[Netwerk setup] nieuwe woning (TP-Link vs Ubiquiti)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-06 19:13
Binnenkort zal ik een nieuwbouwwoning gaan betrekken (tussenwoning) en hierbij wil ik gelijk een goed netwerk aanleggen. Nu weet ik dat ik een aantal acces point neer wil hangen, om ervoor te zorgen dat ik een goed wifi signaal heb op alle plekken in de woning. Hierbij kwam ik in mijn oriëntatie uit op het Omoda systeem van TP-Link, of het Unify systeem van Ubiquiti, alleen schiet mijn kennis daarna tekort en overzie ik de verschillende opties niet helemaal.

Voor TP-link ben ik nu tot de volgende samenstelling gekomen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG2008P€ 89,90€ 89,90
2Access pointsTP-Link EAP610€ 103,50€ 207,-
1Modems en routersTP-Link TL-R605 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-Router€ 50,-€ 50,-
1NetwerkaccessoiresTP-Link Omada Cloud Controller OC200€ 74,90€ 74,90
Totaal€ 421,80

Voor de Ubiquiti setup ben ik tot het volgende gekomen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 131,89€ 131,89
2Access pointsUbiquiti UniFi 6 Lite€ 118,58€ 237,16
1Modems en routersUbiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 118,58€ 118,58
1NetwerkaccessoiresUbiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus€ 191,50€ 191,50
Totaal€ 679,13

Wat mij opvalt is dat de Ubiquiti oplossing een stuk duurder is dan de TP-link, waar gevoelsmatig wel een redelijk goed vergelijk qua specs wordt gemaakt, maar is dit ook zo?

Graag zou ik op de benedenverdieping een acces point willen plaatsen, zodat ik daar goede Wifi heb. Op de benedenverdieping wil ik ook een netwerkkabel gebruiken om mijn TV/Entertainment aan te sluiten.

Op de eerste verdieping zal een kantoortje komen voor thuiswerken, waar ik uiteraard ook een aantal netwerkkabels voor beschikbaar wil hebben en tevens ook een goed Wifi signaal wil hebben. De tuin is klein, dus ik verwacht geen extra Wifi punt daarvoor nodig te hebben.

Is één van de twee oplossingen een goed systeem om mee te werken, waar zit het prijsverschil tussen beide oplossingen in? Of is er nog een hele goede derde optie?

Alvast dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:23
Je zou 1 access point in combinatie met de cloud key en USG kunnen vervangen met de nieuwe Unifi Dream router. Dat moet al een hoop schelen qua prijs. De UDR heeft zelfs al een POE uitgang, dus wellicht is de POE switch niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-05 07:46
simson0606 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:14:
Je zou 1 access point in combinatie met de cloud key en USG kunnen vervangen met de nieuwe Unifi Dream router. Dat moet al een hoop schelen qua prijs. De UDR heeft zelfs al een POE uitgang, dus wellicht is de POE switch niet nodig.
De UDR is niet te bestellen en nog niet uit EA dus verwacht die binnenkort niet.

Maar de redering klopt wel, een USG is oud, die zou ik niet meer aanraden. De vraag is, heb je een gateway nodig? Het is leuk om wat grafiekjes te zien maar ga je het ook gebruiken? Net zoals de cloud key, dat is enkel voor de controller, je kan de controller ook draaien op een computer bijvoorbeeld en enkel openen als je iets moet wijzigen. Het kan dus goedkoper als je wilt.

Wil je toch gateway & controller, kijk dan naar een Unifi Dream Machine. Dat is een gateway + ingebouwde controller + ingebouwde access point (wel geen wifi 6).

En waarom Unifi duurder is, een voorbeeld is al die cloud key gen2 plus, daar zit een 1TB HDD in die kan gebruikt worden door Unifi Protect om camera beelden op te slaan. Heb je niet nodig maar je betaald er wel voor helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-06 20:25
Ik denk dat je goed na moet gaan voor je zelf: wat wil ik met die spullen doen.
zoals @Tha Render_2 al zegt je betaalt mogelijk voor dingen die je niet nodig hebt.
Wat ga je met de gateway doen wat je niet met je standaard ISP router kan?
Waar wil je de controller voor gebruiken?

Misschien heb je alleen de acces points nodig en een switch. Dan is het verschil tussen Omada en Unify "slechts" 73 euro.

