Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-05 15:16
Hi!

Ik ben gevraagd om mee te denken over het geld van mijn grootouders, als volgt:
Mijn opa zit nu in een verzorgingsinstituut. Hier mag hij 30.000 op zijn eigen rekening hebben, alles daarboven zorgt ervoor dat zijn "huur" verdubbeld wordt. Het is al duur zat, en hij geeft het dan liever weg aan zijn familie.

Zijn huis is verkocht met ongeveer 150.000 euro overwaarde, wat voor juli 2023 dus gespendeerd moet zijn (dan wordt er opnieuw gekeken naar zijn financiën).
Hij heeft 3 kinderen (met partner), 3 kleinkinderen (met partner) en één achterkleinkind.

Vóór juli 2023 betekent dat de schenkingen als volgt kunnen vallen;
3 kinderen, 5677 per jaar * 2 = 34062
3 kleinkinderen, 2254 per jaar * 2 = 13524
-- 47586 euro.. Dat laat nog een ton over die hij wil onderbrengen.

Heeft iemand een idee/tips hoe we hiermee om kunnen gaan?

Bedankt!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-05 13:03
Ja ga naar een notaris :).

Verder kan hij wellicht zijn kinderen meer schenken die ze belastingvrij kunnen besteden aan hun huis?
https://www.belastingdien...henkingen-voor-koopwoning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05 10:50

Rannasha

Does not compute.

Als de kinderen tussen de 18 en 40 jaar zijn, dan kan er gebruik gemaakt worden van de eenmalige verhoogde vrijstelling. Als het geld vrij gebruikt wordt door de ontvanger, dan is die vrijstelling zo'n 27K. Voor een dure studie is het 56K. En voor de aankoop van een woning 106K (de "jubelton")

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:40
Zoals @Road-runner83 zegt een notaris zal ik als eerst om advies vragen.

Als ik even hardop denk is het misschien iets om het geld te beleggen, zodat het niet op de rekening staat en de schenkingen over 3 jaar te verspreiden. Ik weet niet of het belegde geld wordt meegerekend en er alsnog voor zorgt dat de huur wordt verdubbeld. Dat zou je moeten uitzoeken.

[ Voor 22% gewijzigd door Zaratrass op 08-04-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:09
Precies, denk aan belastingvrije schenkingen die soms mooi kunnen uitpakken.
Misschien willen je ouders/oom/tante ook wel zonnepanelen?
Anders wordt het de jaren daarna nog door blijven geven, en de eerste jaren hogere huur slikken.

Ten slotte kan je nog denken aan "rijbewijs" of "eerste huis" of "vakantie met z'n allen", waarbij vooraleerste huis flink kan helpen.

ps - ik denk dat alleen kleinkind in leeftijd 18-40 zit... gezien hij mag meedenken . Maar ook dat levert al 27k op :)

[ Voor 14% gewijzigd door 99ruud99 op 08-04-2022 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je kunt ook wat creatiever doen:
Stel iemand in de familie wil €20.000 aflossen op z'n hypotheek of gebruiken voor de aankoop van een woning uit eigen middelen. Opa schenkt €20.000 aan hem/haar en die schenkt het bedrag dan door. De aflossing gebeurd ook.

Op die manier kun je veel meer belastingvrij schenken.
En reken eens uit wat de kosten zouden zijn van de dubbele huur. Misschien is het gunstiger om voor iedereen het in de hypotheek te stoppen, dan minder 'contant' te krijgen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:14

Thompson

Beeromaniac

Gewoon iets wat me te binnen schoot, ik heb hier totaal geen verstand van;

Ga samen met opa, voor zover dat nog mogelijk is, regelmatig leuke dingen doen. Naar het theater, luxe uit eten, weekendje centerparcs etc. etc. en de rekening is voor opa.

In hoeverre is zoiets een schenking? Of is dat een grijs gebied?

Mijn opa is vorig jaar overleden en die was ook al jaren bezig met zijn geld weg te geven (alles netjes binnen de regels) want "de belastingdienst krijgt geen cent meer van mij". Achteraf gezien was bovenstaand misschien ook wel een erg leuk idee geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Thompson op 08-04-2022 09:19 ]

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:47

Honesty

kattenneus!

