt schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:55:
Vraag zou voor mij ook nog zijn: wat gebeurt er met die 60 euro? Wordt daar daadwerkelijk een schoonmaakbedrijf voor ingezet? Of wordt het werk door de aanwezige vrijwilligers gedaan en verdwijnt het geld in de kas?
Het is aan de ALV om te beslissen wat er met begrotingsoverschot gebeurd. Administratief makkelijkste is bijschrijven in de kas. Elk jaar heb je wel een kleine of iets minder kleine afwijking van de begroting. Dan moet je elke keer alle leden een verrekening gaan sturen. Maar verdwijnen doet 't sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
PROnline schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:06:
Het is aan de ALV om te beslissen wat er met begrotingsoverschot gebeurd. Administratief makkelijkste is bijschrijven in de kas. Elk jaar heb je wel een kleine of iets minder kleine afwijking van de begroting. Dan moet je elke keer alle leden een verrekening gaan sturen. Maar verdwijnen doet 't sowieso niet.
Maar hoe kunnen schoonmaakkosten in rekening worden gebracht als ze niet worden uitgegeven? Dan is het toch een soort boete? En dat lijkt me zonder aanpassing in HR niet rechtsgeldig? Dat is wat TS vroeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:47
Toke_gt schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:08:
[...]

Maar hoe kunnen schoonmaakkosten in rekening worden gebracht als ze niet worden uitgegeven? Dan is het toch een soort boete? En dat lijkt me zonder aanpassing in HR niet rechtsgeldig? Dat is wat TS vroeg.
de VVE geeft toch geld uit aan vrijwilligersvergoeding? Dat is de uitgave die de VVE doet/gaat doen. Dat is een kostenpost op de begroting. En daar betaald iedereen aan mee volgens het splitsingsreglement. Of hij vervolgens vrijwilliger wordt of niet. Ieder lid betaald evenredig aan het splitsingsdeel.
Gaat men 't laten doen, dan moet er meer begroot worden, betaald iedereen meer.

Maar men moet 't gewoonweg niet in één adem noemen met de servicekosten, niet een boete, en ook niet een korting. Enige relatie die er is, de kostenpost schoonmaken op de begroting, wordt betaald uit de servicekosten.

Dat er leden zijn die servicekosten betalen, maar daarnaast vrijwilliger zijn en daarvoor een kleine vergoeding ontvangen is dus louter toeval. Want er zijn ook leden die geen vrijwilliger zijn, en er zijn mogelijk vrijwilligers die graag een handje helpen, maar geen lid zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Als professioneel VvE beheerder blijf ik graag weg van dit soort constructies. Dit is voer voor willekeur en discussie achteraf. Bovendien zorgt het voor extra administratieve handelingen en wordt het een drama mocht je zo'n vordering ooit over moeten dragen aan een duerwaarderskantoor.

Gewoon een vrijwillegersdag doen zonder voorwaarden of een professioneel bedrijf betalen om het te doen. Dat zijn de enige opties. Maar daar heb jij helaas niks aan nu natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Olympialooping schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:17:
Dit is voer voor willekeur en discussie achteraf.
Op mij komt het besluit over als een 'omgekeerde boete', want er zijn immers geen kosten voor een schoonmaakbedrijf meer als ik het goed begrijp. Eerst krijgt iedereen dus de boete voor niet schoonmaken opgelegd in termijnen van een maand, waarna de leden die wel schoonmaken de 'boete' krijgen gerestitueerd.

Maar als er in het splitsingsreglement al een regulier boete-bepaling staat zoals bijvoorbeeld in art. 45 van modelreglement 2017 staat uitgeschreven (dat model hoeft dus niet voor de TS de gelden voor de helderheid), is dit dan geen nietig besluit geweest als het in strijd is met zo'n eventuele boete-bepaling in het splitsingsreglement van de TS?

https://www.knb.nl/nieuws...srechten-2017-vastgesteld

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
Real schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:09:
[...]

Op mij komt het besluit over als een 'omgekeerde boete', want er zijn immers geen kosten voor een schoonmaakbedrijf meer als ik het goed begrijp. Eerst krijgt iedereen dus de boete voor niet schoonmaken opgelegd in termijnen van een maand, waarna de leden die wel schoonmaken de 'boete' krijgen gerestitueerd.

Maar als er in het splitsingsreglement al een regulier boete-bepaling staat zoals bijvoorbeeld in art. 45 van modelreglement 2017 staat uitgeschreven (dat model hoeft dus niet voor de TS de gelden voor de helderheid), is dit dan geen nietig besluit geweest als het in strijd is met zo'n eventuele boete-bepaling in het splitsingsreglement van de TS?

Een boete opleggen voor een overtreding die nog niet begaan is ? Zou wel mooi zijn, krijgen we allemaal alvast een boete voor te hard rijden en als je er na een jaar geen begaan hebt krijg je je geld weer terug :+ Je zou verder wel eens gelijk kunnen hebben m.b.t. de nietigheid. Maar los daarvan is het sowieso een belachelijke werkwijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Olympialooping schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:34:
[...]
Een boete opleggen voor een overtreding die nog niet begaan is ? Zou wel mooi zijn, krijgen we allemaal alvast een boete voor te hard rijden en als je er na een jaar geen begaan hebt krijg je je geld weer terug
Mee eens dat het gek klinkt, maar hoe moet je dit dan interpreteren? Als de leden die niet schoonmaken daarmee het reglement overtreden, dan lijkt mij de meest geëigende werkwijze een boete voor die leden als het reglement daarin voorziet. Dat gebeurt volgens mij nu ook, maar dan dus met een restitutie voor de leden die wel schoonmaken.
Je zou verder wel eens gelijk kunnen hebben m.b.t. de nietigheid.
En dat kan anders dan vernietiging dus ook langer dan een maand na het besluit nog voor een rechter worden gebracht mocht dat nodig zijn. Moeten een of meerdere leden wel via een dagvaardingsprocedure naar de rechtbank willen (in principe dus niet de kantonrechter), inclusief de bijkomende kosten en mogelijke heisa van burenruzie die daarmee kan samenhangen.

