(Inschatting) verbruik L/W Warmtepomp in kWH

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik ben voornemens om in 2023 of 2024 mijn HR-ketel te vervangen voor een L/W warmtepomp om volledig gasloos mijn huis te verwarmen.

Hiervoor heb ik inmiddels één installateur op bezoek gehad en een energiecoach vanuit de gemeente.

Zij adviseren beide (onafhankelijk van elkaar) om tot en met februari 2023 te testen of mijn benedenverdieping (vloerverwarming) warm genoeg wordt met een aanvoer temperatuur van de CV op 40 tot 50 graden waarbij ik alle (ouderwetse) radiatoren DICHT moet draaien. De thermostaat dag en nacht op 19.5 graden.

Dit heb ik nu twee weken gedaan. Op koude dagen (0 - max 6 graden buiten) lukt het niet om de woning warm te krijgen met 40 of 45 graden aanvoer. De temperatuur zakt dan van 19;5 naar 19, 18.5 en 18 graden. In dit geval was dat op 1 april en was de vloer al een dikke week op temperatuur.

Met 50 graden aanvoer aanvoer lukt het wel om de woning op 19.5 te houden.

Ik lees op internet dat een WP met een aanvoer temp van 50 graden circa 30% meer KWH verbruikt. Mijn gasverbruik is circa 2200m3.

Vraag:

Klopt het dat ik in dat geval (als de aanvoer temp van de WP 12 maanden 24/7 op 50 graden staat) uit moet gaan van een MAXIMUM verbruik van de WP (een 8KW Daikin) van:

2200m3 x 3 + 30% = 8585KWH per jaar?

Ik woon in een vrijstaand huis uit 1934 met de volgende kenmerken:

- Vloerverwarming (circa 50m2) met twee groepen
- Nieuwe vloerverwarmingsunit geplaatst met scheidingswisselaar in 2021 (zie foto)
- HR ketel uit 2010
- Gasverbruik circa 2200m3 per jaar
- Vloerisolatie, dubbelglas, zoldervloer geïsoleerd
- Geen spouwmuurisolatie, dat is ook niet wenselijk i.v.m. vochtproblemen en de buitenmuur is strak wit gestukt
- Koken doe ik elektrisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:31

Wuursj

want worst is al bezet

Buiten het verbruik om: hoe denk je je huis warm te houden bij kou? Als tijdens een laffe winter zoals we die nu net achter de rug hebben met 40 graden niet lukt, hoe gaat dat dan als het een keer wel nog koud wordt?

Ik stook zelf meestal met WAR 35-40 graden en in de koude februari week van 2021 toen het wel vroor, kreeg ik de boel maar net warm met 50 graden (en veel geduld).
Bij mij wordt de boel beter (betere afgifte en betere isolatie) maar met nu al 50 graden moeten stoken, zou ik niet gerust zijn.

Mij inziens moet er ook een COP van minimaal 3 gehaald worden, wil het mileu-technisch een voordeel hebben.

Het zal zo te zien aan je afgifte liggen. Vloerverwarming is al wat ouder gezien de weinige groepen? Weet je de hart-op-hart afstand en de lieding diameter? De afgifte verbeteren gaat hier in helpen zodat je wel met lagere temp kan stoken. Kan en wil je eventueel (LT) radiatoren er bij plaatsen?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Volgens mij moet de conclusie van je test zijn dat er met meer isolatie winst te behalen is, daarna verbeteren afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Bedankt voor je reactie. de vloerverwarming is in de jaren 80 gelegd (vorige bewoner) dus ik weet niet hoeveel lussen, maar ik denk te weinig omdat het maar twee groepen zijn.

Met 50 graden aanvoer wordt het prima warm gehouden op 19.5 graden (radiatoren staan dan helemaal uit)

LT radiatoren kosten 2000 euro per stuk, ik heb nu 3 radiatoren hangen, dus dan wordt het prijs technisch niet echt lonend vind ik. Dan is een hybride oplossing wellicht beter. Dan krijg je wel een extra apparaat in je systeem en houd je vastrechtkosten, netwerk kosten, onderhoud aan twee apparaten etc. etc.

Alternatief kan nog zijn om een airco in de woonkamer te hangen die op koude dagen het huis ook bijverwarmd waardoor je gasverbruik reduceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

K.123 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:01:
Bedankt voor je reactie. de vloerverwarming is in de jaren 80 gelegd (vorige bewoner) dus ik weet niet hoeveel lussen, maar ik denk te weinig omdat het maar twee groepen zijn.

