Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

leverancier stelt een wijziging voor van de offerte

Pagina: 1
Acties:

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 13:24

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
In maart een offerte geaccepteerd voor een Solaredge systeem met 20 zonnepanelen volgens onderstaande opzet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jllXFVkHJfetKd3D16gRcVNyt20=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RcIlnTJVaKQFkQWA4ZOtVCFs.jpg?f=user_large

de leverancier belt nu dat er leverproblemen zijn met de 3 fase omvormer van Solaredge. Ze verwachten pas weer voorraad in juni.

Nu wordt voorgesteld om het systeem te wijzigen naar een Enphase systeem met micro-omvormers. Dit betreft de IQ7+ omvormers. Leverancier geeft aan dat de meerprijs van zo'n systeem 500,- is maar dat ze uit coulance de helft van de extra kosten voor hun rekening willen nemen. Plaatsing kan dan binnen 4 weken gebeuren (ik wil ook graag zsm de panelen). Mijn meterkast is overigens gewijzigd naar een 3 fasen systeem, vrijdag komt Enexis de zaak omgooien.

nu vroeg ik mij af waar ik wijs aan doe, wachten of toch het voorstel accepteren. Ik kom er namelijk niet goed uit of de voorgestelde micro-omvormers wel het meest passend zijn.

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:28
Probeer in te schatten wat die 2 maanden vertraging (als ze ook gelijk in juni kunnen gaan installeren) je gaat kosten kwa gemiste zonnestralen en of dat de moeite waard is om te wachten.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:38
De iiq7+ is de gebruikelijke keuze voor een 390W paneel, ondanks stevige onderdimensionering.
De afweging daarvoor is een economische: de IQ7A is belachelijk duur.

12,5 euro meer per paneel voor Enphase in plaats van SE is op zich netjes.

De vraag is.... Is SolarEdge of Enphase echt nodig in jouw situatie? Is het een persoonlijke wens?
Wellicht is het juist een goede overweging om er een voordeliger string systeem van te maken (indien leverbaar)

Je kunt ook overwegen de suggestie te maken om het met APSystems DS3-L micro omvormers uit te voeren. Voordeliger dan Enphase, wellicht voordeliger dan SolarEdge zelfs. Geen significante onderdimensionering daarmee t.o.v. de panelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 13:24

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
Dank voor de reacties. Ik heb de wijziging geaccepteerd. Ik ben op zich wel enthousiast over het Enphase systeem, vanwege de mogelijkheden om nog uit te breiden en de langere garantietermijn. Ook is het natuurlijk prettig dat er in huis niet zo'n extra apparaat komt te hangen. Met wat ik lees zal het met aftoppen van opbrengst wel meevallen door de onderdimensionering. Ik heb daarnaast enige schaduwval dus dan is het wel fijn dat de panelen onafhankelijk van elkaar werken.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je hebt dan wel geen omvormer hangen maar ze bouwen wel je meterkast vol, met een enphase envoy S, Q-relay en stroomklemmen.
Daar moet je ook maar net de ruimte voor hebben.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek