Toon posts:

Wat is het effect van kanaalscheiding in Photoshop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Berend K
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-04 22:41
Mijn vraag:

Wanneer in een RGB afbeelding kanaalscheiding wordt toegepast en ik bijvoorbeeld alleen met het rode kanaal verder ga werken en het resultaat hiervan opsla, is er dan een verschil op dataniveau tussen het opgeslagen rood kanaal en het originele RGB plaatje, m.a.w. is er data verwijderd of toegevoegd aan het rood kanaal?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Adobe Photoshop CS3

Graag uw mening.

Vriendelijke groeten en blijf gezond,

Berend

Alle reacties

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
RGB heeft 256 stapjes per kanaal, dus 16 miljoen combinaties. Als je tijdens het bewerken groen en blauw uit zet, dan blijft je rode kanaal bestaan uit 256 stapjes bestaan. Dat worden er niet meer of minder. Opslaan is een ander verhaal, dat verschilt per formaat. De meeste formaten slaan gewoon in RGB op. Sommige formaten (ik meen TIF) kunnen geloof ik ook in monochroom opslaan. Alleen rood opslaan bestaat niet zover ik weet. Verder passen sommige formaten compressie toe om het bestand kleiner te krijgen, als groen en blauw nooit voor komen in je afbeeldingen kan dat wat voordeel opleveren.

• Berend K
Ha Tom,

Bedankt voor je antwoord. Nee het zal als grijs worden opgeslagen. Waar het mij om gaat of dat rood (grijs) kanaal evenveel bits (informatie) bevat als het originele RGB. Wanneer ik van een RGB abeelding de 3 verschillende kanalen bekijk, tonen ze elk een ander beeld. Mijn kennis op dat gebied is niet echt bijster, maar het lijkt me dat er bij kanaalscheiding informatie verdwijnt.

Berend

• Berend K
Ik bedoel opgeslagen als Cyaan(niet grijs)

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Bij grijstinten hebben rood, groen en blauw dezelfde waarde. Dus van 0,0,0 (zwart) t/m 255,255,255 (wit). Er zijn dus 256 stapjes. Bij RGB is zwart je basis en zet je een LEDje in je scherm steeds feller. Zo meng je kleuren.
Cyaan komt uit CMYK, dat is voor drukwerk. Dan is wit (papier) je basis en meng je inkt. Met cyaan, magenta, geel en zwart kun je daarmee de meeste kleuren krijgen. Zo werkt je beeldscherm alleen niet, er zit dus altijd een vertaalslag in.

Verder is je vraag heel vaag, wat is het probleem of wat wil je bereiken? Alles wat digitaal is doe je in RGB. Ga je het printen, dan willen de meeste partijen dat je het opslaat als CMYK.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Berend K schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:51:
Ha Tom,

Bedankt voor je antwoord. Nee het zal als grijs worden opgeslagen. Waar het mij om gaat of dat rood (grijs) kanaal evenveel bits (informatie) bevat als het originele RGB. Wanneer ik van een RGB abeelding de 3 verschillende kanalen bekijk, tonen ze elk een ander beeld. Mijn kennis op dat gebied is niet echt bijster, maar het lijkt me dat er bij kanaalscheiding informatie verdwijnt.

Berend
Ja, natuurlijk, als je de blauwe en groene kleurinformatie weggooit, dan verdwijnt er informatie. 2 pixels die dezelfde roodwaarde hebben, maar verschillend waren qua groen/blauw waarden zullen er wanneer je alleen het rode kanaal bekijkt hetzelfde uitzien, terwijl ze voorheen verschillend waren. Afhankelijk van de inhoud van de foto kan je dus aardig wat detail verliezen als je twee kleurkanalen weggooit.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-12 22:18
Zoals Orian84 al zegt, als je kanalen splitst in (bijvoorbeeld) Photoshop, dan houd je per kanaal alle info die er voor dat kanaal beschikbaar was (een RGB afbeelding heeft 3 kanalen, feitelijk 3 aparte grijswaarden-afbeeldingen, waar iedere afbeelding staat voor een van de 3 kleurkanalen. Voor CMYK eenzelfde verhaal, maar dan 4 verschillende afbeldingen. Afhankelijk van je type kan je ook nog een alpha-kanaal hebben, ook een grijswaarde, die aangeeft hoe doorzichtig de pixel is in een schaal van zwart naar wit.).
Je kan na individuele bewerking ook weer drie grijswaarden samenvoegen tot 1 RGB afbeelding. Daar kan je best leuke dingen mee doen.
En verder heb je diverse compressietechnieken, losless en lossy, waarbij bij de laatste, omwille van de hoeveelheid opslag, informatie verloren gaat. Dit staat los van grijswaarde, RGB of CMYK (om even de andere formaten over te slaan).

Als je je RGB afbeelding splitst verdwijnt er normaal niets aan info uit het rode kanaal, behalve als je er andere bewerkingen op loslaat of opslaat als een lossy formaat, zoals JPEG.
Je kan het controleren door na splitsing weer samen te voegen en dan de beide afbeeldingen over elkaar te leggen met Difference aan, als je het heel zeker wil controleren.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee