Vraagje, hoe "werkt" kimband?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:43
Ik ben lekker bezig, vandaag de natte hoek van de badkamer in de kimband en pasta gezet. Aldoende kwam er een vraag bovendrijven.

Kimband wordt gezegd nodig te zijn voor de waterdichtheid. Maar dat kan ik niet helemaal volgen. Je hebt het casco badkamer, daarin breng je dan kimband aan(zoals ik vandaag dus), dat je op een laagje pasta plakt en dan nog een laagje eroverheen. Prima, dan is die hoek/baan waterdicht. Maar 10 cm verderop zit weer kaal beton/gips. Als het gaat lekken gaat dat water toch gewoon doorkruipen tot het bij het beton/gips is en dan daar als nog verder?
Hoe moet ik dat nu zien? Als ik google op kimband en werking of noodzaak krijg ik allemaal verkopers die hun kimband promoten en de noodzaak benadrukken, de werken of de gedachte er achter mist meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:23

JdM

Humbled

Kimband werkt alleen echt goed als je dat verwerkt op jackoboard/wedi/etc. omdat dan een eventuele lekkage altijd bij de goot/doucheput uit kan komen.
Verder zal in alle andere verwerkingsgevallen het vocht inderdaad uiteindelijk uitkomen op een beton/verdiepingsvloer als er een lekkage is. Een lekkende voeg in de hoek met daarachter kimband, wordt door die kimband maar voor een deel beschermd, tot het achter de tegels is doorgelekt en van daar weer verder kruipt, dat proces is dan alleen een kwestie van tijd.
Dit helder moment komt net te laat voor je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 22:38

BLACKfm

o_O

Tenzij je de wand niet betegeld zal je het beton of ander achterliggend materiaal ook moeten voorzien van enige waterdichtheid (coating).

Ik ben geen expert, maar in mijn hoofd is de logica dat de hoekpunten (en eigenlijk alle 'lastige stukjes', dus ook rond leidingwerk en afvoerputje) een zwakke plek zijn welke niet worden 'gesealed' door een tegel en de achterliggende tegel'lijm'.

De naden tussen de tegels werk je dan weer af met voegmiddel en dat is in principe ook waterdicht. Dus het grote oppervlakte is in principe gewoon waterdicht door de tegel en het voegwerk. In hoekjes, en zeker op de vloer kan echter water blijven staan wat dan op enige wijze door zwakheden in je kit/voegwerk kan glippen.
Tenzij je dit echt heel slecht hebt gedaan is dit een heel traag proces, en de vocht is er dan waarschijnlijk sneller uit dan het door kan lekken.

Wil je het echt goed doen dan zorg je dat alles gecoat is, en niet alleen de hoekjes. Het kan overkill zijn, maar als je over een paar maanden of jaar ineens vochtplekken op de benedenverdieping ziet optreden onder je badkamer dan ben je nog veel verder van huis, spreekwoordelijk gezien.

Er zullen wel vele youtube filmpjes te vinden zijn die het hele process benoemen, en ik kijk graag van dat soort kluskanalen, veelal gaan ze niet te veel in op details anders dan dat het heel belangrijk is.
De kanalen die ik volg zijn veel Amerikaans, en daar zijn veel huizen van hout, daar is 'waterproofing' nog veel belangrijker. Een nat stukje beton schilder je nog wel een keer over, een verrot stuk hout is wat meer werk.

Het kanaal van 'Stud Pack' vind ik zelf wel vermakelijk om naar te kijken, en daar waren ze laatste bezig met een doucecel. Zal niet geheel gerelateerd zijn, maar ter vermaak: YouTube: Is THIS the *NEW* BEST SHOWER BACKER BOARD?! (Called the Manufacturer) (vanaf halverwege/driekwart de video beginnen ze met 'waterproofing').

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:36
Daarom zet je ook de hele douchehoek in de kimpasta, of ander waterdicht materiaal zoals wedi platen of een vlakke laag tegellijm. Dan krijg je een waterdicht geheel.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Makrolon schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:56:
Daarom zet je ook de hele douchehoek in de kimpasta, of ander waterdicht materiaal zoals wedi platen of een vlakke laag tegellijm. Dan krijg je een waterdicht geheel.
Dat is precies wat ik heb gedaan vandaag.
Zou het dan toch nog goed komen.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:36
tcw82 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:59:
[...]

Dat is precies wat ik heb gedaan vandaag.
Zou het dan toch nog goed komen.... :+
Haha heel goed 😁

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Denk wel dat ik er morgen nog een laagje overheen doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
Ik dacht dat je altijd in een douche een afdichtingsmembraan op de vloer en de wanden plaatst. De kimband is dan een smal strookje om de hoeken aan elkaar te verbinden.
Een goeie douchedrain is er op voorzien dat je dit membraan er in kan plaatsen, zodat zelfs als je tegelvoegen kapot zijn en het water er los door stroomt, het via het membraan toch weer in de sifon en de afvoer geraakt.
Ik spreek wel voor België, wellicht wordt dit in NL wegbespaard?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Met de volledige afdichting zoals door @naftebakje wordt beschreven is dat inderdaad een waterdichte "bak". Alleen is het dan bij veel draingootjes hier in Hollandia niet altijd even duidelijk of gemakkelijk om een dekentje aan het gootje te verbinden.
Pagina: 1