Upgrade naar Windows 11 mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-04 14:45
Volgens de PC Health Check-app kan de Fujitsu Esprimo Q920 van mijn vader (nog) niet overweg met Windows 11;

- Beveiligd opstarten moet worden ondersteund
- TPM 2.0 moet worden onderstaand en ingeschakeld
- De Intel Core i3-4170T wordt niet ondersteund

Zijn die eerste twee punten via de BIOS in te schakelen, of kan ik op een andere manier nagaan of dit mogelijk is?

Hangt het derde punt wellicht samen met de eerste twee, en komt dat 'vanzelf' goed, of is dit gewoon de showstopper?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-05 12:58

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wat heb je zelf al gevonden over TPM 2.0 en de mogelijke processoren waarmee je je huidige zou kunnen vervangen? Er is genoeg geschreven over de vereisten en welke CPU/moederbord combinaties die daar wel/niet aan voldoen.

Naar mijn mening is het niet meer de moeite om een dergelijk oud systeem nog te gaan proberen ombouwen naar iets Windows-11 ready. Maar ik laat het aan jou om te onderzoeken waarom :)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Ik zal eerlijk zijn; ik ben zelf al jaren niet meer bezig met Windows. Het af en toe onderhouden van dit pc'tje, die ook alleen bestaansrecht heeft voor het draaien van een specifiek pakket dat er alleen voor Windows is, is nog mijn enige aanraking ermee.

Mijn interesse in het Windows-ecosysteem is ook niet al te groot meer, en ik probeer even makkelijk gebruik te maken van andermans kennis, zoals velen dat ook bij mij doen m.b.t. het Apple-ecosysteem.

Ja, ik heb al e.e.a. gelezen over TPM 2.0 en het verschil tussen BIOS en UEFI. Conclusies trekken vind ik lastig. Maar om het simpel te houden; als duidelijk is dat het met deze processor gewoon niet lukt, weet ik ook genoeg. Ik ga er zeker niet fysiek aan knutselen, dan komt er t.z.t. wel eens iets anders.

Als het wel kan, zonder echt kunst- en vliegwerk, zou ik elke begeleiding erg op prijs stellen! Uiteindelijk probeer ik gewoon het systeem van mijn vader veilig en bijgewerkt te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:35
Wat is uberhaupt de reden dat je het systeem wil upgraden naar 11? als het om veiligheid gaat is 11 niet veiliger dan 10, het stelt enkel strictere eisen aan de gebruiker, zoals TPM2.0 waar dat bij 10 een vrijblijvende keuze is.
11 houdt de gebruiker dus veel meer aan zijn handje vast (bijna met ijzeren vuist), gezien de trend van zaken als ransomware alleen maar meer en meer gaat worden.

Kwa security updates zal 10 sowieso nog wel tot oct. 2025 ondersteund blijven.
Je moet jezelf dan ook afvragen of upgraden dan wel veel nut heeft.

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Het is meer gewoonte, om zo modern mogelijk te willen draaien. Maar ik laat het mij graag ontraden, hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:34
Melvin.P schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:20:
Het is meer gewoonte, om zo modern mogelijk te willen draaien. Maar ik laat het mij graag ontraden, hoor. :)
Dat kan, Maar dan niet met een "budget" processor van 7 jaar oud. Gewoon lekker op Windows 10 blijven ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:03
De eerste 2 kan je mogelijk in de bios activeren.
Wat ik zo snel kan vinden via google is microsoft nog aan het bekijken of in de toekomst windows 11 voor deze processor generatie wordt vrijgegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:32
Dat ding is volgens mij al 9 jaar oud. Dan zou ik alleen op punt 3 al afhaken om een nieuwere CPU (als dat al mogelijk is) erin te zetten. Windows 10 wordt nog wel een aantal jaar ondersteund.
Ik heb ook een laptop die geen upgrade kan krijgen van Windows 10 (welke destijds al laatste Windows werd gepresenteerd). Ik zit het gewoon uit en kijk tegen de tijd dat Windows 10 geen veiligheidsupdates meer krijgt wel wat ik dan doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-05 10:41
of gewoon even het artikel op tweakers lezen hoe je het vrij eenvoudig omzeilen kan reviews: Upgraden naar Windows 11? - Alles over installeren en compatibiliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:35
Melvin.P schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:20:
Ik snap je mentaliteit en gedachtegang, maar W11 is echt maar arbitrair beter dan W10, ze hadden het net zo goed als feature update kunnen uitbrengen (maarja dat brengt niks in het laatje).