Zonder rechter (en burenruzie) is uiteraard beter. Als vrijwilligheid niet werkt, denk ik dat het bestuur dit vrij eenvoudig kan repareren door met een reglementaire boete te werken als die bepaling is opgenomen en een schoonmaakbedrijf echt geen optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Olympialooping schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:17:
Als professioneel VvE beheerder blijf ik graag weg van dit soort constructies. Dit is voer voor willekeur en discussie achteraf. Bovendien zorgt het voor extra administratieve handelingen en wordt het een drama mocht je zo'n vordering ooit over moeten dragen aan een duerwaarderskantoor.

Gewoon een vrijwillegersdag doen zonder voorwaarden of een professioneel bedrijf betalen om het te doen. Dat zijn de enige opties. Maar daar heb jij helaas niks aan nu natuurlijk.
En een vrijwilligersdag waarbij altijd een aantal lekker willen meeliften is geen voer voor discussie achteraf? Hell, zelfs als je geen zin hebt lijkt het mij net zo lekker dat je het gewoon afkoopt, dan juist geen discussie mogelijk.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:10
man wat ben ik blij dat ik niet in een VVE constructie woon. Beetje verplicht gaan schoonmaken :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:31
Real schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:09:
[...]

Het is geen boete.
Het is gewoon een verhoging van de maandelijkse VVE bijdrage met €10 per maand ten behoeve van schoonmaak en klein onderhoud van de gemeenschappelijke ruimten.
Degenen die actief meedoen aan de schoonmaakdag krijgen vervolgens een vrijwilligersbijdrage van €60 per keer uitbetaald door de VVE.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
Sissors schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 23:33:
[...]

En een vrijwilligersdag waarbij altijd een aantal lekker willen meeliften is geen voer voor discussie achteraf? Hell, zelfs als je geen zin hebt lijkt het mij net zo lekker dat je het gewoon afkoopt, dan juist geen discussie mogelijk.
Ik zeg niet dat het eerlijk is, maar eerlijk is dan ook een rekbaar begrip en in een VvE waarin je met een willekeurig gezelschap leeft en gezamenlijk het e.e.a. moet organiseren is het zelden eerlijk. Wie bepaalt wie er vrijstelling krijgt omdat hij/zij te zien of te oud is en wanneer is dat ? En wat als je te oud bent naar de extra schoonmaakkosten niet kan betalen van alleen je AOW.

Ik hoor de telefoon op mij kantoor al rinkelen als ik eraan denk :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:05
TweakerVincent schreef op zondag 10 april 2022 @ 00:27:
man wat ben ik blij dat ik niet in een VVE constructie woon. Beetje verplicht gaan schoonmaken :D
Het is althans toch een keuze, wellicht wilde de meeste bewoners geen professioneel bedrijf inhuren om kosten te besparen.

Ik heb voorheen ook in een appartementencomplex gewoond (met 6 woningen) waarbij een schoonmaakschema gehanteerd werd. Elke 2 weken diende een woning de gezamelijke ruimte (vluchtig) schoon te maken, het kostte je maximaal 30 minuten om het te doen. Het was op 3 verdiepingen (2 woningen per verdieping) stofzuigen waarbij maar weinig tapijt lag en even de trap mee te nemen tijdens het stofzuigen. Meer hoefde niet.

Elk half jaar werd er een grote schoonmaak gehouden waarbij alle eigenaren dan mee moesten helpen (2 woningen hadden andere eigenaren en werden dus verhuurd). Aangezien de huurders geen deel uitmaakte van de VVE hoefde die dus niet mee te doen met de grote schoonmaak, we hebben ze wel gevraagd om mee te doen met de roulatie van 2 weken.

Maar je zag al snel dat sommige helemaal niks deden of alleen hun eigen verdieping schoonmaakte. En degene die in het begin wel fanatiek mee deden begonnen later dus ook af te haken waardoor er uiteindelijk alleen maar eens per half jaar werd schoongemaakt en het tussendoor (vooral met nat weer en sneeuw) echt smerig was binnen.

De boete is misschien niet rechtsgeldig, maar ik denk dat het wel voor de meeste mensen helaas nodig is om ervoor te zorgen dat het schoonmaken gedaan wordt en het voor de overige bewoners wel eerlijk blijft dat ze wel hun steentje bijdragen. De bewoners hebben blijkbaar geen trek om te betalen voor een professioneel schoonmaakbedrijf (dat is namelijk de andere keuze die er is).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:22
Ik kon ook nog een keer zo’n “opruimdag” herinneren hier. Niet in het kader van een vve maar gewoon vrijwillig. Natuurlijk veel te laat begonnen, eerst nog lang kletsen, bak koffie.

Grote feesttent op gezet. Tv erop aangesloten en kijken maar. Weer een ander stond in uniform met een fluitje en een walkie talkie de boel te delegeren, een ander zat de spullen te bewaken. Nog een paar hadden wat klussen in huis gereserveerd waar ik graag bij geholpen heb

Maar uiteindelijk het hele opruimen, er is niet veel van terecht gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Olympialooping schreef op zondag 10 april 2022 @ 08:23:
[...]

