'Garage' huren van ouder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-09 15:22
Goedenavond,

Door de huidige marktomstandigheden zijn ik en mijn vriendin aan het kijken om de verbouwde garage in onze tuin te huren van mijn ouder.

context: deze vroegere garage is omgebouwd tot volledig bewoonbare ruimte met 1 badkamer, 1 keuken, 1 slaapkamer en 1 opberghok. Prima te bewonen voor 2p. Dit betreft een losstaand gebouw, met eigen deur (geen eigen huisnummer!) op de grond die tot de hoofd-woning behoort. Gedeelde tuin en poort.

Dit roept echter wel een paar vragen op, zoals
- is hier een huurcontract voor verplicht?

- de kamerverhuurvrijstelling is 5711, echter is een voorwaarde hiervan dat het geen 'zelfstandige' woning is, is daar in dit geval sprake van? Is een losstaande garage onderdeel van een woning?

Alvast bedankt voor de reacties.

Edit; ouders zijn al uit elkaar, vandaar ouder! Vriendin kan (indien het niet loopt) terug naar ouders.

[ Voor 6% gewijzigd door Undeviginti op 07-04-2022 22:15 ]

Beste antwoord (via Undeviginti op 07-04-2022 22:15)

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:26
Ik zou het aanvliegen als dit: je woont bij je ouders en je betaalt kostgeld. Niks vreemds aan. Verder geen slapende honden wakker maken.

Roomba E5 te koop

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Als er geen eigen huisnummer is is er geen zelfstandige woning.

https://www.rijksoverheid...een-onzelfstandige-woning

Je hebt je eigen toegang, dat is stap 1. Maar voor de gemeente heb je ook een huisnummer nodig.

https://www.belastingdien...elke-woningen-huurtoeslag

[ Voor 80% gewijzigd door SmurfLink op 07-04-2022 18:47 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:21

DarkSide

theres no place like ::1

Geen apart huisnummer? Dan woon je dus gewoon bij je ouders.
Of dat nu op zolder, slaapkamer, tuin of "garage" is, maakt volgens mij niet uit.

wel moet je ingeschreven staan op dat adres.
En dan denk ik rekening houden met of je ouders een huur of koop woning hebben.

Denk geen huur. Als je de garage laat verbouwen.
Bij koop moet je even kijken naar wat er in de hypotheek overeenkomst staat. Qua onder verhuren etc.

Als het een koopwoning is waarom dan niet "gratis" wonen.
Je kunt vast een contract maken met je ouders mbt de extra kosten voor stroom e.d.

Verder geen verstand van. Maar dit zijn paar punten die bij mij zo naar boven komen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:01
Let wel of de gemeente wel toestemming heeft gegeven voor bewoning. Mijn zus heeft ook een schuur omgebouwd tot woning voor haar dochter en die mocht er mooi uit toen de gemeente erachter kwam.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:55

Reptile209

- gers -

DarkSide schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:47:
Geen apart huisnummer? Dan woon je dus gewoon bij je ouders.
Of dat nu op zolder, slaapkamer, tuin of "garage" is, maakt volgens mij niet uit.

wel moet je ingeschreven staan op dat adres.
En dan denk ik rekening houden met of je ouders een huur of koop woning hebben.

Denk geen huur. Als je de garage laat verbouwen.
Bij koop moet je even kijken naar wat er in de hypotheek overeenkomst staat. Qua onder verhuren etc.

Als het een koopwoning is waarom dan niet "gratis" wonen.
Je kunt vast een contract maken met je ouders mbt de extra kosten voor stroom e.d.

Verder geen verstand van. Maar dit zijn paar punten die bij mij zo naar boven komen.
En met mogelijk voor alle betrokkenen gevolgen voor eventuele toeslagen, fiscaal partnerschap?, enz, dus wel even goed uitzoeken!

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:10
Bij een afgebakende ruimte met een keuken, badruimte en toilet moet de gemeente een adres toekennen volgens de BAG. In veel gevallen gaat er een seintje naar toezicht. Indien het prioriteit heeft, kan de gemeente hierop handhaven. Indien het gebruik strijdig is met het bestemmingsplan, dan heb je wel een probleem. Omwonenden kunnen ook een melding doen, bijvoorbeeld doordat er parkeerproblemen zijn ontstaan.

Dus vooraf bij de gemeente informeren.

Aan de andere kant, indien er sprake is van mantelzorg dan zijn er wel weer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-09 15:22
Bas.013 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:47:
Bij een afgebakende ruimte met een keuken, badruimte en toilet moet de gemeente een adres toekennen volgens de BAG. In veel gevallen gaat er een seintje naar toezicht. Indien het prioriteit heeft, kan de gemeente hierop handhaven. Indien het gebruik strijdig is met het bestemmingsplan, dan heb je wel een probleem. Omwonenden kunnen ook een melding doen, bijvoorbeeld doordat er parkeerproblemen zijn ontstaan.

Dus vooraf bij de gemeente informeren.

Aan de andere kant, indien er sprake is van mantelzorg dan zijn er wel weer mogelijkheden.
We hebben een prive parkeerplaats ter grootte van 3 auto's dus dat zit goed. Verder goede punten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:48
kijk dan ook even wat het bestemmingsplan toestaat. een of twee woningen op het perceel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +11 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:26
Ik zou het aanvliegen als dit: je woont bij je ouders en je betaalt kostgeld. Niks vreemds aan. Verder geen slapende honden wakker maken.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:03
sig69 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:07:
Dit lijkt me inderdaad een goede oplossing.
Met eventueel een tussenmeter voor het energieverbruik.

