Telefoon opladen met zonnepaneel zonder powerbank

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _nwanko
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-04-2022
Ik ga 4 weken door de Schotse hooglanden trekken en heb twee keer een hotel waar ik stroom zal hebben. Weinig bereik onderweg maar wil wel de beschikking tot mijn Iphone hebben. Omdat ik grammen moet jagen hoopte ik dat ik mijn telefoon kan laden direct op een draagbaar zonnepaneel zonder ertussen een powerbank te hangen. Ik zie die setup eigenlijk niet terug als ik online research doe. Iemand ervaring of ik mijn telefoon geladen krijg zonder powerbank?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:51
Iets in deze richting bevat geen losse accu: https://www.aliexpress.com/item/32873379353.html (al is dit mini-usb, er zijn zeker andere te vinden)
Maar waar je wel tegenaan zal lopen (zeker in Schotland) is dat dit weinig stroom zal opleveren. Afhankelijk van hoe veel je de telefoon gebruikt kan het zeker krap zijn om hem weer vol te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:51

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Heb je hierbij ook gekeken naar het kosten aspect?

4 powerbankjes van 20000 mah red je het makkelijk mee als je tussendoor kan laden. Dat kost je grofweg 180 euro. Wat denk je dat je voor paneel en omvormer kwijt zult zijn? Plus je hebt geen invloed op het weer en Schotland lijkt me nu niet bekend staan om meeste aantal zonuren per dag in Europa.

Ik heb dat trouwens ook eens gedaan op Sziget (Hongarije nota bene met elke dag zon) opladen op een solar charger van de lidl dat ging echt tergend traag. Die van Amazon gaat het niet veel beter doen mijn inschatting.

[ Voor 44% gewijzigd door loewie1984 op 07-04-2022 15:22 ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
https://www.decathlon.nl/...2zsAY-EAQYASABEgKkb_D_BwE

Zoiets?

Is wel aangeraden om een powerbank mee op te laden i.p.v. telefoon.

Maar vraag me af of je eruit haalt wat je voor ogen hebt. Het is immers Schotland.

[ Voor 14% gewijzigd door corporalnl op 07-04-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:01
Ik heb zelf deze. Als de zon er direct op schijnt kan die perfect de telefoon opladen. Bij bewolking is het al aanzienlijk minder.

Door de wisselde laadstroom is het wellicht niet al te best voor de telefoonaccu. Maar het werkt wel. Tijdens een kanoweek door Nederland geen powerbank nodig gehad. Maar dat was een superzonnige week.

Wat ook van belang is is zoveel mogelijk energie besparen door de telefoon zelf. Netwerkfuncties beperkt aan. Niet actief GPS gebruiken e.d.

[ Voor 14% gewijzigd door LordSinclair op 07-04-2022 15:32 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _nwanko
Bedankt allemaal, het hele idee van de trekking is om geen telefoon te gebruiken dus verbruik is minimaal. Een aantal powerbanks meenemen wordt al snel zwaar en dat probeer ik te voorkomen. Maar ik lees in de beschrijving van de decathlon-link die @corporalnl deelt het volgende:

"Gebruik je de zonnepanelen op je rugzak, of is er geen continu zonlicht, dan wordt het opladen van een smartphone afgeraden. Smartphones zijn immers voorzien van een zekering waardoor ze niet opladen als het vermogen niet stabiel is.
In dit geval leg je beter nog een powerbank tussen je telefoon en het paneel"

Er vanuit gaande dat de Decathlon gelijk heeft (?) heb je dus een powerbank nodig die wel kan laden als het vermogen stabiel is. Feitelijk kan je dan alleen laden als je stilzit en dat zal met name aan de randen van de dag zijn met nog minder zon. En dan nog eens de vraag of je de powerbank uberhaupt wel geladen krijgt. Benieuwd of iemand nog een positief geluid heeft voor dit idee :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
300 gram voor een lomp zonnepaneel.. of een powerbank van 450 gram welke met 16.000mAh
dikste powerbank die ik hier heb gepakt, een Varta met 16.000mAh aldus de specs

* SMSfreakie wist het wel :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _nwanko
Er zijn nog solarchargers (enorm klein paneel op een batterij) van 143 gram. Scheelt toch weer 300 gram (dagrantsoen eten...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
vrees dat je met zo`n minipaneel het niet gaat redden om er uberhaubt iets van een lading in te krijgen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
_nwanko schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:51:
Er zijn nog solarchargers (enorm klein paneel op een batterij) van 143 gram. Scheelt toch weer 300 gram (dagrantsoen eten...)
Je telefoon niet meenemen scheelt ook weer 150/200 gram :)