Met 50 graden aanvoer wordt het prima warm gehouden op 19.5 graden (radiatoren staan dan helemaal uit)

LT radiatoren kosten 2000 euro per stuk, ik heb nu 3 radiatoren hangen, dus dan wordt het prijs technisch niet echt lonend vind ik. Dan is een hybride oplossing wellicht beter. Dan krijg je wel een extra apparaat in je systeem en houd je vastrechtkosten, netwerk kosten, onderhoud aan twee apparaten etc. etc.

Alternatief kan nog zijn om een airco in de woonkamer te hangen die op koude dagen het huis ook bijverwarmd waardoor je gasverbruik reduceert.
Als je toch hybride gaat, kun je dan niet beter lucht/lucht doen? Dat is minder comfortabel maar warmt veel sneller op (wat me handig lijkt in oudere woningen die afkoelen).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Marzman schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:04:
[...]

Als je toch hybride gaat, kun je dan niet beter lucht/lucht doen? Dat is minder comfortabel maar warmt veel sneller op (wat me handig lijkt in oudere woningen die afkoelen).
Ja dat is toch feitelijk een airco? Een van de adviseurs zei dat hij zo'n ding in de woonkamer kan installeren voor 3000 euro en dat de woning dan binnen 5 min warm is (beneden). Verbruik schat hij in op 1250kwh per jaar. Voordeel is koelen in de zomer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Gewone T22 doen het hier op 40 graden nog best aardig en kun je nog boosten met ventilatoren. Eventueel de huidige vervangen door een grotere, hoeft geen echte dure LT te zijn. Alle extra afgifte helpt mee om je aanvoer temperatuur te verlagen.
Draaien die radiatioren nu mee in je test of alleen de vloerverwarming?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Wuursj schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:09:
[...]

Gewone T22 doen het hier op 40 graden nog best aardig en kun je nog boosten met ventilatoren. Eventueel de huidige vervangen door een grotere, hoeft geen echte dure LT te zijn. Alle extra afgifte helpt mee om je aanvoer temperatuur te verlagen.
Draaien die radiatioren nu mee in je test of alleen de vloerverwarming?
Wat is T22?

Mijn radiatoren staan allemaal uit. Beide adviseurs zeiden dat die oude radiatoren bedoeld zijn om warmte af te geven bij hoge temperaturen (70 graden). Een WP is bedoeld om massa op te warmen en die warmte vast te houden.

Zij geven aan dat als je lage temperaturen (50 of minder) door die radiatoren laat gaan dat dan de retour kouder is dan de aanvoer waardoor de WP continue moet werken om dat water weer op te warmen en je daardoor veel teveel KWH gaat verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:53
Mijn woning heeft het eerste jaar gedraaid op oude radiatoren type 21 (geen lt of vloerverwarming) op een Wp WAR geregeld tussen 40-55 graden
Radiatoren waren ook niet overbemeten, gewoon ketel vervangen voor Wp (ketel begaf het en ik wou weten hoever je kon gaan voor ik het bij klanten aanbied)

Nu enkele in de woonkamer vervangen door jagas maar als jij het zonder radiatoren met 50 graden warm kreeg, moet met de bestaande radiatoren erbij op 40-45 graden ook wel lukken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOuIfREz-cmeyjQjcI8yolcizkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XitO1Xdb7dTDZ9p82FdfJB9Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je vloerverwarming is niet voorzien om als hoofdverwarming te dienen, zeker niet zonder goed geïsoleerde muur.

Elke 10m2 heeft ongeveer één groep nodig. Derhalve zou je voor 50m2 vijf groepen nodig hebben.

De temperatuur opvoeren is onverstandig, een vloerverwarming mag überhaupt maar 45 graden als maximumsysteemtemperatuur hebben.

Eigenlijk is de conclusie dat je de huidige vloerverwarming zou moeten vervangen door een die wel geschikt is als hoofdverwarming, óf je moet gaan bijverwarmen met een airco of LTV-radiator(-en), en/óf beter isoleren (buitenzijdig kun je ook isoleren en opnieuw stucen).