Zaratrass schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:06:
Zoals @Road-runner83 zegt een notaris zal ik als eerst om advies vragen.

Als ik even hardop denk is het misschien iets om het geld te beleggen, zodat het niet op de rekening staat en de schenkingen over 3 jaar te verspreiden. Ik weet niet of het belegde geld wordt meegerekend en er alsnog voor zorgt dat de huur wordt verdubbeld. Dat zou je moeten uitzoeken.
Als dat geld belegd is wordt dat natuurlijk met zo hard meegeteld als cash geld of op de rekening. Zou mooi zijn, zelfs als opa dat huis aanhoudt telt zijn woz waarde mee als vermogen..

Als het goed is kan hij (klein) kinderen tot 40 jaar flink schenken boven de vrijstelling en anders schenken aan de kinderen en hun 10% schenkbelasting laten betalen

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Tja.. and hem wat ie wil natuurlijk. Hij kan de ton nog verder schenken aan jullie, maar dan betaal je daar gewoon belasting over. Ik ken de regels mbt zorg niet volledig, maar ze kijken waarschijnlijk naar je complete vermogen. Of je dat nu op de bank, in aandelen of bitcoins hebt zitten. (Alles in box 1,2,3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:37

Agent47

I always close my contracts.

Lekker elk weekend luxe uit eten of weekendjes weg pakken.

Verder naar een notaris. Heeft iemand nog schulden die afgelost moeten worden?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:59

Reptile209

- gers -

Je kan natuurlijk ook hogere schenkingen doen en accepteren dat daar belasting over wordt betaald. Maak het sommetje wat goedkoper is: x jaar dubbele huur, of eenmalig schenkbelasting. :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:02
anders gewoon schenkingsrecht betalen, voor kinderen 10%.
dat heb je met de hoge cak bijdrage in een aantal jaren terugverdiend.

het cak gaat voor vermogens uit van een eigen bijdrage van 4% boven de vrijstellingsgrens.
de vrijstelling sparen en beleggen is voor 2022 al € 50.000

overigens is het tarief voor erfbelasting hetzelfde als voor schenkingsrecht, dus geven met warme hand

[ Voor 8% gewijzigd door peter-rm op 08-04-2022 12:10 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-05 13:17
Ik zie de jubelton een paar keer genoemd, en dat lijkt mij een prima optie. Hou er wel rekening mee dat die per 1-1-2023 verlaagd wordt naar 27k en per 1-1-2024 in zijn geheel afgeschaft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-05 13:44
Agent47 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:26:
Lekker elk weekend luxe uit eten of weekendjes weg pakken.

Verder naar een notaris. Heeft iemand nog schulden die afgelost moeten worden?
Dus een ton verbrassen aan luxe uit eten en weekendjes weg... Lijkt me ene niet al te beste route die je in wil gaan...

Koop dan een vakantiehuis voor de verhuur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:55
Hetisookwat schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:56:
[...]
Mijn opa zit nu in een verzorgingsinstituut. Hier mag hij 30.000 op zijn eigen rekening hebben, alles daarboven zorgt ervoor dat zijn "huur" verdubbeld wordt. [...]

Zijn huis is verkocht met ongeveer 150.000 euro overwaarde, wat voor juli 2023 dus gespendeerd moet zijn (dan wordt er opnieuw gekeken naar zijn financiën).
[...]
Waar komen jou aannames vandaan? Ik ga ervan uit dat het verzorgingsinstituut vanuit de WLZ betaald wordt? Het klinkt alsof de hoge eigen bijdrage van toepassing is?

https://www.hetcak.nl/reg...g-hoge-eigen-bijdrage-wlz

Ik heb het destijds voor mijn moeder helemaal uitgezocht en toen was de pijldatum de belastingaangifte van 2 jaar daarvoor. Kortom je hebt 2 jaar om het geld "op" te maken. Daarnaast is de grondslag op sparen en beleggen 4%. De huur verdubbelen red je dus echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-05 20:55
bazzzzzz schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:16:
[...]

Waar komen jou aannames vandaan? Ik ga ervan uit dat het verzorgingsinstituut vanuit de WLZ betaald wordt? Het klinkt alsof de hoge eigen bijdrage van toepassing is?

Ik heb het destijds voor mijn moeder helemaal uitgezocht en toen was de pijldatum de belastingaangifte van 2 jaar daarvoor. Kortom je hebt 2 jaar om het geld "op" te maken. Daarnaast is de grondslag op sparen en beleggen 4%. De huur verdubbelen red je dus echt niet.
Bedoel je niet dat hij 2 jaar te laat is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05 10:32
bazzzzzz schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:16:
[...]

Als ik die link zo lees, nemen ze de peildatum van 2020 van zijn bezittingen, dus dan is nu verdelen rijkelijk laat lijkt mij en moet hij nog steeds de extra bijdrage betalen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-05 20:55
Jumpman schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:28:
[...]

Als ik die link zo lees, nemen ze de peildatum van 2020 van zijn bezittingen, dus dan is nu verdelen rijkelijk laat lijkt mij en moet hij nog steeds de extra bijdrage betalen.
Ik heb nog even gekeken en schijnbaar wordt de waarde van een huis pas na 2 jaar meegeteld als je een huis in bezit had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Persoonlijk zou ik er toch wat moeite mee hebben om dit geld daadwerkelijk "op" te maken zolang opa nog leeft. Misschien leeft hij langer dan nu verwacht en grijpt hij door veranderende regels of een behandeling die verzekeraars niet vergoeden straks ergens serieus mis. Dan zit je naast mooie aankopen ook opeens met een probleem en/of schuldgevoel.

De details laat ik aan de experts over, maar ik zou er zelf bij de familie op aandringen om het bedrag gezamelijk ergens in te investeren. Op de lange termijn heeft iedereen daar meer aan, en mocht opa het toch onverwacht nodig hebben dan kan de investering zonodig (deels) verkocht worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:59
hajee999 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:58:
[...]

Dus een ton verbrassen aan luxe uit eten en weekendjes weg... Lijkt me ene niet al te beste route die je in wil gaan...

Als ik in een verzorgingstehuis terecht kom en ik heb nog een ton te spenderen wil ik gewoon hele leuke laatste jaren van mijn leven en niet nog meer geld creeeren met het kopen van huisjes. Daar heb ik later toch niks meer aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:48
Hoe oud is je opa dan? Een spaarpot van 30K lijkt veel, maar valt reuze mee als je oud en met pensioen bent. Alle tijd van de wereld (kost geld) en mogelijk gezondheidsproblemen waar je hulp bij nodig hebt (kost geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
ik heb het een keer uitgerekend voor iemand met een inkomen van ca €15.000 (aow+klein pensioen),
dan zit het optimum bij een spaarpot van ca €70000 (=20k+50k vrijstelling)

de hoge bijdrage was dan ca €650, terwijl met een spaarpot van €200k de hge bijdrage meer dan €1300 per maand zou zijn

[ Voor 26% gewijzigd door peter-rm op 08-04-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
mister_S schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:08:
Hoe oud is je opa dan? Een spaarpot van 30K lijkt veel, maar valt reuze mee als je oud en met pensioen bent. Alle tijd van de wereld (kost geld) en mogelijk gezondheidsproblemen waar je hulp bij nodig hebt (kost geld).
gezondheidskosten zitten allemaal in de WLZ (=hoge bijdrage cak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
[...]

de waarde van een vakantiehuis telt gewoon mee met de spaarpot en lost dus niets op voor de hoge cak bijdrage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-05 17:40
Drie kinderen en drie kleinkinderen..........
Hoe zit de verdeling daarvan, heeft ieder kind één kind?
Dan zou het een eerlijke verdeling zijn.......
Stel dat één van de kinderen drie kinderen heeft en de andere twee geen dan komt er wel erg veel op dezelfde hoop terecht.
Of een van de eigen kinderen is ongewild kinderloos.......
Zelf zou dan liever alleen schenken aan de eigen kinderen en als zij dan willen delen met hun eigen kroost is dat hun stukje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:37
EricTC schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:34:
[...]

