Advies zonnepanelen op schuin bitumen dak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-10 13:09
Ik zit eraan te denken om zonnepanelen aan te schaffen. Helaas zijn er niet veel bedrijven die zonnepanelen op mijn dak willen leggen, omdat ik een schuin bitumen lessenaarsdak heb.

Ik heb bij zes bedrijven een offerte aangevraagd. Daarvan gaven er vier aan geen zonnepanelen op mijn dak te willen leggen. Van twee bedrijven heb ik wel offertes ontvangen, maar de prijzen vallen me wel een beetje tegen. Dat zal ook deels komen omdat ze een toeslag vragen omdat het om een schuin bitumen dak gaat.

Ik heb niet zo heel veel ruimte in huis voor een omvormer, dus wat dat betreft zouden micro-omvormers wel handig zijn. Er is alleen zo goed als geen schaduw op mijn dak, dus ik weet niet of het verder wel verstandig is om daarvoor te kiezen. Ook twijfel ik nog over het aantal zonnepanelen.

Ik ben benieuwd naar jullie advies en eventueel tips voor bedrijven die wel op schuine bitumen daken willen leggen.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nlb6zPQi6Nx3nPBjyBeK_mSvRao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SXiooe7cKw8KpRBT0gP2LySk.png?f=fotoalbum_large

Vanaf mijn tuin kan ik geen foto van mijn dak maken. De onderstaande foto is een foto van een aantal daken verder. Mijn dak is hetzelfde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiHwbx23BehRV29p7ap8uzHSA8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCSByI7DrPZ8uLd43rOsz4iz.jpg?f=fotoalbum_large

Oriëntatie: Zuidoost
Dakhelling: 7°
Beschikbare (dak)ruimte
Er is ongeveer ruimte voor 15 panelen
Schaduw
Alleen een beetje schaduw van wat pijpen op het dak (van de mechanische ventilatie)
Jaarverbruik
Momenteel ongeveer 2500 kWh. Ik vermoed dat ik binnen vijf jaar wel over ga stappen op elektrisch koken. Verder heb ik geen plannen om apparaten aan te schaffen die veel stroom verbruiken.

Op 12 februari heb ik een energiecontract afgesloten bij Zondergas voor 5 jaar vast:
Stroom daltarief per kWh: €0,22465
Stroom normaaltarief per kWh: €0,26481

"Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan teruglevert, wordt voor de
Kleinverbruikaansluiting de salderingsregeling toegepast waarbij de terugleververgoeding berekend wordt
aan de hand van de de overeengekomen tarieven per kWh voor levering van energie voor het betreffende
jaar."
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase
Budget en doel
Zo rond de €6000, maar als het meer oplevert om mijn dak helemaal vol te leggen dan mag het meer zijn.
Ik hoor verschillende verhalen over wat verstandig is om te doen. De ene geeft aan dat het verstandig is om je dak gelijk helemaal vol te leggen. De andere geeft aan dat je ongeveer evenveel moet opwekken als dat je verbruikt.

Ik wil in ieder geval genoeg opwekken voor mijn eigen gebruik en de investering zo snel mogelijk terugverdienen.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil dit laten uitvoeren
Bijhouden van data
Het is een pre als ik de data in Home Assistant kan inzien, maar geen eis.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1 (Bedrijf 1)
10x AEG_AS_M1202B-H(M6)-370W€ 2.033,77
1x GW3000-XS Wifi / DC switch€ 435,44
Van der Valk Solar Systems - bevestigingsmateriaal schuin dak€ 639,36
1x AC zijde 1 fase, inclusief aansluiting in de meterkast€ 209,00
4x MC4 connector 4-6 mm kabel MALE€ 4,88
4x MC4 connector 4-6 mm kabel FEMALE€ 4,88
1x Solarkabel 4mm Rood haspel 25m € 19,74
1x Solarkabel 4mm Zwart haspel 25m€ 19,74
1x montage compleet, inclusief 20 dak ankers op het bitumen dak à € 51,00€ 1.792,00
Totaal excl. BTW:€ 5.158,80

Kan nog €30 per paneel goedkoper wanneer ik voor DMEGC panelen kies.
Jaarlijks verwachte productie ca: 2.827 kWh
Opbrengstgarantie panelen: 90% 15 jaar 80% 25 jaar
Garantie omvormer: 10 jaar
Garantie op montagesysteem: 25 jaar

Legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_KuizZnbF5iV1l8FjQLAUnNNSw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rpBTze5FJsS6AA9ucumttkfQ.png?f=user_large
Offerte 2 (Bedrijf 2)
15 x PV Longi 370Wp Full Black 1755x1038x35€ 3.375,00
1 x Omvormer SMA Sunny Boy 5.0 10 jaar garantie Advance installer€ 1.200,00
1 x Clickfit Evo montagesysteem€ 780,68
Montage€ 900,00
1 x Dakdoorvoer plat dak Bitumen incl. Branden € 19,32
1 x Montage AC/DC € 375,00
15 x Toeslag voor branden bij hellend bitumen dak per paneel € 600,00
Totaal excl. BTW:€ 7.250,00