[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 07-04-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@K.123 T22 zijn de gewone standaard betaalbare radiatoren met twee vlakken en redelijk wat afgifte zoals @123Arjan laat zien. Ja die doen meer bij 70 graden dan bij 40 maar ook bij 40 komt er wel wat warmte af. Mijn hele huis wordt warm gehouden door de WP aan een aantal van die simpele T22 radiatoren. Die worden per verdieping (nog 2 te gaan) nog vervangen door vloerverwarming waardoor de Ta nog wat verder omlaag kan maar het voldoet nu al met 38-40 graden aanvoer.

Je hebt nu duidelijk een afgifte tekort bij een Ta van 40 ten opzichte van de huidige warmtevraag voor een ideale werking van een WP. Meer afgifte halen uit je vloerverwarming kan niet echt zonder grote verbouwingen. Radiatoren kunnen de afgifte wel vergroten, LW doet dat meer dan T22 maar ook die laatste helpen.. Uiteraard zou alles via een betere vloerverwarming nog beter zijn maar dat gaat blijkbaar (nog) niet.

Een minder ideale delta-t lijkt mij minder erg dan een warmtepomp die continue op ~50 graden moet werken. Met een beetje vocht in de lucht kun je dan rond het vriespunt de defrosts van dat ding gaan tellen en dat kost ook efficientie.

Test eens een weekje met ook de radiatoren aan en kijk eens of je dan wel met 40 graden genoeg hebt? Komende week is alleen niet echt ideaal voor zo'n test.

[ Voor 15% gewijzigd door Wuursj op 07-04-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
pagani schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:27:
Je vloerverwarming is niet voorzien om als hoofdverwarming te dienen, zeker niet zonder goed geïsoleerde muur.

Elke 10m2 heeft ongeveer één groep nodig. Derhalve zou je voor 50m2 vijf groepen nodig hebben.

De temperatuur opvoeren is onverstandig, een vloerverwarming mag überhaupt maar 45 graden als maximumsysteemtemperatuur hebben.

Eigenlijk is de conclusie dat je de huidige vloerverwarming zou moeten vervangen door een die wel geschikt is als hoofdverwarming, óf je moet gaan bijverwarmen met een airco of LTV-radiator(-en), en/óf beter isoleren (buitenzijdig kun je ook isoleren en opnieuw stucen).
Bedankt voor uitleg. Tot 2021 was de vloerverwarming rechtstreeks aangesloten op het CV systeem en werd er 70 graden doorgeen gepompt.

In 2021 heb ik een platenwisselaar aan laten brengen en is de vloer dus gescheiden van de CV. Dit betekent dat bij een aanvoer van 50 graden van de CV de vloeraanvoer temp maar maximaal 40 graden is (retour ongeveer 30)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
123Arjan schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:27:
Mijn woning heeft het eerste jaar gedraaid op oude radiatoren type 21 (geen lt of vloerverwarming) op een Wp WAR geregeld tussen 40-55 graden
Radiatoren waren ook niet overbemeten, gewoon ketel vervangen voor Wp (ketel begaf het en ik wou weten hoever je kon gaan voor ik het bij klanten aanbied)

Nu enkele in de woonkamer vervangen door jagas maar als jij het zonder radiatoren met 50 graden warm kreeg, moet met de bestaande radiatoren erbij op 40-45 graden ook wel lukken

[Afbeelding]
Dat klinkt goed. Kan je aangeven hoeveel KWH je WP verbruikt? En hoeveel KW is je WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Wuursj schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:28:

Test eens een weekje met ook de radiatoren aan en kijk eens of je dan wel met 40 graden genoeg hebt? Komende week is alleen niet echt ideaal voor zo'n test.
Thanks, ik heb een hele lijst met testen gemaakt die ik in de winter wil gaan doen, waaronder deze (met zowel een paar dagen 40, paar dagen 45 en een paar dagen 50)

Ik ga alle data in Excel registeren (incl buitentemperaturen op die dagen) zodat ik een goeie analyse kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels11
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-04 08:42
Ik heb zelf geen praktijkervaring, maar je kan in de technische data van warmtepompen opzoeken wat het seizoensrendent of het erp is. Bij de Vaillant 75/6 is het ErP bijvoorbeeld 133% bij w55. Dat staat volgens warmtepomp weetjes gelijk aan een scop van 1.33/0.4=3.325. De scop bij w35 is 4.69 volgens de datasheet.