Ik zeg niet dat het eerlijk is, maar eerlijk is dan ook een rekbaar begrip en in een VvE waarin je met een willekeurig gezelschap leeft en gezamenlijk het e.e.a. moet organiseren is het zelden eerlijk. Wie bepaalt wie er vrijstelling krijgt omdat hij/zij te zien of te oud is en wanneer is dat ? En wat als je te oud bent naar de extra schoonmaakkosten niet kan betalen van alleen je AOW.

Ik hoor de telefoon op mij kantoor al rinkelen als ik eraan denk :F
Nou die laatste is natuurlijk echt heel erg simpel: Dan moet je een nieuwe goedkopere woning zoeken. En dat is natuurlijk niet zo simpel momenteel, maar wat was jouw alternatief ook alweer? De servicekosten met €10+ verhogen om een bedrijf in te huren het te doen. Wat als je dat van je AOW niet kan betalen? In dit geval kan je nog een familielid vragen het te doen (wat overigens bij ons gebeurd: keuze was met laatste offertes of €150 extra per jaar per appartement te betalen, of gezamenlijk twee keer per jaar parkeerplaats onkruidvrij te maken. Als we €10 per maand gaan rekenen voor die paar die enkeling die altijd weer een excuus heeft, dan is diegene goedkoper uit nog steeds dan wanneer een bedrijf het doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik neem aan dat deze sarcastisch is? Want zelfs als je nog 18- bent zal je moeder je ook verplicht je kamer laten schoonmaken. En als je een eigen woning hebt neem ik toch aan dat je die ook weleens schoonmaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:02
Want jij ruimt thuis je eigen huis niet op? :*)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:54
Puc van S. schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:17:
[...]

Want jij ruimt thuis je eigen huis niet op? :*)
Zoals iedere tweaker bulken we allemaal massaal van t geld en laten we het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Ivow85 schreef op zondag 10 april 2022 @ 08:11:
[...]
Het is geen boete.
Het is gewoon een verhoging van de maandelijkse VVE bijdrage met €10 per maand ten behoeve van schoonmaak en klein onderhoud van de gemeenschappelijke ruimten.
Degenen die actief meedoen aan de schoonmaakdag krijgen vervolgens een vrijwilligersbijdrage van €60 per keer uitbetaald door de VVE.
Ja, ik snap dat die woordkeuze ongeveer de stelling is van de VvE.

Maar het lijkt mij wel degelijk een (verhulde) boete, want er zijn immers geen kosten voor een schoonmaakbedrijf meer. Hou je over de kosten voor schoonmaakmiddelen. Op grond waarvan kan de VvE volgens jou de kosten van de schoonmaakmiddelen omslaan om uitsluitend de leden die niet schoonmaken? Daarvoor heb je toch op z'n minst inzage nodig in de splitsingsakte lijkt mij, maar ik zou de TS afraden die integraal te delen uit oogpunt van herleidbaarheid.

De constructie zou dus nietig kunnen zijn om de reden die ik zojuist noem, maar bijvoorbeeld ook als er een conventionele boete-bepaling conform het KNB modelreglement bestaat. Of dat zo is kan uiteindelijk alleen een rechtbank vaststellen als de leden er onderling niet uitkomen en dat willen voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:19
Sissors schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 23:33:
[...]

Naja, het ging om circa 80% die meededen tegen 20% die dat niet deden . Voor een vrijwilligersdag is dat natuurlijk een goed resultaat, ik zou bijna zeggen optimaal. Niet minder accepteren dan 100% is gewoon niet realistisch.

De hele basis van deze discussie is gewoon een overreactie, dat mag toch ook wel gezegd worden. Helemaal aangezien ze eerder besloten hebben dat dit een betere optie is dan een bedrijf in te zetten, want dat deden ze niet goed en kostte geld.

Sjah, ik wil niet negatief doen maar voor 60 Euro jezelf uitkopen is natuurlijk peanuts voor die 20%. Als dat nu ook gebeurt dan schieten ze natuurlijk niets op en zit je over een jaar weer met deze discussie, maar dan zal die 60 Euro ter discussie staan.

Een ander bedrijf inhuren, het is zo simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Real schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:41:
[...]

Ja, ik snap dat die woordkeuze ongeveer de stelling is van de VvE.

Maar het lijkt mij wel degelijk een (verhulde) boete, want er zijn immers geen kosten voor een schoonmaakbedrijf meer. Hou je over de kosten voor schoonmaakmiddelen. Op grond waarvan kan de VvE volgens jou de kosten van de schoonmaakmiddelen omslaan om uitsluitend de leden die niet schoonmaken? Daarvoor heb je toch op z'n minst inzage nodig in de splitsingsakte lijkt mij, maar ik zou de TS afraden die integraal te delen uit oogpunt van herleidbaarheid.

De constructie zou dus nietig kunnen zijn om de reden die ik zojuist noem, maar bijvoorbeeld ook als er een conventionele boete-bepaling conform het KNB modelreglement bestaat. Of dat zo is kan uiteindelijk alleen een rechtbank vaststellen als de leden er onderling niet uitkomen en dat willen voorleggen.
Iedereen betaald €10 meer per maand, degene die schoonmaken krijgen €60 voor het schoonmaakwerk. Probleem opgelost.
eric.1 schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:42:
[...]