Ik heb nog even gekeken en schijnbaar wordt de waarde van een huis pas na 2 jaar meegeteld als je een huis in bezit had.
Je huis wordt meegeteld als jij (of je echtgenoot) er al 2 jaar niet meer woont. Maar als je het verkoopt telt de opbrengst direct mee.
Mijn oma heeft toen ze in die situatie zat 2 jaar lang bij de notaris een "schenking op papier" gedaan aan alle kinderen en kleinkinderen. En dat bedrag werd pas overgemaakt toen het huis na 1.5 jaar werd verkocht.

Als je een vakantiehuisje of investeringspand wilt kopen... Dat werkt niet. De vrijstelling telt alleen voor het huis waar je woonde voordat je in het verzorgingshuis kwam.

[ Voor 12% gewijzigd door RocketKoen op 08-04-2022 12:31 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
mister_S schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:08:
Hoe oud is je opa dan? Een spaarpot van 30K lijkt veel, maar valt reuze mee als je oud en met pensioen bent. Alle tijd van de wereld (kost geld)
Ik snap je redenering, maar als je eenmaal in een verzorgingshuis zit dan kan je er wel vanuit gaan dat de grootste uitgaven achter de rug zijn. Je komt niet in een verzorgingshuis als je nog fit, fris en fruitig bent (in tegenstelling tot jaren geleden, maar dan ging je naar een bejaardenhuis en dat was echt iets anders). Tegenwoordig blijft men met thuishulp zo lang mogelijk thuis en als dat niet meer gaat dan ga je naar een verzorgingshuis. Dan leef je gemiddeld nog een jaar of 1,5.

Mijn inschatting is dat opa geen 10 jaar meer te leven heeft en ook niet elke weekend met de hele familie luxe uit eten wil gaan. Dat is leuk voor een paar keer per jaar, maar opa wil ongetwijfeld ook gewoon rust.
en mogelijk gezondheidsproblemen waar je hulp bij nodig hebt (kost geld).
Daar ben je toch voor verzekerd danwel juist voor in een verzorgingshuis gegaan?

Ontopic:
Ik zou contact opnemen met een notaris en kijken of je niet het grootste deel van het vermogen bij leven kan schenken aan de kinderen. Dan wordt het nuttig besteed aan bijvoorbeeld een huis, kan je opa er nog eens van trakteren en blijft het weggegooide geld aan huur in ieder geval deels in bezit.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:54

Yucon

*broem*

Drardollan schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:50:

Daar ben je toch voor verzekerd danwel juist voor in een verzorgingshuis gegaan?
Als ik het zo lees hint hij op dingen als niet-vergoede revolutionaire nieuwe kankerbehandelingen en dergelijke. In de regel heeft een hoogbejaard iemand daar helemaal niet meer zo'n zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
Yucon schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:23:
[...]

Als ik het zo lees hint hij op dingen als niet-vergoede revolutionaire nieuwe kankerbehandelingen en dergelijke. In de regel heeft een hoogbejaard iemand daar helemaal niet meer zo'n zin in.
Dat zou inderdaad wel gek zijn, al las ik het niet zo. Als dat wel zo is, waarom zou iemand op hoge leeftijd zich daar nog druk over maken.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:51

Lordy79

Vastberaden

Hetisookwat schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:56:
Hi!

Ik ben gevraagd om mee te denken over het geld van mijn grootouders, als volgt:
Mijn opa zit nu in een verzorgingsinstituut. Hier mag hij 30.000 op zijn eigen rekening hebben, alles daarboven zorgt ervoor dat zijn "huur" verdubbeld wordt. Het is al duur zat, en hij geeft het dan liever weg aan zijn familie.

Hij heeft 3 kinderen (met partner), 3 kleinkinderen (met partner) en één achterkleinkind.

Vóór juli 2023 betekent dat de schenkingen als volgt kunnen vallen;
3 kinderen, 5677 per jaar * 2 = 34062
3 kleinkinderen, 2254 per jaar * 2 = 13524
-- 47586 euro.. Dat laat nog een ton over die hij wil onderbrengen.