Bedenk je wel: zodra je 1 van de 2 ecosystemen gekozen hebt zit je daar redelijk aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03
De ISP die ik ga kiezen levert bij het abonnement standaard geen router mee, dus daarom heb ik die aan de setup toegevoegd.

Wat betreft de cloudkey: ik heb privé geen laptop en ik wil mijn werklaptop ook niet voor de setup van het Wifi netwerk misbruiken, dan heb ik liever een dedicated cloudkey, zodat ik dat onafhankelijk kan organiseren.

Jammer dat die UDR nog niet te bestellen is, want dat ziet er inderdaad wel uit als een goede optie.

Ik zie dat de eerste drie opties met name ingaan op de Ubiquiti oplossing, is dat vanwege het bekende en beminde? Of is TP-Link ook echt een mindere oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-06 17:07
Als Unifi controller kan je ook een RPI gebruiken en daar de debian pakcage opzetten. Is officieel supported en inmiddels een volwassen en stabiele oplossing :)
Voor Unifi switch zou ik gaan voor de USW-Lite-8-PoE gaan: nieuwer model en ik verwacht daardoor langer support zal zijn.
Volgens mij zijn er geen grote verschillen qua functionaliteit tussen de US-8-60W en de USW-Lite-8-PoE
(60W vs 52W en POE+ vs PoE (802.3af))

[ Voor 49% gewijzigd door SniperGuy op 08-04-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-06 20:25
shinchan03 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:16:
Ik zie dat de eerste drie opties met name ingaan op de Ubiquiti oplossing, is dat vanwege het bekende en beminde? Of is TP-Link ook echt een mindere oplossing?
Ik heb naar alle tevredenheid enkele Omada accesspoints hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
shinchan03 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:16:
Voor mij is het puur omdat ik het materiaal van Ubiquiti goed ken. TP-Link maakt prijs/kwaliteit mooie en goede oplossingen maar ik ken onvoldoende de Omada reeds dus kan ik er ook niets over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:27
Dit is een overweging waard :
Ik heb de Omada controller in een container draaien op de Raspberry Pi, te samen met Pi Hole.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03
Bij beide opties wordt nu inderdaad ook een Raspberry Pi genoemd als oplossing, dit zal ik in elk geval in de overweging meenemen.

Wat betreft de ene of de andere oplossing ben ik niet per se wat wijzer geworden en wellicht ga ik dat ook niet worden, omdat het beide prima werkt. Ik neig dan gewoon puur om de kosten meer naar de TP-Link oplossing, of er moeten nog voor- en nadelen die ik niet overzie genoemd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-06 20:26
ik heb voor dezelfde keuze gestaan... Zelf doe ik niets spectaculair (paar VLANs / Adguard / VPN naar huis).
Ubiquiti heb ik links laten liggen omwille van de vele feedback dat firmware updates toch regelmatig dingen kapot deden.

Zeer tevreden van mijn EAP Access points icm een omada controller op een rPI (in een docker container).
Verder gebruik ik OPNsense op custom hardware en 'non Omada' TP-LINK managed switches (meer handmatig werk maar goedkoper, configuratie is bij mij vrij statisch dus dat had ik er voor over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 14:15
Ik ben ook voor Omada gegaan voor ons nieuwe huis (nog niet klaar). Prijsverschil was behoorlijk en ik las er goede verhalen over.

Volgens mij gaat TP-link voor de zomer groot inzetten op de Omada lijn, o.a. met nieuwe modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TP-Link wil met de Omada-lijn nadrukkelijk Ubiquiti uit de markt drukken. Dat de specs en features erg veel overeenkomsten tonen is dus geen toeval.

In het algemeen is Omada ondertussen erg volwassen en doet sommige dingen (upgrades) duidelijk beter dan UniFi. Waar TP-Link helaas nog structureel steken laat vallen is in de WiFi: zelfs op de Omada-lijn is DFS bijvoorbeeld niet standaard aanwezig. Actuele stand van zaken kan ik niet 1-2-3 achterhalen (wat meestal genoeg zegt :X ) maar ik lees voor de EAP610 meerdere onbeantwoorde verzoeken voor DFS support in de TP-Link business community. De oudere EAP245 heeft het in ieder geval wel in de EU modellen.