Bij 35 graden kom je dan uit op het volgende: 2200 m3 gas x 8.5 / 3.325 = 5624 kWh
Bij 55 graden: 2200 x 8.5 / 4.69 = 3987 kWh

Het is een beetje een bierviltje berekening, want je zal niet altijd op 55c verwarmen en je zal waarschijnlijk het gas nu ook deels voor stromend warm water gebruiken, maar wie weet helpt het je op weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
LT radiatoren kosten 2000 euro per stuk
Pardon???

Wie heeft je die kolder verteld?
https://www.warmtebeheer....00-type-20-4833-watt.html

En dat is een dikke jongen.

Ik heb voor 1280 euro excl montage de radiatoren in alle slaapkamers vervangen (4 stuks)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
K.123 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:39:
[...]

Dat klinkt goed. Kan je aangeven hoeveel KWH je WP verbruikt? En hoeveel KW is je WP?
11kw Wp
Verbruik afgelopen jaar totaal ca 8000kwh inclusief overige verbruik (schat 3000kwh aan overige verbruik)
Verbruik zakt nog redelijk omdat ik tot een half jaar terug nog te hoge temperaturen aanhield

Mijn verwarmde oppervlakte van de woning is ongeveer 250-300m2 , hierbij wordt alles verwarm, waaronder de verdieping met eigen thermostaat (zonder regeling naar de warmtepomp omdat die anders gaat pendelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Ronald schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:33:
[...]

Pardon???

Ik heb voor 1280 euro excl montage de radiatoren in alle slaapkamers vervangen (4 stuks)
Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
123Arjan schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:44:
[...]

11kw Wp
Verbruik afgelopen jaar totaal ca 8000kwh inclusief overige verbruik (schat 3000kwh aan overige verbruik)
Verbruik zakt nog redelijk omdat ik tot een half jaar terug nog te hoge temperaturen aanhield

Mijn verwarmde oppervlakte van de woning is ongeveer 250-300m2 , hierbij wordt alles verwarm, waaronder de verdieping met eigen thermostaat (zonder regeling naar de warmtepomp omdat die anders gaat pendelen)
Thanks, dat is een flink oppervlak! Ik heb maar 50m2, dus een 8KW WP zou bij mij voldoende moeten zijn als jij met een 11KW 5 a 6 keer zoveel verwarmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Ronald schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:33:
[...]

Pardon???

Dat zijn wel de jagas zonder dbe
Die ik hier in huis heb kosten circa de helft meer exclusief btw met goede inkoop korting
Dus kom je gauw op 1000-1250 per radiator (voor een slaapkamer uiteraard minder afhankelijk van benodigde vermogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
K.123 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:51:
[...]

Thanks, dat is een flink oppervlak! Ik heb maar 50m2, dus een 8KW WP zou bij mij voldoende moeten zijn als jij met een 11KW 5 a 6 keer zoveel verwarmd?
Ik denk dat een 8kw al teveel is(pendelen gaat dan een probleem worden)
Maar dat is geschat puur op je m2 zonder je woning te zien(zou het eerder op 50e schatten als het 50m2 is)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
@123Arjan Jaga vraagt inderdaad een intelligentie-beledigende hoeveelheid geld voor een paar casefans en een temperatuur controller van 5 euro.

LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
123Arjan schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:57:
[...]

Ik denk dat een 8kw al teveel is(pendelen gaat dan een probleem worden)
Maar dat is geschat puur op je m2 zonder je woning te zien(zou het eerder op 50e schatten als het 50m2 is)
Thanks, ik lees dat twee methodes zijn

1: Koevlaas2

(gasverbruik) 2000m3 x 8 / 1650 = 9,7KW

2:
(opp totale woning)120m2 x 80 watt (voor huizen ouder dan bouwjaar 2000) = circa 9KW

Dus in beide gevallen kom ik dan ruim boven de 8KW uit.

Op basis hiervan denk ik dat 11 te hoog is en een 5 te laag....?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
Ja klopt
Als je niks gaat veranderen aan isolatie dan is koevlaas zijn methode een prima uitgangspunt, dat komt over het algemeen redelijk overeen met de uitkomst van een echte warmteverliesberekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
niels11 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:52:
Ik heb zelf geen praktijkervaring, maar je kan in de technische data van warmtepompen opzoeken wat het seizoensrendent of het erp is. Bij de Vaillant 75/6 is het ErP bijvoorbeeld 133% bij w55. Dat staat volgens warmtepomp weetjes gelijk aan een scop van 1.33/0.4=3.325. De scop bij w35 is 4.69 volgens de datasheet.