Persoonlijk zou ik 1 goede powerbank meenemen, en je telefoon en bespaar modus zetten. Daar moet je het toch aardig mee redden zou ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:59
Schotland staat niet bekend om de zonnige omstandigheden he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _nwanko
Telefoon wil ik wel meenemen voor als ik een been breek en nog een heuvel op kan kruipen om vandaar om hulp te bellen... Maar ik denk dat het die setup wordt, mede vanwege de lage lichtintensiteit aldaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-05 15:47
_nwanko schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:57:
Telefoon wil ik wel meenemen voor als ik een been breek en nog een heuvel op kan kruipen om vandaar om hulp te bellen... Maar ik denk dat het die setup wordt, mede vanwege de lage lichtintensiteit aldaar.
Kan je dan niet beter een ouderwetsche GSM meenemen? Ik heb voor dit soort doeleinden een Nokia 100. Weegt niks, accu gaat prima een week mee als je hem uit laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beun92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-05 12:55
hiervoor kan je het beste dan je iphone thuis laten en 1 a 2 goedkope dump-phones mee nemen. die gaan al snel 2 weken op een accu

I love it when women go to school. It's like seeing a monkey on roller skates -- it means nothing to them, but it's so adorable for us. -- General Aladeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _nwanko
Ja, maar stiekem vind ik het nog wel leuk om één keer een fotootje van m'n kinderen te ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:01
Hou er rekening mee dat als je echt de bewoonde wereld verlaat je vaak ook de mobiele ontvangst verlaat in Schotland.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:06

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik heb deze al een tijdje, werkt op zich prima om bij te laden: https://www.action.com/nl-nl/p/froyak-zonnepaneel/

Zelf gebruik ik er wel een kleine 2200mAh powerbank tussen als buffer, anders stopt de telefoon met laden bij een wolkje.

[ Voor 69% gewijzigd door DukeBox op 07-04-2022 16:29 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Waarom niet een powerbank met geintergreerd zonnepaneeltje? Die zijn redelijk standaard.
Ook omdat je verwacht sowieso maar weinig stroom te verbruiken, dus je totale opgewerkte vermogen per dag gering hoeft te zijn.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _nwanko
Dankjulliewel allemaal!! Ik hoopte op iemand die zei dat je met een goedkoop rommelpaneel wel je iphone zou kunnen laden zo tijdens het lopen, maar daarvoor moet je waarschijnlijk door de sahara gaan lopen! :-)
LordSinclair schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:03:
Hou er rekening mee dat als je echt de bewoonde wereld verlaat je vaak ook de mobiele ontvangst verlaat in Schotland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:02
Ik heb een zonnepaneeltje (met usb aansluiting op de achterkant) ter grootte van een a4tje, deze levert max 4 watt in volle zon. (gemeten waarde, dus geen waarde die de leverancier zegt.
In een iPhone 12 zit een batterij van max 12 watt, dus duurt wel even voordat de batterij vol is.
( dus niet 12/4 = 3uur ) Ik zou op een hele dag rekenen.
Maar een iPhone ermee laden tijdens het lopen gaat niet lukken, zodra het paneel in de schaduw komt, wordt er geen stroom meer geleverd en zal de iPhone zeggen dat het accessoires niet ondersteunt wordt.
Dus met het paneel een powerbank opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

_nwanko schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:13:
Ik hoopte op iemand die zei dat je met een goedkoop rommelpaneel wel je iphone zou kunnen laden zo tijdens het lopen, maar daarvoor moet je waarschijnlijk door de sahara gaan lopen! :-)
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je je telefoon gebruikt. Als je deze uitzet als je hem niet gebruikt (of airplane mode en GPS e.d. uit) dan is het denk ik nog best te doen. Ik hen zojuist mijn action paneeltje even getest met een stroom meter er tussen, 15:50, half bewolkt en kan mijn telefoon opladen met ~0,48 Ah.

Ik heb vandaag (~ 08:30 tot 15:30, plat op de tuintafel) met af en toe wel een lekker zonnetje tussen de wolken door een 10.000 mAh accu pack in zijn geheel opgeladen.