Maar je woont gewoon thuis bij je ouders en je vriendin woont in.

Helemaal geen situatie waarin normaal huur gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:00
FRANQ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:14:
[...]

Dit lijkt me inderdaad een goede oplossing.
Met eventueel een tussenmeter voor het energieverbruik.

Maar je woont gewoon thuis bij je ouders en je vriendin woont in.

Helemaal geen situatie waarin normaal huur gevraagd wordt.
Let wel even op of dit impact heeft op eventuele toeslagen. Mogelijk leidt het ook tot fiscaal partnerschap, ik ken de details niet maar zou dat wel even checken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Undeviginti schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:39:
Dit roept echter wel een paar vragen op, zoals
- is hier een huurcontract voor verplicht?
Dat hangt ervan af waarvoor.

Je gooit hier een hele zwik aan rechtsgebieden door elkaar:
- civiel recht: huurovereenkomst/contract
- bestuursrecht: mag je er wonen?
- belastingrecht: fiscale vrijstelling

Om het uitsluitend te beperken tot het eerst (civiel recht) is het antwoord op je vraag: nee. Voor een huurovereenkomst van woonruimte is op zich geen contract (de overeenkomst in tekst uitgeschreven) nodig. Het enige dat telt is of een verhuurder (je ouders) een woonruimte ter beschikking stellen en daar een tegenprestatie voor ontvangen. Dat mag van alles zijn, dus ook structureel huishoudelijk werk of klusjes rondom het huis bijvoorbeeld. Maar in de praktijk zullen de meeste verhuurders en huurders de tegenprestatie in geld willen ontvangen/betalen. De reden is uiteraard het gemak, maar ook de objectiviteit van de betaling.

Maar het is wel verstandig om een huurovereenkomst uit te schrijven en te ondertekenen. Bij voorkeur via een modelcontract van een betrouwbare bron. Een contract stel je immers op voor het geval er onenigheid ontstaat over de overeenkomst. Het kan ook dienen als bewijs. Maar misschien heb je het bijvoorbeeld ook nodig voor de Belastingdienst of een andere overheidsorganisatie.

Maar let op: het is gemakkelijk om een fout te maken of een keuze te maken die anders uitpakt dan je vooraf dacht. Laten we eens aannemen dat je er mag wonen en laten we zeggen dat er verder ook geen andere obstakels zijn om te verhuren. Dus alleen de vraag wat er privaatrechtelijk kan spelen.

Stel dat je ouders op een en hetzelfde contract zowel jouw naam als die van je vriendin als huurder opvoeren. Dan geeft dat zekerheid voor jullie beiden. Als er namelijk onenigheid ontstaat met je ouders (ik hoop het uiteraard niet), dan staan jullie niet ineens op straat vanwege huurbescherming. Maar wat nu als jij ruzie krijgt met je vriendin en jullie uit elkaar willen (hoop ik uiteraard ook niet), maar geen woning kunnen vinden? Kan dan één van de huurders zonder medewerking van de ander opzeggen? Er is immers sprake van een gemeenschap door contractuele medehuur. Of moeten jullie beiden opzeggen? En als je vriendin dat niet wil?

Of als er geen sprake is van contractuele medehuur maar twee huurcontracten zonder een individuele energiemeter. Kan je vriendin dan naar de huurcommissie stappen om de huurprijs te laten splitsen?

Het zijn maar twee voorbeelden en op beide zijn ook interessante antwoorden te geven, maar daar gaat het nu niet om. Ik wil er vooral mee aangeven dat bij de verhuur van woonruimte soms allerlei aspecten meespelen waar je vooraf niet per se uit jezelf over nadenkt. Het kan daarom goed zijn om advies in te (laten) winnen hoe je ouders de verhuur het beste kunnen aanpakken.

Hou je nog de andere vragen over (waaronder de vraag die al werd opgeworpen): mag je (daar) wel wonen en (ver)huren van de overheid? En de andere vraag: hoe zit dat fiscaal? Of de toeslagen? Het zou best kunnen dat familierelaties bijvoorbeeld een rol kunnen spelen voor het recht op huurtoeslag (ik zou het niet weten) en we weten allemaal dat het terugbetalen van toeslagen behoorlijk in de papieren kan lopen.

En wat er misschien allemaal nog meer te bedenken is. Ook daar kunnen jij of je ouders overwegen om advies over in te winnen. Persoonlijk zou ik voor zo'n advies beginnen met de vraag: mag het van de overheid op de gewenste lokatie?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Denk dat je de vergissing maakt dat je op toeslagen recht hebt:
1 adres dus inkomen van alle verdieners telt mee. Doordat het er 4 (?) Zijn gaat dit heel snel boven de grens.
Je ouders moeten het ook weer opgeven bij Belastingdienst als inkomen uit verhuur, dus je zult er als familie eerder op achteruit gaan dan vooruit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Dit klinkt als iets heel tijdelijks tot jij/jullie wel wat vinden. Inderdaad geen constructies met huur optuigen en kostgeld betalen voor de inwoning. Let wel dat je ouder mogelijk geen recht meer heeft op toeslagen als jullie inwonen, maar dat is al een paar keer gemeld.
Pagina: 1