Bij 35 graden kom je dan uit op het volgende: 2200 m3 gas x 8.5 / 3.325 = 5624 kWh
Bij 55 graden: 2200 x 8.5 / 4.69 = 3987 kWh

Het is een beetje een bierviltje berekening, want je zal niet altijd op 55c verwarmen en je zal waarschijnlijk het gas nu ook deels voor stromend warm water gebruiken, maar wie weet helpt het je op weg.
Bedankt, maar.....

Dat komt wat vreemd over. Als je temp van de WP op 35 graden wordt gezet dan verbruikt de WP méér KwH dan als de temp op 55 wordt gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels11
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-04 08:42
Tikfoutje. Het is andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 07:24
Ik zou toch, ondanks het stucwerk, ook kijken naar spouwmuurisolatie. Hoe meer je isoleert, hoe verder je met je bestaande vermogen komt. Radiatoren hoeven daarbij geen probleem te zijn, want bij ons werkten de radiatoren prima met de 30 graden Ta van de hybride Elga. Sterker nog: De antieke, maar enorme, ledenradiatoren deden het met de lage temperaturen nog beter dan de modernere...

Wat ik zelf nu als eerste eens kijken hoever je in je Ta terug kunt door je radiatoren juist wel open te zetten. Afgifte is immers afgifte.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Aziraphale schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:33:
Radiatoren hoeven daarbij geen probleem te zijn, want bij ons werkten de radiatoren prima met de 30 graden Ta van de hybride Elga. Sterker nog: De antieke, maar enorme, ledenradiatoren deden het met de lage temperaturen nog beter dan de modernere...

Wat ik zelf nu als eerste eens kijken hoever je in je Ta terug kunt door je radiatoren juist wel open te zetten. Afgifte is immers afgifte.
Thanks voor de tip! Deze testen had ik al bedacht om komende winter uit te voeren (op dagen dat de buitentemperatuur laag is (onder de 5 overdag). Per test twee dagen.

Therm CV Radiatoren Resultaat
1: 19 - 40 - Uit
2: 19 - 40 - Aan

3: 19,5 - 40 - Uit
4: 19,5 - 40 - Aan

5: 19 - 45 - Uit
6: 19 - 45 - Aan

7: 19,5 - 45 - Uit
8: 19,5 - 45 - Aan

9: 19 - 50 - Uit
10: 19 - 50 - Aan

11: 19,5 - 50 - Uit
12: 19,5 - 50 - Aan

Dit zijn mijn radiatoren. De woonkamer is ongeveer 13 meter lang en 4 meter breed. De kleine lange radiatoren hangen voor en achterin de woonkamer en de groter ergens in het midden aan de zijmuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPqiVQ1kQknj8_kOiQS4GqhIGdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TyiRRcZPOrH456MHzp0Tb6HZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKruuoAy_xFCbE3a-xvAYO20RZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GurL0k9r4uJyhzzyz0QI8ynB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4yfaiFGCEIqAOEZHHtTAQHRRKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UKOeqyMTZblY5NsR9Ns4dM7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:48
Buitentemperatuur tussen de 0 en 5 graden is niet laag. Als het bij die temperaturen net aan kan, hoe wil je het huis dan warm krijgen bij -10?

Ik zou de radiatoren ook gebruiken. Met alleen vloerverwarming ga je het waarschijnlijk niet redden.

[ Voor 26% gewijzigd door Joris748 op 08-04-2022 06:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:02
Joris748 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 06:25:
Buitentemperatuur tussen de 0 en 5 graden is niet laag. Als het bij die temperaturen net aan kan, hoe wil je het huis dan warm krijgen bij -10?

Ik zou de radiatoren ook gebruiken. Met alleen vloerverwarming ga je het waarschijnlijk niet redden.
Precies dit. Een nachttemperatuur rond het vriespunt en overdag ruim boven het vriespunt is niet koud. Dat is zacht winterweer. Deze winter is het nog geen dag echt koud geweest. Om warmtepomp-ready te zijn moet je het met het zachte weer van afgelopen winter goed warm kunnen houden bij een aanvoertemperatuur van 35 tot maximaal 40 graden. Die 40 graden is eigenlijk al aan de hoge kant.

Koud, in de zin van de 40-graden test (of 45, 50 graden test) tbv warmtepomp is als het overdag een paar graden vriest en 's nachts naar - 10 of nog verder daalt. Zegmaar die sneeuwstorm van begin vorig jaar.

