Rolluik afkitten of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-12 15:33
Ik heb een vraag in de categorie "wat zouden jullie doen"?

Het gaat om het volgende: een paar weken geleden heb ik rolluiken laten plaatsen. Ze hangen vrij tegen de gevel en niet onder een dakgoot of overstek. De rolluiken zijn rondom afgewerkt met compriband. De bakken zijn niet afgekit en ik twijfel of ik dat nog moet laten doen.

Afgelopen week was de eerste echte regenperiode sinds ze er hangen en bij wat steviger buien druppelt er regen tussen de muur en de rolluikkast door. Het gaat niet om enorme hoeveelheden, maar genoeg om de binnenkant van het rolluik nat te spetteren en te zorgen dat een laagje water blijft staan op de vensterbank achter het rolluik. Zodra de rolluiken open zijn droogt het overigens ook vrij snel weer op. Ik voorzie vooral problemen zodra het wat kouder wordt, met temperaturen rond het vriespunt. Daarnaast wordt het natuurlijk ook sneller vies.

Alsnog afkitten van de rolluikbakken lost het inregenen waarschijnlijk wel grotendeels op, maar mogelijk niet volledig. In de gevel achter de rolluiken zitten verticale dilatatievoegen die open zijn en boven de ramen zitten open stootvoegen, waardoor er bij een stevige regenbui nog steeds vocht achter de rolluiken kan komen. Afkitten zorgt er dan mogelijk juist voor dat het minder goed ventileert en minder goed droogt.

Daarnaast is het metselwerk van de gevel behoorlijk "hobbelig", met handvorm bakstenen die niet heel erg recht liggen en met voegen die soms behoorlijk ver terugliggen. De kier achter de rolluikbak varieert daardoor in breedte dan ook grofweg van 0-15 mm. Ik vraag me af of dat wel op een goede manier af te kitten valt. Daarnaast is kit snel aangebracht, maar het moet er ooit ook weer een keer vanaf.

De rolluikleverancier laat het aan mij om te beslissen of ik ze wel of niet alsnog wil laten afkitten. Hij gaf aan dat het voor de rolluiken zelf niet uitmaakt, maar inderdaad wel helpt tegen inregenen, met de bovenstaande kanttekeningen.

Alle reacties

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:57

Tazzios

..

Foto kan helpen. ;)

Verder lijkt het mij een geval van baat het niet schaad het niet.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:04
Vistajevski schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:17:
[....]
Daarnaast is het metselwerk van de gevel behoorlijk "hobbelig", met handvorm bakstenen die niet heel erg recht liggen en met voegen die soms behoorlijk ver terugliggen. De kier achter de rolluikbak varieert daardoor in breedte dan ook grofweg van 0-15 mm. Ik vraag me af of dat wel op een goede manier af te kitten valt. Daarnaast is kit snel aangebracht, maar het moet er ooit ook weer een keer vanaf.[...]
Muur achter mijn keukenblad is krom. Op het meest kromme stuk is de kier 21mm. Die heb ik ook gewoon dichtgekit (en daarna afgewerkt), maar dat moest wel in 3 "lagen". Kit is ook makkelijk weer te verwijderen, dus daar hoef je het niet voor te laten.
Rest alleen de vraag of je het moet doen of niet en of er niet iets beters te vinden is.

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-12 15:33
Een foto van bovenaf zou inderdaad helpen, maar ze hangen op de 1e etage en mijn ladder is niet lang genoeg. Aan alternatieven voor kit zat ik ook te denken, maar ik zou zo snel niet weten wat (en as ge 't nie meer wit: pur of kit).

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:20
Volgens mij mag het zelfs zonder kitvoeg nog niet naar binnen lekken. Foto van de stenen met metsel voeg zal idd helpen.

15x330 SW38

• henk1957
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-12 23:58
Vaak wordt de rolluikbak niet vastgezet. Ik heb dat wel gedaan. Bak sluit beter aan op de muur en de bak kan niet bewegen bij storm. Daarna de bak netjes rondom afgekit. Komt geen druppel regen binnen.
Pagina: 1