Dell XPS 15 9510/ XPS15 9520 / Samsung Galaxy book2 pro 360

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-10 21:13
Mijn huidige dell is verouderd en kan vooral door de oude builtin intel grafische kaart niet meer meekomen.

Eerder keek ik al naar de XPS15 en zie daar 2 opvallende zaken;
1 - collega's met een iets eerdere xps15 klagen over temperatuur problemen
2 - hij is nog best zwaar (ik zoek het onmogelijke tussen een ultrabook en wel 15,6 inch)

Verder kan ik volgens mij geen buil vallen aan de XPS15.

Nu kom ik de nieuwe samsungs online tegen, maar in het wild ken ik deze niet. Ik zie ook geen goede vergelijkings video's voor de 15 inch modellen.

Wat is jullie suggestie om te kiezen tussen;
-de samsung of de xps voor laatste versie (ongeveer even duur 1500 a 1800)
-of is het zelfs een goed idee voor de xps15 9510 te gaan en 2560 uit te geven (i7+touch) ?

1. https://tweakers.net/pricewatch/1801684/samsung-galaxy-book2-pro-360-15-inch-i7-16gb-512gb-ssd-zwart/specificaties/
2. https://www.dell.com/nl-nl/shop/laptops/xps-15/spd/xps-15-9510-laptop
3. https://www.dell.com/nl-nl/shop/laptops/nieuw-xps-15/spd/xps-15-9520-laptop/cn95207cc

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HajoK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-10 08:38
Waar ga je de laptop voor gebruiken, welke scenario's zie je voor je? (Thuis/flex)werk, gaming, office, foto/videobewerking? Wil je per se een touchscreen? Is allemaal wel belangrijk om de beste keuze te maken denk ik.

Als een dedicated GPU niet belangrijk voor je is, zou je ook nog naar de nieuwe Yoga 9i van Lenovo kunnen kijken, qua prijzen ook behoorlijk competitief en ook met 12e generatie intel CPU & DDR5 RAM.
https://tweakers.net/pric...en-7-82lucto1wwnlnl0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
Als werk laptop, (heavy) office en licht software development. Geen zware games, dedicated GPU, maar twijfel omdat huidge onboard Intel HD Graphics de bottleneck is bij gebruik zowel extern 4k ultraweight scherm en scherm delen over teams.

Touch scherm geen must, wel leuk zeker met een spen erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:16
Op 2D is die Intel echt geen bottleneck.
Ja, misschien via een oude HDMI-1.4-aansluiting, dan kun je geen 4K-scherm behoorlijk aansluiten.

De combi van Teams, VPN en logging-software trekt vaak een zware dobber op je laptop, maar dat is niet door de gpu, maar door de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HajoK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-10 08:38
Eens, voor wat je aangeeft is een sterke CPU met integrated GPU waarschijnlijk ruim voldoende, en zou ik zeker geen €2500+ uit gaan geven. Dan gaat een laptop met nieuwe CPU van €1500 waarschijnlijk (bijna) net zo lang voor je mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
bij de vorige laptop was de ( DELL E7440 I7 4600U/ 16GB/ 256GB/ FHD/ W10/ WIFI ) was de onboard GPU echt wel een bottleneck. Zeker in teams, omdat teams een stommigheid heeft sinds een paar maanden. De GPU trekt het niet, dus de CPU neemt het over, maar teams (hoe je het vinkje nu ook instelt) stuurt het zaakje naar de GPU etc. etc.

ik geloof wel dat de nieuwe onboard GPUs zowel Intel als AMD prima zet zouden moeten zijn voor mijn gebruik idd.

Dan is mijn vraag aanvullend; Wat raden jullie aan buiten de XPS15, met een echt goede bouwkwaliteit. Ik zie in de reviews vivobooks en yoga's, ideapads die allemaal aardig zijn, maar vaak opmerkingen over een redelijke/matige ipv uitstekende bouwkwaleit.

16gb 11/12th gen (i7 of ryzen 7/9 ook goed) CPU; 512/1TB
15 inch, of eventueel 14. Full HD goedgenoeg, meer mag, maar gebruik toch vooral externe monitoren
verlicht toetsenboard een must
touch een leuke gadget
opladen via usb-c mooie bonus
1 of 2 HDMI of displayport mooie bonus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
b_map schreef op zondag 10 april 2022 @ 15:52:
bij de vorige laptop was de ( DELL E7440 I7 4600U/ 16GB/ 256GB/ FHD/ W10/ WIFI ) was de onboard GPU echt wel een bottleneck. Zeker in teams, omdat teams een stommigheid heeft sinds een paar maanden. De GPU trekt het niet, dus de CPU neemt het over, maar teams (hoe je het vinkje nu ook instelt) stuurt het zaakje naar de GPU etc. etc.

ik geloof wel dat de nieuwe onboard GPUs zowel Intel als AMD prima zet zouden moeten zijn voor mijn gebruik idd.

Dan is mijn vraag aanvullend; Wat raden jullie aan buiten de XPS15, met een echt goede bouwkwaliteit. Ik zie in de reviews vivobooks en yoga's, ideapads die allemaal aardig zijn, maar vaak opmerkingen over een redelijke/matige ipv uitstekende bouwkwaleit.