Heeft iemand een idee/tips hoe we hiermee om kunnen gaan?

Bedankt!
toon volledige bericht
Schenken en de rest van het vermogen in een BV inbrengen van opa. Box2 vermogen telt niet mee bij de 30.000

(Check aub wel of dit nog actueel is, enkele jaren geleden werkte het wel zo)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 10-05 21:27
Lordy79 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:11:
[...]

Schenken en de rest van het vermogen in een BV inbrengen van opa. Box2 vermogen telt niet mee bij de 30.000

(Check aub wel of dit nog actueel is, enkele jaren geleden werkte het wel zo)
Lijkt me de moeite niet waard met alle kosten die daarmee gemoeid zijn. Gaat hier om een relatief klein bedrag, en de schenkbelasting in de eerste schijf richting een kind is slechts 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 07:51

Lordy79

Vastberaden

Hielko schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:19:
[...]

Lijkt me de moeite niet waard met alle kosten die daarmee gemoeid zijn. Gaat hier om een relatief klein bedrag, en de schenkbelasting in de eerste schijf richting een kind is slechts 10%.
Alle kosten? Bvtje oprichten kost niet zoveel en verder zijn er geen kosten. Althans, als je zelf een jaarrekeningetje kunt maken en zo moeilijk is dat niet.

Enfin wellicht is het een bruikbare tip voor Tweakers met meer vermogen en/of vermogende (groot)ouders.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KiriLLu
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05-2024
Road-runner83 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:02:
Ja ga naar een notaris :).

Verder kan hij wellicht zijn kinderen meer schenken die ze belastingvrij kunnen besteden aan hun huis?
https://www.belastingdien...henkingen-voor-koopwoning
Dit dus NOTARIS, is elke cent dubbel en dwars waard. Ga geen constructies verzinnen intern zonder notaris dit is het gezeur niet waard.

Zorg dat het vooraf goed geregeld is door een notaris :), want veel dingen zoals wettelijke regelingen overzie je niet als dit niet je expertise is. Mocht er achteraf gezeik komen is dit niet jouw probleem :).

[ Voor 4% gewijzigd door KiriLLu op 08-04-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Moet alleen de overwaarde (150k) worden "opgemaakt" of was er ook al een stukje vermogen in het spel, waardoor er een groter bedrag "opgemaakt" dient te worden?

Even los van het bedrag, hoe denkt opa het geld op te maken? Wilt hij alle kinderen een even groot deel, idem voor de klein kinderen en het restant naar het achter klein kind? Of wilt opa hier zijn vingers niet aan branden en wilt hij het geld alleen verdelen onder de kinderen (en dat de kinderen eventueel de keuze maken om een deel door opa al te laten schenken aan hun eigen kinderen om zo wat schenkingsbelasting te omzeilen binnen de regels).

Ik ben met mijn ouders in een soortgelijk gesprek. Gelukkig nog niet de leeftijd van het bejaardenhuis, maar zij begonnen er al wel zelf over wat eventueel mogelijk is.
Hier het geval dat mijn ouders twee kinderen hebben (mijn broertje en ik). Mijn broertje heeft 2 kinderen (en er komt geen derde) en ik heb drie kinderen. Nu zitten mijn ouders ermee in hun maag, dat ze eigenlijk hun vermogen door twee willen delen (50% voor mijn broertje en 50% voor mij). En dat ze dan van ieders deel ook wat aan de kleinkinderen willen schenken. Alleen dan betekend dat OF mijn kinderen krijgen een iets kleiner bedrag (t.o.v. hun neefje en nichtje) OF ik krijg een kleiner deel dan mijn broertje (en hebben de kleinkinderen allemaal even veel). Dus nu overwegen ze om alle kleinkinderen een even groot aandeel te schenken en de rest door twee te delen. Hierdoor gaat er procentueel dus meer richting "mijn" kant (naar mijn kinderen) dan dat er naar de kant van mijn broertje gaat.
Ik heb aangegeven er totaal niet wakker van te liggen, als ze besluiten 50-50 te doen en dat ze mijn aandeel wat kleiner maken. Maar voor hun is het toch wel een dingetje, omdat ze niemand te kort willen doen.
Moraal van het verhaal: Kijk ook goed wat opa zelf voor ogen heeft! Ik denk niet dat hij iemand voor het hoofd wilt stoten door de een wat meer te geven dan de ander.
En ja, dat kan dus het gevolg hebben dat er mogelijk meer schenkbelasting (of welke belasting dan ook) betaald moet worden, dan dat vanuit financieel oogpunt noodzakelijk zou zijn.
Ga dus met opa het gesprek aan en ga onderling geen ruzie maken (niet dat dit het geval is volgens mij) over een paar centen! Liever maak je nog een paar hele mooie herinneringen met z'n allen, want die zijn onbetaalbaar!