Als je het bij zacht winterweer warm kan houden met een aanvoertemperatuur van 35 graden, heeft de warmtepomp immers nog de mogelijkheid om de aanvoertemperatuur naar ca 45 - 50 graden te verhogen als het écht koud wordt. En dat is nodig ook. Want wanneer het buiten - 10 is, heeft je woning ongeveer twee keer zoveel warmteverlies als wanneer het buiten +5 is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Joris748 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 06:25:

Hoe vaak wordt het in Nederland -10? 1 dag in de 10 jaar misschien?

Januari is de koudste maand in Nederland

Als ik kijk naar statistische gegevens over die maand dan ligt de gemiddelde temperatuur tussen de 0 en 6 graden

De minimum is tussen de -5 en 1 graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Ivow85 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 07:16:
[...]

Precies dit. Een nachttemperatuur rond het vriespunt en overdag ruim boven het vriespunt is niet koud. Dat is zacht winterweer. Deze winter is het nog geen dag echt koud geweest. Om warmtepomp-ready te zijn moet je het met het zachte weer van afgelopen winter goed warm kunnen houden bij een aanvoertemperatuur van 35 tot maximaal 40 graden. Die 40 graden is eigenlijk al aan de hoge kant.

Koud, in de zin van de 40-graden test (of 45, 50 graden test) tbv warmtepomp is als het overdag een paar graden vriest en 's nachts naar - 10 of nog verder daalt. Zegmaar die sneeuwstorm van begin vorig jaar.

Als je het bij zacht winterweer warm kan houden met een aanvoertemperatuur van 35 graden, heeft de warmtepomp immers nog de mogelijkheid om de aanvoertemperatuur naar ca 45 - 50 graden te verhogen als het écht koud wordt. En dat is nodig ook. Want wanneer het buiten - 10 is, heeft je woning ongeveer twee keer zoveel warmteverlies als wanneer het buiten +5 is.
Thanks! Wat ik op op veel sites lees is dat er twee typen zijn

1: Laag temperatuur verwarming (tot max 55 graden)
2: ZEER laag temperatuur verwarming (tot max 40 graden)

Zie hieronder wat in een artikel staat van Vereniging eigen huis:

"Met lage temperatuur verwarming stel je de aanvoer- en retourtemperatuur van het cv-water lager in op maximaal 55 graden (normaal 80 graden). Het cv-water gaat van de cv-ketel naar het afgiftesysteem (vloer- en wandverwarming en radiatoren) in de woning. Bij zeer goed geïsoleerde huizen is deze nog lager, bijvoorbeeld maximaal 40 graden. Het verwarmingssysteem wordt dan zeer lage temperatuurverwarming genoemd. Lage temperatuur verwarming is nodig als je een (hybride) warmtepomp overweegt. De meeste warmtepompen verwarmen het water namelijk tot maximaal 55 graden."

Mijn huis is niet zeer goed geïsoleerd (de muren niet). Dus ZEER lage temperatuurverwarming (tot max 40) gaat niet werken. Dat blijkt ook uit mijn test.

Voor een WP lees ik op bijna alles sites dat deze tot max 55 verwarmen. Met 50 lijkt het dus redelijk te lukken als de radiatoren uitstaan. Ik snap natuurlijk dat de WP dan veel meer KwH verbruikt dan als de aanvoer op 40 wordt gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:48
Bij de meeste warmtepompen wil je met zeer lage temperatuurverwarming werken. Omdat boven de 40 graden het rendement onderuit gaat. Dat zou best kunnen als je je radiatoren blijft gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Joris748 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 07:54:
Bij de meeste warmtepompen wil je met zeer lage temperatuurverwarming werken. Omdat boven de 40 graden het rendement onderuit gaat. Dat zou best kunnen als je je radiatoren blijft gebruiken.
Thanks, ik ga Daikin ook een aantal vragen stellen. Eens kijken wat zij erop zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:23
Maar wat we niet duidelijk wordt; stook je nu 24/7 op dezelfde kamertemperatuur of zet je 's nachts de verwarming uit of lager?

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
GermanPivo schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:58:
Maar wat we niet duidelijk wordt; stook je nu 24/7 op dezelfde kamertemperatuur of zet je 's nachts de verwarming uit of lager?
Bedank, in de originele post staat dat, maar een beetje verscholen misschien.

Ik heb de temperatuur dag en nacht op 19 graden staan de afgelopen twee weken.
Pagina: 1