Van de buitenkant is het een nieuw likje verf wat vrij marginaal is. En wat optimalisaties voor multithreading over meerdere cores, gezien de opmars naar veel cores meer de norm is geworden en daar weer een uplift in is.

Waar het in gaat uitblinken is om de stupide gebruiker meer te gaan beschermen op een geforceerde manier door middel van OS requirements wat al begint met de eis van TPM 2.0, want als je dat wil bereiken met W10 kan dat net zo goed.

En ja het is mogelijk die OS requirements te omzeilen, de vraag is of je dat wel zou willen, dan kan je net zo goed op W10 blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door Turismo op 07-04-2022 17:34 ]

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Bedankt allemaal, ik laat het voorlopig voor wat het is. Volgens de PC-info is'ie overigens 5 jaar oud. Dat is jonger dan ik inschatte, maar ik dacht ook niet 7, of zelfs 9. Maar als dat klopt, ga ik helemaal in de standpunten mee.

Ik kijk later nog wel eens, of Windows 11 vrijgegeven wordt voor deze processor. Ik begin er sowieso alleen aan, via de door Microsoft gebaande paden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:32
Melvin.P schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:40:
Ik kijk later nog wel eens, of Windows 11 vrijgegeven wordt voor deze processor. Ik begin er sowieso alleen aan, via de door Microsoft gebaande paden.
Dan heb je alsnog een tpm chip nodig.
En als het systeem wel aan de eisen voldoet krijg je hem vanzelf aangeboden via windowsupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:03
Onder de motorkap zijn er veranderingen die Windows 11 performanter maken dan Windows 10. Dat kan een reden zijn om het te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

EricJH schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:10:
Onder de motorkap zijn er veranderingen die Windows 11 performanter maken dan Windows 10. Dat kan een reden zijn om het te doen.
Maar dat geldt vooral voor nieuwe hardware. Ouder spul is geen haar sneller maar veelal zelfs trager onder 11.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
nelizmastr schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:48:
[...]

Maar dat geldt vooral voor nieuwe hardware. Ouder spul is geen haar sneller maar veelal zelfs trager onder 11.
Op mijn systeem merk ik dat Windows 11 wat lichter loopt. Dat is in lijn met dat er performance verbeteringen zijn aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:08
EricJH schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:10:
Deel die ervaring eerlijk gezegd niet, Windows 11 heeft nog de nodige bugs.
Qua performance is Windows 10 eigenlijk ook niet minder, ongeveer gelijk.

Op oudere hardware die niet ondersteund word, zou ik zeker geen Windows 11 instaleren.
Maar mooi op Windows 10 houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
@freaky35 Als tweaker kruipt het bloed natuurlijk waar het niet gaan kan en ik draai Windows 11 succesvol op oudere hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:08
EricJH schreef op maandag 11 april 2022 @ 23:46:
@freaky35 Als tweaker kruipt het bloed natuurlijk waar het niet gaan kan en ik draai Windows 11 succesvol op oudere hardware.
Het zal wel kunnen, maar of het beter presteert ook en of alles goed werkt, daar moet je de uitdaging van zien, die tijd heb ik wel gehad :) .

Zelfs op mijn nieuwe pc merk ik geen verschil met Windows 10 en 11,qua performance, alleen meer bugs bij 11 dan.

Ik zie het voordeel niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
@freaky35 Ik heb niets speciaals gedaan. Enkel de dingen instellen die ik normaal in Windows instel.
Pagina: 1