Naja, het ging om circa 80% die meededen tegen 20% die dat niet deden . Voor een vrijwilligersdag is dat natuurlijk een goed resultaat, ik zou bijna zeggen optimaal. Niet minder accepteren dan 100% is gewoon niet realistisch.

De hele basis van deze discussie is gewoon een overreactie, dat mag toch ook wel gezegd worden.
Probleem is dat zulk soort zaken de neiging hebben steeds verder te gaan naar degene die niks doen. De andere 80% gaat zich eraan irriteren, en dan ook maar niet meedoen. En ja, dan kan je gewoon een bedrijf inhuren. Vaak zal dat ook de juiste keuze zijn. Maar dan moeten diegene die nu klagen over €10 per maand meet betalen, niet klagen dat dat €15 per maand wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:58:
[...]
degene die schoonmaken krijgen €60 voor het schoonmaakwerk. Probleem opgelost.
Ja, probleem opgelost. Maar de vraag van de TS was: heeft dat een adequate rechtsgrond? Heb je daar ook een antwoord op?

Want het enige wat je nu volgens mij stelt is dat jij deze oplossing wel praktisch vindt. Nou, mooi. Dat vond blijkbaar het bestuur ook.

Maar daarom kan het nog wel een nietig besluit zijn geweest. Kun je dat ook onderbouwd weerleggen? Want dan heeft de TS een antwoord op de vraag, ervan uitgaande dat het besluit al meer dan een maand oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
DutchKel schreef op zondag 10 april 2022 @ 08:41:
[...]

Het is althans toch een keuze, wellicht wilde de meeste bewoners geen professioneel bedrijf inhuren om kosten te besparen.

Ik heb voorheen ook in een appartementencomplex gewoond (met 6 woningen) waarbij een schoonmaakschema gehanteerd werd. Elke 2 weken diende een woning de gezamelijke ruimte (vluchtig) schoon te maken, het kostte je maximaal 30 minuten om het te doen. Het was op 3 verdiepingen (2 woningen per verdieping) stofzuigen waarbij maar weinig tapijt lag en even de trap mee te nemen tijdens het stofzuigen. Meer hoefde niet.

Elk half jaar werd er een grote schoonmaak gehouden waarbij alle eigenaren dan mee moesten helpen (2 woningen hadden andere eigenaren en werden dus verhuurd). Aangezien de huurders geen deel uitmaakte van de VVE hoefde die dus niet mee te doen met de grote schoonmaak, we hebben ze wel gevraagd om mee te doen met de roulatie van 2 weken.

Maar je zag al snel dat sommige helemaal niks deden of alleen hun eigen verdieping schoonmaakte. En degene die in het begin wel fanatiek mee deden begonnen later dus ook af te haken waardoor er uiteindelijk alleen maar eens per half jaar werd schoongemaakt en het tussendoor (vooral met nat weer en sneeuw) echt smerig was binnen.

De boete is misschien niet rechtsgeldig, maar ik denk dat het wel voor de meeste mensen helaas nodig is om ervoor te zorgen dat het schoonmaken gedaan wordt en het voor de overige bewoners wel eerlijk blijft dat ze wel hun steentje bijdragen. De bewoners hebben blijkbaar geen trek om te betalen voor een professioneel schoonmaakbedrijf (dat is namelijk de andere keuze die er is).
Lol, het kostte je ‘slechts’ 30 min p 2 weken :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01
TweakerVincent schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:26:
[...]

Lol, het kostte je ‘slechts’ 30 min p 2 weken :D
Lezen is moeilijk blijkbaar. 30 minuten per 12 weken.

Dat valt toch in het niet bij schoonhouden van je eigen woning?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een meerderheid was voor deze regeling. Wat niet zo handig is, is dat ze hem niet in het reglement hebben opgenomen. Alternatief zal een verdere verhoging van de servicekosten zijn geweest.

Toen ik lang geleden in een VvE zat, hadden we precies het omgekeerde. Daar was de meerderheid niet bereid om ook maar 1 vinger uit te steken, waardoor schoonmaakkosten, groenonderhoud kosten en kosten voor klein onderhoud steeds hoger werden. En maar klagen over de lage frequentie van de schoonmaak en de rondslingerende troep.... Ze piepten wel hard over de hoge bijdrage, dat dan weer wel. Ik wilde best wat dingen doen, maar niet voor nop. Maar bewoners betalen voor dat soort dingen was volgens de luilakken niet eerlijk, want dat moesten zij dan zogezegd betalen. Eigenlijk wilden ze van onder andere mij dan een "free lunch" en gingen ze zelf niets doen. Dus we betaalden steeds meer. Uiteindelijk verkocht en een huisje gekocht. Dat scheelde echt enorm in de kosten.

Reken op nog hogere kosten als je deze regeling juridisch aan gaat vechten. Dan haken de mensen die wel willen af en moet er meer geld naar schoonmaak. Een dienstverlener gaat echt veel meer in rekening brengen. Met de huidige prijsstijgingen kun je overigens toch al rekenen op fors stijgende servicekosten de komende jaren. De lonen rijzen straks de pan uit en een VvE huurt overal mensen voor in.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2022 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
Ben geen jurist. Maar talloze verenigingen hanteren dit soort afspraken. Denk aan tennisverenigingen waar je op deze manier bardiensten af kunt kopen. Als dat juridisch lastig lag zou het niet zo wijdverspreid zijn mogen wij toch aannemen? In Nederland regeltjesland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Real schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:07:
[...]

Ja, probleem opgelost. Maar de vraag van de TS was: heeft dat een adequate rechtsgrond? Heb je daar ook een antwoord op?

Want het enige wat je nu volgens mij stelt is dat jij deze oplossing wel praktisch vindt. Nou, mooi. Dat vond blijkbaar het bestuur ook.

Maar daarom kan het nog wel een nietig besluit zijn geweest. Kun je dat ook onderbouwd weerleggen? Want dan heeft de TS een antwoord op de vraag, ervan uitgaande dat het besluit al meer dan een maand oud is.
Euhm nee. Want jij had het over dat het een boete is, de splittingsakte noodzakelijk, etc. Dat is helemaal niet het geval als je gewoon zegt dat iedereen €10 per maand extra betaald, en daarvan worden onder andere schoonmaakkosten betaald. Dat schoonmaken wordt gedaan door eigen bewoners voor precies €60 per keer, tja, dat komt handig uit. Welke rechtsgrond heb je daarvoor nodig? Bij ons stemt de ALV ook niet over welke schoonmaakster we hebben rondlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:51:
[...]
Bij ons stemt de ALV ook niet over welke schoonmaakster we hebben rondlopen.
Voor een schoonmaker en schoonmaakmiddelen maak je aantoonbare kosten, die linksom of rechtsom gedragen moeten worden door de leden en waarvan een bepaalde verdeling in het splitsingsreglement kan staan bepaald. Daar is uiteraard niks mis mee.

Waar het hier om draait is niet de bijdrage van de kosten die nu eenmaal moeten worden opgebracht, maar de restitutie op een later moment aan een variabel aantal leden die zelf schoonmaken en daarmee of de bijdrage wel feitelijk de kosten dekt. De kosten van schoonmaakmiddelen zijn waarschijnlijk niet afhankelijk van het aantal wel/niet schoonmakende leden van de VvE lijkt mij. Dus hou je over dat de leden die niet schoonmaken meer betalen dan er kosten zijn gemaakt.

Als die constructie bijvoorbeeld strijdig is met andere bepalingen, dan kan zo'n besluit nietig of vernietigbaar zijn. Een ALV en VvE besturen kan niet alle besluiten nemen die ze wel handig vinden en daarover wordt vrij regelmatig geprocedeerd. Of je dat moet willen is een tweede gezien de kans op burenruzie. Zeker als de rechtbank oordeelt dat het besluit niet nietig was, want dan heb je burenruzie om niets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:45
Ivow85 schreef op zondag 10 april 2022 @ 08:11:
[...]

Het is geen boete.
120 euro per jaar om niet te hoeven schoonmaken, ik zou er direct voor tekenen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Real schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:13:
[...]

Voor een schoonmaker en schoonmaakmiddelen maak je aantoonbare kosten, die linksom of rechtsom gedragen moeten worden door de leden en waarvan een bepaalde verdeling in het splitsingsreglement kan staan bepaald. Daar is uiteraard niks mis mee.

Waar het hier om draait is niet de bijdrage van de kosten die nu eenmaal moeten worden opgebracht, maar de restitutie op een later moment aan een variabel aantal leden die zelf schoonmaken en daarmee of de bijdrage wel feitelijk de kosten dekt. De kosten van schoonmaakmiddelen zijn waarschijnlijk niet afhankelijk van het aantal wel/niet schoonmakende leden van de VvE lijkt mij. Dus hou je over dat de leden die niet schoonmaken meer betalen dan er kosten zijn gemaakt.

Als die constructie bijvoorbeeld strijdig is met andere bepalingen, dan kan zo'n besluit nietig of vernietigbaar zijn. Een ALV en VvE besturen kan niet alle besluiten nemen die ze wel handig vinden en daarover wordt vrij regelmatig geprocedeerd. Of je dat moet willen is een tweede gezien de kans op burenruzie. Zeker als de rechtbank oordeelt dat het besluit niet nietig was, want dan heb je burenruzie om niets.
Maar dit is een fractie van de totale VvE kosten. Er is geen restitutie (als je het dus verkoopt zoals ik voorstelde). VvE kosten gaan €10 per maand omhoog, VvE betaald iedereen die schoonmaakt €60. Waar is het probleem? Wij hebben recent ook onze ALV gehad. Kan je verzekeren dat verhoging van servicekosten niet tot de euro is uitgesplitst. Wat ook toch niet realistisch is, want veel dingen zijn gissen, zoals reserveringen voor een lift.

Om specifiek nog een zin eruit te pakken:
Dus hou je over dat de leden die niet schoonmaken meer betalen dan er kosten zijn gemaakt.
Nee, dan hou je over dat alle leden meer betalen dan er kosten zijn gemaakt. Er zit nul verschil in hoeveel iedereen betaald bij mijn voorstel. Iedereen betaald hetzelfde.

En blijkt straks dat de VvE nu meer geld binnenkrijgt dan nodig, dan kunnen de bijdrages voor iedereen naarbeneden. (Of realistischer, een jaartje geen verhoging).

Overigens kan je je sowieso afvragen onafhankelijk van wat de uitkomst is wat je opschieten met procederen. Wat als de rechter wel de klager in het gelijk stelt? Optie A: Het wordt juridisch iets anders verwoord, en alsnog hetzelfde wordt gedaan. Zoals @PLAE ook stelt, je ziet zulk soort regelingen heel veel op andere plaatsen, dus vermoedelijk is het wel juridisch sluitend te krijgen. Dan veranderd er wat tekst, maar nul aan de realiteit.
Of optie B: Iedereen moet meer gaan betalen omdat er een duurder bedrijf wordt ingehuurd. Er is uiteraard geen schijn van kans dat mensen het vrijwillig gratis blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Xander schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:29:
[...]