16gb 11/12th gen (i7 of ryzen 7/9 ook goed) CPU; 512/1TB
15 inch, of eventueel 14. Full HD goedgenoeg, meer mag, maar gebruik toch vooral externe monitoren
verlicht toetsenboard een must
touch een leuke gadget
opladen via usb-c mooie bonus
1 of 2 HDMI of displayport mooie bonus
Lol, ga je nu daadwerkelijk een dual ultra low voltage cpu uit 2013 vergelijken een moderne cpu?

Een 11e generatie ultra low voltage (1135G7) is al 1,5 (single Core) tot 4x zo snel (multicore).

Bovendien zegt i7 alleen wat over de performance als je in dezelfde TDP-range lijkt.
Jouw 4600u was ook een i7, maar wel eentje die extra zuinig was, maar die werd al voorbij gelopen door een reguliere i5.

Een i7/Ryzen 7/9 is zwaar overkill voor wat kantoorwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-10 10:14
@b_map Als je een Dell XPS 15 koopt, koop dan het nieuwe 9520 model. Die hebben 12e generatie Intel Alder Lake processoren, en zijn daarmee een stuk efficiënter en sneller.

Een andere optie is de LG gram 16. Gemaakt om zo licht mogelijk te zijn met toch een groot 16" scherm, en nog 16:10 ook. Mocht je de laptop overwegen, wacht dan wel even op de 2022 editie (zie ook Notebookcheck en GSM arena) met wederom 12e generatie CPUs, bij dit model is de stap extra groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
@Balance dank je wel, De keuzes zijn dan nu inmiddels uitgebreid met de
- LG Gram 16
- Lenovo Thinkpad X1
- Dell XPS
- Samsung book2

Over die laatste keus hoor ik eigenlijk niemand, dus die lijkt af te vallen.

@White Feather bedankt voor je reacties, ik neem mee dat de Intel GPU wel goed genoeg is. Maar leg je andere adviezen even naast me neer, Ik weet zelf prima welke werkzaamheden die nu alleen op mijn desktop kunnen , ik graag op een nieuwe laptop zou doen (welke de oude nooit gekund heeft). Dus je inschatting wat ik wel/niet aan CPU nodig heb voor 'wat kantoorwerk' slaat de plank mis.

11e generatie is qua specs wel prima zat. Ik kom ook nog een aantal AMD CPUs tegen. Is een 5800H budgetwise een goede optie , of leveren (zoals een paar jaar geleden) AMD CPUs nog vaak hitte problemen in (extra kleine) laptops op? De performance op papier lijkt in ieder geval wel dik in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
b_map schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:07:

@White Feather bedankt voor je reacties, ik neem mee dat de Intel GPU wel goed genoeg is. Maar leg je andere adviezen even naast me neer, Ik weet zelf prima welke werkzaamheden die nu alleen op mijn desktop kunnen , ik graag op een nieuwe laptop zou doen (welke de oude nooit gekund heeft). Dus je inschatting wat ik wel/niet aan CPU nodig heb voor 'wat kantoorwerk' slaat de plank mis.
Als je huidige laptop vooral niet meer meekomt door de gpu, is er sprake van bijzonder licht gebruik. Dat valt dus zeker onder “wat kantoorwerk Een nieuwe laptop die tot 4x sneller is, zou dus ruim voldoende zijn voor dat gebruik.

Blijkbaar heb je heel andere doeleinden in je hoofd met deze nieuwe laptop en de zwaarte daarvan komt mijn inziens niet echt uit je topic. Het kwam op mij meer over van: “de oude is traag, dat wil ik zeker niet meer, dus maar 2k voor een supersnelle”. (En dat is een reactie die we hier op Tweakers vaak langs zien komen :) )

Maar goed, een 5800H is natuurlijk een beest van een cpu. En zeker goed betaalbaar.

Wel zou ik goed kijken of je nog plannen hebt om hem aan een dock te hangen. Dan kan het zinvol zijn om voor een Intel te gaan omdat de zakelijke laptops daarvan bijna standaard over Thunderbolt beschikken.

De mogelijkheden daarvan zijn gewoon wat groter dan bij AMD en de zekerheid dat het goed werkt ook. Bij AMD’s heb je vaak maar 1 USB-C-poort die Displayport en opladen ondersteunt en een HDMI 1.4-aansluiting. dus moet je gelijk een powered dock kopen als je er een 4K-monitor op wilt aansluiten (want zowel het videosignaal als de stroomvoorziening moet door die ene usb-C).

Bij Intel koop je gewoon een usb-c naar Displayport-kabel en gebruik je de 2e Thunderbolt om de laptop te laden.

Bij Intel kom je dan uit bij een 11800h (8-Core), vergelijkbaar in performance met een 5800H.

AMD doet het met de 5600/5800/5900-reeks overigens beter qua verbruik (en dus warmte) dan de qua performance vergelijkbare Intels uit de 11e generatie.

En sowieso zullen veel CPU’s het warm krijgen bij langere volledige belasting. Zeker in kleinere laptops. Daar is het ook echt kijken naar reviews. Dan blijkt bv opeens dat de 6-Core van merk A het beter doet dan de 8-Core van merk B, omdat merk B ruk koeling heeft.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
@White Feather bedankt voor je toevoeging van een dock. Dat is zeker een belangrijk punt, om de tas naar klanten licht te houden, met een set kabeltjes ipv kabels en powered dock.
Pagina: 1