Binnenkort zal ik een nieuwbouwwoning gaan betrekken (tussenwoning) en hierbij wil ik gelijk een goed netwerk aanleggen. Nu weet ik dat ik een aantal acces point neer wil hangen, om ervoor te zorgen dat ik een goed wifi signaal heb op alle plekken in de woning. Hierbij kwam ik in mijn oriëntatie uit op het Omoda systeem van TP-Link, of het Unify systeem van Ubiquiti, alleen schiet mijn kennis daarna tekort en overzie ik de verschillende opties niet helemaal.
Voor TP-link ben ik nu tot de volgende samenstelling gekomen:
Voor de Ubiquiti setup ben ik tot het volgende gekomen:
Wat mij opvalt is dat de Ubiquiti oplossing een stuk duurder is dan de TP-link, waar gevoelsmatig wel een redelijk goed vergelijk qua specs wordt gemaakt, maar is dit ook zo?
Graag zou ik op de benedenverdieping een acces point willen plaatsen, zodat ik daar goede Wifi heb. Op de benedenverdieping wil ik ook een netwerkkabel gebruiken om mijn TV/Entertainment aan te sluiten.
Op de eerste verdieping zal een kantoortje komen voor thuiswerken, waar ik uiteraard ook een aantal netwerkkabels voor beschikbaar wil hebben en tevens ook een goed Wifi signaal wil hebben. De tuin is klein, dus ik verwacht geen extra Wifi punt daarvoor nodig te hebben.
Is één van de twee oplossingen een goed systeem om mee te werken, waar zit het prijsverschil tussen beide oplossingen in? Of is er nog een hele goede derde optie?
Alvast dank voor het meedenken.
Voor TP-link ben ik nu tot de volgende samenstelling gekomen:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Netwerk switches | TP-Link TL-SG2008P | € 89,90 | € 89,90 |
2 | Access points | TP-Link EAP610 | € 103,50 | € 207,- |
1 | Modems en routers | TP-Link TL-R605 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-Router | € 50,- | € 50,- |
1 | Netwerkaccessoires | TP-Link Omada Cloud Controller OC200 | € 74,90 | € 74,90 |
Totaal | € 421,80 |
Voor de Ubiquiti setup ben ik tot het volgende gekomen:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) | € 131,89 | € 131,89 |
2 | Access points | Ubiquiti UniFi 6 Lite | € 118,58 | € 237,16 |
1 | Modems en routers | Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) | € 118,58 | € 118,58 |
1 | Netwerkaccessoires | Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus | € 191,50 | € 191,50 |
Totaal | € 679,13 |
Wat mij opvalt is dat de Ubiquiti oplossing een stuk duurder is dan de TP-link, waar gevoelsmatig wel een redelijk goed vergelijk qua specs wordt gemaakt, maar is dit ook zo?
Graag zou ik op de benedenverdieping een acces point willen plaatsen, zodat ik daar goede Wifi heb. Op de benedenverdieping wil ik ook een netwerkkabel gebruiken om mijn TV/Entertainment aan te sluiten.
Op de eerste verdieping zal een kantoortje komen voor thuiswerken, waar ik uiteraard ook een aantal netwerkkabels voor beschikbaar wil hebben en tevens ook een goed Wifi signaal wil hebben. De tuin is klein, dus ik verwacht geen extra Wifi punt daarvoor nodig te hebben.
Is één van de twee oplossingen een goed systeem om mee te werken, waar zit het prijsverschil tussen beide oplossingen in? Of is er nog een hele goede derde optie?
Alvast dank voor het meedenken.