Lezen is moeilijk blijkbaar. 30 minuten per 12 weken.

Dat valt toch in het niet bij schoonhouden van je eigen woning?
Ik blijf erbij dat het echt zo niet mijn stijl is te moeten schoonmaken gezamelijk en al helemaal niet dat anderen hierover beslissen. Ben niet voor niks eigenaar van mijn woning.

Overings gewoon een werkster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Laatst online: 21:50

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Johan Bogle schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:38:
Mooie regeling. Stimulans voor wie wil en kan meewerken en een lekker goedkope uitbestede schoonmaak voor wie niet wil.👍

Beide is irrelevant.

Het maakt niet uit wat jij van die regeling vindt en het maakt ook niet uit wat jij d'r van vindt als iemand al dan niet zijn rechten wil weten en/of gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plucky
  • Niet online
Men heeft via de ALV een meerderheid gevonden voor het verhogen van de maandelijkse (schoonmaak)bijdrage. Daarnaast is er in de ALV besloten om iedereen die deelneemt aan het schoonmaken, €60 vrijwilligersvergoeding te betalen.
Dit hoeft niet in de splitsingsakte opgenomen te worden omdat daarin reeds afspraken zijn gemaakt over de verdeling van de schoonmaakkosten.

Je ziet ook steeds vaker dat VvE-bestuursleden een vrijwilligersvergoeding krijgen voor hun werk (netto €1000-€1500 per jaar).

Dat komt omdat er niet altijd voldoende bewoners voor die rol te vinden zijn. Extern inhuren is dan tegen commercieel tarief het alternatief maar dat kost je dan een keer of tien meer…

Eigenlijk geheel vergelijkbaar met de situatie die TS heeft.

Dus ja, best een slim idee als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
PLAE schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:40:
Ben geen jurist. Maar talloze verenigingen hanteren dit soort afspraken. Denk aan tennisverenigingen waar je op deze manier bardiensten af kunt kopen. Als dat juridisch lastig lag zou het niet zo wijdverspreid zijn mogen wij toch aannemen? In Nederland regeltjesland.
De statuten van een tennisvereniging zijn wezenlijk anders dan die van een vereniging van eigenaars. Overigens ligt de bewijslast als dit bij de rechtbank terecht komt bij de VvE en niet bij de schuldenaar. Onze huisdeurwaarder zou dit dossier in elk geval niet kosteloos oppakken ( in tegenstelling tot de dossiers met achterstallige VvE bijdrages)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-09 19:06
Accretion schreef op zondag 10 april 2022 @ 14:01:
[...]

Beide is irrelevant.

Het maakt niet uit wat jij van die regeling vindt en het maakt ook niet uit wat jij d'r van vindt als iemand al dan niet zijn rechten wil weten en/of gebruiken.
Net zo irrelevant als jou reactie dus 😘

Misschien ben je vergeten dat we op een forum zitten waar mensen om advies vragen en anderen reageren met hun mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Plucky schreef op zondag 10 april 2022 @ 15:50:
Je ziet ook steeds vaker dat VvE-bestuursleden een vrijwilligersvergoeding krijgen voor hun werk (netto €1000-€1500 per jaar).

Dat komt omdat er niet altijd voldoende bewoners voor die rol te vinden zijn. Extern inhuren is dan tegen commercieel tarief het alternatief maar dat kost je dan een keer of tien meer…

Eigenlijk geheel vergelijkbaar met de situatie die TS heeft.
Niet geheel vergelijkbaar met de situatie van de TS, zeker niet doordat je als bestuurder van een VvE ook bepaalde aansprakelijkheid op jezelf neemt, het is zeer zeker geen vrijwillige functie zonder plichten die je op je neemt. Dat gaat al niet op de casus van TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiliconError

SiliconError

Topicstarter
chrisborst schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:08:
Veel van je vragen zijn te vinden in het splitsingsreglement. Hierin staat omschreven wat het mandaat is van het bestuur en de ALV.
Heb je nog wat gegevens voor ons? Aantal woningen, jaartal van het splitsingsreglement, etc?
Er zijn 24 woningen, dus een redelijk beperkt aantal. De splitsing is gebaseerd op een model uit 2006 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Hell is other people.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiliconError

SiliconError

Topicstarter
Ik heb deze vraag ook voorgelegd aan onze beheerorganisatie, en die waren zo vriendelijk om meteen het VVE bestuur erbij te CCen. Ik had het bestuur er nog niet mee lastig willen vallen maargoed...

Het huidige bestuur bestaat uit een aantal vrijwilligers die het mijns inziens super doen en dit hele issue geërfd hebben van een vorig bestuur. Ze hebben nu beloofd uit te zoeken waarom dit nergens op papier is gezet (of waarom de laatste versie van het reglement niet online staat). Dat moet ik dan maar rustig afwachten.

Als ik alles hierboven teruglees dan krijg ik wel het gevoel dat het maar net is hoe je het bedrag interpreteert (boete of terechte kosten). Vandaar ook mijn vraag naar de rechtsgeldigheid. Maar ook dat ligt ingewikkeld blijkbaar!

Ik vind het al lang best dat het bedrag niet volgens de splitsing is bepaald, want we hebben een kleine minderheid (waar ik bij hoor) in de VVE met een ander type woning.
Onze woningen zijn de grootste (qua oppervlakte, en dus ook qua splitsingsdeel) maar we hebben onze eigen voordeur / achterdeur + tuin.