Voorbeeld de verschillende scenario’s uitgewerkt:
Optie 1: alle kinderen een even groot deel (ieder 50k). Kleinkinderen en achterkleinkind krijgen niks.
Optie 1a: kinderen leggen (om schenkbelasting te verlagen) een deel van hun deel van de schenking door aan de kleinkinderen. Geen idee hoe de verdeling onder de kleinkinderen is, dus kan daar geen uitwerking van maken.
Optie 1b: kinderen leggen (om schenkbelasting te verlagen) een deel van hun deel van de schenking door aan de kleinkinderen. Degene met het achterkleinkind doet dit nogmaals met het deel dat hij/zij krijgt.
Optie 2: alle kinderen, kleinkinderen een even groot deel (ieder 25k). Achterkleinkind krijgt niks.
Optie 3: alle familieleden krijgen een even groot deel (ieder +/- 21,k).
Optie 4: herinneringen maken! Deze zijn onbetaalbaar!

[ Voor 14% gewijzigd door BastaRhymez op 08-04-2022 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mYpzaa
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 09:44
Het beantwoordt niet je vraag. Hebben je grootouders niet nog wensen die ze nog willen doen, zoals om wat te noemen: een reisje over de Rijn inclusief de zorg die hij krijgt/nodig heeft in het verzorgingstehuis.

Je betaald dan voor de reis en extra voor de hulp wat vaak best in de papieren kan lopen. Wel dan een ervaring en herinnering rijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-05 15:16
Ik heb vol overtuiging meegelezen, excuus voor het gebrek aan reactie. Bij deze, we gaan naar de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-05 21:04
Hielko schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:19:
[...]

peter-rm schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:13:
ik heb het een keer uitgerekend voor iemand met een inkomen van ca €15.000 (aow+klein pensioen),
dan zit het optimum bij een spaarpot van ca €70000 (=20k+50k vrijstelling)

de hoge bijdrage was dan ca €650, terwijl met een spaarpot van €200k de hge bijdrage meer dan €1300 per maand zou zijn
10% van 120k (30k kan hij zelf nog aanhouden) is minder dan twee jaar de dubbele huur betalen.
Pak die schenkingsbelasting en je bent klaar.
De rest is zoeken naar belastingontwijking en/of fraude. Dit is in al die jaren in aanloop naar de vergrijzing wel dicht getimmerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Als de grootouder in kwestie dat een goed idee vindt is dat toch super. Kan je nog mooie herinneringen maken met/van opa/oma.

Die paar k die je via een erfenis krijgt verdwijnen gewoon en daarmee ook de connectie. Het hoeft ook niet zo zwart/wit te zijn natuurlijk, je hoeft niet die hele ton te spenderen.

Maar er zullen ook (groot)ouders zijn die het wel prima vinden om gewoon zo veel mogelijk zo gunstig mogelijk te schenken, natuurlijk ook zeer begrijpelijk.

Alleen vind ik het als kind wel mijn (morele) plicht om even te checken of ze niet gewoon zelf 'mee willen/kunnen genieten' van schenkingen.

[ Voor 5% gewijzigd door finsdefis op 18-04-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.E.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-10-2022
..

[ Voor 99% gewijzigd door E.E. op 02-10-2022 06:23 ]

Pagina: 1