Garantie:
Longi zonnepaneel
• Op de PV panelen van Longi wordt een productgarantie gegeven van 12 jaar.
Op de PV panelen wordt daarnaast een vermogensgarantie verstrekt van 15 jaar tegen 90% van het nominale
vermogen en 25 jaar tegen 80% van het nominaal vermogen.
SMA omvormer
• De productgarantie van de SMA omvormer bedraagt 10 jaar.
Montagematerialen en arbeid
• Productgarantie op de aluminium bevestigingsconstructie van 20 jaar.
• Bij een basissysteem garantie op arbeid 5 jaar.
• Bij een zorgeloos pakket garantie op arbeid 20 jaar

Kosten zorgeloos garantiepakket: eenmalig €20 per paneel

Legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPiRzFa1npcOMZZCDTsd7jyfocE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0DEnirDLICDnxsZ0kqUm3PcE.png?f=user_large
Offerte 3 (Bedrijf 2)
15 x PV Longi 370Wp Full Black 1755x1038x35€ 3.375,00
15 x Enphase Micro omvormer IQ7+ tot 440 watt incl. kabel€ 2.175,00
1 x Clickfit Evo montagesysteem€ 780,68
Montage€ 900,00
1 x Enphase Envoy-S Standard + Q-relais 1 Fase € 200,00
1 x Montage AC Enphase € 250,00
15 x Toeslag voor branden bij hellend bitumen dak per paneel € 600,00
Totaal excl. BTW:€ 8.300,00

Garanties:
Product garanties
Je hebt garanties ten aanzien van de gebruikte producten en de opbrengst van uw zonnestroominstallatie. De
hoofdpunten van deze garanties zijn:
Longi zonnepaneel
Op de PV panelen wordt daarnaast een vermogensgarantie verstrekt van 15 jaar tegen 90% van het nominale
Enphase omvormer
• De productgarantie van de Enphase omvormer bedraagt 25 jaar.
• Bij een zorgeloos pakket garantie op arbeid 20 jaar

Legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qi78UZWPpi0Y98QhLeflvv1-xck=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/22bUP7kuilT0D5XOoPM5WRK4.png?f=user_large
Offerte 4 (Bedrijf 2)
8 x PV Longi 370Wp Full Black 1755x1038x35€ 1.800,00
8 x Enphase Micro omvormer IQ7+ tot 440 watt incl. kabel€ 1.240,00
1 x Clickfit Evo montagesysteem€ 370,68
Montage€ 700,00
1 x Enphase Envoy-S Standard + Q-relais 1 Fase € 200,00
1 x Montage AC Enphase € 250,00
8 x Toeslag voor branden bij hellend bitumen dak per paneel € 320,00
Totaal excl. BTW:€ 4.900,00

Garanties:
Longi zonnepaneel
Enphase omvormer
• De productgarantie van de Enphase omvormer bedraagt 25 jaar.
• Bij een zorgeloos pakket garantie op arbeid 20 jaar.

Legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIr89s9_IxrdCaQjRgwLVnYsOJU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oQ4rCOrNOc8pWSIXqCYS6D7K.png?f=user_large
Regio
Zwolle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:38
7 graden is vrij vlak. Zou je hier niet met ballast in plaats van ankers kunnen werken? Ik heb zelf betonnen voeten en denk dat deze bij 7 graden helling ook prima zouden blijven liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Nee, voor zo ver ik weet garanderen ballastsystemen maar tot een graad of 3.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzie
Er werd inderdaad door de bedrijven aangegeven dat mijn dak te steil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Pazzie Even bellen met deze lui: https://www.solar-outlet....-door-heel-nederland.html

Daar staat gewoon bitumen tussen als daktype.

2 sets van 8 tot 10 op de onder en bovenhelft van je dak lijkt prima mogelijk.
Ga zo ver je je kunt veroorloven. Warmtepomp, EV ... dingen staan zomaar voor de deur... En dan heb je spijt dat je bitumen hebt in plaats van panelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzie
Bedankt voor de tip! Ik zal contact met ze opnemen.