Gevolg van geen DFS support is dat je alleen maar een 80MHz-kanaal beschikbaar hebt (vs 4 als je wel DFS support hebt), dus dat al je AP's per definitie elkaar in de weg zitten en capaciteit delen als je 80MHz-brede kanalen gebruikt - plus grootste deel intereferentie van buren zal ook in diezelfde non-DFS kanalen zitten. Terugvallen op 40MHz kanaalbreedte is een optie, maar kost je meestal ~40% van je throughput. In WiFi-6 betekent het ook dat je max 80MHz kanaalbreedte hebt, niet 160MHz. Tenslotte kun je op hoge DFS kanalen (>=100) zenden met 30dBm (1W), waardoor je meer dekking/throughput hebt dan op de lage kanalen (<=64) waar je max 23dBm (200mW) mag gebruiken.

Ik zou anno 2022 nadrukkelijk geen AP aanraden die geen DFS ondersteunt, al helemaal niet een WiFi-6 AP, dus als je een Omada-oplossing wilt zou ik eerder voor de EAP245 gaan dan de EAP610.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Beide prima setups en als je het leuk spul vindt om te tweaken, doen :)

Maar ik wel even de voetnoot plaatsen dat het budget van een unifi of omada setup anno 2022 niet perse nodig is als het je gaat om puur "dekkende wifi met 400-500 verbinding". Dat krijg je ook al met een multi ap setje van 100 euro namelijk.
Veel minder geavenceerd (en voor dat geld ook geen DFS) maar voor een normaal huishouden vaak afdoende.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:50
Ik zou eens kijken naar de HP Aruba instant on line, uitstekende kwaliteit, maximale instelmogelijkheden en zeer eenvoudig te configureren en te beheren.
Heb je ook geen onzin zoals cloud keys(controllers) nodig.

En persoonlijk zou ik gewoon voor een wifi 5 model gaan, wifi 6 heeft voor thuis gebruikt nauwelijks voordelen en is alleen veel duurder.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 08-04-2022 16:34 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
Ben(V) schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:32:
Ik zou eens kijken naar de HP Aruba instant on line...
Fout, Aruba Instant On werkt alleen maar met een cloud controller. Oké, je moet hem zelf niet aanschaffen en hij draait bij HPE zelf, maar je hebt hem wel degelijk nodig. 't is zelfs nog erger, zonder internet kan je de Aruba Instant On AP's niet configureren bij setup en daarbij komt nog dat je zelf niet meer kan instaan voor de controller, je moet er maar op vertrouwen dat het bij HPE allemaal goed loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tha Render_2 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:01:
[...]

Fout, Aruba Instant On werkt alleen maar met een cloud controller. Oké, je moet hem zelf niet aanschaffen en hij draait bij HPE zelf, maar je hebt hem wel degelijk nodig. 't is zelfs nog erger, zonder internet kan je de Aruba Instant On AP's niet configureren bij setup en daarbij komt nog dat je zelf niet meer kan instaan voor de controller, je moet er maar op vertrouwen dat het bij HPE allemaal goed loopt.
Klopt. Maar voor gemiddelde thuisgebruiker en MKB'er is de kans dat het bij HPE de mist in gaat een stuk kleiner dan dat je zelf iets thuis verprutst.

Bedenk dat de meeste enterprise WiFi aanbieders controller-as-a-service leveren en daar erg tevreden klanten mee bedienen.

* dion_b heeft collega's die bijv een Ruckus controller draaien voor MKB-klanten :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tha Render_2 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:01:
[...]

Het gaat uiteraard over het niet hoeven aanschaffen van zo'n dure hardware cloudcontroller.
Als je niets met beheer via het internet te maken wilt hebben zijn alle drie de optie niet te gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donar
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-10-2024
Ben(V) schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:32:
Ik zou eens kijken naar de HP Aruba instant on line, uitstekende kwaliteit, maximale instelmogelijkheden en zeer eenvoudig te configureren en te beheren.

En persoonlijk zou ik gewoon voor een wifi 5 model gaan, wifi 6 heeft voor thuis gebruikt nauwelijks voordelen en is alleen veel duurder.
Aruba is toch alleen maar 2X2 , dan mis je wel een hoop streams als je veel clients hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dan bedoel je zeker de Aruba Instant On AP11D die 2x2 is.
Maar wie heeft er thuis zoveel clients dan dat je dat überhaupt gaat merken?

Maar ook Aruba instant On heeft 3x3 en 4x4 AP's
Een AP12 is 3x3:3 en een AP15 is 4x4:4

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• shinchan03
Uiteindelijk gegaan voor een TP Link set, wat het nog betaalbaar heeft gehouden. Draait alweer een jaar als een zonnetje!
Pagina: 1