We hebben weinig te maken met de grote kostenposten in de gemeenschappelijke ruimtes (incl. schoonmaak, verlichting, lift, intercom installatie, etc).
Het appartement is, grof gezegd, mijn dakbedekking en heb ik maar weinig te doen met de rest van de bewoners en de VVE (uiteraard regelen ze groot onderhoud, schilderwerk, etc).
Vandaar dat het nogal zuur is om zo'n groot bedrag (~200 euro servicekosten) aan de VVE kwijt te zijn, en dan ook nog dit soort gezeur te hebben.

[ Voor 40% gewijzigd door SiliconError op 11-04-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Niet online
Napo schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:07:
[...]

Niet geheel vergelijkbaar met de situatie van de TS, zeker niet doordat je als bestuurder van een VvE ook bepaalde aansprakelijkheid op jezelf neemt, het is zeer zeker geen vrijwillige functie zonder plichten die je op je neemt. Dat gaat al niet op de casus van TS
Verschil is dat je als bestuurder te maken kunt krijgen met zwaardere casuïstiek en niet enkel met een “schoonmaakplicht”.
Wat wel gelijk is, is dat een bestuurder er op ieder willekeurig moment voor kan kiezen om zijn rol neer te leggen. Gevolg is dat de vergoeding dan ook stopt.

Zie dan de overeenkomst met de schoonmaak-situatie. Niet poetsen = geen vergoeding.
Daar zit voor mij de overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
SiliconError schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:24:
Als ik alles hierboven teruglees dan krijg ik wel het gevoel dat het maar net is hoe je het bedrag interpreteert (boete of terechte kosten). Vandaar ook mijn vraag naar de rechtsgeldigheid. Maar ook dat ligt ingewikkeld blijkbaar!
Interpreteer nog eens verder..
Beste bewoners,
De maandelijkse kosten voor de VVE gaan met 10 euro omhoog, want we moeten mensen inhuren om 2x per jaar schoon te maken omdat het anders niet gebeurt en dat kan niet binnen het huidige budget. (oh ja, het zijn bewoners die we inhuren a 60 euro per keer).

Dan moet er alleen nog even gestemd worden over die maandelijkse verhoging, maar die mensen die met het schoonmaken helpen hebben natuurlijk geen reden om tegen te stemmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dan hernoemen ze het naar een schoonmaakretributie zoals bij parkeren :p Ik zou er niet te moeilijk over doen, een VVE is meestal een kleine club van mensen dicht om je heen om dan een partij moeilijk te gaan doen om iets dat eigenlijk wel rechtvaardig is als je er overdenkt maar misschien een verkeerde term gebruikt met boete...

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:36:
[...]

Ik blijf erbij dat het echt zo niet mijn stijl is te moeten schoonmaken gezamelijk en al helemaal niet dat anderen hierover beslissen. Ben niet voor niks eigenaar van mijn woning.

Overings gewoon een werkster
Alhoewel het in de praktijk leidt tot hetzelfde klopt het niet helemaal wat je zegt.

De vereniging is de 'eigenaar' van het gehele pand. En dat zijn dan weer alle leden tezamen.

Jij hebt een exclusief gebruiksrecht op een stukje van het gebouw.

Vandaar dat je niet zomaar zelf kozijnen oid kunt vervangen. Zijn niet van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
jeroenkb schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:25:
[...]

Alhoewel het in de praktijk leidt tot hetzelfde klopt het niet helemaal wat je zegt.

De vereniging is de 'eigenaar' van het gehele pand. En dat zijn dan weer alle leden tezamen.

Jij hebt een exclusief gebruiksrecht op een stukje van het gebouw.

Vandaar dat je niet zomaar zelf kozijnen oid kunt vervangen. Zijn niet van jou.
Ehm ik heb geen vve he, bezit een normaal huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

TweakerVincent schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:27:
[...]

Dan kan een vve je ook niks verplichten heh :p Maar iemand anders wel, als het onkruid twee meter hoog staat of er rattenplagen komen ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Ach so; verkeerde aanname, omdat je hier reageerde in het topic over schoonmaken in een VVE.

Zou dat ook willen kunnen zeggen; heb dan alleen weer last van erfpacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

jeroenkb schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:30:
[...]

Ach so; verkeerde aanname, omdat je hier reageerde in het topic over schoonmaken in een VVE.

Zou dat ook willen kunnen zeggen; heb dan alleen weer last van erfpacht.
Je hebt altijd ergens 'last' van als je hier geprikkeld door raakt. Als het sneeuwt moet ik het stoepje voor mijn huis vegen, ook het onkruid haal ik daar weg (net zoals mijn buren doen bij hun deel). Zelfs als het je eigen oprit is moet het ook, de postbode moet ook niet uitglijden.

In mijn vorige huurappartement hadden we een vergelijkbare regeling als de TS en ik vond dat wel goed werken (al deed niet iedereen het als hij aan de beurt was). Je deed dan de trap van de verdieping onder je naar je verdieping en het halletje wekelijks voor zes maanden, en daarna deed je buurman dat zes maanden. Het was ook niet zo veel werk, een stukje van de trap en een klein halletje.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:15

mvh

State Governor

[...]

Als je in een complex met gedeelde voordeur of voorzieningen woont, heb je altijd een VVE. Deze kan ook inactief of slapend zijn, maar is altijd aanwezig. Je bent nog steeds eigenaar van je woning en daarbinnen mag je in principe alles doen wat je zelf wilt, maar aan de buitengevel mag je in principe nog geen spijker in de muur slaan.