De helft van het paneel vermogen, mits goed geplaatst, zou met goed weer dus voldoende moeten zijn om gedurende de dag de accu op zijn minst op peil te kunnen houden als je je telefoon aan hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Laatst online: 21:12
Als je de telefoon uit zet en één keer per dag kort aan zet om een foto van je kinderen te ontvangen hoef je onderweg helemaal niet te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het kan, maar zoals bovenstaand vind je telefoon het vaak niet tof als ie het wisselend aanbod van een klein usb zonnepaneel krijgt, een powerbank kan daar iets beter tegen. Je hebt powerbanks van minder dan 100 gram. Wat is je gewichtsbudget?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:37
@_nwanko Toen ik een nieuwe telefoon kreeg, heb ik mijn oude op vliegtuigstand gezet en in bespaarmodus. Ik kon gemakkelijk 3 weken met een volle accu doen.
Dus ik zou het vooral zoeken in een powerbank en je telefoon op vliegtuigstand + bespaarstand.
Met 10.000 mAh zou je een iphone wel 3 a 4x moeten kunnen opladen. Dat in combinatie met vol meenemen en 2x onderweg kunnen opladen moet je een heel eind kunnen komen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:24

FreakNL

Well do ya punk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chipmunk03
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-06-2022
Hoi,
ik heb de froyak zonnepaneel bij Action gekocht voor 19,95 euro. Ik had er weinig grote verwachting van, maar 10Watt voor het opladen van een powerbank leek me voldoende.
Ik heb hem getest en hij levert wat er op de verpakking staat: 10 Watt verdeeld over de 2 USB poorten, dus 5 Watt per poort.
Wat me bevalt is dat het niet groot is, het weegt ongeveer 350 gram en is verpakt in duurzaam kunststof met openingen op de hoeken die gebruikt kan worden om het paneel vast te maken aan een rugzak.
Ik wil hem gebruiken voor het opladen van mijn powerbank op wandeltochten, aan het strand, etc. Doordat je afhankelijk bent van het weer, is het niet betrouwbaar genoeg om je telefoon direct op te laden. Daarom gebruik ik een powerbank.
Vanwege de prijs (op het veel te dure Bol.com is hij te koop voor bijna het dubbele van de prijs die Action er voor vraagt. En geloof me: Action maakt winst!) heb ik het toch maar geprobeerd en ik moet zeggen dat hij beter presteert dan ik had verwacht.
Vandaag, zondag 15 mei 2022, is het stralend mooi weer en doet het precies wat er op het doosje staat. De panelen zijn zwart en worden dus erg warm. Als een paneel warm wordt loopt het vermogen terug. Ik heb het paneel op een vochtig keukendoekje gelegd om het een beetje te koelen en dan doet hij het zelfs nog beter.
Maar Schotland.... Het land waar het altijd regent.... Ik hoop voor je dat je genoeg zon krijgt op je tocht. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes met je tocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Op 1 poort heb je ook de volle 10 Watt, ik haal er op licht bewolkte dagen zelfs 11,4 Watt uit. Het deel waar de USB zit is helaas niet waterdicht maar hij heeft al meerdere plensbuien overleefd. Ik zit er aan te denken hem af te dichten met een glue gun, ook rondom de USB kabel. Dat kan je ook gemakkelijk weer verwijderen als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chipmunk03
Op YouTube vond ik dit filmpje, https://www.youtube.com/watch?v=MgRloFSeWoE. Het is al 6 jaar geleden opgenomen, maar de uitleg is heel helder en geeft je goede tips hoe een paneel te gebruiken.
Ik zou of een powerbank met een zonnepaneel mee nemen of een apart paneel. Better safe than sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:10
Kun je niet beter zoiets kopen voor die ene noodsituatie? Voor de rest eens met anderen, neem een powerbank mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chipmunk03
Hier, https://www.youtube.com/w...0aObuFRRp&index=23&t=497s, wordt voorgerekend hoeveel energie en tijd je nodig hebt om een accu te laden en wordt er een hack beschreven hoe een solar panel aan te passen voor variërende weersomstandigheden. Als je handig bent misschien een idee.
Ik vind persoonlijk zo'n 'knijpkat-oplossing' geen optie. Je zal letterlijk de hele dag in dat ding moeten knijpen om de accu op te laden. Zie voor de berekening de link hierboven.
Een powerbank mee nemen zou ik sowieso doen, maar intern lopen ze langzaam leeg. Je zult iets nodig hebben om toch weer op te laden. Alleen maar powerbanks meenemen zonder lader lijkt me niet handig.
En misschien is het gebruik van een GPS ook niet zo een slecht idee. Mocht je verdwalen, dan kan je met de GPS bepalen waar je ongeveer bent.
Pagina: 1