Ik heb daar ook over nagedacht.
Mijn gasverbruik is alleen erg laag (zo'n 350 m3) per jaar. Daarom denk ik dat een warmtepomp niet rendabel is. Ik heb ook geen eigen oprit/parkeerplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croissantje
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-07-2024
Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk geworden is! Ben mij momenteel aan het oriënteren en heb een vergelijkbare situatie. Schuin bitumen dak, waarbij verschillende bedrijven direct afhaken.
Inmiddels nog ervaringen opgedaan, evt tips die je zou kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzie
Croissantje schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:41:
Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk geworden is! Ben mij momenteel aan het oriënteren en heb een vergelijkbare situatie. Schuin bitumen dak, waarbij verschillende bedrijven direct afhaken.
Inmiddels nog ervaringen opgedaan, evt tips die je zou kunnen delen?
Ik ben ZZP'er (https://www.nu.nl/wonen/6...-zonnepanelen-willen.html). Omdat het kabinet in januari 2023 de BTW op zonnepanelen wil verlagen naar 0% heb ik eerst mijn boekhouder om advies gevraagd of het verstandig is om dat af te wachten. Binnenkort heb ik een gesprek met hem daarover en daarna wil ik een beslissing maken m.b.t. de zonnepanelen.

Ik zal je een PB sturen met van welke bedrijven ik een offerte heb ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinC
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-08-2022
Hi!
Zalf heb ik een schuin dak met bitumen shingles waarvoor ik een set heb gekocht bij stralendgroen voor een prima prijs. Montage is dmv waterdichte ankers door het bitumen heen.
Misschien is dat nog een idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-10 02:17
alwinC schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:12:
Hi!
Zalf heb ik een schuin dak met bitumen shingles waarvoor ik een set heb gekocht bij stralendgroen voor een prima prijs. Montage is dmv waterdichte ankers door het bitumen heen.
Misschien is dat nog een idee
Yep, je kunt ook gebruiken: Clickfit Evo staaldak. Mits harde ondergrond (houten plaat) direct onder het bitumen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolph J
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-05 20:59
dit is geen werkspot

[ Voor 92% gewijzigd door Proton_ op 27-08-2022 15:00 ]

34 x Risen 400Wp 12° oost-west + GoodWe 10KN-ET-SPD2 hybride omvormer + Remeha Mercuria 8 kW warmtepomp + Remeha Calenta Ace cv + Remeha RemaSOL Zonnecollector (3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolph J
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-05 20:59
Dat weet ik.

34 x Risen 400Wp 12° oost-west + GoodWe 10KN-ET-SPD2 hybride omvormer + Remeha Mercuria 8 kW warmtepomp + Remeha Calenta Ace cv + Remeha RemaSOL Zonnecollector (3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidhu
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-06-2024
Pazzie schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:09:
[...]

Ik ben ZZP'er (https://www.nu.nl/wonen/6...-zonnepanelen-willen.html). Omdat het kabinet in januari 2023 de BTW op zonnepanelen wil verlagen naar 0% heb ik eerst mijn boekhouder om advies gevraagd of het verstandig is om dat af te wachten. Binnenkort heb ik een gesprek met hem daarover en daarna wil ik een beslissing maken m.b.t. de zonnepanelen.

Ik zal je een PB sturen met van welke bedrijven ik een offerte heb ontvangen.
Hi Pazzie, Did you get this done. I am actually with a similar situation and looking for the installers who can actually do the installation on the pitched bitumen roof (9 degrees). Its indeed very hard to find these guys.
Sorry for my engish in dutch forum :)

[ Voor 30% gewijzigd door sidhu op 12-01-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidhu
@Pazzie @Croissantje Do you guys have any update? I myself is struggling with the same situation where i have a pitched bitumen roof of 9 degree. I did some research on the PV anchors which can be used with bitumen and top layer will be burned to the bitumen roof to make it water tight. So far i found only 2 companies who can do this and i am waiting for a quote from them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croissantje
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-07-2024
Hey! Ik heb inmiddels zonnepanelen besteld met bevestiging waar ik vertrouwen in heb. Woon zelf in Limburg, het bedrijf heet Duurzame jongens (als dit hier niet mag hoor ik het graag).
Ze gebruiken stokschroeven zodat het geheel aan de dakconstructie vast zit. Daarnaast worden er fonsgaten op de gaten gezet die vervolgens weer waterdicht worden gebrand met een nieuwe strook bitumen. Hierna zal de onderconstructie worden geplaatst.
Klinkt goed waterdicht en steviger dan andere alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sidhu
Croissantje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:57:
Hey! Ik heb inmiddels zonnepanelen besteld met bevestiging waar ik vertrouwen in heb. Woon zelf in Limburg, het bedrijf heet Duurzame jongens (als dit hier niet mag hoor ik het graag).
Ze gebruiken stokschroeven zodat het geheel aan de dakconstructie vast zit. Daarnaast worden er fonsgaten op de gaten gezet die vervolgens weer waterdicht worden gebrand met een nieuwe strook bitumen. Hierna zal de onderconstructie worden geplaatst.
Klinkt goed waterdicht en steviger dan andere alternatieven.
Thanks. I am still looking around and this helps. I live in Utrecht and i will try to contact them as well. A quotation wont hurt :) Sounds good to me too. Thanks for quick reply.
Pagina: 1