Als je daadwerkelijk een eigen woning hebt met eigen voordeur en zonder gedeeld terrein of dak, dan is dit inderdaad niet op jou van toepassing.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
mvh schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:44:
[...]

Als je in een complex met gedeelde voordeur of voorzieningen woont, heb je altijd een VVE. Deze kan ook inactief of slapend zijn, maar is altijd aanwezig. Je bent nog steeds eigenaar van je woning en daarbinnen mag je in principe alles doen wat je zelf wilt, maar aan de buitengevel mag je in principe nog geen spijker in de muur slaan.

Als je daadwerkelijk een eigen woning hebt met eigen voordeur en zonder gedeeld terrein of dak, dan is dit inderdaad niet op jou van toepassing.
Dat bedoelt hij ook. Omdat hij niets met een VVE te maken wil hebben heeft hij een eigen woning.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:44
Ik vind het een twijfelachtig systeem, lijkt mij ook de deur te openen naar allerlei gezeik wat je als bestuur eigenlijk niet zou moeten willen. Want iedereen kan wel eens een dag niet, en wanneer is de bijdrage op een dag voldoende? Nu is het met een kleine VvE misschien wel anders dan een grote, waardoor het inhuren van een bedrijf voor de grote gemeenschappelijke ruimtes zoals trappenhuis niet loont en dan kan dit via een vrijwilligersvergoeding toch goedkoop opgelost worden, maar het blijft de deur open houden naar gezeik.

Bij mijn VvE worden trappenhuis e.d. door een bedrijf schoongemaakt, maar moeten bewoners zelf hun deel van de galerij bijhouden. Doen ze dat niet, is het een overtreding van het huishoudelijk reglement en gaat het via die route uiteindelijk de boeteprocedure in als er geen verbetering is en wordt er uiteindelijk een bedrijf ingehuurd om dat deel schoon te maken (en ook die kosten worden verhaald op de bewoner).
Sissors schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:36:
[...]

Maar dit is een fractie van de totale VvE kosten. Er is geen restitutie (als je het dus verkoopt zoals ik voorstelde). VvE kosten gaan €10 per maand omhoog, VvE betaald iedereen die schoonmaakt €60. Waar is het probleem? Wij hebben recent ook onze ALV gehad. Kan je verzekeren dat verhoging van servicekosten niet tot de euro is uitgesplitst. Wat ook toch niet realistisch is, want veel dingen zijn gissen, zoals reserveringen voor een lift.
Bij mijn VvE is dat anders allemaal na te gaan, want de servicekosten moeten wel de begroting dekken, waar tot de euro precies uitgesplitst moet zijn welk geld waaraan uitgegeven zou moeten worden. En aan het einde van het boekjaar is bekend wat de werkelijke kosten zijn, en is ook weer tot op de euro precies te herleiden waaraan het geld werkelijk besteed is, en zal een verschil verrekend moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-09 13:33
Op mij komt het besluit over als een 'omgekeerde boete', want er zijn immers geen kosten voor een schoonmaakbedrijf meer als ik het goed begrijp.
Volgens mij zijn er altijd wel enige kosten voor het schoonmaken, zelfs als al het werk door vrijwilligers wordt gedaan: schoonmaak middelen, doeken borstels, trekkers en water. Waar gewerkt wordt, wordt ook materiaal gebruikt wat niet gratis is en ook verslijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik ben oprecht benieuwd wat er dan allemaal schoon gemaakt wordt op zo'n schoonmaakdag? Ik zit ook bij een VVE, maar die is uitbesteed aan een service bedrijf, het enige waar ik niet tevreden over ben is de maandelijkse VVE bijdrage. Eens per week kom ik een zakdoekje of leeg blikje tegen op de grond, dat ruim ik op. Dat was het wel.

[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 04-05-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
fastedje schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:08:
[...]

Volgens mij zijn er altijd wel enige kosten voor het schoonmaken, zelfs als al het werk door vrijwilligers wordt gedaan: schoonmaak middelen, doeken borstels, trekkers en water. Waar gewerkt wordt, wordt ook materiaal gebruikt wat niet gratis is en ook verslijt.
Ja, maar 120 euro per jaar voor wat zeep en een paar sponzen en emmers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

fastedje schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:08:
[...]

Spullen die je al hebt. Misschien dat het iets sneller op is/verslijt maar ik denk dat de meeste mensen deze kosten niet eens merken.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grert
  • Laatst online: 19-09-2023
Lapa schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:21:
De vraag van TS is niet "is dit een goede regeling?", maar "is dit rechtsgeldig?". Ik heb nog geen goede argumenten gehoord waarom dit niet rechtsgeldig zou zijn. In een splitsingsakte hoeft niet de absolute hoogte van de bijdrage vastgelegd te zijn, dit kan gewoon in de ALV van de VVE bepaalt worden. De verdelingssleutel van de bijdrage staat normaalgesproken wel in de splitsingsakte en om dat te wijzigen moet je naar de notaris. Maar dat wil niet zeggen dat een VVE niet kan beslissen om deelnemers aan de schoonmaakdag 60 euro te betalen, ongeacht de verdelingssleutel van de bijdrage. Ik kan me niet direct een juridisch bezwaar indenken, mits het via de correcte weg besloten is door de VVE.
De hoogte niet maar de regeling zelf dient wel in de splitsingsakte te staan, een stemming is niet voldoende.
Pagina: 1 2 Laatste